Hur ska jag nå dit?

Sparrisen123

Trådstartare
Ber om ursäkt på förhand, jag har en känsla av att det kommer bli snurrigt och hoppigt...

Hursomhelst. Jag har i minst halva mitt liv försökt komma på vad jag "vill bli när jag blir stor". Emellanåt dyker det upp någon dröm som lärare eller kurator, men det är övergående och jag kommer alltid tillbaka till en och samma sak - hästar.
Jag vet att det för de allra flesta är en hobby och att det är jättesvårt att leva på det o.s.v. Allt sånt vet jag. Ändå är det alltid tillbaka till samma slutsats. Hästar är det enda jag vill och känner att jag kan jobba med. Mer exakt är det inridning, tillridning och lektioner som lockar, och jag har börjat få upp ögonen mer och mer för islandshästar så det drar ditåt. Men alltså... De som "lyckas" inom hästnäringen (speciellt den inriktningen) är väl såna som i stort sett är födda på en hästgård och har obegränsat startkapital. Så är det verkligen inte för mig. Jag är den mest hästintresserade i min familj, har extremt dålig ekonomi och dessutom psykisk sjukdom som för tillfället gör att jag knappt är förmögen att ta hand om mig själv...

Så var börjar jag? Hur gör jag? Med risk för att låta överdriven så känner jag att jag måste jobba med hästar, det finns inget annat för mig. Men jag har inte gått hästgymnasium, jag har inte ett stort kontaktnät... Jag har ingenting.

Snälla, ge mig tips och råd!
 
Sv: Hur ska jag nå dit?

Fattar det som att du vill driva eget så småningom? Men i varje fall om jag var du, skulle jag börja med att söka jobb inom hästbranschen.

Få något på CVt, lite kontakter osv! Beroende på hur mycket du orkar såklart.

Kommer du på under resans gång att det inte är något för dig iaf, så är det ändå lättare att dra sig ur än om du har startat upp något eget :)


Känner några stycken som jobbat på Island, men du vill kanske hålla dig inom Sveriges gränser?


Jag har själv inte heller gått hästgymn, eller liknande men hittat jobb väldigt lätt inom branschen. Jobbat på en ridskola i Norge, som även innefattade tävlingshästarna och nybörjarlektioner. (Massa ridning!) Samt med galopphästar i både Danmark och skåne.
 
Sv: Hur ska jag nå dit?

Jag är lite som du. Vill också jobba med hästar! Har gjort det en hel del och det är det roligaste som finns. En stor nackdel är däremot lönen.
Så jag har nästan bestämt mig för att skaffa mig en utbildning att falla tillbaka/ arbeta upp ett startkapital. Livet är bra mycket längre än till trettio, om du förstår vad jag menar?

Ett par saker du kan göra,
Ta ett hästjobb utomlands, oftast är det lite lön och mycket erfarenhet, men man växer otroligt mycket som människa! Om du fixar det psykiskt det vill säga, men ofta kan det vara bra med miljöombyte.

Något du behöver är erfarenhet, när du väl har det så finns det ett par olika alternativ. Det finns ridledarkurser för de som inte vill gå hippologen, det finns kurser att läsa på distans som handlar om foder, beteenden etc.

Arbeta hos olika ryttare/ olika stall. Är du intresserad av Islanshästsar, åk till Island! Det kommer ju garanterat bli en merit om du vill arbeta med det i Sverige och söka andra jobb med relevans.
Det enda man egentligen ska ha i åtanke är att man är ordentligt försäkrad, om olyckan är framme.

Skickar lite pepp härifrån! :banana:
 
Sv: Hur ska jag nå dit?

Har ingen utbildning inom häst och har ändå fått jobberbjudanden om hästskötare kastade efter mig, framför allt i Norge och Danmark. Svenskar har gott rykte om sig - jag känner ett par tränare i Danmark som överhuvudtaget inte anställer dansk personal eftersom "de är för lata", utan vill ha svenskar. Visserligen är mina erfarenheter från travet, men ändock, när jag satte ut annons i Norge fick jag även ett par svar från ridskolor, och det är ju inte ens bara inom hästvärlden som många arbetsgivare har ett gott öga till svenskar.

Och ambition och intresse kan räcka långt. Var ärlig och visa framfötterna bara. Ett par av dem jag jobbat hos har till och med föredragit att anställa hästkunnig men inte nödvändigtvis utbildad personal, då de menat att många med en skolbakgrund redan är så inrutad i SITT sätt att de vägrar anpassa sig. De har menat att de har lättare att "forma" folk som inte redan har djupt inpräntat i skallen exakt hur allt ska vara, för att det faktiskt stod så i en bok.

Nu fattar jag visserligen det som att du vill starta eget, men jag tycker liksom Elisha att du bör börja med att skaffa jobb i hästbranschen. Det ger erfarenhet och kontakter, och framför allt ovärderlig erfarenhet, oavsett om du kommer fram till att du fortsatt vill ha egen verksamhet eller ej.

I vilket fall, lycka till!
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag börjar inse att hur mycket jag än stretar emot, så kommer jag bli tvungen att gå tillbaka och tillbringa så pass mycket tid på...
13 14 15
Svar
290
· Visningar
22 338
Senast: Kiwifrukt
·
Gnägg Jag och min syster är så kluvna över hur vi ska göra med stallplats. Skulle inte haft någon tanke på att flytta, om det inte vore så att...
Svar
18
· Visningar
2 547
Senast: Linnea_
·
F
Hästmänniskan Nu kanske det blir helt fel forum för detta, ber om ursäkt isåfall. Känner att jag behöver skriva av mig lite bara.. Från alldeles...
Svar
0
· Visningar
1 037
Senast: Fiachi
·
A
Hästmänniskan Hejsan! Skulle vilja bolla lite tankar och funderingar med likasinnade här på forumet! Bakgrund! Jag själv 28 årig elit ryttare...
10 11 12
Svar
229
· Visningar
37 801
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp