Hur ska jag få min 8 månaders att äta?

• Småbarn
  • Trådstartare Trådstartare RIA
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 30
  • Visningar Visningar 5 977
Sv: Hur ska jag få min 8 månaders att äta?

Det är ju svårt att tolka hur just din tjej har det med maten. Men skulle jag ge några generella råd om småbarn och mat så skulle det vara att de ska äta själva så tidigt som möjligt och gärna ha tillgång till bestick. Det finns ett set med en liten böjd sked och gaffel tex på babyland som är väldigt bra att få in i munnen för småttingar. Väldigt bra särskilt när det finns äldre syskon att inspireras av. Nåt annat man kan överväga är om man äter för ofta. En del bvc är ju helt fanatiska med antalet mål och mellanmål vilket resulterar i att ungarna i stort sett går från mål till mål, bättre i så fall att låta det gå lite längre tid och kanske bara ge ett mindre mellanmål (inte en hel banan utan ett litet kex eller inget alls). Fem mål räcker per dygn (inkl välling) enligt min erfarenhet + självklart fri tillgång till dricka.

Lägger till: såna här bestick menar jag
CA522403.jpg

Hon hade nog 2 små framtänder då. "Knepet" är att ge rejäla bitar, inte "mitt i mellan-stora bitar", och inte för halkiga som tex vindruvor. Hellre en tunn hel skiva fläskfilé än några halvstora tjockare bitar.

Hon kanske inte gillar smaken och konsistensen på burkmat?

Mycket möjligt! Men hon gillar inte hemlagad mat heller...spelar ingen roll om det är direkt från min tallrik, om jag gjort puré av det eller om hon får det i bitar framför sig...

Äter hon samtidigt som er, så att hon får det sociala också? :)

Ja, av 9/10 ggr så sitter hon med vid bordet. Inte om hon tex somnat precis när vi ska äta men annars är hon med :)

Nu gjorde vi så att hon får yoghurt varje morgon och kväll så hon byter ett mål ersättning mot mat, så kanske hon blir sugen på att äta mer riktig mat.

Hon gick med på att smaka på mina flingor igår och idag, så kanske ska inhandla flingor utan socker (äter kelloggs frosties själv) så kan hon få pilla i sig lite av det. Går ju att låta dom ligga lite i yoghurten så blir dom ju mjuka och lättare för henne att äta :)

Fredrik var 1,5 år innan han började äta, han äter inte potatismos överhuvudtaget, och gillar bäst när det är bitar att tugga på...

Prova med lite plockmat som hon kan få plocka i sig själv, lite majs, gurkbitarosv, tänk typ tacos ;) Och sedan känn ingen hets att hon måste äta som BVC tycker, alla barn är olika och äter olika.

För oss har det varit viktigt att hela familjen sitter ner och äter tillsammans, ett tag när vi hade varit lite för påstridiga med Fredrik ang mat så ställde vi inte ens fram någon tallrik åt honom utan han satt i mitt knä och plockade det han ville från min tallrik, så småningom kunde jag ösa över från min tallrik till en liten skål det han ville ha för att sedan bli en storätare av det mesta som inte är ihop mosat... Det som han åt först lite större mängder av var pizza och starkt kryddad kyckling... :angel::D

Nu åt vi tacos igår faktiskt, det enda som dög var osten men hon åt ju i alla fall :)

Om hon leker med något samtidigt du ger henne mat då?

Min son drygt 7 mån slutade plötsligt nyss äta. Och han har aldrig haft leksaker då han ätit. Men när han har något intressant att titta på går det att trycka i honom hur mycket som helst:D

haha, så lättlurad är hon inte :p

Hur gar det RIA?

det går som vanligt...hon äter sin yoghurt. har dock ändrat nu så hon får det morgon och kväll så kanske hon blir mer sugen på riktig mat.

Tror hon är kräsen min dam, igår åt vi tacos och hon fick smaka men det var bara osten som dög, precis som potatissalladen var det enda på midsommarbordet som dög.
hmm, kanske får duka upp hennes favoriter på bordet ett tag så hon börjar tycka det är skoj att äta...

Det är ju svårt att tolka hur just din tjej har det med maten. Men skulle jag ge några generella råd om småbarn och mat så skulle det vara att de ska äta själva så tidigt som möjligt och gärna ha tillgång till bestick. Det finns ett set med en liten böjd sked och gaffel tex på babyland som är väldigt bra att få in i munnen för småttingar. Väldigt bra särskilt när det finns äldre syskon att inspireras av. Nåt annat man kan överväga är om man äter för ofta. En del bvc är ju helt fanatiska med antalet mål och mellanmål vilket resulterar i att ungarna i stort sett går från mål till mål, bättre i så fall att låta det gå lite längre tid och kanske bara ge ett mindre mellanmål (inte en hel banan utan ett litet kex eller inget alls). Fem mål räcker per dygn (inkl välling) enligt min erfarenhet + självklart fri tillgång till dricka.

ska ta och köpa hem såna bestick, tack för tipset :)
visserligen finns det en storebror här i huset men någon inspiration från honom får hon inte då han inte kan äta själv utan matas av oss. Men hon ser ju han äta på samma sätt som henne och kanske får upp ögonen för det snart.
Hon får ca 6 mål med ersättning per dag, yoghurt morgon och kväll samt sitter med och äter det hon har lust med vid middagen. hon äter fortfarande 2 nattmål med ersättning.

Nu åt vi tacos igår faktiskt, det enda som dög var osten men hon åt ju i alla fall :)

Men det är ju jättebra! Att hon äter osten, det är ju bara att fortsätta att erbjuda henne, nästa gång kanske hon smakar på något annat osv. Det är ingen bråska, hon kommer att börja äta innan hon börjar skolan! ;)

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har senaste tiden varit så otroligt illamående hela tiden, jag mår illa nästan hela dagarna men när jag äter är det hemskt. Det... 2
Svar
32
· Visningar
5 583
Senast: Lillefrun
·
Hästvård Vetetrinären har konstaterat att mitt 25-åriga halvblodssto har en skada/inflammation i en tand efter en gammal tandfraktur. Hon äter... 2 3 4
Svar
61
· Visningar
11 010
Hundhälsa Hej djurfolk! Jag undrar om det finns någon med erfarenhet av läkemedlena Onsior och Fenemal till hund? Min Pekingesekille har fått...
Svar
2
· Visningar
8 473
Småbarn Jag vet att det finns fler här med avkommor som av en eller annan anledning inte ätit så bra, så jag hoppas att kunna få lite tips... 2
Svar
36
· Visningar
3 172
Senast: Tassetass
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Bråkande hundar
  • Uppdateringstråd 31
  • Tuggbensfavoriter