Hur ska jag få mamma med mig?

Nougat

Trådstartare
Hejsan alla där ute!
Jag blir som sagt 16 år i december och ska börja 9:an (nu,imorgon)
.Jag har gått och funderat på att skaffa en ny ponny/häst,har saknat att ha en häst att "gå till",jag har haft en ponny i 5 år,men som fick tas bort pga spatt och det var för 3 år sedan.
Just nu så rider jag på ridskola 1 gång i veckan.

Men det känns inte som mamma har lust/tid att köpa en ponny /häst till mig..

Jag kan ju hjälpa till att betala själva hästen/ponnyn pga har lite sparpengar för detta ändamål.
Men det är ju mamma som måste betala stallhyra,skoning m.m.

Jag hade en pratstund med mamma om egen häst och hon tyckte att det var ett dåligt tillfälle just nu,pga. jag ska börja 9:an..Men då frågade jag om hon tyckte jag var mogen att ha en ny häst igen och då svarade hon ja på det:D

Kan man få henne med sig till "min sida" eller ska jag bara aceptera och skaffa ponny/häst om något år?

Mvh Nougat

Sv: Hur ska jag få mamma med mig?

Gör en deal med mor din- visar du att du klarar skolan i ex. ett halvår framöver så får du en ny häst.

Busenkelt... tala om (fast i lite diskretare ordalag då förståss :angel:) att om hon skaffar en häst åt dig så kommer du att tillbringa en väldig massa tid i stallet - istället för att drälla omkring på stan och supa och knarka som dom andra tonåringarna :D.

Sånt kan ingen mamma säga nej till liksom...

Kombination utav svar 1+2 =
Säg på ett snyggt sätt att det innebär att du kommer att använda din lediga tid i stallet och träffa likatänkande kompisar istället för att börja med alkohol, droger röka - you name it! Plus att ni gör en överenskommelse där du i ett halvår (tillexempel) sätter upp mål för vad du ska göra i skolan och om du sköter det och fortfarande känner att du vill ha häst..

Med tanke på att jag har en kompis som gick i 8an , vilket jag tycker va de jobbigaste året. Hon klarade av att ta hand om 3 ridbara hästar, och hon klarade skolan gallant. Så varför skulle inte du kunna :)? Det är inte så jobbigt, om stallet finns i närheten ^^

Så tycker jag du ska göra upp en schema och visa din mamma. Sedan utifrån den kan ni leda en diskution om posetiva samt negativa saker.

visa att du klarar skolan + något som tar tid (häst), att du kan avstå från annat.

gör det genom att ta ett extrajobb, spara alla pengar, och visa att du kan bidra + offra saker för något du verkligen vill.

bli medryttare?
fodervärd?

jag tycker att du är tillräckligt gammal för att hjälpa till ekonomiskt, nu säger jag inte att just du är sådan, men alla som bara "ska ha, vill ha en häst, mamma/pappa betalar", KRÄKS på sånt.

visst hade det varit kul med häst när man var yngre, men roligast är nog att köpa själv och klara sin häst själv, på alla plan! :)

Hejsan alla!,Tack för svaren!:)
Jag är nästan alldrig i stan,och jag dricker inte alkohol,tillbringar nästan all min tid i stallet,och hjälper till på ridskolan,igår hjälpte jag en ridlärare att ta ut en privatponny,när jag inte är i stallet är när jag gör mina käxor..
Jag hjälper till hemma,diskar,passar Isac(min snart 2 årige halvbror)..
Stallet finns när mig också,så mamma kör inte ut mig dit,utan jag cyklar dit..:)

Hej alltså, jag håller med din mamma. Tyvärr... Att ha häst kostar jättemycket pengar och tid.

Jag föreslår att du söker en fodervärdshäst kanske på deltid. För att lära dig allt om hästar. Ryttare i din ålder kan vara väldigt bra ryttare, de brukar kunna ha en fin känsla. Jag tycker att du borde kunna hitta en fodervärdshäst.

Eftersom det är din mamma som måste betala för hästen än så länge måste du acceptera hennes beslut.

Jag tycker det låter som att du har en kommunikation med din mamma och att ni kan prata om det här på ett bra sätt! :)

Det finns alternativ till att ha egen häst (jag förstår att rida på ridskola en gång i veckan känns lite lite när man haft egen ponny innan). Medryttare, foderhäst, hyrhäst m.m. Prata med din mamma och fråga vad hon kan tänka sig, om ni kan hitta nåt alternativ. Kanske en ponny på foder för ev. senare köp? Så får du en chans att visa att du klarar det. Och funkar det trots allt inte så kan ni lämna tillbaka den.

Hejsan alla!,Tack för svaren!:)
Jag är nästan alldrig i stan,och jag dricker inte alkohol,tillbringar nästan all min tid i stallet,och hjälper till på ridskolan,igår hjälpte jag en ridlärare att ta ut en privatponny,när jag inte är i stallet är när jag gör mina käxor..
Jag hjälper till hemma,diskar,passar Isac(min snart 2 årige halvbror)..
Stallet finns när mig också,så mamma kör inte ut mig dit,utan jag cyklar dit..:)
Hmmm... jag tror att det inte handlar så mycket om din tid eller om du klarar skolan eller ej. Det gör du säkert och det tror nog din mamma med. Vad jag kom att tänka på är att du nu har en lillebror också som din mamma ska ha tid för. Hon kanske känner sig lite stressad av tanken att hon också måste hålla koll på hästen (det blir ju hennes ansvar också på sätt och vis). Jag som är mamma själv kan tänka mig att det är det hon menar med att det inte passar just nu. Inte att du inte skulle fixa det eller att du inte hjälper till tillräckligt. Fråga henne vad det verkligen beror på att hon tycker som hon gör. Då förstår du nog bättre också och ni kan kanske få till någon vettig lösning på det hela. Vad tror du om det???

Svårt att svara på när man inte vet hur mkt du hjälper till hemma nu.
Din mamma kanske tycker att du e borta mkt som det e nu utan ponny? Hon kanske e orolig att du inte ska hinna med att vara hemma , göra läxor och ha egen ponny samtidigt...
Eller så kanske hon inte har råd??
Nu har jag både tonårsdotter och ponny (och småsyskon) men om min dotter skulle vilja ha nåt jag skulle säga nej till, så skulle nog bästa sättet för henne att få det ;om det skulle vara möjligt överhuvudtaget; är att fråga mej varför jag inte vill och vad hon kan göra för att få det.
Är ju enklare för dej att veta hur du ska göra om du vet varför din mamma inte vill ha just nu.Om det e nåt du kan påverka så e ju chansen större att du kanske kan övertala henne om det inte handlar om det ekonomiska.
Sen kan ju som andra sagt innan det vara en ide' att ta en foderhäst som du kanske kan köpa senare och börja spara till under tiden så din mamma märker att du klarar av det .

Hejsan!,tack för svaren..
Efter 9:an ska jag gå på gymnasium,hästgymnasium,såklart:)
Jag vill helst gå på Plönninge eller något annat..
Ni har kommit med många bra råd,tack!.
Ja,kanske är det så att hon inte känner att hon hinner med et pga. lillebror..
(Mina föräldrar är skilda,mamma bor med sin sambo,som är pappa till min halvbror,och pappa,har en ny fru + hennes barn)

Häromdan frågade pappa om jag red 2 gånger i veckan,men jag sa som det va:Jag rider 1 gång i veckan.. Pappa sa då att mamma hade sagt att jag red 2 gånger i veckan,men det gör jag inte ju..
Jag rider i en trän.grupp i en III,så vi är färre elever då,än om man red i en vanlig grupp..

Jag har faktiskt sagt att om det är nödvändigt så kan jag sluta rida lektion,om vi nu skaffar en egen ponny/häst till mig eller foder häst..För att då kan man ju rida någon privat lektion då och då ju:)

Förra terminen,sista gången jag red innan sommar lovet för hästarna,pratade min ridläre med alla och berättade hur hon tyckte vi red, till mig sa hon :att jag rider ödmjukt och att jag ska fortsätta med det,men att jag behöver träna lite på kordinater..

Red igår,vi hade hoppning och jag red en häst som heter Fleur,och det gick jättebra!:D

Hur mkt kostar det att rida 2 ggr / vecka? Ganska mkt kan jag tänka mej...
Fråga om du kan få rida 2 ggr / vecka eller att du använder dom pengarna det skulle kosta till att ha tex foderhäst.

Om det handlar om pengar kan du ju erbjuda dig att hjälpa till mer hemma för att få pengar så att du kan betala skoning t ex.

Ibland kan man ju som mamma säga nej för att man inte vill skapa mer problem, men med bra argument och att man visar vilja att hjälpa till så kan man ju ändra sig :D

hmm,jag har pricis diskat klart,en rejäl hög med disk nu,sedan ska jag hämta lillebror på dagis och sedan ska jag passa han medan mamma och lillebrors pappa ska gå på fotboll,:o:)
Så jag har "lite" att köra nu idag:)
Får åka till stallet i morgon:D

Efter 9:an ska jag gå på gymnasium,hästgymnasium,såklart:)
Jag vill helst gå på Plönninge eller något annat..

Är de som när jag gick hästgymnasium, så kommer du få hålla på massor i stallet och rida. På min skola fick vi elever även använda hästarna efter skoltid på hopp och dressyrträningar och sen även åka och tävla med dem.

I slutet av åk 3 red vi varje dag, och de som hade egen häst fick stalla upp de på skolan.

Nu är det 4 år sne jag tog studenten, och vad jag vet så redan i 1an är det mkt mer ridning än vad jag hade, och skolan har byggt ett till stall där man får ha sin häst.

Ring till plönninge och fråga hur de lägger upp det!

Med så mkt nya kompisar och annat nytt hade jag faktiskt inte velat ha någon häst under gymnasiet ;)

Ta upp det på nytt med din mamma och fråga om du inte kan få ha en foderhäst under sista grundskoleåret. Då finns ju åtminstone möjligheten att återlämna hästen ifall det inte fungerar :idea:

Kika gärna efter en häst/ponny för eventuellt senare köp så har ni ju möjligheten att köpa ponnyn ifall ni skulle känna att det fungerar bra.

Mvh Jate Volim

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
14
· Visningar
1 597
Senast: Mia_R
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 689
Senast: Enya
·
Hästmänniskan Hej! För två år sedan flyttade jag ifrån Stockholm till en mindre hästgård utanför uppsala för att uppfylla min dröm om att skaffa egen...
2 3
Svar
43
· Visningar
8 766
Gnägg Lite bakgrund: Är 18, snart 19 år och har alltid hållit på med hästar och min mamma lika så. Vi hade lite olika hästar under min...
2
Svar
29
· Visningar
7 866
Senast: Trissa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix