hur ska man göra..

O

oseriös

Nu händer det här inte mig
utan jag bara undrar hur man skulle göra ifall ens hund börjar bli agresiv mot än själv?

Typ om man har en bra relation med sin hund men sen plötsligt börjar den bli agresiv och morra och hugga mot än?

Sv: hur ska man göra..

Man rannsakar sig själv och frågar vilka förändringar som skett i samband med hundens beteende startade.

Man måste titta på åldern på hunden och fråga sig om det har med åldern att göra, "Tonårstjafs" etc.

Sen får man ju också se till rasen, är det vanligt förekommande att denna rasen är ifrågasättande?

Dock, oftast är det ägaren som brister i sin kommunikation då hunden förmodligen visat signalerna en längre tid utan att få respons, då ägaren inte uppmärksammat det. Det blir toppen på isberget.

Jag hade en diskussion med vår nya hund igår, han har varit här i 3 dagar idag, han älskar alla katterna utom Min älsklingskatt -Rivalitet-

Han trängde upp henne i en hörna och jag såg det som tur var så jag kunde kasta mig över honom, tackla honom till golvet och smälla ner honom, då morrade han på mig men jag morrade högre och var så vansinnigt arg så jag bet honom och han gav ig ganska så direkt.

Nu visslar han bara när han ser henne.

Att möta saker i rätt tid, att bygga upp rollerna i flocken och ha klara gränser är viktigt, alla måste veta sin roll och plats.

Jag skulle inte rekommendera den korrigeringen på en hund med stor försvarslust och mycket skärpa dock :angel:

Till trådskaparen; leta reda på någon kurs eller föreläsning om relationer hundägare-hund.

Om relationen varit bra tidigare, skulle jag nog först fråga mig om hunden har ont/mår dåligt på nåt vis..? En vet-check rek.

Lugnt. Här funkar det. :p

Annars håller jag med om att ta hjälp av instruktör eller gå kurs i allmänhet är viktigt.

Absolut!

JÄttebra att nämna att det inte går att göra sånt på alla raser. :D

Det är skillnad på vad man trycker till för något! Vissa hundar ska man inte gå in med fysiska korrigeringar på.

Jag har en bekant som har en övertagen rottishane på några år, jag vet att den fått stryk och blivit sparkad och just därför tyckte jag att det var så enormt idiotiskt att göra som hennes manliga brukshundsbekant gjorde, ge honom en pinne och börja "kampa" med honom om pinnen -hunden blev tvärarg men bet inte.
Den hunden träffade jag förra veckan, hur mysig som helst och jag visste inte förens vi hade fikat i en halvtimme och jag haft hunden i knät en kvart att han blivit misshandlad och självutnämnda hundexperter redan dömt ut honom som allmänt farlig.
Jag blev väldigt förvånad för jag hade då redan tagit ifrån honom hans vedträ som han envisades med att ligga och gnaga sönder på mina fötter, klappat honom överallt, råkat kliva på hans tass när jag skulle byta sittställning och råkat överaskat honom när jag kom ut från dass och han inte hörde mig.
Inte ett spår av aggresivitet mot mig, han är väldigt stor och stark så jag tycker att ordning och diciplin är a och ö när man ska ha en sådan hund.
Jag gick ut genom dörren först -han fick sitta innanför och vänta, men jag skulle aldriv använda våldsamma och högljudda tillrättavisningar.
Hade han blivit skogstokig hade jag nog tackat för mig och åkt hem och rekomenderat en riktig IMMIinstruktör.
Man ska inte ge sig in i någon fysisk viljekamp med en sådan hund.. man förlorar jämt.

För några dagar sedan hade han dock rytit till och blivit tvärarg på min bekant, för att hon hade ställt sig över honom med kroppen och klappat honom på bringan, man måste ju inte vara ett snille för att förstå att han tycker det är otäckt som f.d. slagen hund att vara trängd på det viset.
Min bekant hade dock tyvärr blivit rädd och gått därifrån, jag tycker att hon skulle kommenderat hunden ligg och stanna och gått därifrån och ignorera när han kommer och vill ha gos (som alltid sker på hans villkor) och själv bjuda in hunden till gos.
Inte ge honom en pinne sådär hux flux och börja kampa om den.

Jag tror så här, hunden söker en trygg ledargestalt, han är osäker och fel fysisk hantering öppnar direkt upp dörren till gamla dåliga upplevelser, bygg upp ett förtroende och en relation med hunden, ignorera det dåliga -vill han inte att man ska klappa honom genom att stå böjd över honom -GÖR inte det då.
Skapa andra trygga rutiner, att han alltid blir klappad på baken, ryggen eller nacken exempelvis.
Ge honom ingenting som han blir så exhalterad över att han inte vill släppa ifrån sig det (provocera inte en vuxen rottis du inte känner ordentligt).
Försätt dig inte i situationer som du inte kan hantera INNAN du "känner" hunden, kampa inte fram ilska och frustration och bestraffa sedan.
Satsa på ett lungt tryggt förhållande och man märker med tiden om det fungerar eller om hunden är bortom all räddning och potentiellt en fara.
I just det här fallet tror jag hunden kan bli hur bra som helst, bara man jobbar på honom.

Japp, vissa hundar fungerar det toppen på. Att ta ner dom på rygg och morra. Min hund går upp i försvar på en gång och då kommer även skärpan fram. Plus osäkerhet. Så han är väldigt svår att hantera när han gör ofog. Även i vissa situationer han tycker är jobbiga (tex. möte med nya människor eller hundar), då kan man inte lugna honom genom att ge ömma klappar, även då kommer försvarslusten.

Jag har fått använda tilltyg, att slänga en sko på honom osv. :angel: Just för att bryta hans beteende utan att gå back i vår relation. Man går ALLTID back när hunden får tillfälle att hugga eller morra.

Går ni inte "back i er relation" om du slänger grejer på honom..?? Jeeeses... undras om inte din vovve är aningens osäker på om du gillar honom eller ej...

Med tanke på att jag är otroligt snabb och inte flaxar omkring med sakerna innan så blir det en chock för honom. Och ännu en "med tanke på" att det inte går att lägga hand på honom när han är uppspelt så är det inte annat man kan göra ;)

Sen skadar jag aldrig min hund. Inte direkt så att jag kastar en kastrull i huvudet på honom. Ibland tar jag ett reklamblad eller dyl.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag funderar kring en hunds beteende, jag har mina teorier men skulle gärna vilja höra andras input, kanske om någon är mkt kunnig inom...
Svar
18
· Visningar
851
Senast: Lingon
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 796
Senast: fixi
·
R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
988
Senast: Myrten
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
240
· Visningar
13 377
Senast: Puffindog
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar