karamelldrottningen
Trådstartare
Älska är kanske för mycket men åtminstone tycka om sig själv?
Hur gör man? Hur lär man sig?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Bara att acceptera mig själv känns svårt. Omöjligt.För att komma bort från mitt självhat har terapi hjälpt mycket.
Men älska mig själv känns som ett lite väl högt mål. Men acceptera sig själv är för mig eftersträvansvärt.
Terapi är nog svaret även för dig.Bara att acceptera mig själv känns svårt. Omöjligt.
Hur lång tid tog det för dig att känna att du kunde acceptera dig själv?Terapi är nog svaret även för dig.
4 år och jag har nu börjat göra det. Jag accepterar inte mig själv jämt, men ofta. Blivit betydligt bättre.Hur lång tid tog det för dig att känna att du kunde acceptera dig själv?
Älska är kanske för mycket men åtminstone tycka om sig själv?
Jag kan inte säga att jag älskar mig själv, och det tror jag inte man behöver sträva efter att göra, men jag är nöjd med den jag är. Jag känner mig lugn i den jag är med alla mindre bra och mindre trevliga sidor också. Det har inte alltid varit så, och jag vet inte när och hur jag har kommit hit, men jag har gått en hel del i terapi och förmodar att det hjälpt mig och stärkt mig.
Precis det är den där dialogen. Och sen om nånting och inte blir kanske 100 % bra känns det svårt att bara acceptera det utan att bli ledsen.Jag tänker som @parellikusken att terapi kan vara ett sätt. Jag tror att få människor går runt och tänker att de ”älskar sig själv”.
Istället tänker jag, högst lekmannamässigt, att det snarast handlar om att man tycker om och mår bra av den dialog man för med sig själv - allt från den konversation man för med sig själv till hur man tänker om sig själv när man misslyckas med saker. Den ska vara neutral, rationell och stöttande. När samma dialog istället är negativ, irrationell och fokuserad på destruktiva saker så behöver man nog hjälp för att kunna förändra den.
Slutar tänka som en tonåring kanske?Älska är kanske för mycket men åtminstone tycka om sig själv?
Nej det är inte omöjligt men du får ju ändra ditt tankesätt och för det första sluta ”tycka synd om dig själv” det om något gör att du ser alla problem istället för att se saker för vad det verkligen är.Bara att acceptera mig själv känns svårt. Omöjligt.
Sluta tänka som en tonåring?Slutar tänka som en tonåring kanske?
Du är den du är går inte ändra på acceptera och gå vidare?
Tror du missuppfattar. Jag tycker inte synd om mig själv. Tvärtom. Jag tycker att jag borde göra och vara bättre än vad jag är.Nej det är inte omöjligt men du får ju ändra ditt tankesätt och för det första sluta ”tycka synd om dig själv” det om något gör att du ser alla problem istället för att se saker för vad det verkligen är.
Ja det är typiskt tonåringar att vara missnöjda med sig själva.Sluta tänka som en tonåring?
Sluta tänk så då? Du gör så gott du kan det räcker.Tror du missuppfattar. Jag tycker inte synd om mig själv. Tvärtom. Jag tycker att jag borde göra och vara bättre än vad jag är.
Jaha.Ja det är typiskt tonåringar att vara missnöjda med sig själva.
Håller med. Och jag tycker att älska sig själv egentligen är ett sådant där för högt krav på sig själv.Säger som många andra, terapi.
Och inte ha för stora krav på sig själv. Det tog mig liksom @parellikusken många år att komma hit där jag är i dag.
Rom byggdes inte på en dag!