Sv: Hur ska man hitta den rätta hästen?
Jag har märkt att folk tolkar beskrivningar vääääldigt olika.
Jag hade en ponny till salu för några år sedan, en pigg och framåt ,ibland lite het, ganska välutbildad ponny, som krävde en rutienerad ryttare om man skulle göra mer än att skritta runt lite.
Jag fick kontalt med en mamma som hade en såå duktig dotter, hon ville tävla ponny allsvenskan och allt vad det var...
Så kommer en liten tjej som knappt vågar borsta eller stå nära, när hon rider ser jag direkt att hon har inte stor ridvana, hon sitter med halvkortatyglar ,utan någon som helst kontakt med hästen och har fötterna och kroppen i riktig nybörjar vinkel.
HOn rider framåt på ett fält ,sen vänder hon och ska trava ,då sticker förstås ponnyn i fullt race hem mot stallet igen.
HOn tjuter som en gris, och jag tycker så fruktansvärt synd om henne som har en mamma som utsätter henne för detta.
Hon var totalt nybörjare enligt mig och att tävla var hon långt ifrån redo för.
Ångrar att jag inte bad henne kliva av på en gång, så hade hon sluppit ponnyn glädjerace hem
En annan gång skulle jag bli medryttare på en häst, som ägaren beskrev som pigg och framåt, när vi kommer ut går hästen bra fram i skritt, trav och galopp är den inte så intresserad av utan man får hela tiden driva på.
Och minsta antydan till att minska tempot så tvärstannade den i princip, tråkigaste typ av häst enligt mig, men pigg och framåt enligt ägaren . jaa.