Hur ska man veta om man gör rätt? *långt*

Red_Chili

Trådstartare
Jag kanske överreagerar nu, för jag har sovit dåligt och är trött som jag vet inte vad... Menmen. Detta rör ändå en fråga som ligger och gnager då och då.

Min valp har alltid varit ett riktigt yrväder. Jag har följt henne från dag 1 och uppfödaren + alla som träffat valpkullen har sagt att min valp (och hennes ena syster) var vildast i kullen. De hade redan från början en enorm energi. Busade med syskonen - och när första syskonet var trött så flög de vidare till nästa. Sedan sov de.

För att valpis inte ska använda lägenheten som "racingbana" så ser jag till att hon får göra någonting nästan varje dag.
När hon var liten så bar jag henne till närmsta rastgård där hon fick springa, eller så satt vi på en bänk i centrum och tittade ett tag. Ibland tog vi små promenadrundor.

Vi gör likadant idag, när hon är 4½ månad gammal, men promenaderna har blivit längre och istället för rastgården åker vi ofta till ett ställe som kallas "hundöarna". Det är två öar avspärrade för att man ska kunna släppa hundar där. Där leker min valp med andra hundar någon gång i veckan, men det är först de 2-3 senaste gångerna som hon lekt med de andra, annars har hon bara suttit vid en bänk och tittat på.

Idag var vi på dessa hundöar. Min valp sprang mycket och lekte glatt med andra hundar som var där.
När jag nu under kvällen pratade med en (också hundvan) vän på telefon så började valpis springa runt och kasta med en leksak.

Min vän tyckte det var konstigt och frågade om min valp verkligen inte är överaktiverad.

Så tja, summan av det hela: hur vet jag om min valp är överaktiverad eller bara en väldigt aktiv hund?
Hur ska man göra för att göra "rätt"?

Jag vill trots allt bara ha en glad, lycklig hund som trivs med livet - men jag har aldrig haft valp förut, bara vuxna hundar. Därför tvekar jag på om det jag gör verkligen är rätt.
Hur vet man?

Sv: Hur ska man veta om man gör rätt? *långt*

Det vet man aldrig förrns efteråt;) Valpar är ofta väldigt aktiva och busiga men jag tycker det är viktigt att man tränar passivitet också. Man ska inte behöva göra nåt nytt och spännande varje dag för att dom ska koppla av.

Det känns inte som om vi gör nya saker varje dag. Vi kanske går samma lilla runda, åker till samma platser och sådant som hon redan är van vid.
När vi är hemma så ligger hon oftast och vilar under min datorstol eller i sin lilla bädd. Ibland byter hon liggplats. Ibland tuggar hon lite på något ben.

Hon sover alltid med mig i sängen mellan 12 på natten till 12 på dagen (ja, jag är ledig :p) så då kan hon ju helt klart slappna av.

Kanske hon har energi även på kvällar och så för att hon sover så mycket på natten?

Skulle tro att du bara har en väldigt aktiv hund :laugh:

Min drygt ettåriga silken kille, var jag också ute väldigt mycket med, han fick springa själv så mycket han ville och en till två gånger/dag lekte han ute med en lite äldre valp. För att inte använda lägenheten till racingbana precis som du.

Sedan under en period när han var runt 5 mån. tills han vart runt 10-11 mån. fick han ett raceryck varje kväll när vi varit ute sista gången, leksakerna skulle "dödas" och sprang som en liten dåre fram och tillbaks i hallen, såg ut som om han skulle ta slut på det sista i batterierna, sedan la han sig bara ner och somna.

Men det har han slutat med nu, efter sista promenaden på kvällen, burkar han tugga lite på något ben innan han går och lägger sig.

En hund som är överaktiverad, har ju väldigt svårt att stressa av, har hon det? Passivitetsövningar är ju också väldigt viktiga.

Sedan tyckte jag att jag märkte om Diezel vart överaktiverad någon dag, han hade svårare att slappna av efter sin ryck på kvällarna, då var det bara att ta tag i honom och "tvinga" honom att ligga ner och slappna av brevid mig.

Jag tror hon kommer lungna ner sig så småningom framåt 2-3årsåldern :laugh:, vinthundar är ju som dom är ;).

Varför tycker din kompis att det är konstigt att en valp leker lite för sig själv?
Det gör mina också, och inte börjar jag tänka på att de är överaktiverade eller understimulerade för det.
Är väl normalt att en valp leker ibland...

Vi brukar skoja och säga att nu är det dax för kvällsrycket :) För det brukar komma vid 19-20 tiden på kvällarna när vi har valpar här.
Sen ramlar man ihop i en hög och somnar lika fort som rycket kom...nja nästan :D

Jag upplever inte att hon har svårt att slappna av. (När hon är med mig. Är föräldrarna hundvakt är hon aldrig lugn)
Hon ligger ofta och tuggar på sina tuggben nästan hela kvällarna och då ser hon avslappnad ut..

Hon brukar vara "vild" mellan ca kl14-15 på dagarna och sedan gå runt och vimsa lite på kvällen.

Anledningen till att min vän började undra om valpis är överaktiverad var för att vi hade varit ute så att valpis fått springa sig ordentligt trött med andra hundar idag. Sedan började hon nu på kvällen att försöka fånga min uppmärksamhet genom att lägga leksaker i mitt knä och sådant. Min vän anser att en "normal hund" inte gör så, utan att den ligger och vilar hela kvällen om den fått bra aktivering.

När vi var på utställning förra helgen så var hon ändå "vimsig" ett litet tag på kvällen. Men, då var hon helt lugn dagen efter och trots att vi bara gick ut på jättesmå kissrundor den dagen så var hon helt lugn..

Sedan, som sagt var:
vinthundar är ju som dom är ;).

Minns en hund på kenneln som blev kallad för "monstret" som liten för att hon var så vild.. Idag är hon 2 år och fortfarande mer aktiv än många andra salukis, men hon är ändå "normal" och inte alls stressad..

Jag upplever inte att hon har svårt att slappna av. (När hon är med mig. Är föräldrarna hundvakt är hon aldrig lugn)
Hon ligger ofta och tuggar på sina tuggben nästan hela kvällarna och då ser hon avslappnad ut..

Då kan hon ju koppla av.

Anledningen till att min vän började undra om valpis är överaktiverad var för att vi hade varit ute så att valpis fått springa sig ordentligt trött med andra hundar idag. Sedan började hon nu på kvällen att försöka fånga min uppmärksamhet genom att lägga leksaker i mitt knä och sådant. Min vän anser att en "normal hund" inte gör så, utan att den ligger och vilar hela kvällen om den fått bra aktivering.

Ja en vuxen hund kan säkert ligga och vila hela kvällen om den fått bra aktivering på dagen, det gör min "gamla" borzoitik på snart 5 år, i stort sett varje kväll, men inte Diezel och han håller ju igång minst fem gånger så mycket som hon. Din lilla tjej är ju bara en valp.

Minns en hund på kenneln som blev kallad för "monstret" som liten för att hon var så vild.. Idag är hon 2 år och fortfarande mer aktiv än många andra salukis, men hon är ändå "normal" och inte alls stressad..

Tror min kille kommer vara mer aktiv än vad min tik är, när han blir äldre, och jag kommer nog tycka att han är "normal" han med. Även hundar är ju individer:laugh:

Känner igen en del i din berättelse.
Vårlilla tik var den absolut aktivaste och tuffaste valpen i kullen, jävlades med de andra, klättrade över kompostgallret (en valp i storlek "handflata :eek:), jävlades med de stora hundarna väldigt mycket. Behöver jag säga att uppfödarna var glada att bli av med henne? :D

Vi fick hem henne i vintras och då blev det inte mycket aktivering de första veckorna med tanke på hennes storlek och vädret som var där ute, men desto mer aktivering inne. En tuff liten tös redan när hon kom hem till oss som krävde mycket fysisk och psykisk träning redan från början.

Vi har alltid låtit henne ha mycket leksaker och låtit henne leka med dem hur mycket hon vill inne, tycker det är viktigt att de kan leka på egen hand ochhar aldrig sett problem med leksaker inne. Har alltid haft leksaker till rottweilern hos mamma och pappa, han är 3 år nu och har fortfarande sin "lase" och leker med :p.

Det är verkligen sjukt svårt att veta vad som är rätt och fel, man får nog gå på känsla och lite från individ till individ. Jag vet inte vad som, tekniskt sett, är rätt, men vår valp är 10 månader nu och vi har inte haft några problem alls med henne.
Hon har aldrig tuggat på inredning, alltid kunnat leka själv, aldrig understimulerad eller överstimulerad i våra ögon, den mest lydiga lilla valp man kan tänka sig (går lös överallt, lyder minsta vink, kan bryta henne i alla situationer och fortfarande samma tuffa hund, men väldigt lojal och sammarbetsvillig till mattes och husses glädje!).

Lycka till med valpen din, hon är verkligen helt bedårande. Har aldrig gillat vinthundar förut, men har sett så många fina här på buke, däribland din, och måste säga att jag börjar verkligen ändra inställning!!

Känner igen en del i din berättelse.
Vårlilla tik var den absolut aktivaste och tuffaste valpen i kullen, jävlades med de andra, klättrade över kompostgallret (en valp i storlek "handflata :eek:), jävlades med de stora hundarna väldigt mycket. Behöver jag säga att uppfödarna var glada att bli av med henne? :D

Vi fick hem henne i vintras och då blev det inte mycket aktivering de första veckorna med tanke på hennes storlek och vädret som var där ute, men desto mer aktivering inne. En tuff liten tös redan när hon kom hem till oss som krävde mycket fysisk och psykisk träning redan från början.

Vi har alltid låtit henne ha mycket leksaker och låtit henne leka med dem hur mycket hon vill inne, tycker det är viktigt att de kan leka på egen hand ochhar aldrig sett problem med leksaker inne. Har alltid haft leksaker till rottweilern hos mamma och pappa, han är 3 år nu och har fortfarande sin "lase" och leker med :p.

Det är verkligen sjukt svårt att veta vad som är rätt och fel, man får nog gå på känsla och lite från individ till individ. Jag vet inte vad som, tekniskt sett, är rätt, men vår valp är 10 månader nu och vi har inte haft några problem alls med henne.
Hon har aldrig tuggat på inredning, alltid kunnat leka själv, aldrig understimulerad eller överstimulerad i våra ögon, den mest lydiga lilla valp man kan tänka sig (går lös överallt, lyder minsta vink, kan bryta henne i alla situationer och fortfarande samma tuffa hund, men väldigt lojal och sammarbetsvillig till mattes och husses glädje!).

Lycka till med valpen din, hon är verkligen helt bedårande. Har aldrig gillat vinthundar förut, men har sett så många fina här på buke, däribland din, och måste säga att jag börjar verkligen ändra inställning!!

Allt det där känns så väl igen. Fast min valp har aldrig klättrat över kompostgaller - hon biter tag i dem och slänger dem åt sidan istället! :eek: Det där med att vara rädd är ingenting hon förstår, förutom om stora hundar kommer rusande rakt mot henne.

Min valp har en hel del gosedjur och tuggben här hemma för att kunna ha något trevligt att tugga på när hon vill det. Det har skonat mig från att få söndertuggade möbler.. (nästan iaf. Hålet i lädersoffan räknas inte - för det döljs under en filt..)

Min valp är inte lydig direkt, men hon är samarbetsvillig och positiv, så det är mest mitt fel som inte tränat så mycket med henne som jag kanske borde gjort... Det mesta sitter iaf halvdant.

Kul att du börjar ändra inställning till vinthundar :D De är verkligen fantastiska varelser när man väl förstår varför de är som de är. (fast så kanske det är med det mesta).

Jag tror nog att min valp har det bra. Hon ligger nu på rygg och sover. Imorgon ska vi bara ta det lugnt eftersom hon sprang så mkt idag.. Fast man borde nästan gå ner till rastgården så att hon får promenera runt lite med nosen i backen och så att jag kan träna inkallning...

Allt det där känns så väl igen. Fast min valp har aldrig klättrat över kompostgaller - hon biter tag i dem och slänger dem åt sidan istället! :eek: Det där med att vara rädd är ingenting hon förstår, förutom om stora hundar kommer rusande rakt mot henne.

Min valp har en hel del gosedjur och tuggben här hemma för att kunna ha något trevligt att tugga på när hon vill det. Det har skonat mig från att få söndertuggade möbler.. (nästan iaf. Hålet i lädersoffan räknas inte - för det döljs under en filt..)

Min valp är inte lydig direkt, men hon är samarbetsvillig och positiv, så det är mest mitt fel som inte tränat så mycket med henne som jag kanske borde gjort... Det mesta sitter iaf halvdant.

Kul att du börjar ändra inställning till vinthundar :D De är verkligen fantastiska varelser när man väl förstår varför de är som de är. (fast så kanske det är med det mesta).

Jag tror nog att min valp har det bra. Hon ligger nu på rygg och sover. Imorgon ska vi bara ta det lugnt eftersom hon sprang så mkt idag.. Fast man borde nästan gå ner till rastgården så att hon får promenera runt lite med nosen i backen och så att jag kan träna inkallning...

Hahaha, ja hade min puppy varit större (när hon var 8 veckor vägde hon ca 900g :angel:), så hade hon nog också försökt kasta med dem, men fick nu nöja sig med att klättra på dem :D

Ja, leksaker tycker jag att de i den åldern bör ha. Vår valp är ju mina föräldrars och sambons föräldrars första "barnbarn" (haha), så hon har fått en del saker, speciellt av sambons föräldrar. Mina föräldrar ger henne mest ben, vilket iofs är lika uppskattat. De ska ju kunna roa sig själva, man ska väl inte alltid vara där för att stimulera, det kan de göra en hel del påegen hand.

Men egentligen, din valp är 4,5 månader gammal, klart hon inte ska vara särskilt lydig och "kunnig" inom området. Vår valp är nog ett stort undantag inom detta område tror jag. Vi bodde i stan tidigare och jag har, från början, haft henne lös på de lite större gräsplättarna och om kvällarna på de bredaste trottoarerna etc.. Man får hitta sina områden. Jag gjorde ju som så att jag hade lite is i magen, och behövde jag få henne att komma snabbt till mig, så sprang/gick jag ifrån henne etc. Man får komma på sina knep, det är värdefullt!
Nu är hon med mig bland hästarna (på promenader än sålänge), men ska snart få följa med på första ridturen.
Blev mycket prat om min hund nu känner jag, förlåt, jämför mest och bollar lite idéer tror jag, såhär mitt i natten :p

Klart att din valp har det bra! Hon är ju trygg med dig, det märks i det du skriver i dina inlägg. Tror inte att du behöver oroa dig sådär våldsamt. Att du ens funderar i dessa banor, visar ju verkligen att du är på helt rätt spår!!

Varför är hon inte lugn när hon är med dina föräldrar?

I övrigt, så gör du nog helt rätt.
Så länge hon vill och orkar, så fortsätt på samma spår som du gör nu. Du känner ju din hund bäst.

Det känns inte som om vi gör nya saker varje dag. Vi kanske går samma lilla runda, åker till samma platser och sådant som hon redan är van vid.
När vi är hemma så ligger hon oftast och vilar under min datorstol eller i sin lilla bädd. Ibland byter hon liggplats. Ibland tuggar hon lite på något ben.

Hon sover alltid med mig i sängen mellan 12 på natten till 12 på dagen (ja, jag är ledig :p) så då kan hon ju helt klart slappna av.

Kanske hon har energi även på kvällar och så för att hon sover så mycket på natten?

Verkar ju inte som den har några probelm att slappna av, och det är ju egentligen det viktigaste! Valpar är ju olika en del sover länge andra bara "power nappar" och sen är de full kula igen.

Du kanske ska börja med lite mer mental stimulering också, och inte bara massa spring spring.

Jag tror absolut inte att du gör "fel" som hundägare, alla gör vi så gott vi kan!

När jag nu under kvällen pratade med en (också hundvan) vän på telefon så började valpis springa runt och kasta med en leksak.

Min vän tyckte det var konstigt och frågade om min valp verkligen inte är överaktiverad.

Eh ursäkta? Måste bara klargöra en sak här.. Din valp leker med en leksak och nu undrar du om den är överaktiverad? Och vad är det för knasig kompis du har som sätter sådana griller i huvudet på dig? :rofl:

Jösses alltså. Slappna av och tänk inte så mycket. ;)
Blir det problem så blir det och då får man handskas med dem när de kommer. Finns det inga problem så finns det ju inga att bekymra dig om. Eller hur? Finns ingen anledning till att sitta och oroa sig över om det finns problem som man inte upplever.

Red_Chili! Vad jag känner PRECIS likadant som dig! Jag går här med valpen och tänker ena stunden att "han är nog understimulerad, jag måste göra något" för att en halvtimme senare när vi lekt lite apportlekar genast få dåligt samvete "han träffade ju kompisen igår och toksprang med henne, kanske skulle jag låtit bli de där lekarna idag och bara slappat"...och så går det runt runt runt.

Allt man vill är ju att få en glad hund, samarbetsvillig, rolig och lycklig. Och så är man som man är och känner ansvaret att forma tillvaron för valpen på bästa sätt.

Jag har infört en "varannandagprincip". Inte för att jag tror att det är någon fara, egentligen, men för att kunna få styr på mina tankar. Inte heller för att jag vet om det blir lagom dos och balans mellan aktivitet och passivitet, men det hjälper mina orostankar och just nu känns det vikigt.
Principen går ut på att om vi gör något spännande, fysiskt jobbigt, han har fått hålla sig vaken länge, mött mycket nytt eller annat som kan anses vara "lite mer än vardag" för en 4 1/5 månaders springer spaniel så innebär nästa dag total slappisdag. Ibland bryts naturligtvis mönstret och det blir spännande några dagar i rad, men då får man också slappa lite längre, eller förbereda några dagar innan med "trista dagar".

I en annan tråd fick jag varningen att eftersom jag lekte "mycket" (kanske sammanlagt 30 minuter/dag plus att han ju är med hela tiden och spanar när jag lagar mat, strosar på tomten, klipper klorna eller annat vardagligt) med min valp så var det risk för överstimulering, men jag har så svårt att tro att umgänge med valpen är att överstimulera? Bara för att man kastar en trasa över golvet några gånger och sedan strosar lite tillsammans i hemmaskogen och tuggar på kottar så spricker väl inte hundens psyke? Inte ens om man samma vecka har träffat bästa polaren och fått leka lite? Så länge de båda kan somna tillsammans och mattarna kan sitta och samtala i två timmar medan hundarna inte tar någon notis om varandra, så är väl även passiviteten med som den ska?

Red_Chili: Jag tror att bara du kan svara på om din valp mår bra. Om den kan koppla av, om den klarar en dag utan spring eller spänning (men naturligtvis utevistelse och lugn lek med dig) så är det ingen fara. Det finns så mycket oro hos oss med valpisar för första gången, vi vill göra rätt. Och det kommer vi att göra eftersom vi tänker så mycket åt "båda hållen" =)
(Annars får vi laga det senare!)

Lycka till!
/Syrsa och Keo, som just nu är mor min i hasorna för hon lagar köttbullar ;) )

Det låter ju som min lilla :)
Hon har alltid varit väldigt tuff och aktiv, jag var också orolig för att hon kanske busade upp sig lite väl mycket ett tag men det är nog ingen fara. Nu är hon 16 månader och har lugnat sig lite, hon kan koppla av väldigt bra när hon behöver. Hon är fortfarande en väldigt glad hund, som tur är, och älskar att leka med sina leksaker. Hon kan springa omkring själv, morrandes, och slänga omkring så många leksaker som möjligt :laugh: Nu går det mer i perioder. Efter löp så får hon väldigt mycket busenergi.

Jag tycker det låter som att du bara har en glad valp!

Nu kan jag nog inte ge dig svar riktigt på din fråga men jag måste få påpeka att ett par timmars lek med andra hundar kan vara hur jobbigt som helst. En hund behöver ÄNDÅ ny stimulans efter det. Valp som vuxen. Vi människor fungerar likadant. Ungar är inte nöjda en hel dag bara för att de lekt väldigt aktivt ett par timmar. De vilar och sen vill de göra något igen. Man får tråkigt oavsätt om man varit aktiv tidigare eller ej.

Så att hunden är lekfull på kvällen, trots att den kutat som en idiot i 2 timmar vid tretiden är ingenting som jag skulle påstå är annat än fullständigt normalt. En del hundar klarar mer aktivitet än andra dock.

Greyhounds klarar tex av att kuta runt i en helt annan skala än tex en bulldog. De är ju skapta för att springa och finner den rörelsen lättare än vissa andra raser.

Hm jag hade blivit mer förvånad om din valp hade nöjt sig med aktivering för dagen efter att ha sprungit lite.

Min (som ju inte är valp längre) har alltid sprungit lös och lekt med andra hundar, min andra hund och min bonusdotters hund.

Men bara för att det tillhör hans vardag att rusa runt som en tok (ser ganska kul ut med en stor rottweiler som jagar en liten skit:love: han är jackrussel-dsg) så innebär inte det att den aktiveringen räcker för hela dagen.

Jag tycker att så länge hunden kan koppla av och lägga sig så är den i mina ögon inte överstimulerad.

Din vän måste ha en konstig syn på hundar som tycker att en daglig aktivering är nog för en valp.

Tack för alla svar. :)
Jag känner mig lugn nu.

Varför är hon inte lugn när hon är med dina föräldrar?

Min kära mor är ett nervvrak... Om valpis tittar på henne så är det genast "ÅH vad ska jag göra nu för att hon ska vara nöjd? AAAH! hon kanske är kissnödig! Åhnej, bara hon inte tuggar på någonting nu" osv.

Ingen av mina föräldrar har någon som helst hundvana, och när de "går i taket" för att valpis kanske går och nosar på en matta så blir ju valpen vimsig.

När valpen kommer och vill hälsa lite så ska de genast igång och försöka busa upp henne osv...
Samtidigt tycker morsan att det är så synd om min valp hela tiden - när jag vill att valpis ska ta det lugnt inne och inte gå på enormt långa promenader eller så... Hon anser att jag är överbeskyddande och att min valp är galen.

Jag är glad att de inte har någon egen valp.

Ren och skär sanning ;)
Morsan gillar hundar, men hon fungerar bäst ihop med vuxna, lugna och redan väluppfostrade hundar :p

Liknande trådar

Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
1 071
Senast: inverterad
·
R
Övr. Hund Vi har fyra hundar i familjen. Två lite äldre, små herrar (en papillon och en blandras), och två unga retrieverherrar (en på snart två...
2
Svar
26
· Visningar
2 167
Senast: Raderad medlem 147980
·
Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är...
2
Svar
20
· Visningar
1 828
Senast: Otherside
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 609
Senast: Ragdoll
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka