Hur ska jag göra?!

8

89madde89

Jag har ett varmblodsto på 10 år,och vad jag än ger henne,och hur mycket jag än ger henne så går hon inte upp. Blir galen. Vad och hur mycket ska jag ge henne?
Just nu ger jag henne samma både på morgon och kväll,det vill säga:

Morgon:
8 dl Kraaft Groov 125
4 dl Hel Havre

Kväll:
8 dl Kraaft Groov 125
4 dl Hel Havre

Någon som har förslag på vad jag kan lägga till så att hon går upp i hull. Snabbt. För hon har vart tunn ett tag nu! tacksam för alla svar!

Sv: Hur ska jag göra?!

Glömde säga att hon även får:

Morgon:
4-5 kg Hö

Eftermiddag:
2 kg Hö

Kväll:
5-6 kg Hö

Något som jag lärt mig är att först utgår från ett analyserat hö och därifrån bygga en foderstat. Har fungerat jättebra här hemma. Har fina hästar nu :)

Skulle inte räkna kraftfodret du ger i dl räkna i kg så blir det enklare. Har du höanalys?

Äter din häst lusern? Annars är ju det ett bra foder för att få upp dom i vikt.

Kan havren ge för mkt energi så hon "stressar" av sig en del i stället för att gå upp i vikt? Har du provat med kornkross i stället för havre?

En annan aspekt är förstås hur stor hon är och om hon tränas/ tävlas, eller bara går som promenad-/ fritidshäst.

12 dl Krafft Groov 125 motsvarar ungefär 1 kg har jag för mig att vi mätt upp någon gång (är dock osäker).

Jag skulle nog kolla upp munnen på henne så hon verkligen kan tillgodogöra sig maten.

Som andra skriver är det bra att göra en höanalys..Jag rek lusern ..(blötlägg innan utfodring)
Har upplevt det positivt till hästar som behöver gå upp i vikt....men var beredd att hålla på ett tag för resultat kommer inte över en natt vilket foder man än kör..
Jag tycker att du ger lite lite kraftfoder , hon behöver mer nu när ´hon ska gå upp.. Byt ut havren mot tex lusern ...och ge bara en liten del havre men fortsätt gärna med grooven.. lycka till...:bump:

Och som ngn tidigare skrev , kolla hennes tänder...när avmaskade du senast?

Det där är inte mycket mat, mycket hö är det ju och det är jättebra. Men för att du ska veta vad din häst ska ha i sig så måste du veta vad höet innehåller!

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Efter en tid i sjukhage har min häst tyvärr tappat en del i hull (varit lite stressad och då ätit dåligt) och behöver få upp henne...
Svar
12
· Visningar
1 194
Senast: Anna-Bella
·
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
757
Senast: Oknytt
·
Relationer Varning för långt desperat inlägg. Jag vet inte hur jag ska börja. Jag och min sambo skaffade en gård för några år sedan. Det blev så...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
10 611
Senast: corzette
·
Tjatter Idag den 20 oktober 1650 har jag Kristina krönts till landets drottning vid kröningsriksdagen i Storkyrkan. Jag har färdats genom...
19 20 21
Svar
416
· Visningar
7 623
Senast: Gabby_Ossi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar