Tunna ut manen utan att rycka

Hur använder man dom på en man?

Min häst har tjock ponnyman. Jag borstar över manen på fel sida och drar sedan en sådan där Smarttails genom hela manen tills jag har önskad tjocklek (det blir alltså i praktiken gjort på undersidan av manen). Sedan borstar jag tillbaka manen på rätt sida och trimmar topparna med sax till önskad längd.

• Gilla
Reactions: HMQ
Min häst har tjock ponnyman. Jag borstar över manen på fel sida och drar sedan en sådan där Smarttails genom hela manen tills jag har önskad tjocklek (det blir alltså i praktiken gjort på undersidan av manen). Sedan borstar jag tillbaka manen på rätt sida och trimmar topparna med sax till önskad längd.
Ok men när den växer ut då, ser det inte konstigt ut och går det att fläta utan att det sticker ut strån överallt?

Ok men när den växer ut då, ser det inte konstigt ut och går det att fläta utan att det sticker ut strån överallt?

Fläta går jättebra - jämfört med att försöka fläta ponnymanen så blir resultatet strålande. Jag använder hårgelé för att hålla utstickande strån i styr.

Utväxten blir bra. Tunnare i topparna och tjockare mot mankammen. Jag underhåller regelbundet på sommaren och på vintern går hästen med halstäcke.

Fläta går jättebra - jämfört med att försöka fläta ponnymanen så blir resultatet strålande. Jag använder hårgelé för att hålla utstickande strån i styr.

Utväxten blir bra. Tunnare i topparna och tjockare mot mankammen. Jag underhåller regelbundet på sommaren och på vintern går hästen med halstäcke.
Så länge sen jag "såg" dig! Hur har det gått med häst och barn och ponny?

Så länge sen jag "såg" dig! Hur har det gått med häst och barn och ponny?

Åh det är bra! Eller ja, vi sålde lilla ponnyn i våras därför att barnen bara ville dansa och träna gymnastik men nu har ena dottern fått ett fotproblem som gör att hon inte längre kan och då vill hon rida istället. Så det kanske blir en ny någon gång..
Min häst har varit något av en utmaning (jobbig i hantering framförallt) och barnslig som få men nu efter tre år så börjar vi äntligen se riktig utveckling.

Hoppas allt bra med er! Jag läser ibland i 06 tråden, hänger lite i kulisserna liksom :D:o

Hur använder man dom på en man?

Man borstar över manen "upp och ned" på fel sida och sedan kammar man bara hela vägen från mankammen och nedåt, så att den tunnar av underhåret. Sedan vänder man tillbaka på rätt sida och kortar därifrån om man så önskar - då kammar man givetvis bara från den längden man vill ta av manen på, och hela vägen in till halsen (man kan ha halsen som "underlägg", skadar inte hårremmen).

Man borstar över manen "upp och ned" på fel sida och sedan kammar man bara hela vägen från mankammen och nedåt, så att den tunnar av underhåret. Sedan vänder man tillbaka på rätt sida och kortar därifrån om man så önskar - då kammar man givetvis bara från den längden man vill ta av manen på, och hela vägen in till halsen (man kan ha halsen som "underlägg", skadar inte hårremmen).
Kan du visa med en bild vad du menar med "hela vägen in till halsen" när man kortar manen?

Kan du visa med en bild vad du menar med "hela vägen in till halsen" när man kortar manen?
Jag har ingen bild till hands på rak arm, men det jag menar är att när man tunnar ur så gör man ju det med lätt hand så att lite strån i taget lossnar, medan när du vill kapa av hela manen på en viss längd, så kan du bara låta manen ligga som den gör naturligt och kamma med halsen som underlägg - skären skadar inte pälsen/hästen, utan man kammar helt enkelt på tills man har tagit av på lämplig längd. Jag ska se om jag kan filma/fota och återkomma!

Jag har ingen bild till hands på rak arm, men det jag menar är att när man tunnar ur så gör man ju det med lätt hand så att lite strån i taget lossnar, medan när du vill kapa av hela manen på en viss längd, så kan du bara låta manen ligga som den gör naturligt och kamma med halsen som underlägg - skären skadar inte pälsen/hästen, utan man kammar helt enkelt på tills man har tagit av på lämplig längd. Jag ska se om jag kan filma/fota och återkomma!
Ja tack snälla fota för jag fattar verkligen hur man kan kamma av den kortare?

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 510
Senast: Pratsch
·
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
22 301
Hästvård Vad finns det för alternativ till att göra manen kortare på hästen om man inte vill rycka manen för att den redan är så tunn och inte...
2
Svar
22
· Visningar
2 762
Senast: Magiana
·
  • Låst
Kropp & Själ Tänkte att jag börjar med att dra lite snabb bakgrundsfakta för att göra dagens situation tydligare: Är rent allmänt väldigt smärttålig...
9 10 11
Svar
207
· Visningar
22 786
Senast: LenaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar