Hur skall man få hästen att acceptera skänkeln?

Eliseeh

Trådstartare
Mitt sto har blivit riktigt jävlig att rida, hon går inte fram i trav om man trycker lätt men skänkeln, ibland måste man ha världens ponnyskänklar och nästan flaxa med armarna för att hon skalla trava. Och så skall det inte vara! Vi har aldrig haft problem med det förr, utan det har kommit nu i höst :( Hon bara ställer sig på bakbenen om man håller om med skänkeln eller tappar ytterstödet... Hon lyssnar inte alls på skänklarna. I skritt funkar allt, men inte traven... Jag rider för tränare, men har inte gjort det på senaste tiden då vi inte har bra ridbana eller kommer iväg pga. väglaget... tips?! Jag varierar passet jätte mycket, för att få henne och lyssna, men inget funkar direkt... :confused:

Skall tillägga att hon skjuter ut rumpan, lägger man på ytterskänkeln så ställer hon sig på bakbenen. Och jo det är ett sto, haha :)
 
Senast ändrad:
Sv: Hur skall man få hästen att acceptera skänkeln?

Varför flaxa med armarna.när hon inte går fram?! Handen måste vara stilla när du ber den gå fram. Om den börjat såhär helt plötsligt är det ju någonting hon inte är nöjd med. Ont någonstans, tänder som behöver fixas, utrustning som inte passar. Annars är det något i din ridning du missar. Helt omöjligt att säga vad utan att ha sett er, lägg ut en film eller vänta på tränaren. Men först, kolla igenom hästen och utrustningen.
 
Sv: Hur skall man få hästen att acceptera skänkeln?

Tänkte med samma sak - kolla häst och utrustning!
Variera träningen mer som longering, hoppning, löshoppning, tömkörning, ut i skogen och allmänt leka med hästen så hon får upp motivationen för träningen igen. Kanske är det för mycket press på henne nu och behöver kommer ifrån själva träningsbiten ett tag?
 
Sv: Hur skall man få hästen att acceptera skänkeln?

Kan hon vara känslig i pälssättningen?

Något som påverkar hormonerna?

Passa på att kolla rygg och sadel...
 
Sv: Hur skall man få hästen att acceptera skänkeln?

Skall tillägga att hon skjuter ut rumpan, lägger man på ytterskänkeln så ställer hon sig på bakbenen. Och jo det är ett sto, haha :)


Skulle tippa på att hon skjuter ut rumpan för att avlasta ett område som gör ont och när du sedan lägger på skänkeln som diver in rumpan kan hon inte avlasta på det sättet lägre och då kommer det en protest genom att resa sig i stället.

Kram
 
Sv: Hur skall man få hästen att acceptera skänkeln?

Med en så drastisk förändring hade jag tagit hästen till veterinär. Om hästen inte har ont hade jag kollat sadel och mun.
 
Sv: Hur skall man få hästen att acceptera skänkeln?

En häst som plötsligt börjar bete sig som din hade jag tagit till veterinär först och främst.
 
Sv: Hur skall man få hästen att acceptera skänkeln?

Ponnyskänklar och flaxande armar hjälper sällan, ta reda på vad det är för fel först och främst och försök gå igenom allt och försök kom på när hästen började reagera, alla små detaljer man tror är obetydliga. Om det kommit lite efterhand så kan det ju vara så att du vart okonsekvent och inte tillräckligt noga och nu har hästen tagit över lite. Isåfall är det bara att stå på sig, vara konsekvent och stadig i sitsen och veta vart man ska.

Men se till att hästen är frisk och att utrustningen sitter som den ska först, dumt att kräva sånt som hästen för tillfället inte klarar av.
 
Sv: Hur skall man få hästen att acceptera skänkeln?

Tycker att det är MÅNGA ston som verkar lite ur gängorna nu och vet flera som har halvbrunstat hela vintern så kan säkert vara det milda vädret som får det att spöka lite med hormonerna. Är sadel kollad och hästen inte har ont så kan det säkert vara en idé att kolla efter cystor eller liknande om man inte hittar nåt annat uppenbart.
 
Sv: Hur skall man få hästen att acceptera skänkeln?

En häst som plötsligt börjar bete sig som din hade jag tagit till veterinär först och främst.

+1 på den!

Varför antar SÅ många att hästen helt plötsligt blivit "jävlig" :confused::mad:

Jäkligt trist inställning, självklart är det något fel! Sätt relationen först och ta redan på vad liksom!
 
Sv: Hur skall man få hästen att acceptera skänkeln?

+1 på den!

Varför antar SÅ många att hästen helt plötsligt blivit "jävlig" :confused::mad:

Jäkligt trist inställning, självklart är det något fel! Sätt relationen först och ta redan på vad liksom!

Det är nog jäkligt trist också att beskylla någon att inte ge sin häst veterinär vård. Hon har nyss två ny utprovade sadlar och har varit uppkollad av vetinären två gånger i höst + massör! Hon har vart lite spänd i ryggen men det har blivit bättre då sadlarna blivit omvärmda! Det är inget fel på henne i övrigt, äter, dricker och är som hon alltid varit. Hon går hur bra som helst så länge man har stöd på yttertygel och får henne att inte skjuta ut rumpan! Skulle min häst behöva veterinär vård skulle jag ge henne det, nu frågar jag bara efter tips och råd på eventuella övningar eller någon som har liknande problem... :mad:
 
Sv: Hur skall man få hästen att acceptera skänkeln?

Jag tillhör också skolan som anser att när en häst så dramatiskt byter inställning till arbete är det något som är fel. Och gör ont.

Har hon blivit utredd? I o m att det strulat med ryggen så sent som i höstas, hade jag absolut gått till botten med problemet. Ryggstörningar (om än små) ger väldigt ofta sekundera problem i benen. Och din häst är ju ett typexempel på en häst som har problem vid arbete, utifrån din beskrivning.

Om du vore utan talat språk, hur skulle du meddela att du har en sten i skon och inte kan springa din runda med kompisen? Först hade du väl visat milt obehag och försökt förändra lite lätt, men när kompisen sedan börjar tvinga dig vill jag nog tro att du hade "sparkat bakut" och tydligt markerat att "nej, jag varken vill eller kan göra det du ber mig om".
 
Sv: Hur skall man få hästen att acceptera skänkeln?

Som många av de andra så tycker jag det låter som att hästen har ont. Den har varit hos vetten skriver du men veterinären kan ha missat, liksom massören. De kan inte se och känna allt. Har ni kikat i munnen på henne med Utbildad personal? Bäst är en specialutbildad veterinär men jag vet inte om ni har ngn på Åland så iallafall en veterinär.
 
Sv: Hur skall man få hästen att acceptera skänkeln?

Det är nog jäkligt trist också att beskylla någon att inte ge sin häst veterinär vård. Hon har nyss två ny utprovade sadlar och har varit uppkollad av vetinären två gånger i höst + massör! Hon har vart lite spänd i ryggen men det har blivit bättre då sadlarna blivit omvärmda! Det är inget fel på henne i övrigt, äter, dricker och är som hon alltid varit. Hon går hur bra som helst så länge man har stöd på yttertygel och får henne att inte skjuta ut rumpan! Skulle min häst behöva veterinär vård skulle jag ge henne det, nu frågar jag bara efter tips och råd på eventuella övningar eller någon som har liknande problem... :mad:

Jag har inte pratat om veterinärvård, och inte har jag beskyllt dig för något heller.

Ett fel för hästen behöver inte betyda att det är något stort veterinärt fel, eller att man har en sadel som sitter sjukt illa.
Jag har utbildat mig till sadelinprovare, och jag vet hur sjukt svårt det är att prova ut en sadel. För en sadel ligger inte på samma vis på en stillastående häst, som en som rör sig. Dessutom kan ju en häst röra sig på en helt teglös skala från sänkt rygg till helt buren rygg. Det blir STORA skillnader i hur sadeln belastar hästen.

Det kan vara något så enkelt som att hästen i en viss grad av samling helt enkelt är för svag för att klara en viss rörelse, är man för svag kan det göra ont när man försöker.
Till exempel.
Det finns tusen olika saker som kan påverka.

Du pratar om att hästen är "jävlig" och att du vill att hästen ska "acceptera skänkeln" DET är jäkligt trist attityd.

Den har ju tidigare "accepterat" skänkeln eller hur? Varför tror du att hästen "slutat" med det? För att jävlas? De funkar inte så.

På ett eller annat vis handlar det om att ta reda på vad din häst plötsligt drabbats av för problem. Det kan vara något som för dig verkar minimalt och obetydligt, men som för hästen gör hela skillnaden.
 
Sv: Hur skall man få hästen att acceptera skänkeln?

I skritt funkar allt, men inte traven...

Vad har du själv för teori att din häst plötsligt börjat bråka i traven?
En häst (även om det är ett sto) är inte jävlig av naturen, det finns alltid en bakomliggande orsak till dess beteende. Sedan behöver inte orsaken alltid vara att hästen har ont, men det är den troligaste orsaken när en häst plötsligt ändrar beteende.
Du frågar om tips och om andra har samma problem.. Under mina år som hästägare och stallpersonal så har jag haft samma problem som du, ett flertal gånger, hästarna har börjat protestera lite vid arbete och jag har då tagit dem till veterinär där det visat sig vara något som stört dem. Därav mitt tips att först undersöka hästen.
Alldeles för många tror att en hälta eller skada på hästen visar sig genom att den linkar fram, äter dåligt etc. Men det är ytterst fåtal gånger det är så tydligt, oftast märker man det bara genom att man får en känsla av att något är fel, eller som i ditt fall att hästen plötsligt blir ovillig till arbete. En dubbelsidig hälta ex är ytterst svår att se och känna, men kan yttra sig i att hästen blir ovillig/protesterar vid arbete.
Hur som helst så önskar jag dig lycka till och hoppas du får ordning på hästen!
 
Sv: Hur skall man få hästen att acceptera skänkeln?

Tycker att det är MÅNGA ston som verkar lite ur gängorna nu och vet flera som har halvbrunstat hela vintern så kan säkert vara det milda vädret som får det att spöka lite med hormonerna. Är sadel kollad och hästen inte har ont så kan det säkert vara en idé att kolla efter cystor eller liknande om man inte hittar nåt annat uppenbart.

Det här tycker jag också!
 
Sv: Hur skall man få hästen att acceptera skänkeln?

Hur är det nu med dubbelsidig framhälta, måste hästen sprutas (bedövas) för att den ska synas?
 
Sv: Hur skall man få hästen att acceptera skänkeln?

När vi haft dubbelsidiga framhältor så har de hästarna visat tydliga liksidiga reaktioner redan vid böjprovet, vilket har lett till att veterinären misstänkt dubbelsidig hälta. Däremot har vet. "släckt" leder för att lokalisera var hästen har ont.
 
Sv: Hur skall man få hästen att acceptera skänkeln?

Nej jag har ingen häst som resersig när jag lägger till skänkeln.

Men jag har en häst som har sparkat i höger galoppfattningar endast i ridhus och inte ute och det började vid 5åroldern vet hittade inget men en ostiopat gjorde det och han var åter min prins tills matte började jobba mer och han inte underhålla massagen lika mycket av mej efter hådare jobb och då kom sparkarna tillbaka och har åter igen slutat sparka efter behandling.

Kram
 
Sv: Hur skall man få hästen att acceptera skänkeln?

Mitt sto var halt i båda fram, alltså svårt att se då bara stegen blev kortare. Hon var inte så villig att gå fram och reste sig på bakbenen (kändes ofta seg och sur). Nu är detta åtgärdat tack vare hovis och veterinär, och hästen rör sig underbart och går framåt utan problem.

Jag skulle som m¨ånga skrivit, gissat på att hästen har ont.
 

Liknande trådar

Ridning Hejsan! Jag rider på ridskola just nu som jag trivs väldigt bra på. Finns vissa hästar jag klickar med direkt och som jag får en jätte...
Svar
2
· Visningar
1 564
Senast: Ananazen
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 195
Ridning Hej! Jag har en 6-årig valack, som har en väldigt stor personlighet. Han kastrerades tidigt, redan vid 11 månader pga fruktansvärt...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
11 430
Senast: caballus
·
Ridning Hej! Jag har en häst med en stor problematik ikring och en lång historia. När jag köpte honom 2004 var han rädd för ALLT, kunde ej ut...
2
Svar
32
· Visningar
6 460
Senast: Woffe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp