hur ska man reagera?

S

Sannis

Hej.
Jag möte härom dagen en äldre dam som var ute och gick med sin hund (lös) hunden kommer springande imot mig och hon ropar till mig att min hund inte får hälsa på hennes hund. Jaha tänkte jag hur ska det här gå till jag går mot henne med min hund. Min hund är fortfarande lite valpig och leker gärna med andra hundar. Han är ganska stor 75 cm hög och väger väll 55kg har lite och hålla i. Ägaren försökte inte ropa på sin hund häller. Till slut tröttna jag och släppte efter på kopplet och dum som jag var så lät jag min hund hälsa på den. Hon morra väll till och jag drog tillbacka min hund. Sen kommer jag fram till tanten som bara förklarar att det var dumt av mig att låta dom hälsa, Jag står där och är lite små grinig. sa till henne att hon bode ha sin hund kopplad. Hon svara mig att hon hade tappat kopplet. Hur tycker ni att jag ska reagera nästa ggr då det här har hänt 2 ggr tidigare. Hennes hund springer efter min

Sv: hur ska man reagera?

Försök skrämma den. Rusa mot den rytande och vevande med armarna, hota ordentligt. Det fungerade jättebra för mig när kvarterets rymmare kom sättande. Han vände om och sprang ynkande hela vägen hem.... Kärringen får väl springa efter om hon inte hinner med, kanske hon lär sig att hålla i kopplet nästa gång.

Hur kan man tappa ett koppel?? Sitte det i halsbandet på hunden, ja då sitter det fast annars så har hon väl det i handen eller bind fast det runt midjan eller halsen eller nåt... Tappat, I don´t think soooo...

Är ju LAG på att man ska ha hunden kopplad om det finna andra djur i närheten (om det inte är på inhängnat område) varför har folk så svårt at fatta det??

SKa väll prova jaga iväg den men min undrar hur min hund reagerar. nej hon hadde tydligen tappat kopplet ur bilen när hon handlade.

Min hund har aldrig hängt på och hotat hon med, hon vet att jag är flockledare och jag får sköta den biten. Hon har heller aldrig varken före eller efter haft tendenser till att hota andra, är också endast 8 månader så hon är fullt nöjd med att jag tar den rollen.

ok min hund blir 2 år i mars. Men efterom han gärna vill leka med hunden och drar mot den så är jag osäkker på om han drar mer.

När du ser tanten med slapp-greppet komma med sin hund kan du ju istället prova med att låta din gå ut i full koppellängd framför dig bara för att visa henne att hon faktiskt får ta ansvar själv. Det skall ju inte du behöva göra bara för att hon inte ids. Så kan du ju ropa till henne att din hund har löss, då kanske hon anstränger sig lite... ;)

ropa till tanten att din hund har löss så ska du nog se att hon gör allt för å fånga sin vovve :devil:

har alltid funkat för mej iaf :)

Gick löss i kvarteret förut då var det viktigt att dom inte träffa varandra. men sen så låg hunden på trappen utanför huset och bara sprang rätt ut, tanten som var inne i huset märkte inget så ja sket hunden å forstätte gå. Han följde med en bitt men sen vände hon

ha med dig något tillhygge som en kedja eller liknande och kasta på den framrusande hunden. kräver dock lite träffsäkerhet från din sida. vråla och låt farlig. träna platsliggning med din egen hund så att du kan lita på att den ligger stilla och låter dig sköta bortjagandet.

Om man gör det rätt så ger det signalen att "Matte sköter det här, jag behöver inte bry mig"
Eller hur ser du det?
*Nyfiken eftersom jag själv har den principen*

Jag mötte en dam med en lös hund i morse, min hund blir alltid kopplad om det kommer en annan hund vi inte känner igen. jag kopplade upp min hund men det gjorde inte damen med rottisen. Jag sa åt henne att koppla upp sin hund, svaret blev att hennes hund inte bryr sig. Då sa jag att det gör min. Med en sur min säger hon åt sin hund att gå åt sidan så att den inte blir biten. Jag sa faktiskt inte att min hund biter, blev riktigt f*rbannad.

Ja tanten ja träffar är ofta rädd att hennes hund ska hälsa på min men har den ändå lös. Platsliggning kan ju vara bra men nu är det så att han inte ens kan sitta när det går förbi en annan hund.han är så nyfiken. Förut skulle han hälsa på alla människor som gick föbi men nu har han slutat med det.

gapa med full kraft "lägg av" eller liknande samtidigt som du pekar på den (tantens hund), i bästa fall sätter den sig ner i ren förskräckelse, eller så får du jaga den ;)
sen hade ja tatt ett gammalt rep eller liknande och tagit med mig ut. kommer tanten och hunden igen (utan koppel) skulle jag ge henne repet och sagt "här har du tills du köpt ett nytt koppel" och sedan gått därifrån! :banana:
lycka till! =)

träning träning och åter träning. att ligga är oftare enklare än att sitta. jämför med kvarsittningen som inte kommer förens i elitklassen i lydnad (eller är det "redan" klass 3?). börja med korta avstånd utan störningar och sedan lägger du in längre avstånd och fler och fler störningar. SÅ svårt är det inte...

När jag får ett ovälkommet hundmöte, så kallar jag in mina hundar, sätter dem bakom mig. Kräver inte att de ska ligga då de måste få känna sig lite trygga och ha koll på den kommande hunden.
När de sitter bakom så går jag några steg mot den framrusande hunden och slänger ut en arm och ryter -Nej. Har än så länge aldrig mött någon hund som fortsätter sin "attack"

Det gäller att ta i ordentligt redan från början. I detta läget skiter jag fullkomligt i om jag skrämmer den andra hunden. Är det en valp kan jag var lite mindre hotfull, men inte mindre än att den stannar alt. springer tillbaka.

I mina hundars ögon så är jag den trygga ledaren som tar hand om främmande hundar. De stärker deras tro på mig som ledare. Låter jag däremot en främmande hund komma fram visar jag mig verkligen som den dålig ledare som inte kan skänka trygghet till flocken

att ligga är oftare enklare än att sitta

Det kan vara svårt att få en hund att ligga i dessa situationer. De bör få lite kontroll på situationen. Måste de ligga ned när det kommer en hund har de ännu mindre trygghet. Sitter de upp kan de hålla bättre kontroll på situationen, om nu matte skulle misslyckas.

Så som du beskriver har jag alltid gjort och i min fantasi har jag inbillat mig att hundar väjer för detta.

Så var inte fallet med en otroligt stor Labbe jag mötte.

Min Sambo stegade mot den lösa hunden medans min hane satt bakom mig, döm om min förvåning när Labben springer runt sambo som ryar rätt högt och rakt på min hund.

Döm mer om min förvåning när hundens husse äntligen dyker upp, tar sin labbe och fortsätter gå, säger inte ett ljud...

GRRRR

Nu mer brukar jag faktiskt skrika till ägaren att min hund är tok ilsk på andra hundar
( vilket egentligen inte är fallet ) när deras hund kommer farande, det brukar få husse/matte att agera snabbare och mer effektivt..

Liknande trådar

Hundträning Byn som jag bor i anordnar hundpromenader ett par gånger i veckan. Jättebra träning tänkte jag. Själv har jag inget behov av social...
Svar
8
· Visningar
1 983
Senast: Sesca
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
5 031
Senast: Liran
·
Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
1 435
Senast: Trassel12
·
Övr. Hund Som inte har sådan kadaverdisciplin att hunden går lugnt vid ägarens sida oavsett störning alltså. Men, alla andra? Alla de som tycker...
23 24 25
Svar
492
· Visningar
37 656
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård