Hur skall den sitta?

Sv: Hur skall den sitta?

Jag trodde hela delen hette svansrot.:confused: Vad hetter delen mellan svansrot och svanstipp, eller är det "svansen"? Men den sitter ju även under svanstippen?:angel:
nää..nu blev jag snurrig...:crazy:
ja, du ser vilka kunskapsluckor man stöter på ibland !
Delen mellan svansrot o svanstipp är ju svansen, (precis som på en hund eller katt), å på hästens svans växer svanstaglet. Så när man "klipper hästens svans" då klipper man taglet. Ska man klippa själva svansen då kallas det att kupera svansen ( som på hundar förr) och då kanske motorsågen måste fram! :D
Inget att bli snurrig av - klockrent, eller hur?

Senast ändrad av en moderator:

Ursäkta en nyfiken fråga från en som är okunnig: Varför används sådana svanspåsar över huvud taget? :confused:Jag har bara sett dem i kataloger och alltid undrat vad man har dem till.
:love: Hej Biggan! :love: Long time - no talk! :love:

Jo det är klart man vill. Men mina hästar har tjocka fina svansar utan påsar. Är lite förundrad då jag förstått att detta är vanligt i western "världen". tex Dressyrryttare är oftast väldigt noga med hästarnas svansar (för att de ska vara snygga på tävling) men deras hästar har ju blanka tjocka svansar utan att det används påsar. Är det verkligen någonting som behövs? eller har det bara blivit en vana att använda dem?

Hahaha...nu har du varit här oxå och varit roligt igen:rofl:
Men tyvärr;), måste jag hålla med dig....svansroten för mig är oxå uppe och svanstippen nederst....
Och jag tänker inte upprepa fler gr...varför man (jag vill) har en sån...om ni inte har brytt er om o läsa MIN tråd-start...
Hellst hade jag låtit bli, men trodde detta skulle va räddningen för att slippa upprepning av förra året:
Rssndervispadsvans.jpg

Så tyvärr har hon snart inget under svanstippen att fästa i heller...

Och ni...som undrar varför "westernfolk" (blablabla)bara anv dessa...kan gå tb till Dressyr o HBL-trådar...ni har inget att tillföra i min fråga....annat än tråkiga diskutioner om vad vi gör o vad vi inte gör:(

Vilket tydligen inte många andra (som anv påse) heller har...:crazy:

Hästar är individer...de piskar olika även m svansen...min piskar inte den när jag rider "dressyr", men däremot när den blir biten på kroppen av en massa "odjur" i hagen...

BonRaiz:
Du har missförstått min fråga. Jag vill absolut inte göra det här till en "vi och dom" sak utan frågar av ren nyfikenhet. Jag har inte kunnat komma på en enda anledning till att ha en sån "påse" och därför är jag intresserad av vilka anledningar det kan finnas.
Kanske kan jag lära mig någonting nytt?
Jag har lärt mig mycket annat från mina westernridande vänner. Kunskap är bra och för min del finns inga murar mellan olika inriktningar. Vi har massor att lära av varandra.
(Det här har väl ingenting med ridning att göra? varför tar du upp det?)

Senast ändrad:

På dressyr hästar ska väl svansen vara klippt (typ en handsbred under hasen eller vad de nu kan vara) men westernhästarna ska ha så lång som möjligt, vilket gör att det sliter ännu lättare. Sen skulle det inte förvåna mig om svanspåsar börjar dyka upp på dressyrhästar lite här och var... Slinkyhoodsen verkar har gjort entre i vart fall...

När jag bodde i USA så såg jag att alla hästar hade svanspåse förutom galopphästarna. Men hopp och dressyrhästarna hade det oxå. Så är det ju så att svergie ligger ju ca 7 år efter (skämt o sido:D) så det kommer nog hit med till slut. När jag för 13 årsedan kom hem och berättade om alla dessa runcoraller osv så skrattade bara folk och sa: Ja du ser i USA klarar dom inte rida in hästar så som vi!:rofl:. DEt var de dummaste jag hört. korkade svenskar tänkte jag folk är så jävla rädda för nya saker. Och nu nu har varenda kotte en rundcorall. Lustigt hur de fungerar i världen.:idea:

Det var bara ett exempel på ryttare som brukar vara extra noga just med att hästens svans ska vara så tjock som möjligt. Att de skulle klippa den en handsbredd under hasen har jag aldrig hört talas om. Det skulle nog inte se klokt ut. men, oväsentligt. Jag är tveksam till att "påsarna" skulle bli populära. Jag har fortfarande inte fått upplysning om varför de används. Det finns ju enklare sätt att behålla en tjock och fin svans som dessutom inte hämmar hästens förmåga att vifta flugor och andra flygfän.

Min dotters farbror bor i usa och dom har araber och tävlar pleasure. mm. och jag fick förklarat av dom eftersom jag red hos dom en del.
Att svanspåse hade man för att hålla svansen ren och för att den var sååå lååång den släpade ca 30cm efter hästen i backen och den var tjock och fin. Man ville ha den så till tävlingarna. Men alltid annars så hade hästen denna påse på sig och dom var ju vana vid detta och kunde även då vifta bort flygfän för tro det el ej men det finns i CA oxå.:D (Usch vad dum jag är, jag älskar CA och längtar tillbaka ibland. men kul att narras oxå).
Men vissa grejer i USA går till överdrift och jag hoppas westernfolket (vi/jag) inte tar efter allt för vi är bättre med djur än dom över lag over there.:bow:;)

Släpande svansar gäller ju även Morgans på shower, ju längre "släp" desto vackrare... De är allt VÄLDIGT mycke jobb med de svansarna.

Det var en riktigt stark reaktion när jag kom hem från CA -99 och visade bilder på hästarna ALLA hade tailbag, flyhood osv, det hade ingen hört talas om förrut, här vare bara flugpannband som gällde då, folk tyckte att hästarna såg ut som ailiens och att de va djurplågeri:angel:

Aha, om svansen är så lång att den släpar i marken så förstår jag att de vill spara den på något vis. Då har jag lärt mig något nytt. Tack för informationen.

Aha, om svansen är så lång att den släpar i marken så förstår jag att de vill spara den på något vis. Då har jag lärt mig något nytt. Tack för informationen.
Även en blind höna hittar ett korn då och då!!!! :rofl:
:love: BigganL :love:

Släpande svansar gäller ju även Morgans på shower, ju längre "släp" desto vackrare... De är allt VÄLDIGT mycke jobb med de svansarna.

Det var en riktigt stark reaktion när jag kom hem från CA -99 och visade bilder på hästarna ALLA hade tailbag, flyhood osv, det hade ingen hört talas om förrut, här vare bara flugpannband som gällde då, folk tyckte att hästarna såg ut som ailiens och att de va djurplågeri:angel:

Ja visst jag känner igen den reaktionen.

Om man vill få en lättskött och trasselfri svans utan svanspåse kan man även använda Cowboydetangel (hår silicon f häst) är superbra, svans och man håller sig lättborstat och flygigt. Många har kommit och ryckt i vår hästs tjocka svans för att se på "lössvansen", men den håller sig snygg och tät med enbart bra manspray och detangel. Behöver ingen svanspåse och flätning. Använder även Tib Horse flugspray (håller 24 tim) som jag stryker över utsatta ställen på kroppen sommartid (använd engångshandskar annars stinker ni skunk länge) , då ligger svansen även still från flugpiskning (sliter sig inte tunn)

:crazy: Mmmm, det var väll ungefär det jag ville undvika...löshår, menar jag....jag har ingen halter/barbihäst, utan som Bill så fint uttalade en gång: En häst som passar framför plogen;)
Och har sett på tävlingar hur onaturligt det ser ut m lösvansarna...nä, en naturlig häst vill jag ha, med svans hellst:crazy:
Men tack ändå....
Däremot kunde jag ju prova flygsprayen om den tar broms, vill säga, det är dom som är värsta boven på henne just...mygg o knott struntar hon i...

Har nu provat pås-:devil: på alla möjlig o omöjliga sett, men den sitter inte...min häst har för fint tagel, för det...
Så efter att provat hit o dit...är Sidekicks råd ändå det bästa...gjorde ett prov på 3 flätor, men tror att 4-5 vore bäst ändå...
Tackar:bow:

Ingen som behöver en svanspåse:angel:;), jag har en över nu..grr
Eller ett råd till vad man kan ha den mer till?:rofl:

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har verkligen snöat in på att lära mig mer om hormoner och hälsa nu, och jag älskar verkligen känslan av att vara driven av ett...
Svar
0
· Visningar
1 656
Senast: cassiopeja
·
Gnägg Tack för allt kära vän. Mitt ute i Smålands skogar, på en gård med vackra stenrösen och gärdsgårdar, inne i en liten mörk gruppbox, där...
2
Svar
28
· Visningar
3 774
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Det satte rejäl fart under sensommaren 2007. Jag skulle fotografera på min väns bröllop. När jag kommer dit börjar jag fumla med min...
Svar
0
· Visningar
1 778
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix