Sv: Hur ska jag vara som kompis?
Nu har du ju fått många svar ifrån mammor själva, jag är inte mamma, eller gravid, men jag var dock just där i dina skor för snart ett år sedan.
Då fick en av mina närmaste vänner sitt första barn, den första i min umgängeskrets också, jag hade noll bebisvana. Jag minns känslan! Jag tyckte det kändes jättestort, läskigt, häftigt, konstigt och svårt att veta hur man ska vara...
Men jag skickade iaf ett sms till henne när jag fick veta att bebisen kommit och sen bet jag på naglarna, väntade, undrade varför hon inte hört av sig, undrade oroligt om allt gått bra, tänkte jättemycket på henne, fick rapporter från gemensam kompis som fått sms, och till slut fick jag också ett sms om att allt gått bra, men att hon var trött. Det var väldigt mycket de första dagarna.
Men sen på andra kvällen de var kvar på BB så ringde min kompis upp mig!
Det telefonsamtalet glömmer jag aldrig. Jag blev precis tårögd. Hon lät så..
varm och lycklig! å i bakgrunden hörde jag hennes lille pojk gny och låta lite grand, han sov i hennes famn. Wow alltså. Trots att vi bara pratade i telefon så förmedlade det samtalet väldigt mycket om vilken stor jäkla grej hon varit med om, och hur underbart lycklig hon var. Det var mäktigt.
Efter det telefonsamtalet så var det mycket lättare att "vänta på min tur" så att säga. Först skulle de ju åka hem från BB, sen skulle alla släktingar hälsa på och de ville hinna vänja sig vid att ha bebis, sen kunde vi kompisar komma och se det lilla miraklet, tog nog 2 veckor innan jag träffade honom. Men det var mycket lättare att vänta efter att hon ringt det samtalet till mig och jag hörde hennes röst.
Din kompis kommer ringa dig när hon hämtat sig, det är jag säker på!
Klart att du fortfarande är hennes vän, nu har hon en liten som alltid, alltid går före, men det ni har som vänner försvinner inte för det. När hon hunnit vänja sig vid att vara mamma och de kommit in i rutinerna och allt där hemma så kommer hon vara jätteglad att höra från dig/träffas tror jag!
(å förresten är bebisarna ganska tråkiga i början ändå
nu däremot, när min kompis son blivit 10 månader är han helt fascinerande att träffa och man önskar man hade tid att ses oftare.)