Hur ska jag göra med avlivningen??

milly

Trådstartare
Vilken metod ska jag välja?! Bultpistol eller spruta? Vetrinären tyckte att jag skulle ringa nödslakt för det var enklast och billigast för mig och det bästa alternativet för hästen. Men jag orkar inte SE när hon blir hon SKJUTEN i huvudet!!

Jag hade bestämt för spruta för min egen skull... men nu vet jag inte!
:cry:

Detta är första gången för mig... Hur brukar ni andra göra? Vad rekommenderar ni?

Det ska ske IMORN troligtvis... Och om inte JAG ska närvara vid avlivningen (om hon nu skjuts) så vet jag inte VEM som ska göra det istället?
Eller kan jag bara sticka därifrån när nödslakten kommer så sköter de sig själva?

Gud vad jobbigt det här är... :cry:

Sv: Hur ska jag göra med avlivningen??

Känner med dig, det är ett svårt beslut att ta när man redan har fått ta ett svårt beslut.

Jag har "använt" båda metoderna, och tycker nog att bultning fungerar bäst. Man ser inte när de blir skutna, utan de har som en stav de håller mot pannan på hästen och det blir bara ett litet, litet hål, och det går så himla fort. Han som har kommit till mig är väldig proffsig och hänsynsfull och gör det inte förrän man ger tecken att det är ok. När hästen ligger får man några minuter på sig att ta farväl innan de tömmer den på blod (vilket iof är lite :eek: ). Sen tar de ju med sig hästen på en gång och det tycker jag är skönt.

Spruta har jag bara använt då det har varit akut och hästen redan har legat ner och på ett litet prematurt föl. Med fölet var det lite otäckt för hennes halspulsåder sprack så veterinären fick injecera henne direkt i hjärtat och allt blev väldigt blodigt på ett litet isabell färgat föl.
Den som vifick avliva akut med spruta blev jag inte av med efteråt eftersom det var stopp för fjäderfä och häst vid destruerings anläggningen efter en brand. så där stog jag med ett dött sto i en box och ett högdräktigt sto i boxen brevid på midsommardagen och hade ingen möjlighet att bli av med det döda stoet...

Nödslaktaren brukar kunna sköta det själv om man inte vill vara med, annars brukar man kunna be sin hovslagare eller någon annan person som hästen känner att hjälpa till.

Hoppas att det löser sig för dig vilken metod du än väljer och att din häst får det slut som du tycker den är värdig.

Jag har bara varit med på andras hästar och vid spruta.
Det verkar mycket joxigare. Det ska ges lugnande, sen ska det verka en stund. Det ska sättas kanyl och den ska provtryckas med koksalt tror jag, för att se att den sitter som den ska. SEN ger man själva avlivningssprutan. De jag har varit med på har de stått några sekunder efter att man sprutat klart, suckat till och fallit. De har i stort sett varit döda då de fallit till marken.
Jag tror nog att jag tar hem nödslakt till våra den dan det blir dags. Det har jag bara hört "positivt" om av mina bekanta som varit med. (Hur positivt det nu kan bli :cry: )
Du kan ju göra upp allt med han som kommer innan så att du bara står där när h*n faller och sen vända ryggen till och gå. Tala även om att du mår dåligt och tycker det är väldigt jobbigt.
Sen har alla sagt till mig att det är inte alls sådär blodigt som man tror utan det är som att de får en smäll av bulten och faller. Inta en massa jox innan utan de kan stå med huvudet i en havrehink eller nåt, så är det klart sen.
Det man ska ha klart för sig är att, om man använder sig av det senaste(?) medlet somulose (säkert helt felstavning), så somnar de inte in fint och stilla som en hund man avlivar, utan de kan falla väldigt plötsligt.
Jag vet inte hur insatt du är, men nu har jag i alla fall delat med mig av mina och mina vänners erfarenheter.
Och du kan ju alltid blunda....
KRAMISAR :cry:

Glömde att skriva att själv är jag VÄLDIGT blödig med mina egna hästar och har i ett svagt ögonblick fått min man att lova hjälpa mig när den dagen kommer. Jag själv skulle vara ALLDELES för uppriven för att vara något stöd för hästen i den situationen.....

Okej tack för ditt svar!! :bow:

Det lutar år bultpistol nu, men jag tror inte att jag vill vara där då det sker...

Men går han bara fram till hästen sen och skjuter den i huvudet när den STÅR UPP? Och sen faller den bara ihop?
Hästen hinner väl förstås inte märka nåt?

Ta farväl av den när den ligger död där?? Låter inte så mysigt. Jag vill nog hellre ta farväl medans hon fortfarande lever och sen bara sticka därifrån...

Kockan skrev:
Jag själv skulle vara ALLDELES för uppriven för att vara något stöd för hästen i den situationen.....

Ja du, det kommer inte jag heller att vara!

Tack för era svar, det får bli nödslakt/bultpistol! Det låter som det bästa för hästen och dessutom låter inte sprut-alternativet så lugnt som jag hade tänkt mig... Låter nästan hemskare!
:crazy:

På ett eller annat sätt måste det göras... Jag ska försöka ringa nödslakten när jag lyckats sluta gråta. :cry:

De kan gosa lite och sen klia den lite i pannan och sen håller de staven mot pannan och trycker av. De märker inte ett smack utan faller ner i samma sekund.
Det är ju så här att bulten dödar inte helt utan gör dem hjärndöda. (Vad jag förstått) De dör först när de avblodas. Men de är ju totalt borta då så jag skulle inte heller vilja ta adjö då. Det gör jag innan... För mig dör hästen i samband med bultning.

När vi avlivade gammeln för drygt ett år sedan blev det nödslakten hemma, och med bult. Hela proceduren från det att killen kom tills han for med kroppen tog drygt 35 minuter. Jag sade adjö till hästen med morötter tidigare på morgonen och sambon höll i honom vid själva skottet (det smäller rätt bra om bulten). Hästen var helt lugn och dog med klöver i munnen - så det var nog jobbigare för oss än för honom.

Att sambon tog hästen var i detta fallet självklart, eftersom hästen i fråga gillade honom mera. Efter att hästen fallit avblodas den och det blir en liten fläck, som dock försvann fort hos oss. Den andra hästen reagerade INTE när han passerade några timmar senare.

Killen som hjälpte oss var en klippa och jag ringde faktiskt och tackade en vecka senare, för hans sätt gjorde allt mycket lättare.

Tack för era svar, det får bli nödslakt/bultpistol! Det låter som det bästa för hästen och dessutom låter inte sprut-alternativet så lugnt som jag hade tänkt mig... Låter nästan hemskare!
Ja det är i alla fall mer utdraget.
Om hästen är lugn och tolererar vaterinär behandling, så tror jag det kvittar för hästen i fråga. Den ser det nog som vilken sprutbehandling som helst, innan.
Men om man inte vet hur snabbt de faller vid spruta kan man lätt få en chock själv om man inte är beredd.
Om man vill ha det överstökat snabbt och inte stå och grina med en veterinär som håller på och joxar, så är det totala händelseförloppet betydligt snabbare med bult. Jag tycker även att det är skönt att bli av med kroppen direkt.
Det kommer att gå bra...

Ja de står upp och hästen faller väldigt fort det var det jag blev mest förvånad över första gången jag var med, det var inte min egen häst så jag reagerade mest på att den föll så fort. Det kan vara ett tips att inte stå för nära. Och jag tror inte att hästen själv hinner reagera. Men även om man använder spruta så faller ju hästen, men som sagt tidigare, hela processen är betydligt längre med spruta.

Håller med om att det är trevligare att säga farväl när de lever men om man är med när de gör det så... Men jag skulle inte gå dit och säga adjö när hästen är död om jag inte var med när den blev skuten...

De hästar som jag har varit med när de har bultat har det inte kommit något blod alls ur hålet och man ser inte hålet om man inte verkligen letar efter det så på så sätt är det inte så farligt.

Tack allihopa för era svar! :bow: :bow: :bow:
Nu vet jag hur jag ska göra och hur det går till... så jag kan vara beredd.

Det är nog definitivt jobbigare för MIG än för hästen... :cry: Men det är sånt man får ta med djur och jag är glad för den tiden vi har fått tillsammans. :smirk:

<---- Där är vi!

Senast ändrad:

Jag hoppas det går lika bra för er som det faktiskt gjorde för oss. Att beställa tid och vänta in denna var faktiskt mycket värre än själva händelsen. Det är inte lätt, men det är trots allt en del av vårt ansvar som är så lätt att glömma eller förringa då man köper hästen.

Jag kände precis som du, jag ville absolut vara med för hästens och min egen skull, men jag kunde inte alls förstå hur jag skulle orka med det och tvivlade ända in i sista stund. Jag hade min pappa och en god vän som med utifall att jag inte skulle klara det.
Men när det var dags så bet jag liksom ihop, "Nää!Det är MIN häst, MIN vän, jag SKA följa honom sista biten!". Och så gick vi till stället vi valt. Jag stod och skakade och ville bara att det skulle vara över... Jag försökte titta på min häst, ta ett farväl, men han var så upptagen att äta allt gott gräs som han stod i. Jag sa "ok..." till Tommy som höll pistolen, tittade bort, hörde en liten smäll och dunsen i marken. Tommy tog grimskaftet ifrån mig och jag gick direkt till min pappa och fick en kram. Jag trodde jag skulle explodera av smärta inifrån. Jag vände mig om och tittade på honom, han låg på sidan, jag kunde inte se huvudet, bara rumpan. Helt stilla. Pappa tog mig därifrån och sedan satt jag utanför hans box medans Tommy gjorde klart och min vän övervakade det hela för att se att han uppförde sig respektfullt, det var viktigt för mig. Jag hade bett henne göra det. Han var inget köttstycke, han var mer än så. Han hade varit väldigt försiktig sa hon efteråt.

*jag kan inte hålla tårarna borta när jag skriver detta*

Jag vet att du tvivlar nu och undra hur du ska klara det, men det gör du. För din hästs skull. Och du kommer att vara glad efteråt att du var med in i det sista. Det är en enormt tröst för mig att veta att han inte anade vad som var på väg, så som många andra påstår, han åt gräs och brydde sig inte särskilt om alla människor gråtit runt honom och haft sig hela morgonen. Han mådde rätt bra (tack vare mkt starka smärtstillande).

Jag såg inget blod eftersom jag valde att titta bort i det ögonblicket. Svagt eller inte, det var inte en minnesbild jag ville ha kvar efteråt. När jag tänker på det nu så är det första jag ser en gräsknippa i mungipan.

Herregud vad jag älskade den hästen...

Jag glömde, detta hände efter avlivningen ... Jag tittade innan och efter skottet, men såg inte då hästen föll. Hästen skars ju för avblodningen och medan den skedde kom sambon + killen ner till stallet. Jag fick grimma + grimskaft samt uppmaningen om att lägga det i kallvatten så äggvitan skulle fälla ur om jag tänkte använda dem igen.

Vi skrev alla papper och betalade. Därefter tog killen containerbilen och lastade kroppen. Den vinschades upp i kedjor och sen hissades den ner i containern så långt det gick innan kedjorna släpptes. Det blev en duns, men det gick så försiktigt till som det kunde gått.

Sambon hällde några hinkar vatten på blodfläcken och efter några veckor kunde man bara se att det växte mera just där.

Jag tror tvärsom att det kan vara bra att i n t e vara med och jag blir irriterad när du säger "för hästens skull". Alla vill väl sin hästs bästa men i normalfallet tror jag inte hästen bryr sig om vem som är med mer än att den kan bli orolig om det står en hysteriskt gråtande matte och håller den.

Han som har kommit till mig frågar innan om jag vill ha grimman och grimskaftet, vilket jag inte vill. Fixar med alla papper innan och efteråt går jag ner till de andra hästarna i hagen och gåter tills jag hör att containerbilen åker.

Det kan vara bra att be om en tid tidigt på morgonen så vet man att det inte ligger andra döda hästar i containern när de kommer, eftresom hästen kan bli orolig och det inte är så trevligt för oss... Men det problemet har man ju om man använder spruta också för hos oss är det iaf samma företag som kommer och hämtar sprut-avlivade hästar.

Pölen med blod som blir brukar gå att skölja bort med några hinkar vatten (sambons jobb), men har en kompis som fick avliva sin häst när marken var frusen, blodet kunde inte rinna ner i marken utan frös och de hade inte tänkt på det innan så de fick gå förbi blodpölen varje dag i flera veckor eftersom de avlivade henne mellan stallet och gödselstacken.

Jag förstår inte varför du blir irriterad när jag skriver att jag gjorde så för MIN häst? Jag påstår INTE att man är en sämre människa för att man väljer att låta bli, men om du läser mitt inlägg igen så ser du att det handlar om MITT resonemang angående MIN häst. Jag ville bara delge trådskaparen min upplevelse eftersom det hjälpte mig innan att höra hur andra haft det.
Min häst skulle snarare blivit orolig om jag inte varit med, därför valde jag för hästens skull att vara med, samt för mitt eget samvetes skull. Sen om du blir irriterad över hur jag skötte det hela...
*nu blir jag arg istället*

Lite längre ner i inlägget står för övrigt också att min största tröst var att hästen inte brydde sig alls utan bara var intresserad av gräset han åt.

"Jag vet att du tvivlar nu och undra hur du ska klara det, men det gör du. För din hästs skull. Och du kommer att vara glad efteråt att du var med in i det sista."

Så skrev du.

Hur du kan få mitt inlägg till att jag har några invändningar om hur du gjorde med din häst är obegripligt.

Jag vet inte om mitt inlägg missförstods, så jag vill bara klargöra.

Om du vill, men känner att du inte kan, vara med då det händer, så ville jag bara uppmuntra dig med att även om det är hemsk så klarar man det.

Men om du redan bestämt dig för att inte vara med så är det också helt ok, hästen kommer förmodligen inte ens att märka att du inte är med och det hela går så fort. De som arbetar med detta brukar vara riktigt duktiga med hästar och vet hur man håller en häst lugn.

Oavsett vilket så hoppas jag att det ska gå smidigt för er.

Liknande trådar

Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 403
Senast: Karminnie
·
Kropp & Själ Utan att gå in på alla detaljer - jag funderar på att ev försöka ta tag i min vikt. Men jag har många kilon som ska bort, det handlar...
65 66 67
Svar
1 321
· Visningar
169 424
Senast: gul_zebra
·
Hästmänniskan Jag har mer eller mindre bestämt mig för att ta bort mitt sto som blivit triangelmärkt. Jag tror inte att hon någonsin kommer att bli...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 220
Katthälsa Hej! Jag vill dela med mig om min katts historia med förhoppningen att kanske hjälpa någon vars katt fått kronisk njursvikt. Jag är...
2 3
Svar
59
· Visningar
41 264

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka