Hur skaffar man lägenhet? tips sökes...

Exxip

Trådstartare
har bott innackorderad nu i ett halvår och tröttnat ganska rejält på det:eek:, så min fråga är om någon här inne på buke har tips för hur man får tag på lägenhet?

till saken hör att min syster börjar gymnasiet till hösten och då helst vill flytta in.:laugh: hur ska jag göra med tankie på det, leta 1lr2a?

alla tips mottages tacksamt!:D

Sv: Hur skaffar man lägenhet? tips sökes...

Kolla annonser i tidningen. Sätt in annonser. Bostadsförmedlingen.;)

låter bra, tack för tipsen.:laugh:
vet du något mer smart att tänka på?

Se till att du har råd att betala hyran och att du inte behöver pendla allt för många timmar till jobb/skola/dagis/hästen.

på din kommuns hemsida kan jag tänka mig att det finns en flik som heter boende i ****kommun där det brukar finnas lite länkar till hyresvärdar

ställa sig i bostadsköer
ringa alla hyresvärdar man kan hitta
annonsera själv
svara på annonser¨
se till att alla vänenr/bekanta/yttligt bekanta vet att man letar lgh

1) Kolla om det finns något kommunalt bostadsbolag och ta kontakt med dem/ställ dig i deras bostadskö.
2) Leta reda på privata hyresvärdar och ta kontakt med dem eller t.ex. lämna intresseanmälan på deras hemsidor.
2) Kolla/sätt in annonser i lokaltidningen, på Blocket, i mataffärer etc.
3) Hör med vänner och bekanta om någon vet var det finns en ledig lägenhet.

Och angående etta eller tvåa hade i alla fall jag gått efter "ju större desto bättre" (speciellt om man är två) men en tvåa brukar förstås vara dyrare än en etta, och att man har råd med sitt boende är förstås det allra viktigaste. Kanske är man också av åsikten att en låg boendekostnad är viktigare än något annat, även om man egentligen skulle haft råd att bo större. Det känner man ju bäst själv. Men leta först efter alla lägenheter du har råd med, är mitt tips. Bor du i en storstad har du kanske ändå inte så mycket att välja på, utan får ta första bästa lägenheten du får tag i.

gå på lägenhetsvisning, lägg ett bud, skriv kontrakt och betala så är lägenheten din.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 626
  • Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
7 676
Senast: Calmiche
·
Relationer Det gäller min bror. Varning för rörigt iinlägg Vi i familjen misstänker att han börjat droga eller har något annat "fuffens" för sig...
2 3
Svar
42
· Visningar
6 718
Senast: lil-sis
·
Hundavel & Ras Jag är på jakt efter den perfekta rasen till mig och tänkte höra om ni kanske har något tips på vägen. Jag har skannat av de flesta av...
11 12 13
Svar
249
· Visningar
30 231
Senast: Åsa A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar