Hur ska jag göra...?

Sv: Hur ska jag göra...?

Alternativet är väl att köpa en häst av nån som inte buskavlar till den milda grad som det verkar vara i det här fallet?!
Vem vet, det kanske till och med är en korsning mellan travare och travare du köper?

:bow:
Man har som uppfödare (producent i detta fall?) & säljare skyldighet att ha ordnat pass till föl/häst man säljer.

Trots att mitt föls bägge föräldrar är grön papprade swb, samt DNA typade, var jag tvungen att betala föl mot far, samt far mot farfar. totalt blev de ca 1500 kr. (var någon annan avgift med) kanske far mot farfar för att få hela stammen med?

så hon kommer få betala totalt föl mot far 600 inkl moms, far mot farfar 600 inkl moms samt föl mot mor 600 inkl moms. ev mor mot mormor.

Jag fick skicka med tagel från föl och från far.

men bäst är att kontakta SH. för att gå rätt tillväga.

Är du säker på att fadern var dna typad då?
För jag har aldrig hört någon innan som har behövt betala för mer än en typning om mor + far redan varit typade.

Men summa summarum så blir det billigare oavsett vilket för TS att regga i SH än ASVH och vill TS nu ha med stammen på hästen så är det ju bara bita i sura äpplet och pröjsa alla dna typningar som behövs.
Personligen hade jag struntat i stammen iom att den ändå ska bli valack, dock hade jag sett till att fått kopia på moderns och faderns stamtavla och lagt dem i passet, alltid kul att ha om man ska sälja.
och DNA typa kan man ju alltid göra senare om man ångrar sig.

Vi lämnade bara tagel från bägge föl och far. Och skickade in.

Tidigare gjorde man mer med blodprov vad ja förstått nu för tiden är de via tagel(hårroten)..

Den som gör signalament beskrivningen tog tagel provet

Ja både mor och far var DNA typade, jag trodde också att de bara skulle kolla mot far, o få betala 600 kr inkl moms, men sen vet jag inte om ännu SH krävde mot farfar.
Jag skickade allt in till SH som skicka vidare till SLU.

Men nu e de klart i alla fall. Smidigast var att skicka allt till SH och de fixa m allt. kanske därför de blev dyrare för mig?

När man registrerar ett föl i ASVH som går vid mammans sida jämför man bara fölets dna mot pappan. Hur andra avelsförbund har det vet inte jag.

Inte om man reggar efter egen hingst, då tror dom att man inte kan hålla rätt på vilket föl som tillhör vilket sto trots att den går vid sidan vid id beskrivning så måste den dna typas även mot mamman ;).
Var så när jag reggade mina första ungar tror dock att det blev ändrat i samband med att kravet på språngrulla infördes (lite osäker kollade inte det så noga då stoet redan var dna typat denna gång)

Dock betalar man aldrig för typning mot de olika föräldrarna som sades i tråden utan man betalar för de prover som analyseras. Så det är enbart första gången en individ dna typas som det kostar något. Alltså första gången med två avkommer till egen hingst betalades för hingst, 2 ston och 2 föl, nästa runda betalades endast för föl då både hingst och sto redan gjort sina dna vid första "kullen"

Inte om man reggar efter egen hingst, då tror dom att man inte kan hålla rätt på vilket föl som tillhör vilket sto trots att den går vid sidan vid id beskrivning så måste den dna typas även mot mamman ;).
Var så när jag reggade mina första ungar tror dock att det blev ändrat i samband med att kravet på språngrulla infördes (lite osäker kollade inte det så noga då stoet redan var dna typat denna gång)

Dock betalar man aldrig för typning mot de olika föräldrarna som sades i tråden utan man betalar för de prover som analyseras. Så det är enbart första gången en individ dna typas som det kostar något. Alltså första gången med två avkommer till egen hingst betalades för hingst, 2 ston och 2 föl, nästa runda betalades endast för föl då både hingst och sto redan gjort sina dna vid första "kullen"

Men jag dör :rofl: de är ju för roliga, det är ju samma med att det är flera 100kr dyrare att tilläggs regga en import mot ett fullblod, varför det liksom? Får de hyra in en översättare? ;)

Det sista är jag med på, man behöver bara betala för de som inte redan är dna typade, så i TS fall borde det rimligen bara vara för fölet om nu päronen är det, men varför det var så i fritzo´s fall är ju märkligt.

Liknande trådar

Samhälle Vår befolkning blir allt äldre, och friskare, vilket är väldigt roligt! Samtidigt fyller vi inte på i samma utsträckning som tidigare...
9 10 11
Svar
205
· Visningar
7 056
Senast: EZMK
·
Övr. Barn Det kommer ett barn till mig och rider rätt ofta och har gjort så i drygt ett år. Barnet är 12 år och har det rätt jobbigt med en...
Svar
14
· Visningar
1 784
Senast: Ninnurur
·
  • Artikel Artikel
Dagbok ..... Ungefär april-juni är de månader som jag tycker det känns bra på jobbet. Jag tror att det beror på att dagarna då börjar bli...
Svar
0
· Visningar
389
Senast: Takire
·
Fordon Scenariot är som följer: Vi är på väg att köpa en campervan, en VW Transporter som förvandlats till en liten husbil, och har hittat två...
Svar
6
· Visningar
483
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hjälp
  • Oseriös avel 2023
  • Valp 2025