Hur ska man tolka sina tankar egentligen?

Martina_m

Trådstartare
Har tidigare haft foderhäst i några år, alltså som min egna. Sålde henne för 1½ år sen. Saknar allt som har med hästar att göra, ansvaret, mockning, ridning, borstning, vaccinering, motionen, sällskapet, ja ni fattar!

Hon såldes eftersom jag skulle börja plugga på högskola på annan ort. Var utan häst och ridning under ett år, var bara och hälsade på i gamla stallet när jag var hemma på besök hos föräldrarna.
Började rida lektion en gång i veckan efter ett år utan häst. Till en början jobbigt, men när man kommit in i "ridskolevanan" igen så var det höjdpunkten på hela veckan. Detta var under höstterminen. Nu under vårterminen, har jag bytt ridskola. Men känner att jag inte tycker det är alls lika roligt längre. Kan tycka det är jättejobbigt och känna att det kanske inte är något jag vill hålla på med trots allt. Har svårt att utvecklas och känner att jag blir bara sämre och sämre.

Men, det är ju min dröm att ha egen häst!

Jag vet inte om jag verkligen tröttnat på hästar och ridning, eller kan det ha att göra med att jag saknar en "egen" häst? Jag är (har iaf varit) den typen som älskar att ta hand om hästen, inte bara riding liksom. Och nu när man är på ridskola, lär man ju inte känna hästarna. Och jag känner liksom att jag inte vet hur jag ska göra när jag väl sitter på hästryggen. Allt har blivit så svårt och jag känner att jag inte tycker det är kul längre.

Är det en egen häst jag är ute efter, eller bör jag lägga hästeriet på hyllan?

Sv: Hur ska man tolka sina tankar egentligen?

Kanske bli medryttare? Då får du ju både rida och göra allt möjligt annat med hästen.

Mm, men det känns ändå inte rätt.

Dessutom så pluggar jag sista terminen nu, och ska flytta snabbare än kvickt här ifrån när skolan väl är över...

Så får väl bli ridskolan fram till sommaren, men vad händer sen?

De har inget skötarprogram på ridskolan? Då får du åtminstone en del av pysslandet och lär känna hästarna på ridskolan bättre. Kanske blir det lite roligare med ridningen i och med det. Sedan när du är färdigpluggad och har flyttat kan du ju ta dig en ny funderare på frågan om egen häst eller inte. Lycka till oavsett vad du väljer!

Du har det i blodet!:) Detta med hästar är ett gift och du är drabbad.

Ha som mål att köpa häst när du har fått fast arbete och kan försörja dig och en häst. Se det som en morot att hitta ett bra jobb!

Förstår att du inte tycker det är kul på ridskolan efter haft "egen" häst. Det är ju inte alls samma sak, man har ju inte samma kontakt med hästen.

Hmm, så är det nog. För det är ju kontakten med hästen jag saknar tror jag. Och utan den tycker jag inte det är roligt längre.

Hästen som jag hade innan vad ju som en hund för mig och vi kände varandra innan och ut och viste vart vi hade varandra. Jag litade på henne och kan nog säg att hon faktiskt tyckte om mig och såg mig som ledare (jag inbillar mig det iaf :smirk:).

Ridskolan ligger 1,5 mil från mig och att köra dit mer än en gång i veckan har jag faktiskt inte råd med :crazy:. Har lagt mkt pengar på bilen (försäkring, skatt, bensin) och så kostnaden för lektionerna. Inte lätt när man är student och har 120:- kvar på kontot när det är 2 veckor innan närsta csn kommer ;) (fast brukar inte vara så, mest denna månaden bara)

Får jag ett jobb, kommer jag nog att tjäna mellan 20.000-27.000 som ingångslön beroende på vart i Sverige jobbet finns. Så jag hoppas att jag kommer ha råd iaf :) Och jag VILL ju ha häst, frågan är om jag har lusten :confused:

Klart du kommer att ha lust!! som sagt, du har det i blodet..

Men jag tror iofs att om du fortsätter rida på ridskolar kommer du att tappa lusten..

Visst är det den där speciella kontakten men sin egen häst man vill ha. Skulle aldrig vilja sitta o rida runt på andras hästar, det ger ju ingenting!

Ha det som ett mål i livet -att skaffa egen häst!

Du är inte ensam kära vän!

Det verkar vara ganska många av oss här på buke som just nu går ofrivilligt hästlösa och drömmer om framtidens egna häst, och jag är en av dem.

Precis som du tycker jag inte att det känns givande att lägga ner respengar och tid på att bara rida en eller några gånger i veckan, utan det vardagliga pysslet och att kunna bestämma helt själv med hästen. Så jag la ner hästjobbet och medrytteriet i somras, när jag inte kände för det längre. Men det innebär bara att jag just nu lägger undan de respengar jag förut la på medryttarhästen (typ 300 i månaden) till ett "hästkonto", som ska finnas till min framtida egna häst :).

Se det från den ljusa sidan - du är ju klar med plugget snart! Jag själv har ett och ett halvt år kvar, men har man väl vant sig vid tanken och hittat andra intressen under tide så klarar man det ganska bra. Som tidigare talare sa; hellre lägga ner nu och vänta in framtiden än att du tröttnar helt! :bow:

Usch, jag kan ju inte sluta att kolla på hästannonser. Och jag som lovat mig själv att inte göra det förrens jag fått jobb, och endast kolla på jobbannonser fram tills dess.

Men har ju gått och kärat ner mig en häst som finns på annons. Och det känns som den eller ingen :smirk: Så dum man kan vara.

Men den kostar pengar som jag inte har.

Och idag ringde jag faktiskt till min ridskola, och bad om att få byta ridgrupp:o. I hopp om att lektionerna ska kunna ge mer (eller något iaf). Så om två veckor ska jag få testa den andra gruppen.

Men, kan ju inte sluta tänka på den där hästen med stort H! Har tom mailat och frågat om film och priset (bara angett ett prisintervall i annonsen). Vet att det är oschysst mot ägarna att ta deras tid, men jag vill ju att det ska lösa sig. Men HUR??? :confused:

jag tycker att du ska lugna ner dig lite :crazy:. om du faktiskt inte har jobb eller pengar så verkar det som du säger onödigt att ta upp ägarnas tid.

jag har också många gånger sett annonser på hästar som jag tycker skulle passa mig alldeles drömmande bra, och då kan det vara tufft att dra sig tillbaka in i vardagen och inse att det inte leder till något gott. men däremot är det väl bra att du byter grupp och ser om det blir bättre! :idea:

om du nu inte hittar ett jobb väldigt snart och hippt som happt har hunnit spara ihop väldigt mycket pengar?

Ja, jag måste verkligen lugna ner mig lite och låta allt ta sin tid. :crazy:

Men så fort jag fått ihop mitt CV, ska jag börja söka jobb.
Och jag måste ta tag i min skola så jag kan ta min examen till sommaren, men pallar ju inte :cry:

Tack för du försöker skaka vett i mig :bow:

så lite så :)

men du! gör en lista. listor är alltid magiska på något sätt, man får saker och ting klart för sig. till exempel:

a) gör en lista på saker och ting som du måste göra innan du kan börja fundera på häst (som att skriva CV - söka jobb - ta examen).

b) gör en annan lista på sånt som kan underlätta under tiden du väntar (typ som att du kanske får det bra i den nya ridskolegruppen, kanske kan du gå någon helgkurs i något som du behöver lära dig ändå - som hovens uppbyggnad eller foderlära, eller att starta ett sparkonto bara för din blivande häst)

då kanske det i alla fall känns som om du kommer framåt - mot målet? och nu får du göra som du säger - ta den där jäkla examen! det är ju jättekort tid kvar! heja heja heja! :bump: du kan ju ha ett jobb till hösten och ha häst till vintern vettja! en annan får vänta åtminstone två år :crazy:

Nu är min lista gjord! :)

Fast mest med skolarbete, för att kunna ta den där examen! För känns som allt hänger på det.
Utan examen inget jobb, utan jobb inga pengar, utan pengar ingen häst, utan häst ingen livsglädje. Det är nog så det är.

Jag måste alltså ta min examen för att kunna skaffa mig en egen häst, innan jag blir totalt uttråkad på ridskolan.

Men jag håller tummarna att min "nya" ridlärare ska ha bättre lektioner än att bara rida runt på fyrkantspåret med rakstälda hästar i en hel timma.

Tack för ditt stöd! Och hade vi bort i samma stad, så lovar jag att jag hade delat med mig av min kommande häst ;) Vem vet vart jag kommer när jag väl får ett jobb...

Härligt härligt! That's what I'm talking about - lite kämparglöd :).

Jag tror att allt kommer bli lite lättare med tiden, och lycka till med ridskolan på vägen!

Jag själv ska fortsätta drömma sött om hästar och en hästgård - den som väntar på något gott... :love:

Jag har under många perioder haft det som du, och det har jag löst genom att bli medryttare. På ett ställe red jag 2 dagar i veckan, men det var fler i stallet som ville ha hjälp, så jag kunde nästa ridit varje dag gratis om jag hade haft tiden. Många hästägare uppskattar att man haft egen häst tidigare, för då vet de att ansvaret finns där.
Kämpa på !

Liknande trådar

Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
620
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 037
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 482
Senast: Mabuse
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 309
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar