Hur ska jag förklara ångest för en icketroende?

Jag lider inte själv av ångest men har personer i min omgivning som gör det. Den bästa förklaringen som jag kunnat ta till mig var ungefär: tänk dig att du blir orolig/rädd/nervös över något. Den känslan kan oftast en frisk människa kontrollera och få bort när man inser att hotet inte är på riktigt. Hos en person med ångest funkar det inte riktigt så utan känslan växer och växer tills den leder till en attack. Känslan är densamma som när man är utsatt för en riktig fara och måste fly (lever kvar från att vi var grottmänniskor). Ökad puls, hjärtklappning, tunnelseende osv.

Ska tillägga att jag aldrig tvivlat på att ångest är på riktigt, men den här förklaringen gav mig en viss förståelse om vad som faktiskt händer

Tusen tack för din syn på det hela. :)

@Twihard inga problem!
Jag har med egna ögon sett personer med ångest som fått höra "ryck upp dig", "ångest är ingen sjukdom det sitter bara i huvudet" och liknande hur otroligt sårade de blir. Även vart med när en person sitter med panikångest och faktiskt på riktigt tror att den ska dö. Ångest ÄR på riktigt! Oavsett vilken grad av ångest det är
Tyvärr tror jag aldrig att en person som aldrig upplevt det kan förstå till 100% vad som händer och hur det känns. Men bryr man sig om personen så försöker man förstå.

Tack för ditt svar!
1. Jag försöker sålänge jag kan slippa mediciner för jag är inte för att använda det (på mig själv, inte ang andra men jag är allergisk mot så mycket sjukmedel).

Kategorisk och inte självklart smart inställning.
Det kan mycket väl vara så att du mår mycket sämre än du "behöver" göra just pga den inställningen.

Kategorisk och inte självklart smart inställning.
Det kan mycket väl vara så att du mår mycket sämre än du "behöver" göra just pga den inställningen.

Då läste du inte hela mitt svar. Jag är allergisk mot mycket läkemedel och ligger i riskzonen gällande sådan medicin. Ge mog ditt namn kan jag be min läkare ringa och intyga. Han håller med mig att jag helst inte ska testa även om det vore bra.

Då läste du inte hela mitt svar. Jag är allergisk mot mycket läkemedel och ligger i riskzonen gällande sådan medicin. Ge mog ditt namn kan jag be min läkare ringa och intyga. Han håller med mig att jag helst inte ska testa även om det vore bra.

Nu reagerar du lite tramsigt.
Jag har aldrig hört talas om allergi mot de läkemedel man använder mot ångestsjukdomar eller att man ska kunna ligga i riskzonen för att utveckla allergi mot dem.
Sedan kan det ju finnas andra typer av läkemedelsreaktioner än just allergier.

Nu reagerar du lite tramsigt.
Jag har aldrig hört talas om allergi mot de läkemedel man använder mot ångestsjukdomar eller att man ska kunna ligga i riskzonen för att utveckla allergi mot dem.
Sedan kan det ju finnas andra typer av läkemedelsreaktioner än just allergier.

Jag ljuger inte! Det finbs visst allergier även om inte du tror på det.

Tycker inte du ska lägga tid och energi på att förklara för folk som ändå inte lyssnar oavsett vad du säger. Det är inte din förklaring det är fel på, det är dina stallkompisar - som verkar vara några otrevliga empatilösa typer.
Jag har aldrig haft ångest men jag kan ändå förstå hur hemskt det är för de som är drabbade.

Sen tycker jag som kryddelydd att det verkar som du behöver mer hjälp än vad du får i dagsläget. Om du inte vill ta mediciner kanske du kan få annan eller mer intensiv terapi? :)

. Men då verkade hon bli sur istället.
2. Ja, det är viktigt för mig för denna person är en viktig del av detta team jag "jobbar" i. Hon och jag måste umgås väldigt mycket vilket jag annars utanför prestationsfyllda sammanhang uppskattar - då är vi goda vänner. Jag vill inte bli hånad (av de andra som hånar mer) hela dagarna - det r'äckte med mobbing i skolan. Denna person är inte omöjlig men om jag fick förklara så denne förstod lite bättre kanske de inte blir lika irriterade när jag plötsligt börjar gråta. Därför bad jag om hjälp här av någon att formulera ett bra svar - inte så långt som en hemsida för de lär de aldrig läsa. Men ett litet stycke som de kunde försöka förstå.
Det är inte så att du kanske uppfattar personerna lite fel? Vad finns det för anledning till att hon tex skulle bli sur för att du inte fortsatte galoppera? Eller att dom skulle bli irriterade för att du börjar gråta?

Det är svårt att veta hur man ska hantera sådant och hur man ska bete sig i sådana situationer ifall man inte förstår vad det handlar om. Folk kan reagera på konstiga sätt när dom blir osäkra. Det bästa tror jag är att förklara hur man önskar att folk ska hantera det. Då kanske inte folket reagerar på ett sätt som du uppfattar som surt så att säga.

Eller iallafall kanske ha ett stallmöte och förklara situationen en gång för alla att det är på detta sättet och det är ett tillstånd som du inte kan rå för men jobbar på det, mer behöver dom egentligen inte veta. Om dom reagerar då med att håna och skratta åt dig så är det ju något fel på dessa människor.

Är det möjligt att försöka vända på dialogen. Att berätta för den här viktiga människan som du har i din närhet att du blir sårad o besviken av saker hon säger till dig ang. din ångest. Du HAR panikångest o är dokumenterat hos läkare. Det finns en diagnos enligt DSM o det finns massor att läsa om hon nu är intresserad. O sedan lägga till att du tycker det är synd att hon inte tror på dig o det du säger o att det sårar dig. typ.

Jag tror det är bättre o ha en dialog än att skicka ett sms om det här. O efter dialog inte nämna det något mer, inte hamna i känslan av att du är i underläge o måste förklara dig hela tiden. Det är oerhört energikrävande. Kan människan inte förstå..så är det inte ditt problem.

Är det möjligt att försöka vända på dialogen. Att berätta för den här viktiga människan som du har i din närhet att du blir sårad o besviken av saker hon säger till dig ang. din ångest. Du HAR panikångest o är dokumenterat hos läkare. Det finns en diagnos enligt DSM o det finns massor att läsa om hon nu är intresserad. O sedan lägga till att du tycker det är synd att hon inte tror på dig o det du säger o att det sårar dig. typ.

Jag tror det är bättre o ha en dialog än att skicka ett sms om det här. O efter dialog inte nämna det något mer, inte hamna i känslan av att du är i underläge o måste förklara dig hela tiden. Det är oerhört energikrävande. Kan människan inte förstå..så är det inte ditt problem.

Jag ska försöka.

Håller med folk och har inget att bidra med förutom att det låter som en tråkig situation.

Men om det nu är så att de inte förstår sig på ångest, kanske det vore enklast för dig att "dumb yourself down" dvs. använd ett mer simpelt ord om nu känner behov av det. Säg att du helt enkelt inte mår bra, är ledsen etc. DET bör de väl ändå förstå innebörden av?! Alternativt, skit i dom. Eller gör båda grejerna samtidigt.

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 127
Senast: Juli0a
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 023
Senast: alazzi
·
Kropp & Själ Hej, jag har skrivit här i perioder och en del av vet nog redan att jag har anorexi, jag har varit sjuk i 13 år varav 11 år av dom...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
14 567
Senast: Qelina
·
Kropp & Själ Nu kommer ny tråd i annat ämne. Jag är sjukskriven för vad som står på intyget stress och ångest, bor tilsammans med sambo och 2 barn 11...
Svar
6
· Visningar
1 138
Senast: Vallmo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama