Hur ska jag förklara ångest för en icketroende?

Twihard

Trådstartare
Lång tråd men bönar om hjälp!
Jag har ett problem som är väldigt jobbigt. Jag lider av extremt mycket prestationsångest, men problemet ligger hos de i mitt stall.

Ingen här "tror" på att ångest finns. Jag får hela tiden höra "Det ska man inte ha" "Det är bara att släppa" "så illa kan det inte vara".

Jag försöker förklara så de förstår hur illa det är. Att Ångest är ologiskt. Hur en helt banal sak som ex att stava ett ord fel - kan bli total panik för mig. Att småsaker blir stora för mig även on jag såklart vet att det inte är en stor grej - men min kropp reagerar ändå.

Idag höll jag och en på att krocka i ridhuset, eller nej jag red innanför spåret men hennes häst blev rädd och hon bad mig gå med en meters mellanrum vid möte och bad mig rida i samma varv som henne. Jag uppfattade det som att jag skulle rida på en minifyrkant i mitten (vet ej vad linjerna heter men två meter innanför spåret hela tiden) men lyckades aldrig galoppera utan min häst ville göra sluta då hela tiden.

Jag blev stressad och hon började säga att jag inte behövde göra så, att det blev fel och då exploderade min prestationsångest och jag började gråta. Hon fattade inte varför jag inte började galoppera igen och jag sa att jag behövde kontrollera min ångestattack. Att jag gjorde som min psykolog bett mig (andas genom näsan och ut genom mun osv). Att ångest kan jag inte styra (hon kunde inte fatta vad jag fick det av). Jag sa att min kropp tror att jag gjort fel katastrofalt men mitt sinne vet att det inte är jordens undergång. Jag försökte förklara (hon sa att jag borde låtsas som ingenting och jobba så jag glömmer ångesten. Men jag har ju fysiskt ont) att det är som epilepsi. Man kan inte alltid kontrollera attackerna. Men då verkade hon bli sur istället.

Efter jag ridit klart då hon gick ut frågade hon om jag fortsatte rida och jag sa "nej för jag behövde stoppa min ångestattack så jag inte hamnar i anbulans till psyket" lite överdrivet kanske för jag har inte panikångest, men en som stått här hade det och fick göra det.

Nu undrar jag om någon kan formulera ihop en text åt mig som jag kan messa henne. Där man förklarar hur en banal sak blir stor, vad som händer med kroppen mot ens vilja. Varför jag fokuserade på andning istället för ridning. Osv. Please? Någon som Kan? Jag försökte beskriva det som att man springer i ett rum och ett glas krossas mot väggen (ångestattack) och folk vill att man fortsätter barfota genom splittret istället för att städa upp det först (varva ner ångesten). Hon trodde jag menade bokstavligt :/

Tyvärr upplever jag det väldigt svårt att få vissa människor att förstå sig på ångest. Sånna personer som inte varit i nära kontakt med det. Alltså inte har några vänner, syskon eller andra släktingar som har detta. Hela min familj på båda håll har i princip Panikångest. Helt ologisk sådan, som kan komma när som helst. Vissa av släktingarna har mer och andra mindre. Jag där emot har lite som du, ganska grov Prestations ångest, men jag blir stel som en pinne, kan inte tänka normalt och spyr oftast efter själva ångesten släpper. Det jag skulle försöka förklara för henne är att det är lite som en sjukdom faktiskt, det är inget man kan skaka av sig eller bli av med bara sådär, det tar tid att bearbeta och det är inte lätt. Försök få henne att förstå hur du känner när det händer, mer kan jag tyvärr inte hjälpa dig :/

Det bästa sättet som jag har kommit på att förklara hur ångest känns för någon som inte lider av det är detta:

Be personen tänka sig att denne ska gå över gatan och helt plötsligt kommer det en lastbil från ena hållet och personen inser att den om några sekunder sannolikt kommer bli påkörd. Den känslan man får i kroppen då (hjärtklappning, smärta i bröstet, skräck osv) är så som ångest känns. Det är precis samma funktioner i kroppen som sätter igång, skillanden vid sjuklig ångest är att det inte finns någon riktigt hot (som tex lastbilen) utan man får den hemska känslan ändå. Sedan kan du även tala om att denna känsla kan pågå i ett par minuter till ett par timmar!

Nu undrar jag om någon kan formulera ihop en text åt mig som jag kan messa henne.
Det hade jag verkligen inte gjort. Överhuvudtaget hade jag inte ens försökt förklara eller få dem att förstå.

Jag har kämpat med panikångest och attacker rätt mycket och jag skulle aldrig involvera skeptiska kollegor eller bekanta i det arbetet, det är mitt och angår ingen annan. Generellt sett förklarar jag mig väldigt lite och skulle verkligen inte sitta på hästryggen och redogöra för mina känslor - särskilt inte för nån som rider och med största sannolikhet vill fokusera på det och inte på mig.

Det hade jag verkligen inte gjort. Överhuvudtaget hade jag inte ens försökt förklara eller få dem att förstå.

Jag har kämpat med panikångest och attacker rätt mycket och jag skulle aldrig involvera skeptiska kollegor eller bekanta i det arbetet, det är mitt och angår ingen annan. Generellt sett förklarar jag mig väldigt lite och skulle verkligen inte sitta på hästryggen och redogöra för mina känslor - särskilt inte för nån som rider och med största sannolikhet vill fokusera på det och inte på mig.

Jag kan inte ignorera det utan jag lever 24/7 timmar om dygnet med och omkring just dessa människor.

Jag kan inte ignorera det utan jag lever 24/7 timmar om dygnet med och omkring just dessa människor.
Jag skulle absolut inte messa några långa tirader om ångest till någon. Antingen får de tro dig i stunden när du har det jobbigt, eller så kommer de ändå inte att förstå. Jag tycker att du ska fokusera på att få kontroll på din ångest istället för att försöka förklara den för andra.

Du kan inte övertyga nån som inte är intresserad av att förstå. Dessutom måste faktiskt inte dina stallkompisar förstå - ingen kan tvinga dem att läsa på om ångest så att de förstår varför du börjar gråta ibland. Det funkar inte så.

Jag håller med @niphredil här. Jag förstår inte varför du tycker att du behöver förklara dig? De har väl ingen rätt att veta det och jag tror knappast det hjälper dig. Du mår inte bra, mer än så behöver de faktiskt inte veta om de inte förstår hur ångest funkar. Jag har haft en hel del panikångest och har gråtit i stallet fler gånger än jag kan räkna, skulle inte vilja förklara för någon bekant i det läget.

Jag anser det så de hånar mig och driver om ångest och blir arga när jag "fånar mig"
Tråkig stämning, men med den attityden har jag svårt att se hur ett sms skulle hjälpa.

När jag mådde sämre trodde jag att andra dömde mig en massa och var väldigt mån om att inte vara "konstig". När man mår bra är det lättare att skaka av sig sånt. De BEHÖVER inte veta och förstå på djupet om de inte själva frågar på ett snällt sätt och vill veta mer. Du får lätt ångest, du behöver deala med den innan du tider vidare. Kompisen får rida färdigt och du ansluter igen när det känns ok.

Ångest är inget man tror eller inte tror på. Om folk i din närhet inte lyssnar och tror på vad du säger så kvittar det vad du säger för de kommer inte ta in det ändå. Krångla inte in dig i en massa förklaringar och dra inte upp vad som kan hända om du inte får göra det du behöver för ingen har rätt att kräva orimligheter av dig och det är orimligt att kräva av någon med ångest att hen bara ska fortsätta som vanligt. Den som är intresserad och inte vet vad ångest är (finns det ens någon som inte vet det? Har hen bott under en sten?) tar reda på vad det innebär själv.

Sluta förklara dig. Du har ingen skyldighet att göra det och det gynnar varken dig eller andra. Säg att du har ångest bara. Om de anser att du fånar dig och blir arga på dig är det de som har problem.

Håller med de andra här. Det kommer nog inte hjälpa att förklara ångest för dem, och jag tycker inte du ska behöva förklara dig heller.

Vissa människor är helt enkelt hopplösa, och tror att de har monopol på att gnälla, men om någon annan mår dåligt fånar hen sig bara. Skit i dem, inget blir bättre av att du skickar en lång roman till henne om vad ångest är. Hon har redan bestämt sig för att hon inte tror på det. Du har ingen anledning att förklara dig och ditt mående för henne. Varför skulle du ha det? Berättar hon att hon är förkyld om hon råkar nysa när ni är i stallet samtidigt?

Stallkompisar är, oftast, så pass utomstående (man träffar dem enbart i stallet) att jag aldrig skulle säga något privat/personligt på det viset till dem. Undantagsfallet i så fall kanske den jag rider mest med och har pratat mycket med, och då är ändå de flesta av "mina" helt normala. Men jag känner dem helt enkelt inte tillräckligt väl.

Lång tråd men bönar om hjälp!
Jag har ett problem som är väldigt jobbigt. Jag lider av extremt mycket prestationsångest, men problemet ligger hos de i mitt stall.

Ingen här "tror" på att ångest finns. Jag får hela tiden höra "Det ska man inte ha" "Det är bara att släppa" "så illa kan det inte vara".

Jag försöker förklara så de förstår hur illa det är. Att Ångest är ologiskt. Hur en helt banal sak som ex att stava ett ord fel - kan bli total panik för mig. Att småsaker blir stora för mig även on jag såklart vet att det inte är en stor grej - men min kropp reagerar ändå.

Idag höll jag och en på att krocka i ridhuset, eller nej jag red innanför spåret men hennes häst blev rädd och hon bad mig gå med en meters mellanrum vid möte och bad mig rida i samma varv som henne. Jag uppfattade det som att jag skulle rida på en minifyrkant i mitten (vet ej vad linjerna heter men två meter innanför spåret hela tiden) men lyckades aldrig galoppera utan min häst ville göra sluta då hela tiden.

Jag blev stressad och hon började säga att jag inte behövde göra så, att det blev fel och då exploderade min prestationsångest och jag började gråta. Hon fattade inte varför jag inte började galoppera igen och jag sa att jag behövde kontrollera min ångestattack. Att jag gjorde som min psykolog bett mig (andas genom näsan och ut genom mun osv). Att ångest kan jag inte styra (hon kunde inte fatta vad jag fick det av). Jag sa att min kropp tror att jag gjort fel katastrofalt men mitt sinne vet att det inte är jordens undergång. Jag försökte förklara (hon sa att jag borde låtsas som ingenting och jobba så jag glömmer ångesten. Men jag har ju fysiskt ont) att det är som epilepsi. Man kan inte alltid kontrollera attackerna. Men då verkade hon bli sur istället.

Efter jag ridit klart då hon gick ut frågade hon om jag fortsatte rida och jag sa "nej för jag behövde stoppa min ångestattack så jag inte hamnar i anbulans till psyket" lite överdrivet kanske för jag har inte panikångest, men en som stått här hade det och fick göra det.

Nu undrar jag om någon kan formulera ihop en text åt mig som jag kan messa henne. Där man förklarar hur en banal sak blir stor, vad som händer med kroppen mot ens vilja. Varför jag fokuserade på andning istället för ridning. Osv. Please? Någon som Kan? Jag försökte beskriva det som att man springer i ett rum och ett glas krossas mot väggen (ångestattack) och folk vill att man fortsätter barfota genom splittret istället för att städa upp det först (varva ner ångesten). Hon trodde jag menade bokstavligt :/

1.
Faktiskt synd om dig med så mycket ångest i många situationer. Bra du har kontakt med en psykolog men frågan är om du just nu har tillräcklig behandling eftersom det faktiskt låter som om ditt liv påverkas rätt mycket...
2.
Är det viktigt för dig, på riktigt (med snällt tonfall) att förklara för just den individen i ridhuset?
Annars: släpp den delen av det.
Du måste inte förklara för en främmande människa vad som händer med dig när du får ångest.
Det är bra att du, som jag uppfattar det, försöker vara tydlig med att personen inte ska skuldbelägga sig för att ditt ridpass blev fel, men jag tror inte att personen behöver ytterligare förklaringar.

Vad skadas av att skicka det där smset? Om TS känner att det är rätt så är det kanske det. Det är TS som går runt i stallet varje dag, inte vi användare på buke.

Jag tyckte @_FiA_ hade en bra förklaring. Jag kan också tänka mig att man kan dra en parallell till fobier om det kan få dem att förstå det ologiska. Något som sker i kroppen, rädslan för ex en spindel är helt obefogad men fortfarande kan en vuxen människa fly för sitt liv. Rädslan står inte i proportion till hotet, lite som ångesten inte står i proportion till situationen/faran.

Jag lider inte själv av ångest men har personer i min omgivning som gör det. Den bästa förklaringen som jag kunnat ta till mig var ungefär: tänk dig att du blir orolig/rädd/nervös över något. Den känslan kan oftast en frisk människa kontrollera och få bort när man inser att hotet inte är på riktigt. Hos en person med ångest funkar det inte riktigt så utan känslan växer och växer tills den leder till en attack. Känslan är densamma som när man är utsatt för en riktig fara och måste fly (lever kvar från att vi var grottmänniskor). Ökad puls, hjärtklappning, tunnelseende osv.

Ska tillägga att jag aldrig tvivlat på att ångest är på riktigt, men den här förklaringen gav mig en viss förståelse om vad som faktiskt händer

1.
Faktiskt synd om dig med så mycket ångest i många situationer. Bra du har kontakt med en psykolog men frågan är om du just nu har tillräcklig behandling eftersom det faktiskt låter som om ditt liv påverkas rätt mycket...
2.
Är det viktigt för dig, på riktigt (med snällt tonfall) att förklara för just den individen i ridhuset?
Annars: släpp den delen av det.
Du måste inte förklara för en främmande människa vad som händer med dig när du får ångest.
Det är bra att du, som jag uppfattar det, försöker vara tydlig med att personen inte ska skuldbelägga sig för att ditt ridpass blev fel, men jag tror inte att personen behöver ytterligare förklaringar.

Tack för ditt svar!
1. Jag försöker sålänge jag kan slippa mediciner för jag är inte för att använda det (på mig själv, inte ang andra men jag är allergisk mot så mycket sjukmedel). Det blir bättre på min KBT och jag har min familj. Vissa dagar går bättre än andra.
2. Ja, det är viktigt för mig för denna person är en viktig del av detta team jag "jobbar" i. Hon och jag måste umgås väldigt mycket vilket jag annars utanför prestationsfyllda sammanhang uppskattar - då är vi goda vänner. Jag vill inte bli hånad (av de andra som hånar mer) hela dagarna - det r'äckte med mobbing i skolan. Denna person är inte omöjlig men om jag fick förklara så denne förstod lite bättre kanske de inte blir lika irriterade när jag plötsligt börjar gråta. Därför bad jag om hjälp här av någon att formulera ett bra svar - inte så långt som en hemsida för de lär de aldrig läsa. Men ett litet stycke som de kunde försöka förstå.

Vad skadas av att skicka det där smset? Om TS känner att det är rätt så är det kanske det. Det är TS som går runt i stallet varje dag, inte vi användare på buke.

Jag tyckte @_FiA_ hade en bra förklaring. Jag kan också tänka mig att man kan dra en parallell till fobier om det kan få dem att förstå det ologiska. Något som sker i kroppen, rädslan för ex en spindel är helt obefogad men fortfarande kan en vuxen människa fly för sitt liv. Rädslan står inte i proportion till hotet, lite som ångesten inte står i proportion till situationen/faran.

Tack för ditt svar, <3

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 127
Senast: Juli0a
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 023
Senast: alazzi
·
Kropp & Själ Hej, jag har skrivit här i perioder och en del av vet nog redan att jag har anorexi, jag har varit sjuk i 13 år varav 11 år av dom...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
14 567
Senast: Qelina
·
Kropp & Själ Nu kommer ny tråd i annat ämne. Jag är sjukskriven för vad som står på intyget stress och ångest, bor tilsammans med sambo och 2 barn 11...
Svar
6
· Visningar
1 138
Senast: Vallmo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama