Hur ska jag göra?

Zarro

Trådstartare
Jag har ett dilemma.Jag har tingat en kattunge.Meningen var att jag skulle ha henne till utställning/avel men då hon tyvärr har fått navelbråck kommer jag inte kunna avla på henne.
Min sambo säger att vi kan ta henne för det eftersom jag ju då kan lära mig en del om utställning & senare skaffa mig en avelskatt.
Vad hade ni gjort..Tagit henne även om man inte kan avla på henne lr väntat på en annan kattunge?
 
Sv: Hur ska jag göra?

Jag hade väntat på någon annan. Jag har ganska nyligen köpt mig min förhoppningsvis framtida avelskatt. Jag kände att det var lika bra att vänta på den "perfekta" katten. Jag hade kunnat köpa första bästa men jag ville ha en som troligen lever upp till mina förväntningar. Det kommer fler katter, och nästa katt du hittar kanske är den som passar dig och ditt avelsintresse. Visst, även fast du köper en som troligen kommer vara en bra avelskatt finns det ju inga garantier för att denne passar till det när den blir äldre. Dock känns det sådär att du ska köpa en nu och en annan senare bara för att denna inte går att avla på, men du kanske ändå hade tänkt köpa två katter på sikt?

Nu är jag ganska ny inom detta med kattavel och utställningar, men det är min subjektiva åsikt att du kanske är smartast om du letar efter en annan katt.
 
Sv: Hur ska jag göra?

Det beror på vad du vill. Hon går ju fortfarande att ställa ut (efter operation) så helt "oanvändbar" är hon ju inte. Men det beror ju även på hur mycket plats du har.
 
Sv: Hur ska jag göra?

Att börja med en utställningskastrat kan vara en alldeles utmärkt start som uppfödare. Man kommer ut på utställningar och träffar andra entusiaster, får höra hur domare dömer och man får träffa en massa katter. Det kan vara oerhört lärorikt och det kan hjälpa en att hitta rätt avelskatt framöver.

Nackdelen är ju att man fyller hemmet med en katt som inte går att avla på vilket kanske begränsar hur många avelskatter man har plats för senare.
 
Sv: Hur ska jag göra?

delvis kl*

Jag har ju två huskatter sen innan så jag kan ju det här med katt mm.
Får tänka lite till helt enkelt för meningen var ju att det skulle bli avel.
 

Liknande trådar

Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
784
Senast: Svartkatt
·
Hundavel & Ras Jag sitter och gottar mig i allt som är hund tillsammans med en vän som också planerar valp inom kort. I min familj har planerna...
2 3
Svar
49
· Visningar
3 934
Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
3 409
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 587
Senast: fixi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp