Hur ska jag göra med avlivningen??

Sv: Hur ska jag göra med avlivningen??

Bultpistoler skall inte klicka, hände på min, klickade första fungerade på andra, bytte slagfjäder men samma sak hände igen. Bytte bultpistol.
PL

Nä jag vet, men den här gjorde det - 3 ggr.... :crazy: Killen som sköt var givetvis upprörd han med.

när jag fick avliva min häst åkte min tränare upp med honom till själva slakteriet, då behöver man ej betala något. Utan jag fick ca 1900kr för att jag slakta den. Linköping åkte vi till då.
Det är alltid ett svårt beslut att ta, har varit i den sitsen med.

milly skrev:
Okej tack för ditt svar!! :bow:

Det lutar år bultpistol nu, men jag tror inte att jag vill vara där då det sker...

Men går han bara fram till hästen sen och skjuter den i huvudet när den STÅR UPP? Och sen faller den bara ihop?
Hästen hinner väl förstås inte märka nåt?

Ta farväl av den när den ligger död där?? Låter inte så mysigt. Jag vill nog hellre ta farväl medans hon fortfarande lever och sen bara sticka därifrån...

Hejsan!
Tog bort min förra häst i slutet av augusti detta år. Min första häst som jag hade haft ett halvår:cry: ! Tog ut nödslakt som tog bort med bult. Jag höll i grimskaftet och kompisen i en havre hink. Hästen hann aldrig reagera nått utan tuggade lugnt på havre. allt gick så fort och man var så omtumlad att man knappt visste vad som hände runt omkring. Tittade inte på när han skar upp halspulsådern, men sen så satt vi och klappade på honom tills han var helt död.(hjärtat slutat slå) Det var en fruktansvär dag, men jag är glad att jag var med in i det sista. Hästen var bara inställd på att äta havre så han tänkte väll inte på att alla stod och tjurade runt omkring.
Jag tänker definitivt ta ut nödslakt igen om det skulle behövas. Verkligen proffisionell och dom vet vad man går igenom. Dessutom är det skönt att dom tar med hästen och man behöver inte se på när dom lastar. I mitt fall hade han en vanlig vit skåpbil=bara min häst i den.
Lycka till hur du än gör!

*lånar knapp*
Tog ut en trotjänaravlivare till min gosse och han dök upp i en fin vit djurambulans.
Jag ledde ut gossen till bestämd plats i hagen och höll i men orkade inte genomför så sambon fick ta över stod en meter ifrån med ryggen till och grät mot stallägaren axel. När skottet brann av skrek jag rätt ut antar att min sorg behövde en ventil. Vi gick därifrån utan att titta. Jag är glad att jag slapp se min lille tappre häst ligga död. Trotjänaravlivaren gjorde sitt jobb och vi satt inne på gården och väntade tills han var klar och kom med pappren.

Visst är skottet bullrigt, men det kändes ändå värdigt att han fick sluta i en varm solig sommarhage och att det gick så snabbt.

Apo

Jag vet inte vad som hände med "min" häst.

Jag ska aldrig, aldrig aldrig använda bultpistol.

När min mamma skulle ta bort sin häst. Använde dom en sådan.
Den träffade tydligen fel.
För Pablo levde, dock med extrem smärta. Han skrek, låg på backen men kunde inte resa sig. Han skrek, gnäggade inte, skrek. Och sparkade vilt omkring sig.
Mamma grät o tjöt åt mannen att göra ngt.
Han frågade om han "skulle sticka honom"
Mamma skrek att han fick göra vadsomhelst bara hästen slutade plågas.
Då tar han fram en köttkniv och hugger in mellan frambenen. Om och om igen.
Framför ögonen på en helt förstörd mamma och morfar. (till mig alltså)
Pablo drog en sista suck och la ner sitt tunga grå/svarta huvud på gräset. Och förblev stilla.

Mamma har dåligt samvete än idag. Hon fyller 35. när detta hände var hon 19. Jag var två.
DET är inget öde jag önskar min bäste vän..

Liknande trådar

Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 403
Senast: Karminnie
·
Kropp & Själ Utan att gå in på alla detaljer - jag funderar på att ev försöka ta tag i min vikt. Men jag har många kilon som ska bort, det handlar...
65 66 67
Svar
1 321
· Visningar
169 424
Senast: gul_zebra
·
Hästmänniskan Jag har mer eller mindre bestämt mig för att ta bort mitt sto som blivit triangelmärkt. Jag tror inte att hon någonsin kommer att bli...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 220
Katthälsa Hej! Jag vill dela med mig om min katts historia med förhoppningen att kanske hjälpa någon vars katt fått kronisk njursvikt. Jag är...
2 3
Svar
59
· Visningar
41 264

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka