Sv: Hur ska jag göra...?
Man har som uppfödare (producent i detta fall?) & säljare skyldighet att ha ordnat pass till föl/häst man säljer.
Är du säker på att fadern var dna typad då?
För jag har aldrig hört någon innan som har behövt betala för mer än en typning om mor + far redan varit typade.
Men summa summarum så blir det billigare oavsett vilket för TS att regga i SH än ASVH och vill TS nu ha med stammen på hästen så är det ju bara bita i sura äpplet och pröjsa alla dna typningar som behövs.
Personligen hade jag struntat i stammen iom att den ändå ska bli valack, dock hade jag sett till att fått kopia på moderns och faderns stamtavla och lagt dem i passet, alltid kul att ha om man ska sälja.
och DNA typa kan man ju alltid göra senare om man ångrar sig.
Alternativet är väl att köpa en häst av nån som inte buskavlar till den milda grad som det verkar vara i det här fallet?!
Vem vet, det kanske till och med är en korsning mellan travare och travare du köper?
Man har som uppfödare (producent i detta fall?) & säljare skyldighet att ha ordnat pass till föl/häst man säljer.
Trots att mitt föls bägge föräldrar är grön papprade swb, samt DNA typade, var jag tvungen att betala föl mot far, samt far mot farfar. totalt blev de ca 1500 kr. (var någon annan avgift med) kanske far mot farfar för att få hela stammen med?
så hon kommer få betala totalt föl mot far 600 inkl moms, far mot farfar 600 inkl moms samt föl mot mor 600 inkl moms. ev mor mot mormor.
Jag fick skicka med tagel från föl och från far.
men bäst är att kontakta SH. för att gå rätt tillväga.
Är du säker på att fadern var dna typad då?
För jag har aldrig hört någon innan som har behövt betala för mer än en typning om mor + far redan varit typade.
Men summa summarum så blir det billigare oavsett vilket för TS att regga i SH än ASVH och vill TS nu ha med stammen på hästen så är det ju bara bita i sura äpplet och pröjsa alla dna typningar som behövs.
Personligen hade jag struntat i stammen iom att den ändå ska bli valack, dock hade jag sett till att fått kopia på moderns och faderns stamtavla och lagt dem i passet, alltid kul att ha om man ska sälja.
och DNA typa kan man ju alltid göra senare om man ångrar sig.