Hur ska man reagera när det kommer lös-springades hundar?

M

melkutt

Vad ska man göra om det kommer fram lös springades hundar om man är ute och går med sin hund?. Hur ska man reagera?.

Idag när jag var ute med hunden så hoppade tre hundar på min hund.
Jag vet att man ska vara lung när det kommer lösa hundar och inte stressa upp sin egen hund. Men det var lättare sagt än gjort:smirk:

Jag fortsatte bara att gå, men då hoppade den ena hunden på min och började jucka.. Jag försökte dra bort han, men det var inte det lättaste. Hunden såg ut som en rottis. Sen kommer en amstaff och hoppar på sen kommer det en liten knä hund och hoppar på..
Ägaren springer efter och gapar. Så fort hon ska fram och ta hundarna så springer dom iväg och vägrar komma.. Jag får då sätta min hund ner och vänta på att hon ska få tag i hundarna.
Hon hade selar på hundarna, men det hade hon tagit av, så det var ännu svårare för henne att få tag i dom..

Tillslut börjar jag att gå men då springer den lilla hunden upp framför oss och böjer ner huvudet och morrar. Då var ägaren ungefär 10 meter bort och höll på att jaga dom andra hundarna.. Jag sparkar till hunden och den springer tillbaka till ägaren.

Min hund var lung och lyssnade på mej tills hundarna for på han. Då började han snurra runt och skälla och dra.. Och så fort den lilla hunden sprang tillbaka till ägaren så gick min hund in bakom mej och var lungn igen.

Nu när jag tänker på det så skyddade jag ju inte min hund alls!. Utan jag kortade kopplet och höll väldigt spänt. Dom andra hundarna for på han och jag blev ännu räddare och började dra i kopplet.

Hur ska jag reagera/göra för att skydda min hund? Jag antar att jag gjorde helt fel!

Sv: Hur ska man reagera när det kommer lös-springades hundar?

De gånger det inträffat att lösa hundar kommer rusande mot mig, så brukar göra mig stor, vifta med armarna i luften och vråla samtidigt som jag stampande går rakt mot hunden. Ingen hund som velat komma fram ännu, kan jag säga :devil:
Mina egna hundar (om jag haft hund med) har jag styrt in bakom mig i dessa lägen.

Nu har jag iofs inte träffat på någon lös och aggressiv sk kamphund, så om det funkar på dylika vet jag inte, men jag har med fördel använt den metoden mot alla möjliga ettriga/heta sällskapshundar/jakthundar/brukshundar

Jag var med min hund en gång vid en liten starndkant. hade henne lös och kastade pinnar så hon skulle hämta dom vid vattnet.. försökte lära henne att vattnet inte var farligt..

och då såg jag som tur långt bort att det kom en stor hund springandes mot oss. så jag kopplade min hund hon var kanske ett halvår, och så när dne större hunden kom såg jag till att min hund var bakom mig oc så blockerade jag bara vägen för den äldre och större hunden, han försökte komma förbi mig till min hund flera gånger, men jag bara fortsatte å blockera och stöta bort honom, tillslut så slutade hunden vara så energisk å vilja komma till min hund så han hoppade istället ut i vattnet och började simma runt..

så kom ägaren som inte var svensk och bad om ursäkt för att hunden kom, och började kasta bollar ut i vattnet.. och då släppte jag min hund också och dom började leka istället.. för min hujd har alltid gillat andra hundar. men detär ju inte alltid det slutar så bra som för mig.. och jag vet inte hur jag skulle gjort om det var 3 hundar på en gång som kom.. antagligen försökt blockera vägen för dom på nått vis..

*kl*

Jag var ute med min höglöpande tik och gick en eftermiddag, gick förbi en lös hund som matten hela tiden fick ta tag i för att den skulle gå med henne. När vi hade gått en bit så kommer den andra hunden(en hane) springandes efter oss. Min hund kunde jag sätta plats och lägga kopplet bredvid för henne litar jag på och så fick jag ta tag i den andra hunden tills matten behagade komma. Ber henne då att kanske koppla sin hund eftersom min löper och jag inte vill ha någon olycka, samt att min hund är lite rädd mot andra hundar som kommer farande och även om hon inte har gjort nåt och jag tror heller inte hon skulle kunna göra nåt så vill jag aldrig säga aldrig. Men tillbaka...matten hämtar hunden och vi hinner gå några minuter så kommer samma hund farande IGEN! Den här gången nafsar min hund till honom eftersom han kommer bakifrån och stoppar upp nosen i baken på henne! Får göra samma sak igen tills matten kommer. Människan har inte ens mage att säga någonting! Blir så sur på sånt!! Nu hände det ju inget värre men om inte jag hade haft en snäll hund då? Eller om den andra hunden inte hade varit så snäll?

Jag var ute med hunden en kväll när vi möter en lös unghund, en schäfer. Längre bort skrek och gapade en kille och hans kompis efter den. Min hund kan vara lite si och så men andra hundar och jag tänkte "Jaha, nu får vi se vad som händer.." ´Min hund skötte sig lysande, jag bad honom att bara fortsätta gå, vilket han gjorde. Det var nog tur att det både var en unghund och tik, vet inte vad som hade hänt om det varit en äldre handhund, då min hane är vldigt dominant.
I vilket fall, killen kommer fram, tar hunden och ber om ursäkt. Jag mumlar nåt om att han kanske borde ha koppel på den och fortsätter gå. Killen umgicks för tillfället med en av stans mindre trevliga personer och jag jag vet att jag inte ville bli "ovän" med dem just då. Jag kommer ihåg att jag tänkte "Slår han hunden nu, tar jag med mig den!" Men han gjorde inget och vi gick vidare.
På hemväg, på samma ställe händer samma sak! Hunden kommer springande, killen skriker och gapar efter den, vilket den skiter i, nån i något hus öppnar ett fönster och vrålar "Koppla hundjäveln!".
Den här gånger blir jag mer arg än rädd. Och Baloo, min hund, tappade humöret och började skälla och morra på den lösa hunden. Jag försökte bara avstyra det genom att gå vidare och nr jag möter ägaren säger han: "Det är ingen fara, hon är jättesnäll!" Och jag svarar, måttligt irriterad: "Ja, men det kanske inte min hund är!" Sen fräste jag nåt med att han måste koppla sin hund innan det händer något värre. Har inte sett honom sen dess, och hoppas inte jag gör det heller! :devil:

Det är svårt att säga hur man ska reagera. Man reagerar instinktivt tror jag, vilket du också gjorde.
När jag och min hund mötte den lösa schäfern, vågade jag inte fösa undan den genom att ta den i halsbandet. En stor, okänd hund.. Jag visste ju inte vad den kunde ta sig till, om den skulle bita. Så jag vet inte om det går att säga att du gjorde rätt eller fel. Det var ju tre lösa hundar som gick på din ensamma hund. I ett sånt läge känns det som nöden inte har någon lag.

Om jag INTE såg ngn ägare i närheten.

Jag hade beordrat min hund plats och sen hade jag gått mot den kommande hunden och försökt få dess uppmärksamhet och försöka avläsa om den var aggressiv/lekfull eller liknande. Om min hund är lös och inte för nära mig så blir inte han orolig om hunden är aggressiv vilket därför underlätar för då börjar han inte morra eller liknande i försvar.

Helst vill jag ju undvika att de möts om jag kan. Men ska de mötas så ska min hund vara lös. Jag har en stor BC-korsning på över 30kg så honom kan jag inte lyfta upp så högt att en stor hund inte skulle nå honom. Dessutom gillar han inte att lyftas och skulle göra motstånd. Det hade jag dock kunnat göra om jag hade en liten hund och jag upplevde den lösa hunden som aggressiv.

Nr 1 är för mig alltid att försöka få kontroll på den lösa hunden efter som att jag litar blint på min egen. Så att ingen blir skadad. Sen hade jag nog kopplat den (om jag hade ngt koppel) och varit glad/pos så att den kände sig "trygg" och glad medan jag letade reda på matte/husse.

Om en hund kommer springande glatt och inte alls visar på agressivitet så släpper jag hellre fram min hund (lös) så att han har tillåtelse att mötas. Annars bryter min konsekvens helt i onödan. Sålänge ingen är aggressiv har jag ingenting alls emot att min hund leker med främmande hundar medan jag letar efter ägaren.

Det beror på hur många hundar som kommer emot oss, vad det är för ras och vilken hund jag själv är ute och går med :)

Om det kommer en ensam hund som ser vänligt sinnad ut så brukar jag bara låtsas som att det regnar.
Då får hunden komma fram och hälsa och jag bara står passiv vid sidan tills husse/matte kommer och hämtar sin hund.
(brukar poängtera att jag anser att man inte ska ha sin hund lös om man inte har koll på den...)

Kommer det flera hundar och jag tror att det kan bli en konflikt så gör jag som Gnist :devil:

Mötte däremot 2 lösa Pitbulls på promenad igår, när den hundägare såg att jag kom med lilla Eya började han ropa in sina hundar som struntade i honom och började gå emot Eya med en oroväckande kroppshållning :(

Då lyfte jag upp henne och vände om och gick åt andra hållet :o:angel:
(Hade ingen lust att låta dom hälsa på henne och ännu mindre lust att göra något väsen av mej)

Är mina hundar lösa så gör de allt för att undvika andra hundar, de är inne i skogen när någon annan kommer. Skulle de råka bli upptäckt av de andra hundarna springer de bara iväg, de andra brukar ge upp rätt fort när de inser att det är en setter de försöker springa ifatt :D

Är hundarna kopplade och det kommer en annan hund springandes så gör jag inget särskilt, om inte hunden ser aggressiv ut eller om ägaren ropar efter hunden. Isf kan man ju hjälpa denne genom att mota bort hunden. Mina osociala hundar brukar säga ifrån till den främmande hunden att de inte har lust med någon lek utan att det räcker med kort hälsning, och det brukar oftast accepteras.

*kl*

Jag lyckade skrämma in en rabbiat JRT tillbaka på sin tomt! :D Jag, min sambo och hunden gick förbi hundens tomt när den kommer utfarande genom grinden och gör ett utfall mot min hund.

Jag lyckades komma emellan min hund och "angriparen" och gör mig jättestor och liksom lutar mig över honom.. Under någon sekund sneglar han på mig, sedan mot min hund, bestämmer sig sedan för att backa in på sin tomt med mig "hängandes" över honom och peka in på tomten! :D

Kan tillägga att min hund gömde sig bakom sin Husse.. :angel:

*KL*

Jag gör som gnist, sätter min hund bakom och går emot den lösa hunden med bestämda steg medan jag ryter och viftar med armarna..

Om en hund här i Götet skulle strunta i att jag låter arg ( har aldrig hänt ) så skulle jag gå emot konsten regel nr 1. För jag skulle faktiskt hiva upp Zaga i famnen och sedan sparka hårt mot hunden som kom emot oss ( dvs om den är aggressiv )

Min hund var 14 veckor då det kommer en lös springande bullterrier. Hon hade redan flygit på grannhunden tidigare. Så jag visste inte vad hon skulle få för sig, slutade med att jag lyfte upp honom på biltaket. Det är ofta hon springer lös häromkring, hunden skiter fullständigt i vad matten har att säga till henne, och matten verkar strunta i att hon springer lös också. Skrattar bara en rakt upp i ansiktet om man försöker säga något till matten. Vet inte vad man ska göra när inte ens matten fattar något! Jag vill ju inte vara otrevlig heller...:(

JAg gör precis som Gnist, försöker jaga iväg hunden ifrån mig.
Cocker Spanieln lyfter jag ibland up eftersom hon ganska lätt blir rädd för andra hundar och känner sig trygg i farmen.
Zipper väger 30kg så han är ingen hnd man lyfter upp och går iväg med :p

jag var på brukshundsklubben på en allmänlydnads kurs med min valp, vi skulle lägga plats liggande. min hund låg fint och tittade på mig men i ögonvrån såg jag hur hunden jämte reste sig upp och morrade för allt hon var värd, kan tillägga att ägaren har ingen koll på hunden what so ever det är så irriterande att såna ska få vara med på kurser när hundarna är aggresiva.men ialla fall så hon hoppade på min hund så jag sparkade till henne ja jag sparkade på en hund men detta är ytterst sällsynt och jag hade ingen lust att ge upp allt förtroende som min hund har till mig. ägaren blev naturligtvis arg och började skälla på mig medans tränaren berömde mig för att jag varit beskyddande av min hund.

hej!
jag har oxå en hund som jag har någelunda koll på. Hon har blivit attakerad flera gånger och jag har hanterat situation genom att ställa mig mellan min hund och den som kommer farande. Jag anser att allt är tillåtet när en hund kommer farande utan ägare. En gång slog jag till med ett paraply som fick hunden att komma av sig och en annan gång så fick jag tag i selet och lyfte upp den och slängde ner den i backen. Båda dessa gånger lyckades jag skydda min hund, men hon är nu livrädd för andra hundar o reser ragg och gömmer sig bakom mig när vi möter större hundar. Jag vet inte om jag hanterade dessa situationer på rätt sätt.

Jag har lagt ner åtskilliga timmar på att träna min hund och få henne att lyssna på mig vid alla tillfällen. Jag kan ärligt säga att jag har henne lös för det mesta och när hon var riktigt liten sprang hon fram till ett par hundar, men redan då tog jag tag i problemet och i dagens läge så finns det inte en chans att hon går fram till varken hund eller människa utan att fråga om lov. Om man lägger ner tid när hunden är valp, får man igen det när hunden blir äldre.

Min åsikt är allts att man ska inte ha hundar lösa om man inte har kontroll på dom och att man har så pass god självinsikt att inse om sin hund är lämplig att ha lös.

det bästa man kan göra tycker jag är att ställa sig emellan och visa sin hund att man tar kontroll över situationen. Men när tre hundar kommer så är man ganska chanslös...

// Tusilago

De gånger man träffar en eller fler lösa hundar som är hyffsat normala (dvs inte sjukligt aggresiv) så har det bästa varit att göra sig hotfull stampa lite i marken och säga "Gå hem" med bestämd röst.

Nu stör det inte mig speciellt att träffa på lösa hundar även om min kan vara "polis-" mot andra hundar (han håller mycket på vett och etikett). För det mesta så brukar jag bara invänta husse/matte som brukar komma efter en liten stund. Oftast brukar det bästa vara att inte göra så stor sak av det överhuvud taget.

Mvh

Tora

Liknande trådar

Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är...
2
Svar
20
· Visningar
1 546
Senast: Otherside
·
Hundhälsa 2018 tog jag lite hastigt och lustigt emot en liten omplacering som for illa i dåvarande hem. Hunden var och är trots det relativt glad...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
5 411
Senast: Tonto
·
Hundträning Jag funderar mycket just nu. Jag har bestämt att alltid ha 2 hundar. Jag har trivts med det men bestämt att inte skaffa mer pälsvård för...
Svar
13
· Visningar
600
Senast: Lillefrun
·
Övr. Hund Ja, jag får tyvärr inse att jag (hittills) lyckats med konsten att misslyckas med allt jag föresatt mig att lyckas med när jag skaffade...
Svar
9
· Visningar
1 653
Senast: Rugge
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka