Bältros skall man inte förakta.Blåmärke och lätt eksem och bältros borde en sjuksköterska klara.
Det hade jag släppt igenom.
Det kan vara så smärtsamt att det måste smärtlindras NU.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Bältros skall man inte förakta.Blåmärke och lätt eksem och bältros borde en sjuksköterska klara.
Det behövs ingen remiss dit.4) se till att ni får remittera till vårdcentral.
Ok, jag kan inte.Bältros skall man inte förakta.
Det hade jag släppt igenom.
Det kan vara så smärtsamt att det måste smärtlindras NU.
Bra, eller inte bra. Nu fick vi äntligen en konkret situation med absolut görbar lösning. Det är tyvärr bara ni som arbetar som måste se till att det fungerar bättre.
1) kolla vad de sa till vårdupplysningen.
2) sätt in en sjuksköterska vid dörren så försvinner iallafall blåmärket och förmodligen bältrosen och eksemet.
3) det är inte lätt men ni måste ju finna lösningar
4) se till att ni får remittera till vårdcentral.
Detta är kanske inte lösningen men ni får väl tänka till lite.
Nu är jag inte alls med?
Vem skulle ha utfärdat remissen och till vilken vårdcentral och under vilken frågeställning?
Jag ska inte "skylla" på patienterna: de valde visserligen nyårsdagen till att kontakta sjukvårdsupplysningen och vilja ha åtgärdat sina problem.
Men det var ju personalen på sjukvårdsupplysningen som valde att tillmötesgå patienternas önskemål om läkartid, i stället för att rekommendera en kontakt med vårdcentralen kommande vardag för några av ärendena och ge lugnande besked i andra ärenden. Eller ge råd att vända sig till sjukgymnast gällande nackspärren.
Så: en olycklig samverkan där patienterna kontaktar om ärenden och personalen (som dock är rätt bunden av ett inte helt bra data"stöd") valde att ge tider på jouren.
Och där är vi tillbaka till ursprungsproblemet, VC har inte heller några tider att ge folk utan hänvisar dem till akuten...Det behövs ingen remiss dit.
Patienten behöver bara ringa och beställa en tid.
Det kan den faktiskt göra själv tycker jag.
jag kan också stå där, jag är elak. Nej det var dumt, jag ska inte stå där.
Nackspärr måste en släppa vidare, det kan vara annat, hjärnhinneinflammation tror jag.
Blåmärke och lätt eksem och bältros borde en sjuksköterska klara.
Ok, jag kan inte.
Ja vet inte men på något sätt så känns det ju som om det är fel i strukturen. just priblemen denna kväll var väl inte ogörliga att minimera. Konstigt. Blåmärket är knappast akut.
Ok, jag kan inte.
Ja vet inte men på något sätt så känns det ju som om det är fel i strukturen. just priblemen denna kväll var väl inte ogörliga att minimera. Konstigt. Blåmärket är knappast akut.
Och där är vi tillbaka till ursprungsproblemet, VC har inte heller några tider att ge folk utan hänvisar dem till akuten...
Fast nu har du nog vänt på det. Jag har ialf diskuterat hur en privatpersons uttryckta åsikter om det arbete/yrkeskategori denne har, påverkar synen på hur denne är som yrkesperson. Och, om ändå så litet, skapar allmänhetens syn på yrket. Det sistnämnda är tråkigt. Men som lärare kan jag tyvärr vittna om sönderstressade lärare som vill slippa vissa elever. De får inga resurser och en vettig chans att göra ett bra jobb, därför ger man sig på vissa elevkategorier. Detta kan sprida sig som en tråkig kultur där man accepterar tråkiga kommentarer om elever, inte angriper det rätta; organisationen.Ja och det spelar ingen roll vilket yrke det är heller.
När jag tränade hästar och tävlade på SM-nivå så fick jag stå till svars för oegentligheter inom all häst- och rid-sport.
När jag arbetade som ingenjör inom IT och Telecom så var det alla datorer och mobiltelefoner som det var fel på.
Som hyresvärd så får jag höra om alla dumma hyresvärdar som finns, och det är ju en del.
Och då slutligen som busschaufför så är det på nivån om varje buss som någonsin har kommit för sent.
Vad är det egentligen med folk?
Inte där jag bor.Och där är vi tillbaka till ursprungsproblemet, VC har inte heller några tider att ge folk utan hänvisar dem till akuten...
Jag vet många exempel på det.De får inga resurser och en vettig chans att göra ett bra jobb,
Igår jobbade jag kvällen.
Bland de ärenden var två urinvägsinfektioner, en halsfluss.
Ett par bältrosar (knäppt ord) som man gått med för länge för att få behandling, ett ytterst diskret eksem och ett blåmärke på 3cm som man upptäckt samma dag. En nackspärr sedan flera veckor tillbaka, en som hade haft besvär i ett öra sedan flera månader.
Jag tycker att det är märkligt resursslöseri att ha så mycket läkartillgång att man kan söka för sådana ärenden på storhelg. Halsfluss är rimligt att behandla, likaså de där två urinvägsinfektionerna. Av 18 patienter var det tre som skulle ha något slags behandling.
De resurserna skulle hellre läggas på ett par extra sjuksköterskor på någon vårdavdelning: där gör resurserna mer nytta. Medan det hade räckt med betydligt mindre läkartillgång på distriksläkarjouren.
Ja mitt landsting känns ärligt talat som ett skämt, de säger upp personal inom vården och lägger istället pengar på att göra en attraktiv entré på sjukhuset... Det är väldigt lite tid jag spenderar i entrén när jag besöker sjukhuset...Inte där jag bor.
Sörmlands Läns Landsting verkar ha lyckats bra med just den biten.
Kanske något för de andra landstingen att titta på?
Det var faktiskt inte heller något problem i Uppsala Läns Landsting.
Rätt.Jag blev tack och lov tagen fullständigt på allvar på akuten och fick morfin och muskelavslappnande. Rätt eller fel av mig att åka till akuten?
Det är viss skillnad på den situation du beskriver, och situationen för personen som sökte igår.Jag har åkt till akuten med nackspärr en sen fredagkväll en gång. Det var den mest överförjävliga smärta jag har varit med om. Självklart var det inte livshotande på något sätt men jag grät och kräktes av smärtan. Jag är ingen mes i vanliga fall utan smärttålig och har fött två barn utan smärtlindring, brutit både ben och arm i ett par olika olyckor och haft ett ordentligt njustensanfall men nackspärrsmärtan var på en helt annan nivå. Ingen vanlig hemmasmärtlindring hjälpte ett smack utan det blev bara värre och värre. Jag var helt ärligt totalt panikslagen. Jag blev tack och lov tagen fullständigt på allvar på akuten och fick morfin och muskelavslappnande. Rätt eller fel av mig att åka till akuten? Vad tycker ni att jag borde ha gjort istället?
Inte där jag bor.
Sörmlands Läns Landsting verkar ha lyckats bra med just den biten.
Kanske något för de andra landstingen att titta på?
Det var faktiskt inte heller något problem i Uppsala Läns Landsting.
Fast handen på hjärtat så hur stor andel av den genomsnittliga sjuksköterskans tid upptas av dessa sysslor, det är en hel del av tiden som försvinner i dokumentering och administration av vården. Den dokumentering och administration verkar för en utomstående till stor del utföras i system som får runstenar att framstå som en snabbt och smidig medium....Den personen är upptagen av att tömma bäcken, lägga om sår, ta prover, gipsa eller assistera när läkaren syr ihop ett sår.
...
Det verkar som att när man bestämmer organisationen så tänker man lite smidig bort hur mycket tid som försvinner i administrativa "kringsysslor" och sedan ställer man personalen med svarte Petter i slutändan, när resurserna inte riktigt räcker till. Sedan gör man som i den privata sektorn, säger åt personalen att springa snabbare hellre än att investera i smidigare system. Det är liksom aldrig speciellt sexigt att driva projekt som syftar till att ta fram snabbare och mer lättjobbade administrativa system, det brukar falla på att man måste ha lite fantasi och tänka i flera steg för att se vinsterna. I det privata administrerar företagen ihjäl sig och personalen flyr eller så ser man tillslut sanningen i vitögat och tar den jobbiga investeringen på effektivare system. Men landstingen lyder inte under riktig samma lagar....
Det är inte personalen som bestämmer över organisationen, det är inte vi som styr resurstilldelningen, det är fan inte vi som inte har tänkt till tusen gånger redan....