Hur ska man veta om man gör rätt? *långt*

Sv: Hur ska man veta om man gör rätt? *långt*

Om de inte kan ändra sin attityd, se till att valpis inte vistas där mer än nödvändigt. ;)

Mycket lek och flåbus med andra hundar kan vara förödande. Jag har själv gjort det :angel: Men så länge valparna leker för sig själv och gör av med energi så har jag aldrig upplevt att de blivit överstimulerade. (Inte heller av tillfällig lek med andra hundar) Min gamla hund kutade alltid varv efter varv när jag släppte henne lös fast hon var ensam. Det höll hon på med tills hon fick diskbråk 8.5 år gammal :) Lite galen hund, men inte var hon överaktiverad så att hon mådde dåligt. Tvärtom så var hon i mycket bra form på alla plan!

Jag håller med alla andra. Din valp är helt normal.

Personligen skulle jag se det som ett sundhetstecken om valpen har aktiverats mitt på dagen och på kvällen signalerar att den vill leka/aktivera sig. Hade den inte gjort det utan legat och sovit hela kvällen skulle jag snarare misstänka att valpen hade tagit ut sig för mycket vid leken under dagen.

Men den exakta nivån av mental och fysisk aktivitet är ju väldigt individuell. Allt man kan göra är att titta på hunden och se hur den verkar må. Och använda sitt sunda förnuft förstås.

Om de inte kan ändra sin attityd, se till att valpis inte vistas där mer än nödvändigt. ;)

Lättare sagt än gjort nu - tyvärr. Bor hos föräldrarna tillfälligt. (Flyttar in i ny lägenhet om 2 veckor)
Däremot ser jag till att vi i stort sett enbart är inne i mitt rum, avskärmade från omgivningen :p

Idag var vi på hundcafé. Det var i stort sett ingen annan hund där, och min valp låg och vilade på golvet, så hon verkar kunna ta det lugnt lite överallt. Dessutom har hon blivit en hejare på att åka kollektivtrafik. Hon rullar ihop sig på golvet och vilar nästan på en gång - även om det är annan hund i närheten. Det har jag fått bevisat för mig :laugh:

Red_Chili: Jag tycker inte att det låter som att du har något att oroa dig för! Men varför stänga in er på ditt rum, är det inte bättre att försöka ta tillfället i akt med föräldrarna och lära dem hur du vill att de ska bete sig och agera runt din valp? När du nu har dem "inpå knutarna" hela dagarna, menar jag?

Eftersom min mor hört skräckhistorier om min valp och hur han bet oss så var hon väldigt aversivt inställd när hon mötte honom nu i början av sommaren. Men jag har förklarat och "hjälpt dem igenom" hans stunder och nu vill de inte att han ska åka ifrån dem =) (Har bott hos dem över sommaren, vi har lantliv hos dem.)
Jag fick lära dem hur jag hade märkt att det funkade att lösa situationen och nu kan de vara valpvakter en hel dag utan ett enda missöde av något slag!

/Syrsa, som tycker att det är roligt att du har en valpis i samma ålder som min! :)

Bah! Din kompis har aldrig haft en afghanvalp, det hör ju jag det! ;) Cerberus är och har hela tiden varit halvt galen. När vi varit på utställningar hela dagar kommer han hem, sover intensivt ett tag, sedan vill han hemskt gärna ut och springa eller busa med en leksak. Han är inte trött hela kvällen, alls. Ute är han pigg och ända sedan jag fick honom vill han gärna bära pinnar och gräva och greja. Vi har testat viltspår en gång, det skulle ju göra dom rejält trötta. Jag märkte ingen skillnad på honom alls. Han har en energi som heter duga, helt enkelt. Jag kan göra en lång lista på allt han demolerat för mig, tyvärr har jag fått en pacman-hund som tuggar sig igenom allt. Det kvittar om jag bannar honom, livet är till för bus tycker han.

Men, han kan slappna av också. Om jag är ute och går, eller i stan eller åker buss/spårvagn eller hemma hos främmande människor, han kan alltid lägga sig ner och vila. Står jag still lägger han sig ofta ner och tittar. Åker vi buss sover han ofta. Gärna med huvudet på någon främmande människas fot. ;) Han kan slappna av vart han är. Det märktes extra tydligt när jag var uppe i sthlm och han lade sig för att sova på en betongklump där nere vid bussarna vid slussen. Det dånar rätt friskt där men han brydde sig inte alls. Är man trött så sover man. Är man pigg så leker man. :rofl:

Jag tror min hund är en glad hund. Det tror jag att Wahida är också. :p

Red_Chili: Jag tycker inte att det låter som att du har något att oroa dig för! Men varför stänga in er på ditt rum, är det inte bättre att försöka ta tillfället i akt med föräldrarna och lära dem hur du vill att de ska bete sig och agera runt din valp? När du nu har dem "inpå knutarna" hela dagarna, menar jag?

Vi har tyvärr inte en sådan relation/konversationsförmåga att det går att lösa på ett bra sätt.. De gånger jag försöker förklara för dem varför jag har de regler jag har för min valp, försöker förklara vad en vinthund är, vad en valp är osv så slutar det med att de letar upp något "proffs" på internet/tv som inte säger som jag och så blir det "krig".

Galathea: Din charmige pojk verkar vara väldigt lik min dåre på många vis ;) Min vän har whippet, men är övertygad om att salukin är mycket lugnare - och är de inte det så blir hon förvånad och undrar om det inte är något som är fel :p

Galathea: Din charmige pojk verkar vara väldigt lik min dåre på många vis ;) Min vän har whippet, men är övertygad om att salukin är mycket lugnare - och är de inte det så blir hon förvånad och undrar om det inte är något som är fel :p

Hm. Min uppfödare sa kort och gott "Afghanvalpar är galna och helt hopplösa." Det summerar det hela ganska bra. :D (Dessutom är dom "valpar" i huvudet lääänge med, jag fasar.) Om man radar upp vinthundsraserna på en lång rad så brukar ju affarna vara i ena änden vad gäller mentalitet och så. Dom ses väl som mest "extrema", typ. Jag ser salukin som den ras som är närmst affarna, så då borde ju din tjej vara lika galen som min lillkille. :D Jag ser whippets som mycket lugnare jag, men det har väl med min erfarenhet att göra. Det finns nog galna valpar och ferdinandvalpar av dom flesta raser. :p

Jag tror våra kan tekniken powernaps helt enkelt. Sova intensivt - leka intensivt. :laugh:

Var med om enskoj sak med min vovva idag, och tänkte genast på denna tråd!
Hon var, för första gången, med mig när jag red ut idag, honsprang på marken hela rundan (valpen alltså). Det var med andra ord fullt ös från början till slut. Min vovva är som sagt väldans liten och får hålla ett hyfsat tempo för att hänga med i hästens skritt och ännu högre tempo när vi travade lite.
Tänkte det att nu är hon nog bra trött.
Visst, efter turen när hästen var i klar, satte vi oss i bilen och körde hem till mina föräldrar (och deras rottweiler), Yda (vovvan), tog en power-nap i bilen, ut som ett huj och full fart med rottisen, till dess att han var trött. Hon försökte in i det sista att få igång honom :D.

Sedan var det lugnt en liten stund, vi åkte hem igen och upp i lägenheten där hon slappade och sov en liten stund, sedan gick hon och åt och drack, och sedan var det bus med leksakerna till dess att vi för en stund sedan lade oss med sambon här i sängen, och nu sover hon gott vid mattes fötter.

Full rulle hela dagen med andra ord. Eller ja, från 13,00 idag (jobbade inatt så vi sov hela förmiddagen :p).

De rör sig så mycket de känner att de behöver, sedan sover dem den stunden de behöver det.
Vår har heller inga bekymmer med att slappna av på alla möjliga ställen, beror väl på att de har fått vara med redan från början.
E.ex. var vi på en karneval i juni (student-karneval, min mamma är lärare, så vi körde dit och miljö-tränade bland galna studenter; musik, visselpipor, skrikande och onyktra ungdomar, fullt ös och typ 356589075 st folk stod på skolgårdens framsida efter karnevalen. Och min hund? Jo, hon lade sig vid mina fötter och tuggade lite förstrött på en pinne, ibland är de bara för härliga :D

Powernaps har jag också funderat på... Tänk om hon kunde lära mig att sova så!

Liknande trådar

Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
1 071
Senast: inverterad
·
R
Övr. Hund Vi har fyra hundar i familjen. Två lite äldre, små herrar (en papillon och en blandras), och två unga retrieverherrar (en på snart två...
2
Svar
26
· Visningar
2 167
Senast: Raderad medlem 147980
·
Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är...
2
Svar
20
· Visningar
1 828
Senast: Otherside
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 609
Senast: Ragdoll
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka