Hur ska jag få min hund

Sv: Hur ska jag få min hund

Som alltid: Belöna korrekt beteende (dvs när han tittar på dig, rör sig mot dig etc), ignorera icke önskvärt beteende.

Samt - läs in dig på klickerträning ;)

Som alltid: Belöna korrekt beteende (dvs när han tittar på dig, rör sig mot dig etc), ignorera icke önskvärt beteende.

Varför ska man ignorera ett självbelönande beteende? Hunden får ju sin vilja fram. Den vill lukta på kissfläcken och den får luka på kissfläcken genom att detta ignoreras. Hur hjälper ignorering i detta fallet menar du?

Jag vägrar stå som en annan dåre och vifta med köttbullen i det fallet. Jag korrigerar och berömmer när hunden gör rätt.

Min hund kan vara fladdrig när just när vi kommer till klubben och ska träna, hon är hela tiden beredd på att sticka fram och leka med de andra hundarna. Smack direkt när jag ser att hon tittar och är beredd att sticka, beröm när hon tar kontakt och sen går hon som en klocka resten av träningen.

I övrigt- bra inlägg, blandrastik!

Det är ju det som är svårt.
Hemma går det bra med ögonkontakt men när det blir en hel hop med andra hundar runt, då brister koncentrationen.

Jag har tränat x mkt hemma på just ögonkontakten, varit övertydlig, bara för att han verkligen ska veta att det är det jag vill ha.

Och det är inte bara jag som har problem med just den biten när man samlas flera på en gång, det är många som har det.

Ja men väck hunden då! Och tala om var du är och att det är samma regler på plan som hemma. Och beröm när den tar kontakt!

Vill bara inflik att jag står helt på diskurs och blandrastiks sida i den här frågan. Ett icke önskvärt beteende bryter man, ett önskvärt berömmer man.

Hmn, problemet är att våra tränare inte vill att man ska "rycka" i kopplet utan man ska antingen göra sig rolig (vilket jag tydligen har svårt för:confused:)el. stanna och nonchalera (stavning) tills hunden själv tar kontakt och beröm +godis!!
Men men hon har väl inte ögonen på mig hela tiden:angel:

Tja, det finns ju olika inriktningar på olika kurser. Det här är inte den typen kurs jag själv hade valt kan jag säga.

Tränar med klicker redan, men för tillfället är gräset ändå bättre:confused:

Varför ska man ignorera ett självbelönande beteende? Hunden får ju sin vilja fram. Den vill lukta på kissfläcken och den får luka på kissfläcken genom att detta ignoreras. Hur hjälper ignorering i detta fallet menar du?

Jag vägrar stå som en annan dåre och vifta med köttbullen i det fallet. Jag korrigerar och berömmer när hunden gör rätt.

Min hund kan vara fladdrig när just när vi kommer till klubben och ska träna, hon är hela tiden beredd på att sticka fram och leka med de andra hundarna. Smack direkt när jag ser att hon tittar och är beredd att sticka, beröm när hon tar kontakt och sen går hon som en klocka resten av träningen.

I övrigt- bra inlägg, blandrastik!

Ja just så känner jag mig: SOM EN DÅRE när man står där och fjäskar med godis och han skiter i mig!!!

Haha, ja visst är det trist?

Grejen med godis är att det funkar bara sålänge det inte finns något annat som är roligare.

Måste bara fråga en sak till: när man knycker till i kopplet ska man då säga ngt oxå och typ låta arg el. ska man inte säga ngt och vara glad och berömma när han tittar på mig??

Måste bara fråga en sak till: när man knycker till i kopplet ska man då säga ngt oxå och typ låta arg el. ska man inte säga ngt och vara glad och berömma när han tittar på mig??

Nej, du ska inte vara arg eller korrigera med rösten utan bara vara trevlig när den gör rätt. Anpassa också ditt beröm, om du har en stirrig hund kan du berömma med djup och lugn röst.

Du ska korrigera din hund och framförallt, ta igenom din korrigering. Dvs om du knycker till i kopplet, så räcker inte bara det, hunden ska söka kontakt med dig och avbryta det den håller på med.

Jag har själv en hund som har varit "hanhundsilsk" nu när jag är ute och går och möter en annan hund så är det viktigt att jag inte spänner mig eller ändrar på något. Tex, snurrar kopplet ett extra varv runt handen eller så. Sen så fort jag ser att min hund spänner ögonen i den vi möter så får han ett bestämt pet i sidan. Han blir då avbruten, tittar på mig lite som "Va?!" och då berömmer jag.
Går han tillbaks till stirrandet så får han ett pet till i sidan, men idag så räcker det med ett.

Om jag har en valp på en apellplan så måste jag göra klart innan den hoppar ur bilen vad som är ok och vad som inte är ok. Att direkt köra ner näsan i backen är inte ok. Korrigera, kanske med ett litet koppelryck, ta igenom, dvs ögonkontakt-beröm.
Ge aldrig hunden en chans att "fladdra iväg" på eget bevåg.

Jag upplever att det största problemet jag har sett med hundar som jag hjälpt, är just att man inte tar igenom korrigeringen. Dvs, man rycker lite, nosen lämnar inte ens marken och sen blev det inget mer. Två meter senare, ett till ryck osv.
Så ta igenom dina korrigeringar, så kommer du att märka hur supersnabbt din hund lär sig, att om matte morrar till eller säger: app-app, så får du genast kontakt, och du behöver inte rycka och dra.

Jag har lite problem med min hund.. eller problem å problem..
jag har alltid gjort som du säger... fast mitt problem kanske är att jag inte berömmer med godis eller nått sånt, utan jag visar istället att hon gjort rätt genom att bli gladare och berömma.

min hund har fattat, till största delen att hon inte ska sniffa så mycket i backen, jag gör ett litet knyck i kopplet, (jag håller inte) och sedan släpper jag direkt.. men problemet kanskr är att jag gör inte så hon måste titta på mig, utan vi foprtsätter bara gå.. ska jag ändra på det?
skla jag börja använda godis som beröm? jag hasr inte använt godis just för att jag tror att det är bara godiset som lockar henne å ha uppmärksamheten på mig.. eller så kanske det är de enda jag kan göra?

sen kanske jag kommer ha min hund på en liten uppvisning, och då vill jag ha lite tips på hur jag ska göra för att få henne uppmärksam på mig, och inte på allt nytt, hon ska sniffa och kolla och bli blad för att det är andra hundar och människor osv..
vill hellt inte bara måste använda godis helatiden,, vill ha nått jaag kan träna med henne så att det till slut ska gå helt utan godis.. självklart ska hon få nått gott då hon klarat uppgiften..

men jag menar,, inte måste locka med godis helatiden!

Om jag hade en hund som nosa hela tiden, då skulle jag säga "nej" i samma ögonblick som jag rycker lite. I längden behöver jag förhoppningvis bara säga "Nej" då den lärt sig att det är fel. Sedan självklart när hunden tittar upp så ska den ju ha ett "vad duktig du är, det är rätt"...

När man kommit en bit på väg (vilket du verkar med din hund) går iaf jag över till leksak (om det funkar på hunden)..det kasnke är någonting du måste bygga upp, viljan att kampa med dig, MEN det är en utmärkt belöning. Genom att leka och kampa med hundenn nära bygger man upp en social kontakt mellan sig själv och hunden, hunden har ju roligt med dej! Och om den vet att ni kan ha så kul, vill den förhoppningvis jobba tillsammans med dej för att få en liten lekstund...så nej inte behöver man ha godis jämnt, men det beror ju helt på vad man har för hund...

Men det är ju det jag gör!
Läs lite nogare.

Jag har läst noggrant. Men vi menar inte samma sak med "väcka". Jag menar "smack! Nu slutar du tramsa!" Inte lyfta bort och dra omkring hunden på planen. Inget tjat alltså.

Finns det ingenting som han tycker bättre om än att nosa? Godis kanske inte är den rätta belöningen för din hund, eller kanske något annat godis? leverpastejstub? favoritleksak?
Vid inlärning med valp så tycker jag personligen att man ska göra det så roligt som möjligt ibörjan istället för att rycka i kopplet eller bli arg. Jag vill att min hund ska följa efter mig för att hon vill och tycker det är kul, inte för att hon måste.
När jag har svårt att få min hund att koncentrera sig belönar jag alltid med en grästuva när jag får hennes uppmärksamhet, det fungerar alltid! :) Tänk bara på att belöna och inte muta, det är annars en väldigt lätt fälla att hamna i ;)

Haha.. ja, hon älskar grästuvor! hon biter i gräset och springer och ruskar. Det jag menar är att det gäller att hitta någonting som just din hund älskar! Iakta din hund när ni är ute och går eller leker så kommer du nog hitta någonting.

Han ÄLSKAR kissfläckar:rofl:, men det är det som är problemet så det vill jag inte belöna med:D

Liknande trådar

Övr. Hund Vi har fyra hundar i familjen. Två lite äldre, små herrar (en papillon och en blandras), och två unga retrieverherrar (en på snart två...
2
Svar
26
· Visningar
2 105
Senast: MML
·
Övr. Hund Funderar allvarligt på att köpa regntäcke till hundarna nu! Den här hösten men framför allt vintern tycker jag det regnar mer eller...
Svar
19
· Visningar
878
Senast: TantAgda
·
Hundträning Mina äldre hundar har av sig själva förstått att när vi tränar så kissar man inte, även om vi kanske står stilla utan att göra något en...
Svar
4
· Visningar
313
Senast: animalasia
·
Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
1 032
Senast: inverterad
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka