Hur ska jag göra...?

EmmaL

Trådstartare
Ska köpa en halvblodskorsning.
Han är född 2010 och är inte reggad eller chippad eller har pass.
Så jag ska fixa det själv.

Vart blir han reggad och vad behövs för att allt ska bli klart?
Båda föräldrar är DNA-typade.

Och vad kommer det kosta, ungefär?

Sv: Hur ska jag göra...?

För att kunna svara på vart han ska reggas behöver man veta vilka raser han är korsad mellan och ifall pappan är godkänd.

Då är det ingen korsning utan ett renrasigt halvblod. Alla fullblodsraser är tillåtna att korsa in i halvbloden.

Antingen kan du registrera honom med grå papper i ASVH, hur man gör med en häst som inte reggas som föl kan du läsa här http://www.asvh.se/registrering/hastpass/registrering_aldre

Här http://www.asvh.se/registrering/avgifter kan du läsa att det kostar 2 500:- för passet, sen tillkommer DNA-testet.

Eftersom det är en hingst kan han aldrig bli godkänd för avel och då spelar det mindre roll om han är registrerad med stam eller inte. Man kan registrera hästar med okänd stam i Svenska Hästavelsförbudet, läs här http://svehast.se/sh/doc/1197.asp du ser att det kostar 900:-

Oavsett hur du registrerar får du dessutom betala id-kontrollanten.

Tack!

Han ska ha fin stam, så jag vill gärna ha det i papprerna även då han ska bli valack...

Vilket alternativ är det då...?
Och fixar kontrollanten DNA-typning också?

Ps. han kommer heller inte vara vid moderns sida när han typas osv...

Vet du om hingsten hade licens vid betäckningen?

Annars kan det bli stora kostnader på uppåt 10 000:- innan du har ett pass med stam.

Hade jag varit du hade jag sett till att uppfödaren ordade med pass till hästen, man får inte heller sälja hästar utan pass så det är uppfödarens skyldighet att se till att det finns. Annars tycker jag att du ska begära en prissänkning med 10 000:-.

Precis det är väl "olagligt" att sälja häst utan pass nu för tiden?

Jag hade personligen registrerat i SH.
Passet kostar 900kr + dna typnings kostnader f.n 480kr + moms hos SLU. Om mamman o pappan redan är typade är det bara för din häst du behöver betala.
Iom att det numera inte är hästens födelseår så måste du typa mot både mor och far, tagel gör det med. Ett åldersintyg av veterinär behövs också, chipmärkning, signalements beskrivning är valfritt samt kopia på kvitto/kontrakt på att du köpt den. Där ska det tydligt framgå hästens namn, datum för köpet och namn på köparen. Skall vara underskrivet av både köpare och säljare.

Chipmärkning, signalementsritning och tagelryckning för DNA brukar kostar runt 4-500kr, jag har betalat lika mycket för det oavsett om jag haft Vet till att göra det eller ID-kontrollant, skillnaden är att Vettens resor/framkörningsavgift etc är dyrare. Ålders intyg kostar ju inte så mycket om du gör det när du ändå ska vaccinera eller har Vet ute för annat, men du kan ju som sagt ha denne till att göra allt åt dig.

Skulle hon sänka priset med 10.000:- så skulle JAG få 3000:- istället ;)
Vad är det som går på så stora summor?

Han hade inte licens på betäckningen.

Senast ändrad:

Måste jag typa mor och far även om de redan är det sedan tidigare..?

Jag har en föl unge född -10 som jag regga i SH med full stam.

Modern swb sto reg och fader swb ej godkänd.

Gjorde DNA mot far kostnad 1500 kr, chipp m signalament 1500 + pass 900 kr.
Om jag reggat han i ASVH med grå papper och stam skulle jag måsta ha betalt 5000 kr till för språng för hingst.

då hingsten ej ägdes av mig och ej heller löst språng, tog taget av hingsten vid köp av stoet då stosäljaren ägde hingsten

fölet signlament vid moder. Men i ditt fall måste du göra mot moder också så 1500 kr till mot mor DNA

Kontakta SH så hjälper de dig om du ska dit reg.

Åh det är så mycket info överallt så jag drunkar :confused:

Så hur blir det i mitt fall, hingst ej godkänd, ingen licens och ingen språngavgift betald...???
Ägaren äger stoet och ägde hingsten när min blivande... blev till :crazy:

Regga i SH:

Pass/registrerings kostnad 900kr
DNA typning 480kr + moms (25%) är mor o far typade så betalar du BARA för DIN häst. = 600kr totalt inkl momsen.

Ditt pass kommer kosta 1500kr.
Sen tillkommer kostnad för veterinärintyget på ålder, tagelryckning och chipmärkningen som är minikrav.

Regga i ASVH:

Pass/registerings kostnad: 2500kr
Betäcknings licens: 5000kr
Straff avgift för lösen i efterhand: 2500kr
DNA typning inkl moms: 600kr

Totalt: 10600kr

+ chipmärkning, signalements beskrivning, tagelryckning, osäker på om du behöver åldersintyg från Vet.

Alternativet är väl att köpa en häst av nån som inte buskavlar till den milda grad som det verkar vara i det här fallet?!
Vem vet, det kanske till och med är en korsning mellan travare och travare du köper?

Regga i SH:

Pass/registrerings kostnad 900kr
DNA typning 480kr + moms (25%) är mor o far typade så betalar du BARA för DIN häst. = 600kr totalt inkl momsen.

Trots att mitt föls bägge föräldrar är grön papprade swb, samt DNA typade, var jag tvungen att betala föl mot far, samt far mot farfar. totalt blev de ca 1500 kr. (var någon annan avgift med) kanske far mot farfar för att få hela stammen med?

så hon kommer få betala totalt föl mot far 600 inkl moms, far mot farfar 600 inkl moms samt föl mot mor 600 inkl moms. ev mor mot mormor.

Jag fick skicka med tagel från föl och från far.

men bäst är att kontakta SH. för att gå rätt tillväga.

Man vet väl aldrig. Men mamman har jag sett, de går bredvid varandra nu.
Även sett hennes papper och hon är inte varmblod :P
Pappan ägde hon förut och jag ser ingen anledning att hon skulle ljuga..
Pappan är Magnum. Halvblods hingst.
Och varför jag köper denna? Har helt enkelt inte flera flera tusen att lägga på en häst.
Och är inte ute efter en jätte "fin" en. Hade han vart ett varmblod hade jag valt honom ändå!
Och nu råkade det bara va så att han har fin stam och då är det ju kul att ha den..

Nyfiken, hur gjorde ni när ni skulle DNA-testa dom? Jag trodde man tog blodprov? (så mkt kan jag om genetik).

Rycker man själv päls från de hästar som det behövs päls ifrån? Och skickar in själv?

Om man köper ett föl som går vid sidan av mamman, så dna testar man alltså bara pappan och fölet? Medans om det är en äldre häst (efter att föl och sto skiljts?) så betalar man för mor, far och avkomma? Och rycker alltså päls från alla 3 själv?

Man rycker tagel från svansen och ser till att det kommer med hårrötter.
Blodprov är gammalt, det gör man inte heller på människor nu för tiden, där är det munskrap.

Man rycker inte själv utan det gör id-kontrollanten som lägger det i kuvert och ser till att det blir rätt.

När man registrerar ett föl i ASVH som går vid mammans sida jämför man bara fölets dna mot pappan. Hur andra avelsförbund har det vet inte jag.

Halvt KL
Normala är ju att man ritar av och chippar med fölet vid moderns sidan, då är det bara dna mot fadern som kollas i flertalet förbund (om de nu inte ändrat eller jag missuppfattat)
Dock i Zangersheide som jag har reggat i senast så dna typas det alltid både mot mor och far, oavsett om fölet är vid moderns sida eller ej. (dna typningen ingår dock i passavgiften på 150euro, vilket den inte gör i ASVH eller SH)

Som Görel skriver så är det ID kontrollanten ELLER veterinären som rycker tagel, beror ju helt på vem man tar ut. Jag har använt vette i samband med att jag ändå skulle vaccinera och kolla tänder på annan häst och då har avritning och chippning inte blivit dyrare än att ta ut ID kontrollant.

Liknande trådar

Samhälle Vår befolkning blir allt äldre, och friskare, vilket är väldigt roligt! Samtidigt fyller vi inte på i samma utsträckning som tidigare...
9 10 11
Svar
205
· Visningar
7 056
Senast: EZMK
·
Övr. Barn Det kommer ett barn till mig och rider rätt ofta och har gjort så i drygt ett år. Barnet är 12 år och har det rätt jobbigt med en...
Svar
14
· Visningar
1 784
Senast: Ninnurur
·
  • Artikel Artikel
Dagbok ..... Ungefär april-juni är de månader som jag tycker det känns bra på jobbet. Jag tror att det beror på att dagarna då börjar bli...
Svar
0
· Visningar
389
Senast: Takire
·
Fordon Scenariot är som följer: Vi är på väg att köpa en campervan, en VW Transporter som förvandlats till en liten husbil, och har hittat två...
Svar
6
· Visningar
483
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hjälp
  • Oseriös avel 2023
  • Valp 2025