Hur ska man hitta den rätta hästen?

M

milan

Jag letar efter en ponny till min dotter, har haft annonser ute och fått ett fåtal seriösa svar. Vi har nu varit och tittat/provridit 5st olika hästar och alla ägare har beskrivit ponnyn som barnvänlig, pigg och glad.
Senaste vi var och tittade på var en 10-årig d-ponny som hade tävlat lite där dottern i familjen hade tröttnat. Ägaren beskrev ponnyn som jätte snäll, en riktig barnhäst. Vi möts av en nervös häst som inte kunde stå still, jag skulle provrida och hästen var hetsig och kunde inte lugna sig. Självklart så blev det inget köp inte ens en provridning för dottern.
Ingen av hästarna som vi har varit och tittat/provridit har motsvarat ägarens beskrivning.

Hur ska man tolka tex. pigg och framåt, kan vara lite tittig?

Varför kan inte folk vara ärliga?

Sv: Hur ska man hitta den rätta hästen?

Skriv en egen annons där du talar om vad du söker. Och lägg in i texten att du önskar ärliga svar..:)
Lägg även in innom parantes att alla kraven skall uppfyllas om det ska bli affär.. Jag sökte en gång ett sto och gärna äldre och lugn och fick ca 20 svar från folk med unga vbl-valacks som va suuupersnälla...:grin:

Be om filmer, jag är bara intresserad av annonser där det finns ordentliga filmer på hästen.

Det är ju viktigt att du talar om vad du söker för häst och att du också är ärlig om din och dotterns kunskaper. Många tror att de kan mer än de kan och då blir det ju fel :)

Pigg och framåt, kan vara lite tittig, tycker jag låter som en häst som behöver en tydlig ryttare som verkligen håller skänklarna om när man är ute och rider, annars kan den mycket väl ta något skutt ut i diket. Det låter som en lite känslig häst, inget för den ovane.

Tycker att det där är svårt.. Hade en tjej som red min unghäst idag (som jag tycker är extreeeeeemt snäll jämfört med mitt monster till fullblod :p) som tyckte hon var jättejobbig. Jag "märker" liksom inte när hon hoppar omkring lite, eftersom jag är van vid en häst som är sju resor värre. Tror att om man känner sig trygg på hästen och haft den länge tänker man inte likdant som när man är ute och provrider. Tror inte att folk rent ljuger för det mesta, utan det kan vara väldigt olika uppfattningar om saker och ting :) Jag menade ju inte att överdriva/ljuga om hur snäll min häst var, men tjejen som red uppfattade henne helt annorlunda!

Skriv en egen annons där du talar om vad du söker. Och lägg in i texten att du önskar ärliga svar..:)
Lägg även in innom parantes att alla kraven skall uppfyllas om det ska bli affär.. Jag sökte en gång ett sto och gärna äldre och lugn och fick ca 20 svar från folk med unga vbl-valacks som va suuupersnälla...:grin:

Haft många annonser ute, men har inte fått några seriösa svar. Gjorde misstaget att lämna ut mitt telefonnummer och telefonen ringde nästan oavbrutet i en veckas tid.

Skrev i sista annonsen att människor med vbl behöver inte höra av sig. Blev jag hotad av en tjej då jag tydligen var "häst rasist" som skrev så :laugh:

Det är ju viktigt att du talar om vad du söker för häst och att du också är ärlig om din och dotterns kunskaper. Många tror att de kan mer än de kan och då blir det ju fel :)

Pigg och framåt, kan vara lite tittig, tycker jag låter som en häst som behöver en tydlig ryttare som verkligen håller skänklarna om när man är ute och rider, annars kan den mycket väl ta något skutt ut i diket. Det låter som en lite känslig häst, inget för den ovane.

Jag tycker att jag har varit tydlig med vad vi söker för häst. Jag själv har haft egna hästar sedan jag var liten . Dottern har ridit sedan hon var 3 år, har haft en egen shettis som nu är förliten. Vi har haft en foder ponny men den har åkt tillbaka till ägaren. Dottern är 12 år och ingen nybörjare.
Dottern vill gärna ha en pigg ponny, men ingen av hästana vi har tittat på har varit pigga utan varit hispiga och svåra att hantera. Inget som jag anser är en bra barnhäst. Jag vill ha en ponny som jag kan känna mig trygg med, som dottern själv kan rida ut på.

Trodde inte att det skulle vara så svårt att hitta en bra ponny till dottern.

Tycker att det där är svårt.. Hade en tjej som red min unghäst idag (som jag tycker är extreeeeeemt snäll jämfört med mitt monster till fullblod :p) som tyckte hon var jättejobbig. Jag "märker" liksom inte när hon hoppar omkring lite, eftersom jag är van vid en häst som är sju resor värre. Tror att om man känner sig trygg på hästen och haft den länge tänker man inte likdant som när man är ute och provrider. Tror inte att folk rent ljuger för det mesta, utan det kan vara väldigt olika uppfattningar om saker och ting :) Jag menade ju inte att överdriva/ljuga om hur snäll min häst var, men tjejen som red uppfattade henne helt annorlunda!

Så kan det vara, ägarna till hästana vi har varit och tittat på har varit medvetna att deras hästar inte alls stämmer på beskrivningen, en ägare sa att hon medvetet ljuger för att hon vill få hästen såld, då blir man ganska besviken.

Ja jag har oxå fått avfnysningar för att jag inte ville ha en vbl-travare. Oftast via mail eftersom jag ogärna lämnar ut mitt nummer. (Min häst jag har och aldrig säljer är en ridtravare:p)
Jag vet att folk kan tolka saker annorlunda på texter. Därav ska man vara löjligt tydlig vad man är ute efter.
Dom som skriker hästrasist vet inte vad dom talar om.

Det va iaf mitt tips. :)

Ja jag har oxå fått avfnysningar för att jag inte ville ha en vbl-travare. Oftast via mail eftersom jag ogärna lämnar ut mitt nummer. (Min häst jag har och aldrig säljer är en ridtravare:p)
Jag vet att folk kan tolka saker annorlunda på texter. Därav ska man vara löjligt tydlig vad man är ute efter.
Dom som skriker hästrasist vet inte vad dom talar om.

Det va iaf mitt tips. :)

Tack :) jag ska kanske lägga ut en ny annons. Får försöka vara extra tydlig så kanske jag slipper alla oseriösa.

Tack :) jag ska kanske lägga ut en ny annons. Får försöka vara extra tydlig så kanske jag slipper alla oseriösa.

Jag skulle ha skrivit liknande:
Jag är inte ute efter en ridtravare då dom är för stor/ej passande i storlek osv.
Jag är ute efter en lugn men frammåtbjudande ponny. Viktigt att den inte är het eller osäker osv. Dottern ska kunna hantera den själv. (även om inte dottern ska kunna göra det).

Det jag har lärt mig när jag ska köpa häst är att ägare som bara säger "snälla" saker om hästen. Så som den som beskrivs i inledningen på tråden då är det knappt lönt att åka och titta på den för det stämmer aldrig.
Men om säljaren däremot talar om saker som att den kan göra si eller så och inte bara allt som är bra. Då har jag hitta kanon hästar som verkligen passat det jag vill t ex ponny till dottern. Samma saker stämde när jag jobbade som beridare hos en hästhandlare. Så kallat snälla hästar där gällde det att ha hjälmen på och hålla den så att säga. Men när säljaren talade om att hästen kunde göra så eller så o s v så var det ofta mycket bra och stabila hästar men istället väldigt samvetsgranna säljare som verkligen ville tala om allt.

Så nästa ponny ni tittar på ta en där säljaren säger t ex att den kan ta ett glädjesprång någon gång eller steppa något steg etc. så är chansen stor att ni hittar en bra ponny. För alla kan ju ta ett glädje språng eller nägra steg åt sidan någon gång.

I min erfarenhet är det aldrig särskilt lyckat att själv annonsera att man vill köpa häst, det är tusen gånger bättre att i tysthet läsa vad folk vill sälja.

har haft annons ute som tex sagt att jag letar efter en unghäst mellan 4 och 6 år gammal och valack. Blivit nedringd och nedmailad av folk som har ett 8 årigt sto. osv osv.

När du själv annonserar så öppnar du dörren för kreti och pleti att ringa. Läser du redan existerande sälj annonser har du möjlighet att välja hur mycket du vill prata med folk ;)

Du har inga kontakter som kan hjälpa dig? Jag tycker att det brukar fungera bra att skicka ut en trevare om vad man söker, men det beror så klart på vad man har för umgänge.

Annars kan det vara en god idé att kontakta försäljningsstall, tränare och uppfödare direkt. Det finns ju bra mycket fler hästar där ute än de som råkar ligga på annons.

Lycka till!

KL.
Håller med Cathrine - kontakter. Det ska väl inte vara så svårt att hitta en vettig ponny till dottern? :grin: (skojar)

Jag har samma erfarenheter som du - men hittade fram till en bra förmedlare (fsg stall) via kontakt.

Jag är i omvänd sits, saknar bra köpare till min ponny.

Nästa som ringer och vill komma och provrida tänker jag be skicka film,
som visar hur ungen rider innan de släpps upp på ryggen på min pålle!
Är så less på föräldrar som höjer sitt barns ridförmåga till skyarna,
och sen kan de inte ens göra halt på hästen utan att höja handen tre decimeter och börja såga i bettet ...

Vad jag egentligen vill få sagt; det är svårt, och det tar tid,
men när det känns rätt så är det så värt väntan!

Mitt enda tips är att inte vika en tum från de kraven ni har,
stolpa upp allting i punktform då går det inte att missförstå vad ni vill ha,
be om mailsvar, med bifogade bilder och film!

I min erfarenhet är det aldrig särskilt lyckat att själv annonsera att man vill köpa häst, det är tusen gånger bättre att i tysthet läsa vad folk vill sälja.

har haft annons ute som tex sagt att jag letar efter en unghäst mellan 4 och 6 år gammal och valack. Blivit nedringd och nedmailad av folk som har ett 8 årigt sto. osv osv.

När du själv annonserar så öppnar du dörren för kreti och pleti att ringa. Läser du redan existerande sälj annonser har du möjlighet att välja hur mycket du vill prata med folk ;)

Och min erfarenhet är helt tvärt om. Jag har bara hittat en häst på annons en gång. Resten av mina foderhästar och köpehästar har varit från annonser där jag själv lagt ut vad jag har sökt. Och detta handlar om ett 10-tal hästar.
Jag tycker det är väldigt smidigt och visst att man får många lustiga svar men man får även svar från dem som kanske inte riktigt har bestämt sig att sälja/låna ut hästen ännu och där får man ju första tjing ;)

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 163
Senast: Juli0a
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 978
Senast: Mabuse
·
Hästmänniskan Hej!Är en 21 årig tjej som haft uppehåll 1 år är en rutinerad ryttare .. Nu är de så behöver lite råd var och provred en välriden fin...
2 3
Svar
40
· Visningar
4 524
Senast: Thatgirl
·
Hästmänniskan Hej! Jag, min mamma och lillasyster har en 22 årig (riktigt pigg) C-ponny som vi "delar på". Jag och min lillasyster tävlar regelbundet...
Svar
7
· Visningar
1 307
Senast: Bass3
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka