Hur ska jag få min hund

Sv: Hur ska jag få min hund

Varför inte? Du får ta med en grästuva med en kissfläck på ;)
kanske en leksak som luktar annan hund? hmm.. eller kanske bara något godare godis? Detta fungerade iaf väldigt bra med min hund, att göra allt väldigt roligt och belöna bra beteende överdrivet mycket i början. Hon var väldigt självständig i början och hade noll koll på mig.
Jag har kommit på att när man tränar så går det oftast från total hopplöshet till ett AHA!, det här fungerar ju! Så ge inte upp. :)

Nähä du JAG ger inte upp:p
Har jag nu tagit hand om den här hunden ska vi minsann "ro båten i land":cool:

Nähä du JAG ger inte upp:p
Har jag nu tagit hand om den här hunden ska vi minsann "ro båten i land":cool:

Så ska det låta! Gött! :D
Jag vet ju inte vad du tycker om klicker men MIN hund fick upp intresset för träning när jag började träna med klicker.

Jag har lite problem med min hund.. eller problem å problem..
jag har alltid gjort som du säger... fast mitt problem kanske är att jag inte berömmer med godis eller nått sånt, utan jag visar istället att hon gjort rätt genom att bli gladare och berömma.

min hund har fattat, till största delen att hon inte ska sniffa så mycket i backen, jag gör ett litet knyck i kopplet, (jag håller inte) och sedan släpper jag direkt.. men problemet kanskr är att jag gör inte så hon måste titta på mig, utan vi foprtsätter bara gå.. ska jag ändra på det?
skla jag börja använda godis som beröm? jag hasr inte använt godis just för att jag tror att det är bara godiset som lockar henne å ha uppmärksamheten på mig.. eller så kanske det är de enda jag kan göra?

sen kanske jag kommer ha min hund på en liten uppvisning, och då vill jag ha lite tips på hur jag ska göra för att få henne uppmärksam på mig, och inte på allt nytt, hon ska sniffa och kolla och bli blad för att det är andra hundar och människor osv..
vill hellt inte bara måste använda godis helatiden,, vill ha nått jaag kan träna med henne så att det till slut ska gå helt utan godis.. självklart ska hon få nått gott då hon klarat uppgiften..

men jag menar,, inte måste locka med godis helatiden!

Det du talar om är uppfostran, dvs inget godis eller klicker. Ett felaktigt beteende korrigeras, rätt=beröm. Och visst ska du stanna och ta kontakt, så korrigeringen gick igenom.

Tips: Gör det inte bara när ni är ute. Matskål på golvet, du väntar med att säga "varsegod", tills hunden tar ögonkontakt.
Ni ska gå ut, ställ dig vid dörren, kommendera sitt. Inget koppel på innan ögonkontakt. Och självklart, du först och hunden sist ut och in genom dörren.
Ni är ute och går, din hund ska få vara lös. Ta av kopplet, men släpp inte iväg hunden förrens den tar ögonkontakt. Fräser den iväg av sig själv, så kalla in och gör om.
På så sätt så berömmer du ju liksom automatiskt, genom att hunden får äta, springa lös, gå ut - som den antagligen vill - när den gör rätt.
Det varierar ju lite från ras och individ, men de flesta lär sig med racer-fart att man stämmer av med matte innan man gör något, eftersom många hundar har en enorm vilja att vara till lags. Och då blir ju det ett beröm i sig, att den får vara till lags.

Senast ändrad:

Så som Blandrastik beskriver tränade vi mycket på i början, kontaktövningar, och plötsligt hade helt andra problem löst sig automatiskt. tex att hon i början vägrade låta mig borsta henne. Det är så många små "vardagsgrejer" som man inte tänker på.

Jag har läst noggrant. Men vi menar inte samma sak med "väcka". Jag menar "smack! Nu slutar du tramsa!" Inte lyfta bort och dra omkring hunden på planen. Inget tjat alltså.

Förklara gärna vad du menar med "smack" när man korrigerar.

För övrigt har jag varken lyft bort hunden från arbetet eller dragit min runt planen.Han är koppellös på kursen, jag kan inte dra.

Förklara gärna vad du menar med "smack" när man korrigerar.

För övrigt har jag varken lyft bort hunden från arbetet eller dragit min runt planen.Han är koppellös på kursen, jag kan inte dra.

Jag är jätteledsen, misstog ett av peaces inlägg för ditt (hon skrev att det kändes som om hon drog omkring hunden på plan). Så du hade rätt i att jag borde läsa noggrannare! ;)Däremot skriver du ju att du lyfter den en bit när den nosar i gräset och sedan försöker med kontakt igen.

Det hade inte jag gjort utan jag hade låtit hunden först göra fel och sedan göra rätt genom att visa att det lönar sig att titta upp genom att ge den en kvick, inte hård, smäll på huvudet (smack! ;)) , så att hunden blir förvånad och tittar upp, vaknar. Då kommer beröm!

Självklart kräver jag inte kontakt hela tiden från början, det tar tid att öva upp och ska ske positivt, med leksak eller godis! Men hunden ska iaf inte gå och lukta i gräset när vi tränar.

Såhär tänker och resonerar jag! Jag har heller inte haft hund så länge (ett år) men så här har jag fått lära mig och det funkar för oss.

Jag har en hund som älskar att träna, som vet när det är dags att skärpa sig men som ändå busar till det ibland.

.

Det hade inte jag gjort utan jag hade låtit hunden först göra fel och sedan göra rätt genom att visa att det lönar sig att titta upp genom att ge den en kvick, inte hård, smäll på huvudet (smack! ;)) , så att hunden blir förvånad och tittar upp, vaknar. Då kommer beröm!

Aha, jag ska testa det nästa gång näsan dras mot backen när den inte får det.:D

Varför har du inte koppel?

Han är så lydig att det inte behövs, fast han bara är en valp,ja, undantaget då dessa sniffningar med näsan i backen vid vissa övningar.:)

Dessutom uppmuntrar instruktören lös hund, och vad vet jag?, amatör som jag är...:confused:

Nu, när vi "arbetar" och han antyder att bosätta näsan i något som doftar ljuvligt säger jag "Nej", lyfter honom en bit, tar ögonkontakt, inte heller alltid lätt, ger godis om det lyckas...
Som redan nämnts så lyder hundar bara flockledare, och inte personer som råkar vara "roliga" eller "snälla". De vill ha en bestämd, konsekvent ledare som talar om när de gör fel, inte lyfter de ifrån platsen i fråga så att de sen kan göra om det hela. Det blir bara jobbigt för dig, och om du inte tar över ledarrollen så kan problemet bli värre.

Att lyfta hunden från platsen och sen ge godis, talar inte om för din hund att den gör rätt i att låta bli att lukta på kissfläcken. Ett lätt ryck kopplet tillsammans med ett "Frammåt" eller "nej" eller vad man nu vill använda brukar fungera bra, och om hunden inte lyssnar är det bara att rycka till igen och låta ennu mer bestämd en innan. Att skrika hjälper inte, men ta i mer lixom "innifrån". Om den endå inte lyssnar så kan du skrapa med foten i marken så att den reagerar på dig, och sedan berömma och ge belöning när den riktar uppmärksamheten mot dig. Ofta behövs inte ens något godis, utan bara ett glatt och vänligt "braa".

Men det är ju bara vad jag tycker :)
Hoppas det går bra för dig!

Men eftersom det är just sniffningarna du säger att du har problem med. Att han är lydig i övrigt är ju jättebra, och du behöver inte ha honom kopplad jämt, men just när han får sniffproblemen skulle jag absolut börja använda kopplet som ett hjälpmedel.

Men eftersom det är just sniffningarna du säger att du har problem med. Att han är lydig i övrigt är ju jättebra, och du behöver inte ha honom kopplad jämt, men just när han får sniffproblemen skulle jag absolut börja använda kopplet som ett hjälpmedel.

Jag har provat, men det blev inte så bra som om han är lös.
Sista gången på klubben gick han slalombanan utan att sniffa, så det verkar funka med att ta tag i honom och säga nej.
Men tack för tipset, jag ska ha det i bakhuvudet, man vet aldrig när slyngeln kommer fram antar jag.

Det finns olika skolor i hur hundar lär bäst. Jag förordar den "mjuka" stilen med uppmuntran isf "skäll och ryck".

Jag håller inte med om det här med ledarskapet. Flockledaren är den individ alla litar på. Man behöver inte vara hård och smacka till för att hunden ska lyda. Man kan ju vara det om man vill, men jag tror personligen inte att man då får samma kontakt med hunden... (Det är liksom därför det är förbjudet att aga barn :angel: Man kom på att "smäll på fingrarna" inte var en bra metod). Nu är ju inte hundar barn, men jag tror inte att någon varelse trivs med smällar och hårda ord!

Tror att vissa i tråden har missat att du har en VALP! Lär den att vilja vara med dig och lita på dig isf att frukta dig! Om du börjar bestraffa valpens bus och oförmåga, hur ska du då reagera på tonårens trots och ovilja?

En hund följer en ledare, inte någon som är skojig
Vilket skitsnack om jag får säga min åsikt. En hund kan mycket väl följa någon skojig. Som med min hane, har man bara en boll på sig, lite godis i en ficka, eller kanske en stor klick av humor så kan han lätt gå ett helt elitmoment med denna.

Det finns olika skolor i hur hundar lär bäst. Jag förordar den "mjuka" stilen med uppmuntran isf "skäll och ryck".

Jag håller inte med om det här med ledarskapet. Flockledaren är den individ alla litar på. Man behöver inte vara hård och smacka till för att hunden ska lyda. Man kan ju vara det om man vill, men jag tror personligen inte att man då får samma kontakt med hunden... (Det är liksom därför det är förbjudet att aga barn :angel: Man kom på att "smäll på fingrarna" inte var en bra metod). Nu är ju inte hundar barn, men jag tror inte att någon varelse trivs med smällar och hårda ord!

Tror att vissa i tråden har missat att du har en VALP! Lär den att vilja vara med dig och lita på dig isf att frukta dig! Om du börjar bestraffa valpens bus och oförmåga, hur ska du då reagera på tonårens trots och ovilja?

Hmn, jag TS har INTE en valp!!!

Man behöver inte vara hård och smacka till för att hunden ska lyda. Man kan ju vara det om man vill, men jag tror personligen inte att man då får samma kontakt med hunden...

Tror att vissa i tråden har missat att du har en VALP! Lär den att vilja vara med dig och lita på dig isf att frukta dig!

Men jag uppfattade det "rådet" jag fick att "smacka till", inte som att det skulle användas annat än i nödfall, alltså där godisvägen och lekvägen inte hjälpte?

Och jag ser ingen skillnad på att knacka till i skallen som att dra i kopplet?

Och det med att valpen "ska vilja vara med mig"? Jag undrar, blir det inte alltid situationer för alla där hunden väljer att inte lyda hur rolig föraren än är och hur mkt godsaker som än finns i fickan?

Första ggn vi var på kurs blev min valp så exalterad att han inte ens åt det allra möraste och saftigaste köttet jag hade med..... och vad gör man då...?

Nej, men Ginnies har och det var henne jag skrev till.
KL :angel:

Om valpen på kurs var så uppspelt att den inte lyssnade alls på mig skulle jag satt mig vid sidan av och tränat passitivitet med valpen och noterat det kursledaren gått igenom och sen tränat hemma. Till nästa tillfälle hade jag då åkt upp till träningsplatsen vid ett par tillfällen och bara miljötränat. Att börja ta till "hårdare" metoder för att få valpen att lyssna tror jag bara leder till att du måste öka "hårdheten". Kanske valpen inte är redo att gå på kurs...

Liknande trådar

Övr. Hund Vi har fyra hundar i familjen. Två lite äldre, små herrar (en papillon och en blandras), och två unga retrieverherrar (en på snart två...
2
Svar
26
· Visningar
2 105
Senast: MML
·
Övr. Hund Funderar allvarligt på att köpa regntäcke till hundarna nu! Den här hösten men framför allt vintern tycker jag det regnar mer eller...
Svar
19
· Visningar
878
Senast: TantAgda
·
Hundträning Mina äldre hundar har av sig själva förstått att när vi tränar så kissar man inte, även om vi kanske står stilla utan att göra något en...
Svar
4
· Visningar
313
Senast: animalasia
·
Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
1 032
Senast: inverterad
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka