Sv: hur ska man göra..
Jag har en bekant som har en övertagen rottishane på några år, jag vet att den fått stryk och blivit sparkad och just därför tyckte jag att det var så enormt idiotiskt att göra som hennes manliga brukshundsbekant gjorde, ge honom en pinne och börja "kampa" med honom om pinnen -hunden blev tvärarg men bet inte.
Den hunden träffade jag förra veckan, hur mysig som helst och jag visste inte förens vi hade fikat i en halvtimme och jag haft hunden i knät en kvart att han blivit misshandlad och självutnämnda hundexperter redan dömt ut honom som allmänt farlig.
Jag blev väldigt förvånad för jag hade då redan tagit ifrån honom hans vedträ som han envisades med att ligga och gnaga sönder på mina fötter, klappat honom överallt, råkat kliva på hans tass när jag skulle byta sittställning och råkat överaskat honom när jag kom ut från dass och han inte hörde mig.
Inte ett spår av aggresivitet mot mig, han är väldigt stor och stark så jag tycker att ordning och diciplin är a och ö när man ska ha en sådan hund.
Jag gick ut genom dörren först -han fick sitta innanför och vänta, men jag skulle aldriv använda våldsamma och högljudda tillrättavisningar.
Hade han blivit skogstokig hade jag nog tackat för mig och åkt hem och rekomenderat en riktig IMMIinstruktör.
Man ska inte ge sig in i någon fysisk viljekamp med en sådan hund.. man förlorar jämt.
För några dagar sedan hade han dock rytit till och blivit tvärarg på min bekant, för att hon hade ställt sig över honom med kroppen och klappat honom på bringan, man måste ju inte vara ett snille för att förstå att han tycker det är otäckt som f.d. slagen hund att vara trängd på det viset.
Min bekant hade dock tyvärr blivit rädd och gått därifrån, jag tycker att hon skulle kommenderat hunden ligg och stanna och gått därifrån och ignorera när han kommer och vill ha gos (som alltid sker på hans villkor) och själv bjuda in hunden till gos.
Inte ge honom en pinne sådär hux flux och börja kampa om den.
Jag tror så här, hunden söker en trygg ledargestalt, han är osäker och fel fysisk hantering öppnar direkt upp dörren till gamla dåliga upplevelser, bygg upp ett förtroende och en relation med hunden, ignorera det dåliga -vill han inte att man ska klappa honom genom att stå böjd över honom -GÖR inte det då.
Skapa andra trygga rutiner, att han alltid blir klappad på baken, ryggen eller nacken exempelvis.
Ge honom ingenting som han blir så exhalterad över att han inte vill släppa ifrån sig det (provocera inte en vuxen rottis du inte känner ordentligt).
Försätt dig inte i situationer som du inte kan hantera INNAN du "känner" hunden, kampa inte fram ilska och frustration och bestraffa sedan.
Satsa på ett lungt tryggt förhållande och man märker med tiden om det fungerar eller om hunden är bortom all räddning och potentiellt en fara.
I just det här fallet tror jag hunden kan bli hur bra som helst, bara man jobbar på honom.