Hur ska jag göra med avlivningen??

Sv: Hur ska jag göra med avlivningen??

Usch! Såna här trådar ska man inte sitta o läsa på jobbet.. :eek: Är ju så himla blödig! :cry: Det blir lite svårt att förklara för arbetskamraterna varför man sitter här o gråter.. :angel:

Kockan skrev:
Jag har bara varit med på andras hästar och vid spruta.
Det verkar mycket joxigare. Det ska ges lugnande, sen ska det verka en stund. Det ska sättas kanyl och den ska provtryckas med koksalt tror jag, för att se att den sitter som den ska. SEN ger man själva avlivningssprutan.

Det man ska ha klart för sig är att, om man använder sig av det senaste(?) medlet somulose (säkert helt felstavning), så somnar de inte in fint och stilla som en hund man avlivar, utan de kan falla väldigt plötsligt.
Jag vet inte hur insatt du är, men nu har jag i alla fall delat med mig av mina och mina vänners erfarenheter.
Och du kan ju alltid blunda....
KRAMISAR :cry:

Hmm.. Sådär har det definitivt inte gått till på de avlivningar jag varit med.

När jag tog bort min älskade vän och trotjänare förra året valde jag spruta, av den anledningen att jag ville vara med henne in i det sista och inte ville ha bultbilden i huvudet som sista minne. (Jag har medverkat vid bultpistolavlivningar också, så jag vet hur det ser ut, men jag ville bara inte att det skulle se så ut med min bästis).

Det behövdes INTE något lugnande, det behövdes INTE provtryckas med koksalt, utan allt gick smidigt och "fint" till. Hon var död innan hon föll till marken, men det tyckte jag kändes bra, för då vet jag ju att det gick snabbt för henne.

Därefter fick jag en stund hos henne, där jag grät medan jag omfamnade henne och strök hennes huvud, det kändes väldigt vackert och jag fick ett mycket fint sista minne.

/Cleo, vila i frid älskade vän. :cry:

Senast ändrad av en moderator:

Det behövdes INTE något lugnande, det behövdes INTE provtryckas med koksalt, utan allt gick smidigt och "fint" till. Hon var död innan hon föll till marken, men det tyckte jag kändes bra, för då vet jag ju att det gick snabbt för henne.
Ok, man kanske inte ger lugnande på alla men då jag varit med har man gjort det.
Att man provtrycker kanylen är nog mest en säkerhetsgrej för att veta att den sitter ordentligt. Så att den inte släpper då man gett halva dosen och hästen blir orolig då kanske inte medlet tar lika "plötsligt"? Är lite osäker där.
Sen sa veterinären som utförde avlivningen att man inte ville att kanylen skulle släppa så att veterinären (eller nån annan!) skulle få på sig av medlet för det är tydligen väldigt dödligt, om man säger så. Hon hade till och med skyddsglasögon på sig för ev oförutsedda stänk. Ren säkerhetsgrej alltså.
Personligen skulle jag kanske använda mig av spruta om hästen är sjuk och kanske redan ligger ner.
Vilket man än väljer så tror jag kanske inte att det spelar så stor roll för hästen så länge allt går lugnt till och det är vettiga människor som utför det. Det är nog mest för våran egen skull så man ska göra det som känns rätt för stunden.

Alltså ja sitter framför datorn o lipar.. tycker synd om er alla som fått ta bort en häst... kan inte tänka på att ja måste förlora dixie en dag... :cry:

hoppas polly har det bra i trapalanda

Dropdead skrev:
Hmm.. Sådär har det definitivt inte gått till på de avlivningar jag varit med.

När jag tog bort min älskade vän och trotjänare förra året valde jag spruta, av den anledningen att jag ville vara med henne in i det sista och inte ville ha bultbilden i huvudet som sista minne. (Jag har medverkat vid bultpistolavlivningar också, så jag vet hur det ser ut, men jag ville bara inte att det skulle se så ut med min bästis).

Därefter fick jag en stund hos henne, där jag grät medan jag omfamnade henne och strök hennes huvud, det kändes väldigt vackert och jag fick ett mycket fint sista minne.

/Cleo, vila i frid älskade vän. :cry:
Om och när den dagen kommer att jag måste ta det beslutet så kommer jag att välja sprutan av samma anledning som du. Pluss att jag vill få tid efteråt och se med egna ögon att det verkligen är "hejdå".

Jag avlivade min älskade vän i Söndax... Jag valde sprutan och det kommer jag göra nästagång oxå... Ville inte att min häst skulle bli skjuten utan ville ha henne så intakt som möjligt...

Jag blev förvånad över att det gick så fort... 5 sekunder tog det för henne att vandra in i nästa värld... Hon han precis ge mig en sista puff på armen innan hon ramlade ihop.... Efteråt låg hon i boxen så fridfullt... Jag satt och klappade henne en bra stund innan det var dax att ta ut hernne ur stallet.... Och DET är ett råd till ALLA gå undan när det är dax för att flytta på din döda vän!!!! Sista gången jag såg min älskade hängde hon i kedjor lindade runt frambenen från en lastmaskinsskopa!!! Den synen har föralltid etsat sig fast i mitt minne.... Idag är det onsdag och jag har bara sovit 4 timmar sen i Söndax för så fort jag somnar ser jag henne hänga där. Och i drömmen skriker hon hysteriskt... Jag vill bara dö när jag tänker på hur hemskt det var.

Så snälla gå undan när själva insomningen är klar!!!

Jag har varit med om en liknande sak, var inte med när det hände (var i skolan), men jag vet att det var nödslakt som kom och tog henne. Skulle själv anlita nödslakt så att dom får ta hästen med bultpistol, anser att bultpistol är det mest skonsamma sättet, hästen dör omedelbart utan att fatta vad som händer. Har varit med vid fårslakt och fåren har stupat omedelbart.

Hej!
Jag har bara användt spruta till våra hästar och detta är det snällaste för hästarna att göra.
Var med vid avlivningen,det är mycket hemskt men du kommer garanterat att ångra dig sedan om du inte är med.
Lycka till! :cry:

Kockan skrev:
Ok, man kanske inte ger lugnande på alla men då jag varit med har man gjort det.

Sen sa veterinären som utförde avlivningen att man inte ville att kanylen skulle släppa så att veterinären (eller nån annan!) skulle få på sig av medlet för det är tydligen väldigt dödligt, om man säger så. Hon hade till och med skyddsglasögon på sig för ev oförutsedda stänk. Ren säkerhetsgrej alltså.
.

Ja, semolousemedlet är såpass starkt att de använder skyddsglasögon och skyddshandskar. Det är också därför det verkar så snabbt och det går minst lika fort att dö med det som det gör när de får ett skott i pannan.

Jag har varit med när man har gett lugnande till hästar som skall avlivas med bultpistol också, det är nog fler jag sett som fått lugnande innan bulten än vad det är som har fått innan spruta.

Men jag tror inte att det finns något som är mer "rätt eller fel" angående vad man väljer för avlivning till sin häst. Spruta/bult har både sina för- och nackdelar, men när det är en häst som står mig så nära - som har varit min bästa vän under många år - då väljer jag hellre sprutan så att jag, som jag skrev, kunde få en lugn och fin stund med henne efteråt.

/Anna

Ja, som du skrev ska man nog välja det som känns bäst för en själv också. Man behöver ju inte göra minnesbilden värre än nödvändigt...
Det jag tycker verkar knöligt med spruta är även att man oftast inte blir av med kroppen på en gång. Hur blev det för er med det?
Nödslakt, som tar hand om kroppen efteråt, får väl inte använda spruta?

Kockan skrev:
Det jag tycker verkar knöligt med spruta är även att man oftast inte blir av med kroppen på en gång. Hur blev det för er med det?
Nödslakt, som tar hand om kroppen efteråt, får väl inte använda spruta?

Man ringer till slaktbilen och talar om när man ska avliva sin häst. Har de inte mycket att göra försöker de hämta hästen samma dag. När det gällde min egen häst kunde inte slaktbilen komma förrän efter två dagar, men det gjorde mig ingenting.

Innan jag åkte ifrån stallet drog jag över en presenning för att täcka kroppen. Hon låg avskiljt och ostört så att inga obehöriga skulle behöva träffa på henne. Sedan åkte jag inte dit på ett tag. Slaktbilen som kom tog min vän hand om och han hade varit väldigt varsam med henne när han tog upp henne på bilen. (Han var oerhört trevlig att prata i telefon med också, respektfull och hade full förståelse varför jag själv inte orkade vara där, vilket kändes viktigt).

Nödslakt får inte använda spruta eftersom detta enbart skall ges av utbildad veterinär. Och nödslakt är ju oftast bara ett par "vanliga gubbar"...

Jag har varit med och slaktat får med bultpistol och hundar med spruta. För mig är det självklart att avliva häst med bultpistol. Det tar ju flera minuter från det att veterinären börjar sätta kanyl tills dess hästen ligger död. Och tänk sekunden hästen känner att benen viker sig. Hua. Då får hann hellre vara medvetslös innan han ramlar.

Vi avlivade min gamla trotjänare förra året. Jag hade då haft honom i 22 år, och vi hade vuxit upp ihop. han var inte dödssjuk i slutet, men så gammal att det var dags att somna in för gott.

Jag ledde ut honom ur stallet. En kompis var med som stöd, och halvvägs upp till slaktbilen klarade jag jag inte av det hela. jag gav grimskaftet till kompisen (som hästen kände). Sedan gick jag in och såg avlivningen från köksfönstret. Jag är glad att jag såg på, eftersom det gick oerhört snabbt. Han trodde nog att han skulle ner till hagen som vanligt. Han hann knappt stanna förrän slaktaren hade skjutit honom. Hästen hade inte en enda dödsryckning, vilket jag var tacksam för.

Jag minns avlivningen tydligt, men det är bara en mycket liten del av minnet av denna häst. Faktiskt är minnet av den dagen inte hemska. Jag är så tacksam att jag tog bort honom innan han blev riktigt dålig. Fast jag sitter här och storbölar just nu, jag blir så himla sentimental. Hästen har blivit helgonförklarad efter sin död. Alla hans negativa sidor har blivit charmiga och hans positiva sidor har blivit gudomliga. :love:

Borka skrev:
Det tar ju flera minuter från det att veterinären börjar sätta kanyl tills dess hästen ligger död. Och tänk sekunden hästen känner att benen viker sig. Hua.

Som jag sagt tidigare - det beror på vilket medel man använder, för min häst tog det inte många minuter, snarare sekunder från det att kanylen var satt. Hon var död innan hon ens kände benen vika sig under henne, så snabbt gick det.

Gullan86 skrev:
stackard dej det är tungt nu....men hästen har det bra nu...jobbigt med spatt usch men du anade inget innan? hon blev bara halt helt plötsligt utan att ha varit de innan i sitt liv lr?

lycka till i forsättningen har du fler hästar/kommer du fortsätta med detta underbar djur?
skänker en tanke till vackra ~Polly~

tack så mycket...

Nej hon visade inga tecken på spatten innan. Blev bara stel o halt helt plötsligt - därför trodde vi på ehrlichias först.
Hon började halta HF helt plötsligt (syntes tydligt i trav men inget i skritt) i början på juni, det varade en vecka exakt och sen var hon ohalt HF och blev istället stel och jättehalt i bak (mest VB). Det syntes när hon skulle vända eller när hon TRAVADE men inget i skritt vad jag/vi kunde se.
Sen dess var hon halt ända fram tills hon avlivades... det höll i sig trots NSAID. Hältan varierade från 1/2 grad till 3 gradens hälta. För det mesta runt 2 gradens... Men de första två månaderna syntes det inte i SKRITT utan bara i trav.
När vi sen var på Strömsholm 29/7 så visade hon 1/2 grads hälta i skritt och 2 1/2 grad i trav.

Hon hade aldrig varit halt under de 8 åren jag ägde henne - förutom av en hovböld förra hösten samt ömhet av rasp för några år sen vilken visade sig i hälta under ett par dagar (gjorde förmodligen ont när huden vek sig elelr så).

Ja jag komemr definitivt fortsätta med hästar men är hästlös nu när Polly är borta. Kommer att köpa en ny nordsvensk när jag fått ihop lite pengar och sådär... om ett år kanske... *drömmer*

asmodeus skrev:
Hua, det är svårt att skriva råd om sånt här för jag vet hur det känns, men jag tog sprutan. Om jag skulle välja till mig själv hade det blivit samma sak. Jag tyckte att det kändes lugnast så. De är ju vana vid att få lugnande, blodprover, vaccin mm... däremot har aldrig någon satt en grej mot pannan på mina hästar. Ja, det var väl vad jag hade att säga.

Jag hade betsämt mig för sprutan först men efter att ha pratat med veterinären och fått råd av er här på BUKE ändrade jag mig. Enligt veterinären är bultpistol det bästa sättet för hästens skull och spruta är bara dyrt och krångligt och DESSUTOM inte alls så lugnt och fint som jag hade föreställt mig. Hon tyckte att jag skulle överväga att använda mig av nödslakten... det var det absolut bästa och enklaste, sa hon.

DESSUTOM blev Polly väldigt stressad av sprutor!! :crazy: Hon hade blivit sprutad ett antal ggr vid kolikanfall och hade genom tiden blivit spruträdd. Det var svårt att sticka henne och hon tyckte det var väldigt obehagligt. (vad tänkte jag egentligen på när jag ville ge henne en SPRUTA??!!)

Jag är nu helt övertygad om att bultpistol var det bästa i vårat fall, både för mig och Polly. :smirk:

Tommy_Crown skrev:
Hej!
Jag har bara användt spruta till våra hästar och detta är det snällaste för hästarna att göra.
Var med vid avlivningen,det är mycket hemskt men du kommer garanterat att ångra dig sedan om du inte är med.
Lycka till! :cry:

Jag ångrade mig INTE att jag inte var med - tvärtom! Jag är glad över att slippa se det. Nu har jag en levande vacker bild kvar av henne. Det kändes tryggt att lämna henne där, hon hade en hink med havre (det älskade hon) och hon fattade ingenting vad som skulle ske.
En stallkompis (som Polly kände) ställde upp och var med vid avlivningen. Och killen från nödslakten var himla gullig!!

Känns helt rätt att inte vara med och se det hemska - när hon sköts och sedan plockades upp i containern.
Killen ringde dessutom när det var klart och talade om att allt hade gått bra och Polly hade inte märkt nåt. :smirk:

usch..känner med dig..men jag e oxå glad atta jag inte var med..jag ville det först..när min pålle skulle få galoppera vidare..men han stod i helsingborg, på djursjukhuset, o man får inte vara med när dom ska avliva där..av säkerhets skäl..Jag var förkrossad då.men nu är jag glad över det..jag har oxå en levande bild av min älskling i huvudet..o jag vill INTE kritisera dom som väljer at vara med..men jag hade inte klarat det.

När jag lämnade honom för sista gången..skrek jag ut min smärta..kund einte kontrollera det..det exploderade av sorg i mig...han kände mej så väl.så jag ahde baar gjort honom räddare om jag varit med..

Hopaps allt känns lättare för dej vännen..för mig..känns livet fortfarande inte värt att leva länge..men det kommer väl...

Skönt att allt gått bra, men oj vad hemsk tanken är på att man antagligen kommer behöva förlora sin älskling....

Gråter av såna här trådar, är alldeles för blödig...

Min häst ska bultas när dagen kommer och jag ska själv hålla i henne... har jag sett henne varje dag i 15 år vill jag vara med henne den sista dagen också...

Med våran kära häst så gick det väldigt lugnt och smärtfritt till när hon fick spruta.. Inget lugnande sedan bara en liten spruta, hon var borta innan hon ens ramlat ihop.

Lånar knapp.

anser att det inte finns ett "bästa" svar på huruvida bult pistol eller spruta är bäst. Det finns för och nackdelar med bägge metoder, och det kan gå jättebra eller mindre bra med bägge.

Har alltid, och kommer nog fortsätta, använda bultpistol i samband med häst avlivning, det verkar funka till 95% i min erfarenhet. Har dock varit med om de extra 5% med en av mina hästar, där pistolen klickade 3 GÅNGER. Hemskt obehagligt, hästen blev oerhört orolig och stressad varje gång pistolskottet brann av, och som sagt, klickade. det var hemst jobbigt och ledsamt att vara med om, jag var inte så värst gammal då heller, och min pappa var också upprörd för det var så obehagligt, trots att han var vuxen och "van".

men som sagt, det är ytterst få gånger sånt händer vad jag vet, dock ska man oavsett vilken metod man väljer vara meveten om vad som kan hända i värsta fall.

ledsen att höra om din häst men glad att höra att det gick bra och gillar sättet du tog farväl på, låter som det var en bra lösning också som kändes ok för dig... Kram.

Liknande trådar

Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 403
Senast: Karminnie
·
Kropp & Själ Utan att gå in på alla detaljer - jag funderar på att ev försöka ta tag i min vikt. Men jag har många kilon som ska bort, det handlar...
65 66 67
Svar
1 321
· Visningar
169 424
Senast: gul_zebra
·
Hästmänniskan Jag har mer eller mindre bestämt mig för att ta bort mitt sto som blivit triangelmärkt. Jag tror inte att hon någonsin kommer att bli...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 220
Katthälsa Hej! Jag vill dela med mig om min katts historia med förhoppningen att kanske hjälpa någon vars katt fått kronisk njursvikt. Jag är...
2 3
Svar
59
· Visningar
41 264

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka