Hur ska jag frisera pannluggen?

pinky

Trådstartare
Jag har planer på att visa Elvira på 3-årstest i vår, om allt går som det ska.

Jag har dock en del frisyrfunderingar, då jag vägrar att rycka och knoppa hennes långa man bara för detta enstaka tillfälle.

Jag har tänkt en inbakad fläta längs mankammen, men vad gör man med luggen?

Hon har fin man, men luggen är en tunn, ganska kort och lite fjunig typisk halvblodslugg.
Ska jag knoppa den?
Fläta in den i manen?

Sv: Hur ska jag frisera pannluggen?

De klart du ska rycka hela manen och knoppa både man och pannlugg! Det lär ju ge ett bättre helhetsintryck på hela hästen. Ett halvblod ska väl inte ha lång man heller? Det är iaf min personliga åsikt.

Men min personliga åsikt är att hon är fin i sin långa man, och jag tänker inte rycka av den för detta ynka lilla tillfälle för att sedan vänta ett år eller två tills den växer ut igen.;)

Håller helt och hållet med, det är klart den skall ryckas och knoppas. Det drar ner på poängen om man inte gör det.

Hm...

Jag kanske ska tänka om och strunta i att visa henne, om frisyren kan ge ett så himla stort utslag på bedömningen.:o

Hej! jag tycker att du kan fläta en inbakad fläta i manen, om den är snyggt gjord! pannluggen tycker jag absolut ska knoppas, det är inte snyggt med en flätad man och sen oflätad pannlugg!!!!!!
Hovskägg, hakskägg och öronen kan få en puts, även håren runt mulen, om de ser vildvuxet ut. på 3 årstesterna är de hästar jag visar alltid hårt stylade, inga onödiga härväxter.
Lycka till!!!

Kapa manen o knoppa...Det kan tyckas fel men det Är ändå så att hur hästen är "stylad" spelar in på poängen o ett Hbl ska ha kort knoppad man...

*kl*

Absolut är det till at kapa och knoppa. Det handlar om rasstandard, ex, du hade inte visat din haflinger med kort knoppad man eftersom rasstandard är en lång fin man.

Hm...

Jag kanske ska tänka om och strunta i att visa henne, om frisyren kan ge ett så himla stort utslag på bedömningen.:o

Jag förstår dig! Frisyren borde verkligen inte betyda så mycket. Att man sedan på ett snyggt och proffsigt sätt får undan
manen så att domarna kan se hela halsen/nacken är ju självklart.

Tramsigt om det är så tycker jag.

Hm...

helknäppt att det ska påverka poängen, men skit i det du vet ju varför hon kanske får poängavdrag o de drar ju inte ner på resten av bedömningen. Treårstestet är en himla bra bedömningen så det är klart du inte ska missa den.
Du ska inte kapa manen om du inte vill förstås, fläta kan bli jätte fint:)

Själv har jag kort o ryckt man på min men jag tkr alla andra ska få göra som dom vill:smirk:

Nej, det är det jag börjar fundera på, HUR mycket av poängen gör frisyren egentligen.

Det kanske verkligen ÄR meningslöst att visa henne utan "korrekt" frisyr, isf får jag kanske bita i det sura äpplet och antingen kapa manen eller ångra att jag köpte ett halvblod...:crazy:

Och för att förtydliga, jag tänker styla min häst för att visa henne från hennes bästa sida:

*Flätad man, halsen kommer att vara helt fri. Jag kommer även att fästa in "ändflätan" vid manken, den kommer inte att hänga fritt!!
*Friserat hovskägg och kronränder.
*Vit vojlock eller schabrak
*Putsad dressyrsadel och träns, matchat och enhetligt.
*Friserad svansrot och svansen toppad.
*Klippta örontofsar.
*Eventuellt oljad runt nos och ögon, får se hur hon ser ut i det innan.:D

Detta måste ju duga, eller?

Frågan är alltså var jag gör av pannluggen?

Senast ändrad:

Jag tycker att du ska knoppa luggen.

Jag håller med dej att det är larvigt om frisyren ska ge lägre poäng det är väl ändå hästen som ska bedömas inte manen. Ok att halsen ska vara fri men det har du ju tänkt på redan.

Jag kna iofs tycka att en lagom friserad man kan vara nog så vackert min häst har lite längre man än dom välfriserade tävlingshästarna och jag tycker hon är jättesnygg i det.

Lycka till!

*knapplån*

Ingen halvblodsmänniska precis, men vill du ha lång man så ha det :D Själv avskyr jag kort man..men det är min personliga åsikt. :)
En fläta borde ju räcka. Knoppa pannluggen:P
(tycker inte att du ska klippa håren på mulen som någon föreslog; de är ju lite som en katts morrhår och de är där av en anledning, liksom känselspröt eller nåt.. men vad vet jag, tycker att kapade såna är fult med..XD)
bara min åsikt.:)

Känslehåren kommer jag inte att klippa!

Jag ska nog provfläta lite och se vad som passar, men en knopp i pannan känns nog inte helt fel.
Hon har ju så tunn lugg, så det kommer inte att bli någon jätteblaffa åtminstone!:D

Bra:P Ville bara säga det eftersom ingen kommenterat det förslaget..x) Hade praktik hos en som klippte dem med klippmaskin.. tycker det är märkligt att hästen inte reagerade..XD Dock klippte dom bara en, den andra skulle tävla i tyskland och där var det emot reglerna sa dom:P

Tycker det är bra att du låter hästen ha lång man :D

Har du någon bra beskrivning på hur man gör en sådan fläta? Jag har låtit mitt halvblodsman sedan hösten 2005, när hon blev skadad. Nu när manen är lång tycker jag det är gulligt på henne, dessutom är hon väldigt känslig för insekter och får ialla fall en sida av halsen skyddad med lång man. Förhoppningsvis skall min häst tävla i vår och då har jag funderat på en sådan flätning som du tänker åt din häst.

http://www.aftonbladet.se/sport/ridsport/skotsel/skoexfin.html finns en beskrivning där:P skillnaden som jag använder är att på manen delar jag upp allt hår på den delen av halsen som jag håller på att fläta, på svansen tar jag bara det yttersta.
Tror det var ngt sådant som menas?
(såg först nu att det finns flera olika beskrivningar..Xd ardennerfläta är kanske den bästa? jag vet inte, se om det hjälper:P)

Men det kan väl bli snyggt som du sa att fläta in pannluggen med? Börja flätan med luggen!
Kan ju vara bra o få dommarna att "hajja till" lite när de ser en häst som INTE har knoppar! ;) :)
You go girl!

//Mimmi

Kapa INTE av manen.Elvira är fin som hon är.Du får göra en fläta med luggen i och visa mig och sen kan jag kolla med knopp. Sen bestämmer JAg hur du ska göra. :rofl:

*kl*

Varför ska du kapa manen för en sån sak? Är väl inte manen som ska bedömas?:confused:
Så länge du flätar upp den på ett snyggt sätt så att halsen syns så spelar det ju ingen roll hur du flätar.
O klipp INTE "morrhåren"! Är en helt sjuk sedvänja:mad: hos vissa tävlingsryttare! Vaddå låta sporten gå ut över hästen...

Liknande trådar

Hästvård Jag har en häst av den håriga sorten. Jag får göra det mesta med henne, men hon gillar inte när jag rycker manen. Försöker att ta några...
2
Svar
29
· Visningar
6 543
Senast: Novali01
·
Relationer Jag använder mig av ett anonymt nick och skulle uppskatta om någon som eventuellt misstänker vem jag är håller det för sig själv. Jag...
21 22 23
Svar
450
· Visningar
34 552
Hästhantering Hej! Jag är nybliven skötare på en häst som är ca 18 år. Är inte med hästen varje dag utan några ggr/vecka. Hon står hos ägaren, men...
Svar
2
· Visningar
1 221
Senast: Magnum
·
Hästvård En utav hästarna i stallet har tydligen alltid haft en relativt tunn hårrem, med tunn man, knappt någon lugg, men ganska tjock och fin...
Svar
11
· Visningar
1 309
Senast: bigganl
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka