Hur skall man få hästen att acceptera skänkeln?

Sv: Hur skall man få hästen att acceptera skänkeln?

för er som följer denna tråd, så kan jag berätta att jag red ett pass för tränare idag. Hon skötte sig som vanligt bara man höll henne lite mera utåtställd i hennes mer överböjliga varv (dvs höger) och dels för att jag hade någon som tjatade på mina ytterhjälper! Jag ser inget fel på min häst, som jag skrev i några inlägg ovan! Hon har blivit igenom kollad flera gånger under hösten, och har två nya sadlar, utprovade! Finns ju många små faktorer som kan påverka, ex. pälsfällning. Om det inte blir bättre när snön försvinner då det går att rida ordentligare och hon tappat sin päls osv. då är det självklart att jag tillkallar veterinär igen.
 
Sv: Hur skall man få hästen att acceptera skänkeln?

Ok. jag fattar det är tungt att höra att andra tror att det är ngt fel på hästen men...

En häst är inte elak av naturen. Surhet och ovilja kommer av smärta, själslig eller fysisk.
När en häst visar ovilja kallas den olydig fastän sanningen är att den är olycklig.
Detta kan bero på smärta eller för att den inte trivs med livet, dvs att den har en ryttare/ägare som behandlar den på ett sätt som den inte gillar. Svårt att ta till sig men det är sanningen. En häst som trivs med sitt liv och inte har ont är lycklig, precis som människor.

En häst som är nöjd med livet och inte har ont gör inte "elaka" saker, den Vill samarbeta med sin ryttare. Det ska inte behövas att man sitter och gnor med en skänkel, en häst som är ok i kroppen och mår psykiskt bra ska kunna klara av att bära sig själv utan att ha ett femte, sjätte eller sjunde ben. (ryttarens händer eller ben).

Inte ens en oskolad häst ska behöva att ryttaren ska sitta och gno eller bära för att hästen ska "sköta sig" och inte vilja kasta av sin ryttare/protestera/sura.

Pälssättning kunde det varit om det varit frågan om rätt årstid men nu? Det låter inte rimligt, speciellt inte som det inte förekommit tidigare och dessutom pågått under en så lång period.

Att säga att det inte är ngt fel med din häst för att den varit hos en veterinär är att säga att du med 110% säkerhet vet att hästen inte har några inre problem. Du kan omöjlig veta det eftersom inte ens den bästa veterinär i hela världen kan veta det genom en enda undersökning.

Att en häst förändrar beteende och sedan håller fast vid det kan förekomma men då är det frågan om ett stort trauma som den varit utsatt för. Detta förekommer ibland hos tex islandshästar som transporterats från island, eller andra raser som rest långt och utsatts för stress under resan (norrland till skåne är inte samma sak).
En välhanterad och stabil häst kan lastas på flygplanet och samma häst kan sedan vara helt ohanterbar när planet landar och dessutom hålla fast i detta beteende i många, många år. Men... i ditt fall verkar det inte vara fallet, jag uppfattade det inte som att hästen var importerad och ändrade beteende och personlighet efteråt. Sådvida din häst inte har varit utsatt för något annat sorts trauma.



Jag förstår att detta med ansvar och smärta är något som är tungt att ta till sig, att det låter jobbigt, dyrt och rent av dumt av oss att säga att det är något fel då vi inte träffat hästen men oavsett om hästen har ont i kroppen eller om det "bara" är pälssättning så är det ditt ansvar som ägare att se till att lösa problemet. Inte döva hästens försök att kommunicera med dig när den försöker säga att ngt är fel.

Hästen är inte ute efter att göra ditt liv surt, den försöker säga att något är fel. Som ägare/fodervärd/ryttare så är det vårt ansvar att se till att våra hästar får den hjälp de behöver. Och om vi inte kan göra hästen frisk, låta den användas till det den kan användas till (avel, sällskap, promenad i skogen).

Trotts allt är det vi som sitter med möjligheterna, hästen kan själv inte ringa veterinären och boka tid.
Det är vi som vill ha hästar, och det är därför vårt ansvar att se till hästens behov och faktist lyssna till vad hästen säger.
 
Sv: Hur skall man få hästen att acceptera skänkeln?

Överböjlig i ena varvet= kiropraktorbesök i min kalender.
 
Sv: Hur skall man få hästen att acceptera skänkeln?

Är man helt säket på att det inte är något fel på hästen så kanske man måste inse att det är något fel på ryttaren.
Du kanske är alldeles för hård i handen? Släpp efter på tygeln ett par ridpass och rid på i ett högre tempo i traven och se om hästen bråkar då också.

Dock skulle jag först och främst tippa på fysiska problem. Blev den röntgad i ryggen? Annars är ju det alt. 1 iom att hästen haft problem med ryggen. Låter ju inte helt osannorlikt att det skulle kunna vara KS liksom.
 
Sv: Hur skall man få hästen att acceptera skänkeln?

jag är 100 säker på att det är jag som är felet, dock att hon lärt sig att smita undan genom att skjuta ut rumpan. Vilket många här inte förstår... Så tips på övningar, någon!? Hon har inte problem med ryggen längre, hon var bara spänd där då hennes sadel var lite för bred. Men nu då vi fixat det har många spänningar släppt, och hon har börjat bygga RÄTT muskler. Tycker inte denna häst ser så värsta sjuk ut... http://www.videofy.me/v/377951
 
Sv: Hur skall man få hästen att acceptera skänkeln?

Blir det en skillnad om en riktigt duktig ryttare sitter upp? Gör hon samma sak då?
 
Sv: Hur skall man få hästen att acceptera skänkeln?

Jag vill bara flika in att jag hoppas du förstår att det inte går att säga att "jo, den är frisk" av en film. Hästar är bra på att stänga av smärta när de gör något de tycker är kul till exempel. Jag har sett hästar som hoppat väldigt glatt och fint och dagarna efter fått artros diagnoserat och behövt tas bort inom en kort tid. Säger inte att din häst har ont, men det går inte att försöka bevisa något med en film.
Hoppas era problem löser sig :)
 
Sv: Hur skall man få hästen att acceptera skänkeln?

Jag skall be någon tränare att sitta upp på henne, vi skall till ridhus i helgen så skall passa på då!
 
Sv: Hur skall man få hästen att acceptera skänkeln?

Det jag kan se på filmen är att hästen lägger huvudet lite på sned.
För mig skvallrar det om spänningar i bog / halsmuskulatur, kanske har sitt ursprung i sadelstaden?
 
Sv: Hur skall man få hästen att acceptera skänkeln?

Jo hon har vart lite stel i hela ryggen förr innan sin nya sadeln... hon är nog antagligen lite spänd i vissa muskler fortfarande, jag håller på väntar på en equiterapeut, men eftersom jag bor på Åland är det inte det lättaste och det kommer bara några gånger i året! :)
 
Sv: Hur skall man få hästen att acceptera skänkeln?

Hur är det med munnen? Hästar som lägger huvudet på sned kan också försöka komma undan bettets inverkan för att de har ont i munnen. Nu Borde det inte orsaka att hon gör det hon gör i övrigt men kanske ändå värt att kolla upp?
 
Sv: Hur skall man få hästen att acceptera skänkeln?

Vad har du själv för teori att din häst plötsligt börjat bråka i traven?
En häst (även om det är ett sto) är inte jävlig av naturen, det finns alltid en bakomliggande orsak till dess beteende. Sedan behöver inte orsaken alltid vara att hästen har ont, men det är den troligaste orsaken när en häst plötsligt ändrar beteende.
Du frågar om tips och om andra har samma problem.. Under mina år som hästägare och stallpersonal så har jag haft samma problem som du, ett flertal gånger, hästarna har börjat protestera lite vid arbete och jag har då tagit dem till veterinär där det visat sig vara något som stört dem. Därav mitt tips att först undersöka hästen.
Alldeles för många tror att en hälta eller skada på hästen visar sig genom att den linkar fram, äter dåligt etc. Men det är ytterst fåtal gånger det är så tydligt, oftast märker man det bara genom att man får en känsla av att något är fel, eller som i ditt fall att hästen plötsligt blir ovillig till arbete. En dubbelsidig hälta ex är ytterst svår att se och känna, men kan yttra sig i att hästen blir ovillig/protesterar vid arbete.
Hur som helst så önskar jag dig lycka till och hoppas du får ordning på hästen!

måste ge en tack och en bock på ditt fina inlägg! :bow:
 

Liknande trådar

Ridning Hejsan! Jag rider på ridskola just nu som jag trivs väldigt bra på. Finns vissa hästar jag klickar med direkt och som jag får en jätte...
Svar
2
· Visningar
1 564
Senast: Ananazen
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 195
Ridning Hej! Jag har en 6-årig valack, som har en väldigt stor personlighet. Han kastrerades tidigt, redan vid 11 månader pga fruktansvärt...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
11 430
Senast: caballus
·
Ridning Hej! Jag har en häst med en stor problematik ikring och en lång historia. När jag köpte honom 2004 var han rädd för ALLT, kunde ej ut...
2
Svar
32
· Visningar
6 460
Senast: Woffe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp