Hur ska jag få min hund

Sv: Hur ska jag få min hund

Vilket skitsnack om jag får säga min åsikt. En hund kan mycket väl följa någon skojig. Som med min hane, har man bara en boll på sig, lite godis i en ficka, eller kanske en stor klick av humor så kan han lätt gå ett helt elitmoment med denna.

Fast de beror väl på hur man är som människa :)

Själv tycker jag hunden ska följa mej "för det är så", och med det menas ju inte att jag själv inte kan vara/är rolig och "snäll".

Skulle inte vilja ha en hund som följer mig för "jag har bollen"...

Tränar man valp så tycker jag det bästa är att göra det så roligt som möjligt, sen när hunden är vuxen så kan man ställa mer krav. Min hund är 15 månader och jag har fått leka fram allt med henne, kontaktövningar, frittfölj, stanna mm. Det har fungerat bra på henne. Hon såg inte alls mig som "ledare" först utan klarade sig bra på egen hand. Nu håller hon koll vart jag är även om jag inte har godis eller leksak med mig och hon vet att det är jag som bestämmer och när det är allvar. Det syns tydligt att hon ser mig som "ledaren" i familjen och den rollen har jag fått genom att vara rolig och koncekvent. Så jag tror att det går att få samma roll på det viset.
Sen kanske det är olika på olika hundar?

Det du talar om är uppfostran, dvs inget godis eller klicker. Ett felaktigt beteende korrigeras, rätt=beröm. Och visst ska du stanna och ta kontakt, så korrigeringen gick igenom.

Tips: Gör det inte bara när ni är ute. Matskål på golvet, du väntar med att säga "varsegod", tills hunden tar ögonkontakt.
Ni ska gå ut, ställ dig vid dörren, kommendera sitt. Inget koppel på innan ögonkontakt. Och självklart, du först och hunden sist ut och in genom dörren.
Ni är ute och går, din hund ska få vara lös. Ta av kopplet, men släpp inte iväg hunden förrens den tar ögonkontakt. Fräser den iväg av sig själv, så kalla in och gör om.
På så sätt så berömmer du ju liksom automatiskt, genom att hunden får äta, springa lös, gå ut - som den antagligen vill - när den gör rätt.
Det varierar ju lite från ras och individ, men de flesta lär sig med racer-fart att man stämmer av med matte innan man gör något, eftersom många hundar har en enorm vilja att vara till lags. Och då blir ju det ett beröm i sig, att den får vara till lags.

Jo, jag brukar alltid göra så.. jag väntar alltid på ögonkontakt.. och jag går ALLTD ut genom dörrar först. till och med katterna får gå före henne.
och när jag brukar ge henne godis så brukar jag hålla godiset en bit ifrån mig, självklart har hon kollen på godiset.. men hon får den inte förrens hon tittar på mig.

men ändå, när jag gör detta varje dag. oftast inget undantag så har hon ändå svårt ibland å hålla koll på mig då jag ber hon göra det.. ser hon nått extra speciellt så kan hon inte släppa det..
hon drar inget och visar inge tecken på upphetsning heller, utan hon står rakt upp och ner och bara kollar.. jag brukar stöta till henne i sidan med handen då hon inte lyssnar, hon reagerar men fortsätter kolla på det hon vill och inte jag..
säger jag sitt, då sätter hon sig, samtidigt som hon fortfarande kollar på det hon vill.. men när hon inte tycker det är nått intressant längre, då kan hon kolla på mig istället..

men det är ju så.. har jag någon leksak, då blir ju jag mycket roligare direkt ^^

Ja precis lika olika som oss folk ;)
Har en liten dam hemma som inte alls skulle bry sig om att jag är skojj i många lägen, jag har iaf läst hunden så att ibland måste jag riva i med ett ganska skarpt "nej".

Fast å andra sidan säger jag sällan nej utan att beröma det korrekta beteendet så jag kör ju också med positiv förstärkning ;) Det är bara det att "låter jag henne hållas" tar hon det i princip som självberöm :)

Ja precis lika olika som oss folk ;)
Har en liten dam hemma som inte alls skulle bry sig om att jag är skojj i många lägen, jag har iaf läst hunden så att ibland måste jag riva i med ett ganska skarpt "nej".

Fast å andra sidan säger jag sällan nej utan att beröma det korrekta beteendet så jag kör ju också med positiv förstärkning ;) Det är bara det att "låter jag henne hållas" tar hon det i princip som självberöm :)

Precis,men det är alltid kul att diskutera.:)
Jag får också ta i med ett nej ibland och jag låter henne inte hållas, Jag har en väldigt bestämd liten dam ;) Jag har större krav på henne nu när hon vet vad jag menar men jag lär in saker med lek och ger henne massor av possitiv förstärkning när hon gör rätt, även på saker som hon kan

Precis! Bara för att man jobbar mycket med den positiva förstärkningen så innebär ju inte det att man inte måste säga ifrån ibland. Hunden måste veta vad nej är och lyda.

Jag tycker däremot att det är onödigt att förstärka nejet med ryck i kopplet eller "tryck i sidan" när man jobbar med en valp eller en normalt funtad hund som bara "tappar intresset". Det är ju liksom så lätt att få med sig hunden med lite positiv förstärkning! Har man däremot en aggressiv hund så måste man kanske ta till andra metoder?

Finns ju hundar som är helt okänsliga (kanske tom ton döva ;)) och då måste man självklart förstärka detta.

Har man en valp på 8 veckor att "forma" brukar det bli att räcka med rösten om man ahr en "normal" hund och ett bra hundsätt. Sen om man fått en hund som är lite äldre, eller en väldigt "hårdbiten" sak kan de behövas mer än röst :)

Jo, jag brukar alltid göra så.. jag väntar alltid på ögonkontakt.. och jag går ALLTD ut genom dörrar först. till och med katterna får gå före henne.
och när jag brukar ge henne godis så brukar jag hålla godiset en bit ifrån mig, självklart har hon kollen på godiset.. men hon får den inte förrens hon tittar på mig.

men ändå, när jag gör detta varje dag. oftast inget undantag så har hon ändå svårt ibland å hålla koll på mig då jag ber hon göra det.. ser hon nått extra speciellt så kan hon inte släppa det..
hon drar inget och visar inge tecken på upphetsning heller, utan hon står rakt upp och ner och bara kollar.. jag brukar stöta till henne i sidan med handen då hon inte lyssnar, hon reagerar men fortsätter kolla på det hon vill och inte jag..
säger jag sitt, då sätter hon sig, samtidigt som hon fortfarande kollar på det hon vill.. men när hon inte tycker det är nått intressant längre, då kan hon kolla på mig istället..

men det är ju så.. har jag någon leksak, då blir ju jag mycket roligare direkt ^^

Som sagt, ta igenom din åsikt. Om du stöter till henne med handen, vilket jag fördrar framför att klappa till en hund i huvudet. Och din hund sätter sig, men fortfarande väljer att ha koll på något annat, jamen påkalla hennes uppmärksamhet igen, ett till pet är på sin plats kanske tillsammans med din röst typ :"Hörru!"
Jag skulle låta din hund jobba lite för din uppmärksamhet tex, ta på koppel och jacka för promenad, sen går du och sätter dig i soffan och tittar på tv, ignorera hunden.
Självklart ägnar du posten större uppmärksamhet än hunden när du kommer hem.
Gör iordning din hunds mat, ställ på diskbänken, och gå och surfa en stund på Buke.
Du kommer säkert på fler saker själv, så låt din hund jobba lite för dig än att du ska köpa ett par kilo köttbullar och stå och vara rolig.

Vilket skitsnack om jag får säga min åsikt. En hund kan mycket väl följa någon skojig. Som med min hane, har man bara en boll på sig, lite godis i en ficka, eller kanske en stor klick av humor så kan han lätt gå ett helt elitmoment med denna.

Jag föredrar att köra elitmoment utan att bete mig som en pajas, eller stå och vifta med godis och leksaker.

Jag föredrar att köra elitmoment utan att bete mig som en pajas, eller stå och vifta med godis och leksaker.

Självklart, men Aliide svarar på frågan om en hund kan följa någon för att den är rolig, och det kan uppenbarligen hennes hund. Utöver det kan hundar också följa de som är auktoritära, trygga osv...

Jösses, elitmoment :eek::grin:

Jag skrev som Gabbi säger bara att en hund visst kan följa en människa utan något som helst ledarskap. Min hund kan göra suveräna moment om en person har en boll, brandslang eller gotta i fickan.

Och vem sa något om att vifta?

Så länge man kan ha leksaken/godiset i fickan och hunden följer för att den vet att man som person är rolig och har bra belöningar är ju en annan sak! :) Tror det var jag som drog förhastade slutsatser också på dina tidigare inlägg, och tog för givet att de skulle viftas :o

Vilket av det här: "en boll på sig, lite godis i en ficka, eller kanske en stor klick av humor" kopplar du till att bete sig som en pajas :confused:

Inte är det väl någon som tränar hund på elitnivå som har godis i fickan... Det vore ju bara för pinsamt!!! :eek:

Haha, ja man kan ju tolka saker som man vill. Men en hund man måste vifta med saker framför snoken på kanske man kan köra annat med än lydnad då? ;)

Vilket av det här: "en boll på sig, lite godis i en ficka, eller kanske en stor klick av humor" kopplar du till att bete sig som en pajas :confused:

Inte är det väl någon som tränar hund på elitnivå som har godis i fickan... Det vore ju bara för pinsamt!!! :eek:

Ja, inte vet jag hur det ser ut när man beter sig som "en stor klick".
Jag menar bara att jag använder aldrig godis när det gäller uppfostring av hund. Och att jag skiljer på träning och uppfostring. Sen får andra "klicka" sig bäst de vill.

Som sagt, ta igenom din åsikt. Om du stöter till henne med handen, vilket jag fördrar framför att klappa till en hund i huvudet. Och din hund sätter sig, men fortfarande väljer att ha koll på något annat, jamen påkalla hennes uppmärksamhet igen, ett till pet är på sin plats kanske tillsammans med din röst typ :"Hörru!"
Jag skulle låta din hund jobba lite för din uppmärksamhet tex, ta på koppel och jacka för promenad, sen går du och sätter dig i soffan och tittar på tv, ignorera hunden.
Självklart ägnar du posten större uppmärksamhet än hunden när du kommer hem.
Gör iordning din hunds mat, ställ på diskbänken, och gå och surfa en stund på Buke.
Du kommer säkert på fler saker själv, så låt din hund jobba lite för dig än att du ska köpa ett par kilo köttbullar och stå och vara rolig.

jo, jag antar jag får fortsätta i samma bana mer, självklart ska man ju aldrig sluta med träning.. men jag misstänker att jag gör mycket av det man ska göra.. hon brukar få hämta sitt halsband själv då vi ska ut :D
och jag gjorde flera "stötar" på henne i hegen, då hon fick för sig att hon skulle jaga en tupp fast jag sa nej,, fick ryta i åt henne för många gånger innan hon gav upp, sedan då hon satt bredvid mig så hade hon full konsentration på tuppen och inte mig, så jag stötte till henne i lite i sidan med foten tills hon tittade på mig, det gjorde hon kanske efter fem stötar med ett litet "gästklagomål" eller vad man ska kalla det, men sedan följde hon mig ända till huset igen, så jag känner mig ganska nöjd iaf ^^

Fast det där är inte så himla lätt.

Min valp stundom bosätter sin näsa i andras pissfläckar på hundklubben även om vi är där en timme innan så han får lukta av sig.:mad:

Men nu har jag kommit på ett bra trix!:devil:

1: Hunden får INTE göra NÅGONTING annat inne på PLANEN än att träna eller leka med dig.
I SKOGEN leker man med hundar eller luktar på kiss.

Att vara där i en timme så han får "lukta av sig" lär hunden att han gärna får lukta på planen.

Jag ska tänka på det och vara x observant på att han inte smygnosar på planen.
Tack för tipset!

Lite uppdatering!!
Tänk vad det går upp & ner med hundträning!! Nu tränar han som en demon:love:
Tror t.o.m att han skulle klara 1:an om inte jag hade varit så feg!!

Jag är inte med på om du är ironisk eller inte nu, men visst finns det de som tävlar på hyfsat hög nivå som kör med godis i fickan, i kepsen, insytt i fodret, eller i munnen och sväljer innan de pratar med domaren. Sen när de tittar på hunden blåser de rökt korvlukt i ansiktet på den. Så visst finns det.:D

Liknande trådar

Övr. Hund Vi har fyra hundar i familjen. Två lite äldre, små herrar (en papillon och en blandras), och två unga retrieverherrar (en på snart två...
2
Svar
26
· Visningar
2 105
Senast: MML
·
Övr. Hund Funderar allvarligt på att köpa regntäcke till hundarna nu! Den här hösten men framför allt vintern tycker jag det regnar mer eller...
Svar
19
· Visningar
878
Senast: TantAgda
·
Hundträning Mina äldre hundar har av sig själva förstått att när vi tränar så kissar man inte, även om vi kanske står stilla utan att göra något en...
Svar
4
· Visningar
313
Senast: animalasia
·
Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
1 031
Senast: inverterad
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka