Hur ska jag göra?

astronaut

Trådstartare
Har ju en katt på 9 månader som har fått en aptit att vara utomhus. Han har flertalet gånger hoppat ner från balkongen till andra balkonger/andra trädgårdar. Är ute med honom minst 2 timmar/dag i sele om vädret tillåter det, regn klarar han inte av. Han vägrar gå och blir helt lam bara han får en ynka regndroppe på sig.

Där vi bor nu vill jag inte ha honom lös p.g.a att det är många som bor här, jag hatar själv katter som är lösa helt och förstör andras trädgårdar så jag vill inte ha en sådan katt.

Men min katt vill vara ute, han jamar och jamar krafsar på fönsterrutorna i flera minuter innan han blir lugn och lägger sig för att sova.

Han har lekkamrat inne och mamma o jag håller på att mura in balkongen ännu mer.

Ska jag försöka hitta ett nytt hem till honom där han har möjlighet att vara ute mer, helst på landet eller hur ska jag göra?

Samtidigt så är han rädd för saker utomhus såsom hundar, andra katter, människor och ja, i princip allt. Han ser skräckslagen ut någon ropar hej och gömmer sig helst.

Mammas katt blir ju helt ensam då och har ingen lekkamrat men det känns som om det är den smällen vi får ta då min katt uppenbarligen inte vill vara ute på enbart balkong/ute i sele.

Hur skulle ni göra?
Han är kastrerad.

Sv: Hur ska jag göra?

Näta in balkongen så han kan vara där utan uppsikt och sluta gå ut med honom i koppel. I alla fall speciellt ofta.
Och hålla tummarna för att det funkar.

Du kan prova med leksaker med kattmynta i, det brukar många katter gilla, speciellt hankatter.Man kan köpa plantor och ha på balkongen också men gilar katten kattmynta så håller plantan inte så länge.

Hur länge har katten varit kastrerad?Det kan ju ta flera månader innan hormonerna försvinner så han kanske lugnar sig efter ett tag.

Näta in balkongen så han kan vara där utan uppsikt och sluta gå ut med honom i koppel. I alla fall speciellt ofta.
Och hålla tummarna för att det funkar.

Jo, vi ska näta in nu, jag förstår liksom inte hur det började..han har aldrig gjort det innan, ska köpa mer kompostgaller när jag får pengar och under tiden får han bara vara där när jag/mamma sitter på balkongen när vi är där.

Okej, ska sluta gå ut med honom och får hoppas på det bästa. Och hoppas på att det fungerar. Skulle vara skönt då jag verkligen vill ha kvar honom :)

Majvi:
Ska åka till djuraffären imorgon o kolla =)

Han blev kastrerad i mars, det är först nu han börjar jama o ha sig. Han verkar däremot inte intressera sig för honan, som även hon är kastrerad, eller min väns löpande honkatt.

Jag har köpt torkad kattmynta ibland och det är också populärt, men det blir ju ganska skräpigt.Man kan göra egna leksakeroch lägga i mynta.Själv är jag lat och köper färdiggjorda leksaker till förmån för hemlösa katter.Här brukar de vara mer populära än djuraffärens men det kan vara mer kattmynta i de hemgjorda leksakerna.

Liknande trådar

Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
812
Senast: Svartkatt
·
Övr. Katt Jag har två innekatter som jag vill kunna börja ha ute, till en början i kontrollerad form, och vill därför vänja dem vid sele. Den ena...
Svar
12
· Visningar
956
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
2 566
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 714
Senast: fixi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar