Hur ska jag lösa hopputbildning för dottern?

Sv: Hur ska jag lösa hopputbildning för dottern?

Kan ni inte ta med ponnyn till ridskolan, och rida i en grupp med jämnåriga, dom veckor det är hoppning så lånar ni en ridskoleponny och dom veckor det är dressyr så får din dotter en kul lektion på sin egen ponny.

Du fragade efter rad och asikter och nar du nu far dem sa har du bara undanflykter och orsaker till att eran ponny ar sa jattbra i alla fall.
Jag skiter fullstandigt i om din dotter inte lar seej en grundlaggande utbildning, men jag vet att jag aldrig skulle gora likadant med mina barn.

Dessutom sa tror jag inte att en fd SM-ponny ar sa radd for bommar att den inte gar att trava over en bom. Och om den ar sa radd skulle jag som agare till ponnyn ta pa mej ansvaret att skola om ponnyn sa att den kan komma over sin radsla och ma bra.

Ehe, de dressyrryttare på halvblod som jag känner hopptränar alla sina hästar. Inte på hög nivå utan gymnastikhoppning för att bygga ryggmuskulatur och få kvickhet i benen. Dessutom vill man kunna styra en dressyrhäst över bommar för att träna variation av steglängden och byten. Så jag kallar det knappast legitimt att halvblodsdressyrhästar beter sig som er ponny verkar göra av din beskrivning.

Och varför i all världen lära ett barn rida på en SM-vinnare? Vad vinner ni på det, egentligen? Då tycker jag en medioker och snäll häst är många gånger bättre att börja sin ryttarkarriär på. Tids nog kan man rida SM, om barnet har talangen och viljan.

Vad du kan börja med är naturligtvis träna balansen. Fältsits i alla gångarter. Öka och minska galoppsprång. Ta jockeysits när det fungerar med. Fältsits och ut med händerna. Om ponnyn inte kan med hinderstöd och bommar träna mellan koner så att styrning och tempo sitter.

Du kan t.ex lägga ut två sågspånsränder och träna på att rida med olika galloppsprång emellan.

Lägg ut sågspånsränder där ni skulle haft bommar för att din dotter ska lära sig se och styra samt tempo. Detta för att din dotter ska vara väl förberedd till hoppträning, som du sa en gång i månaden på ridskola och så tränar ni markarbete hemma!

Sedan om man ska träna med er ponny vidare skulle jag prova med naturbommar först och naturhinder sedan. Han kanske inte har dåliga erfarenheter av björk? Lägg ut en björkbom på vanliga skogsrundan och skritta över den- hemåt först och se om det går att utvidga med fler "bommar"

Eftersom din ponny är så välutbildad i dressyr kanske instruktörerna på ridskolan kan tipsa om någon ryttare som har en ponny som är snäll att hoppa men vars ryttare skulle ha nytta av att då och då få träna på din mer dressyrutbildade ponny? Eller så kanske din dotter kan få hoppa lektionsponny om de i utbyte får låna din till en mer avancerad dressyrlektion?

Jag har själv haft en allround ridhäst som efter ett par incidenter (inte vid hoppning) blev hysterisk i samband med bommar, och de incidenter vi råkade ut för efter det är inget jag skulle utsätta en 10-åring för. Med min häst var det i alla fall nödvändig träning, en häst som får nervsammanbrott om det "klongar" i en bräda eller någon slänger fram ett par bommar på ridbanan är inte säker att vare sig rida eller hantera! Men lite "lustigt" var det att ha en häst som utan vidare kunde hoppa kulvert eller mur på 1.10 men inte på ett säkert sätt gå över en bom på marken!

Kola skrev:
Jag håller med dig fullständigt! Gode tid så oansvarigt av mig att köpa en ponny som inte hoppar!

Eftersom du vill att dottern ska lära sig hoppa så är det väl, om inte oansvarigt, så i alla fall rejält dumt att köpa en ponny som inte hoppar?

Måste bara fråga dig: Jag får känslan av att det är du som tycker att hoppningen är viktig, och när jag läste den gamla tråden om hur rädd din dotter var så undrar jag vad hon vill? Har hon kommit över sin ridrädsla och känner hon sig redo att börja hoppa?

Om ni nu har en SM-ponny i dressyr så lär den ju inte vara speciellt "lättriden"...Jag skulle nog inte ha valt en sådan som förstaponny/läromästare åt ett litet barn. Det kanske bara är att motorn är för stark så hoppningen inte funkar?

Är hoppningen viktig för dig och din dotter så tycker jag att ni ska byta ponny, det finns massor med bra ponnyer som kan lite av varje.

Men varöfr inte träna hästen att hoppa då? man kan ju börja me bara en bom som ligger på marken????? så kan ponnyn få gå över den o sen lägga till flera bommar så det blir som små trav bommar o sedan när ponnyn inte är rädd nå mer sätt upp ett lite kryss hinder! borde inte va alldeles omöjlig? lr?
ja har ridit många sådan hästar som inte vill hoppa :cool:

*låna knapp
Om ponnyn är så hysterisk rädd för målade bommar (om det är det som är problemet, framgår inte riktigt), lägg ut målade bommar i hagen och paddocken och ignorera dem fullständigt till att börja med. Sen kan man av en händelse rida mellan två bommar som ligger tätt, och över en bom osv. Om inte dottern vågar rida (om hästen blir livrädd och "dummar" sig, kan du väl leda ponnyn, flickan kan rida halvblodet under tiden (som draghjälp tex). Annars tyckte jag "ridtravaren"(?) hade många bra tips!

Som jag ser det bör du skaffa en ny ponny åt dottern om det är hoppa hon vill. Hon har ingen glädje av en fd SM ponny i dressyr om det är hoppa hon vill. Alternativt lär nuvarande ponnyn att hoppa. Kanske finns någon duktig ponnyryttare som skulle kunna lära den om ni inte hittar en duktig vuxen i lagom storlek. Några bommar på marken och något litet kryss ska väl gå an? (med träning så klart, dock ej av din dotter utan någon annan med mer rutin.)

*lånar knapp*

Jag ser verkligen inte problemet... Det är väl bara att kontakta närmsta ridskola och förklara hur det ligger till? Vem vet, de kanske har speciella hoppgrupper eller gärna erbjuder privatlektioner varje vecka? Eller vet någon som vill ha sin ponny hoppad. Det handlar ju bara om ett telefonsamtal.

Finns grupper som hoppar varje vecka, Hoppgrupper. Finns på vissa ridskolor

Vilka tråkiga svar du har fått, men det är ju lite typiskt buke att folk lägger sig i ens val av häst. Jättetråkig stil :(

Prova att lägga ut annonser om privattränare som har en ponny att låna ut, ser massor av sådana annonser hela tiden.

Att låta henne hoppa din häst tycker inte jag låter som ett bra alternativ, det enda hon kommer att lära sig är att det är jobbigt och svårt, och då blir det oftast inte kul heller.

Ang val av häst.
Folk får visst köpa vilken häst de vill. Däremot ska man inte gnälla om man köper fel häst utan då får man göra något åt saken.

Jag vill tävla hoppning alltså köper jag ingen ardenner. :bow:

Jag har inte sett att hon har gnällt på ett enda ställe, men jag kanske bara har missat det? Visa gärna.
Vad jag har sett är en önskan om tips på hur hon ska lösa situationen.

Hon har även fått en hel drös med tips, men kommer med bortförklaringar och säger bara att det inte går att lösa.

en eloge till dig Lena_B som alltid kommer med konstruktiva och välformulerade svar :bow:

Försök hitta en bra tränare som kan låna ut en ponny.

Om du hade bott nära mig hade ni gärna fått låna min lilla stora häst. Han hoppar allt :)

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 201
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Mitt barn vill mer än någonting annat ha en egen häst. Jag är dock ingen hästmänniska så jag vill gärna få så mycket information jag...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
7 974
Senast: Cattis_E
·
Träning Hej, Förslag på alternativ träning för ett 12-årigt dressyrponnysto som är lite för smart för sitt eget bästa. Hon går 2-3 dressyrpass i...
Svar
5
· Visningar
906
Senast: JenIng
·
Hästmänniskan Okej, detta kan nog bli ett ganska långt inlägg, men du väljer själv om du vill läsa hela eller ej. Hästar, ridning, trav, har varit...
2
Svar
22
· Visningar
4 312
Senast: shia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar