Hur ska man hitta den rätta hästen?

Sv: Hur ska man hitta den rätta hästen?

Svårt. Men om dottern vill ha en pigg ponny så får ni nog räkna med att det kommer lite nerv på köpet! Är den välutbildad och väluppfostrad behöver det inte bli ett problem.

Åk och provrid samma häst flera gånger är mitt tips för att det ska bli bra. Både på bana och uteritt..

Jag är i omvänd sits, saknar bra köpare till min ponny.

Nästa som ringer och vill komma och provrida tänker jag be skicka film,
som visar hur ungen rider innan de släpps upp på ryggen på min pålle!
Är så less på föräldrar som höjer sitt barns ridförmåga till skyarna,
och sen kan de inte ens göra halt på hästen utan att höja handen tre decimeter och börja såga i bettet ...

Vad jag egentligen vill få sagt; det är svårt, och det tar tid,
men när det känns rätt så är det så värt väntan!

Mitt enda tips är att inte vika en tum från de kraven ni har,
stolpa upp allting i punktform då går det inte att missförstå vad ni vill ha,
be om mailsvar, med bifogade bilder och film!

Det var lite så när vi under ett antal år letade medryttare till våran lilla b-ponny. Han behövde en ryttare som kunde rida någotsånär vettigt och med skinn på näsan nog att säga till. För om man bara kunde ta ett litet tag i en tygel, lägga till en skänkel och säga NEJ, med lite lätt pondus så var det den snällaste ponny man kunde tänka sig. Då kröp han ur skinnet för att vara till lags. Men en ryttare som blev rädd och började gråta om han tex tog ett steg åt sidan från stillastående, då blev han självklart lite lätt övermodig.

Alltså ingen stjärna till liten ryttare, behövdes, men en som kunde grunderna och som var lite stabil själv.

Han vare sig skenade, eller kastade av, eller sparkade, eller bets och var hyfsat orädd för saker och ting.

Men det var i princip omöjligt att hitta ett sånt barn som sökte foderhäst eller medryttarhäst. Då undrar man vad ungarna egentligen LÄR sig på ridskolorna nuförtioden!

Men det var i princip omöjligt att hitta ett sånt barn som sökte foderhäst eller medryttarhäst. Då undrar man vad ungarna egentligen LÄR sig på ridskolorna nuförtioden!

På ridskolan i den "svåra" gruppen får man rida längs med fyrkantspåret i 45 min ibland får man göra något avancerat så som att rida snett igenom å halleluja om de får göra en volt ibland...
Det bästa är när det är hopplektion och efter 35 min får man skritta och trava 1 gång över 3 kavalettibommar för att avsluta med ett skutt på typ 30 cm....

Jag tar inte medryttare från de lokala ridskolorna efter att ha tittat på ett antal lektioner....

På ridskolan i den "svåra" gruppen får man rida längs med fyrkantspåret i 45 min ibland får man göra något avancerat så som att rida snett igenom å halleluja om de får göra en volt ibland...
Det bästa är när det är hopplektion och efter 35 min får man skritta och trava 1 gång över 3 kavalettibommar för att avsluta med ett skutt på typ 30 cm....

Jag tar inte medryttare från de lokala ridskolorna efter att ha tittat på ett antal lektioner....

Hm. När jag gick på ridskola som liten så kunde man i alla fall grunderna ordentligt efter ca två terminer. Men det var ju på den tiden när det fortfarande fans en och annan gammal kavalleriofficerare som sadlat om och blivit ridlärare i stället...

Men jag vet att för ca 10 år sedan när en av mina kompisar hade en "miniridskola" så skulle där börja ett par syskon som ridit en tre år på den lokala ridskola som var aktiv här på trakten då. Min kompis förväntade sig barn som skulle kunna rida ganska självständigt på ridbanan i alla tre gångarter och kanske hoppa nåt småhinder och åtminstonde någotsånär kunde rida ponnyerna i rätt form.

Det som kom var två barn som inte kunde rida lätt, de kunde inte styra hästarna trav. Galoppera kunde de inte alls och vågade inte heller försöka. Och de lilla de hjälpligt kunde var ytterligt flaxigt och hafsigt i utförandet. Och detta hade deras föräldrar betalat ca 1300:-/ termin och barn för!

Jag har märkt att folk tolkar beskrivningar vääääldigt olika.

Jag hade en ponny till salu för några år sedan, en pigg och framåt ,ibland lite het, ganska välutbildad ponny, som krävde en rutienerad ryttare om man skulle göra mer än att skritta runt lite.

Jag fick kontalt med en mamma som hade en såå duktig dotter, hon ville tävla ponny allsvenskan och allt vad det var...

Så kommer en liten tjej som knappt vågar borsta eller stå nära, när hon rider ser jag direkt att hon har inte stor ridvana, hon sitter med halvkortatyglar ,utan någon som helst kontakt med hästen och har fötterna och kroppen i riktig nybörjar vinkel.

HOn rider framåt på ett fält ,sen vänder hon och ska trava ,då sticker förstås ponnyn i fullt race hem mot stallet igen.

HOn tjuter som en gris, och jag tycker så fruktansvärt synd om henne som har en mamma som utsätter henne för detta.

Hon var totalt nybörjare enligt mig och att tävla var hon långt ifrån redo för.

Ångrar att jag inte bad henne kliva av på en gång, så hade hon sluppit ponnyn glädjerace hem:)

En annan gång skulle jag bli medryttare på en häst, som ägaren beskrev som pigg och framåt, när vi kommer ut går hästen bra fram i skritt, trav och galopp är den inte så intresserad av utan man får hela tiden driva på.

Och minsta antydan till att minska tempot så tvärstannade den i princip, tråkigaste typ av häst enligt mig, men pigg och framåt enligt ägaren . jaa.

Jag tror nog att säljare generellt, dvs de allra flesta faktiskt försöker vara ärliga.
Men vi tolkar innebörden av det som skrivs helt olika. Exvis att hästen "kan vara lite tittig" .. Det kan ju betyda allt från att hästen sneglar lite på stenar och stubbar .. till att den ser spöken överallt och hoppar i sidled, eller exploderar så fort något mystiskt dyker upp... Att en häst är lugn och snäll.. vad betyder det? Det är stor skillnad på en lugn och snäll shettlandsponny och en lugn och snäll ridponny av modernt snitt... Båda är lugna och snälla.. men upplevs ändå som helt olika. Den som är van en lugn och snäll shettis.. upplever nog en lugn och snäll modern ridponny som nervös och hispig... Jag förtydligar det resonemanget längre ner i inlägget.

Som köpare skall man nog sätta sig ner och verkligen analysera vad det är för häst man vill ha. Vad är det tänkta användningsområdet. Vilken utbildningsnivå skall hästen ha. Vilken prisklass skall den ligga i. Ofta vill en köpare komma över en häst med kvaliteter som inte avspeglas av vad köparen är villig att betala.

Och sist... det som flera här skriver.. Vad har ryttaren som skall köpa för kvaliteter.. Stämmer de överens med den tilltänkta hästen? Blir det en "match in heaven".... Eller blir det heltokigt eftersom ryttaren inte har kvaliteter nog för den tilltänkta hästen.

Generellt tycker jag att ridponnyaveln i dag är på väg åt samma håll som aveln av varmblodiga ridhästar. De har oerhört stor ridbarhet, och en enorm kapacitet inom både dressyr och hoppning.... Men med det kommer också stor känslighet och en rejäl dos med nerv... vilket gör dessa hästar svåra för den gemene ponnyryttaren... speciellt om de kommer från en ridskola där hästarna inte har den känsligheten. Det blir en oerhört stor omställning för ryttaren och det är som bäddat för att ryttare och häst skall missförstå varandra..

Det var lite så när vi under ett antal år letade medryttare till våran lilla b-ponny. Han behövde en ryttare som kunde rida någotsånär vettigt och med skinn på näsan nog att säga till. För om man bara kunde ta ett litet tag i en tygel, lägga till en skänkel och säga NEJ, med lite lätt pondus så var det den snällaste ponny man kunde tänka sig. Då kröp han ur skinnet för att vara till lags. Men en ryttare som blev rädd och började gråta om han tex tog ett steg åt sidan från stillastående, då blev han självklart lite lätt övermodig.

Alltså ingen stjärna till liten ryttare, behövdes, men en som kunde grunderna och som var lite stabil själv.

Han vare sig skenade, eller kastade av, eller sparkade, eller bets och var hyfsat orädd för saker och ting.

Det är precis samma sak med min (visst att man är lite partisk!)
Hon är pigg, framåt, och lägger gärna in en högre växel i galoppen,
men hon har aldrig stuckit, bockat eller gjort något "dumt".

Hon är 5 år, och riden av en 6årig ryttare vid flera tillfällen,
nollat i LB med 15årig tjej, och står lös på stallgången när hon borstas eller pysslas med.
Min fega mamma står gärna och pussas med henne i stallet,
och har vid flertalet tillfälle tagit med henne i grimma och grimskaft på sin kvällspromenad.

Ruskigt tråkigt att "köparens marknad" har gett köparna lite för mycket självförtroende vad gäller deras egen förmåga.

En annan gång skulle jag bli medryttare på en häst, som ägaren beskrev som pigg och framåt, när vi kommer ut går hästen bra fram i skritt, trav och galopp är den inte så intresserad av utan man får hela tiden driva på.

Och minsta antydan till att minska tempot så tvärstannade den i princip, tråkigaste typ av häst enligt mig, men pigg och framåt enligt ägaren . jaa.

Det skulle kunna vara min ponny. :rofl: Hon är en dr. Jekyll and mr. Hyde.
Med en kompis tokdrog hon i ridhuset så fort ryttaren tänkte galoppfattning, och med ponnyryttaren som ridit i landslaget
vägrade hon att ens trava med. :devil: Spelade ingen roll att båda ryttarna var väldigt duktiga, hon satte sig helt enkelt på tvären.

Dessutom har det ju betydelse vad ponnyn TYCKER om just den där ryttaren.

Min gamla welshponny Tjelvar (som dog för några år sedan 27 1/2 år gammal) var en härlig häst. Klok, snäll, lagom pigg etc etc. På många sätt en idealponny.

Men det hände vid några tillfällen att han helt enkelt inte gillade den som skulle rida ( rörde sig både om nybörjare eller duktiga ryttare). Och då gjorde han- INGENTING i princip. Han blev TRÖG, vägrade nästan att flytta på sig etc etc.
Inte ens som jag försökte leda honom med den ryttaren på blev det mer än ett segt lufsande på en ponny som såg ut som han svalt en citron.

Och sedan med små ryttare som han verkligen gillade så var han så snäll och lyhörd att ungarna var helt saliga. Tom sådana barn som kanske bara ridit nån enstaka gång innan gick det jättebra för.

Jag kommer ihåg en period när jag lånade ut honom till lite handikappridning, då var det en flicka som han gillade jättemycket och verkligt tog hand om. Han gnäggade till och med när hon kom in i stallet etc. ( I regel gnäggade han annars bara efter mig).

Så med rätt personkemi kan ju även en ponny som av många ses som "knäpp" bli jättebra för ett visst barn.

Hästar är ju personligheter de också och personkemins betydelse mellan häst och ryttare ska inte föraktas i sammanhanget.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 163
Senast: Juli0a
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 978
Senast: Mabuse
·
Hästmänniskan Hej!Är en 21 årig tjej som haft uppehåll 1 år är en rutinerad ryttare .. Nu är de så behöver lite råd var och provred en välriden fin...
2 3
Svar
40
· Visningar
4 524
Senast: Thatgirl
·
Hästmänniskan Hej! Jag, min mamma och lillasyster har en 22 årig (riktigt pigg) C-ponny som vi "delar på". Jag och min lillasyster tävlar regelbundet...
Svar
7
· Visningar
1 307
Senast: Bass3
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka