hur ska jag få hunden att gå fint?

Sv: hur ska jag få hunden att gå fint?

Hon går ju och lockar och pockar på uppmärksamhet. Jag vill att mina hundar ska kunna gå fint i koppel utan att jag hjälper dem. Måste jag gå och hjälpa dem att gå fint i koppel så har de inte förstått principen. Om min hund engagerar sig i omgivningen skulle jag inte börja smacka med munnen och peta på den för att berömma när den tar kontakt. För övrigt så antar jag att hon tränar lydnadsfot, det är något helt annat än gå fint i kopplet för mig.

Vad menar du med "gå fint"? Är det att gå vid din sida? Är det att gå med slakt koppel? Eller att hunden inte drar mer än att du enkelt kan hålla emot?

Allt blir ju lättare så! Man behöver inte hålla på och "bromsa" och säga "väääänta". Utan hunden väntar automatiskt. Jag har ett annat kommando, men översatt till svenska blir det typ "fri" (alla kommandon är finska)

Framförallt kan man belöna vid exakt rätt tillfälle utan att riskera att bli sen för att man ska krångla med att få fram godis. Säger jag varsågod vet dom att dom gjort rätt och belöning kommer.
Sedan är det ju mkt enklare att använda sig av extern belöning när man har frikommando.
Detta har jag använt mig mkt av vid inlärning av apporten.
Hon ville gärna släppa när jag rörde handen. Hon kopplade handen med att nu är jag klar, bäst jag spottar apporten så jag får godis fort! Men med extern belöning och frikommando så fick hon ju vackert lära sig att hålla kvar fast jag tog tag i den.
Nu blev det visst ganska OT :p

kl
från en som inte har hund och vill lära sig mer -

varför vill man ha konstant ögonkontakt? jag har alltid trott att det är fel att kolla hunden i ögonen? jag har fått för mig att om man kollar hundar i ögonen så är typ att "mucka gräl"

jag vill inte att min framtida hund ska gå på promenad med mig och hela tiden kolla mig i ögonen!

jag vill att den ska gå avslappnat vid min sida med slappt koppel, kolla runt omkring sig men fortfarande stannar vid min sida och inte dra iväg, uppmärksamheten ska riktas mot mig men den behöver inte bara titta på mig.

Du rider väl? Du vill väl gärna att hästen är med, och lyssnar på dig. Så att du vet att hästen verkligen stannar efter tio meter då du vill göra halt. Inte efter trettio meter.

Hunden ska ju inte stirra på dig konstant, men du ska kunna be om ögonkontakt då du vill, just för att försäkra dig om att ni har kontakt. Att ha ögonkontakt är inte samma som att stirra argt. Och jag tror jag kan stirra min hund hur argt jag vill i ögonen utan nån som helst effet.;)

För att kunna lära hunden kommandon, tex. här så krävs kontakt. (Det ordet använder jag för att hundarna ska hålla sig nära utan att gå fot, dvs gå i koppel utan att dra.)
Att försöka lära en hund eller ge ett kommando utan kontakt är i de flesta fall helt hopplöst. Kontakt = full fokus på föraren och det krävs ju såklart om du ska kommunicera med den.
Jag ser hela tiden på kurserna att förare säger sitt sitt sitt sitt sitt till sina hundar som inte hör ett skit för att den luktar/tittar på annat.
I slutet på kursen då dom övat mkt kontakt så håller hunden koll på föraren och är med då föraren ber om ngt.

Faktum är att det ligger lite i det du säger. Min hund var jättesvår att lära att gå avslappnat vilket är fint för mig. Han gick antingen som han ville och då ville han ju gå snabbt överallt och drog då han inte är naturligt följsam och jag går långsammare än en hund i den str oavsett om jag går raskt eller ej! När han tog ögonkontakt så var han liksom inne i en aktivitet med förväntan hela tiden och det kan vara bra ibland visst men jag var inte ute efter det utan efter något den här hunden aldrig förstått.

Det var alltså efter ett klipp på youtube när jag berömde honom ( klickade ) för att att titta rakt fram avslappnat när han gick lugnt som saker började hända. Sedan fasade jag ut klicken som har en stark förväntan till väldigt lugnt beröm och så då mina gäspningar osv för att få honom i stämning. Idag kan min hund gå och lunka ibland med sänkt svans och huvud något som ALDRIG hade skett innan.

För mig är det skillnad på att aktivt gå fint under kommando och att gå avslappnat och lugnt utan kommando vid min sida i samspel med mig, min takt och vart jag kommer gå härnäst. DET tog inte en vecka att lära in.

Jag har en bana i trädgården där kör jag nästan varje dag (ingen liten fjutt bana)
sen är jag på klubben på kurs en gång i veckan

Så är det med mig med!
Jag trodde också att det var ganska negativt :)

Okej tack för tipset jag ska börja cykla med henne nu hade jag tänkt :)
På min klubb har vi ingen inhägnad :(

Ja jag rider.
Jag hade aldrig tänkt på det tidigare tack för tipset!!

Om du bygger beteendet på förväntan (att hunden ska få en belöning som den verkligen tycker om) är det plättlätt att lära in. Sedan får du träna träna träna på att hunden ska orka gå så långa stunder och med mer och och mer störningar.

Men det är ju inte riktigt samma sak som att gå promenader. Hunden måste ju få gå och kissa och nosa också, "bara vara hund". Att få en livlig hund med mycket kamplust att gå halvsovande i slakt koppel är betydligt svårare än lydnadsmomentet "gå fint". Det kräver också att hunden dagligen får använda både kropp och knopp och blir trött. Jag tycker att metoden med att stanna och vänta ut att hunden backar något steg, eventuellt med något ord som talar om när du är missnöjd och när du är nöjd, fungerar bra. Men det tar tid och kräver konsekvens!

Liknande trådar

Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är...
2
Svar
20
· Visningar
1 585
Senast: Otherside
·
Hundträning Jag funderar mycket just nu. Jag har bestämt att alltid ha 2 hundar. Jag har trivts med det men bestämt att inte skaffa mer pälsvård för...
Svar
13
· Visningar
607
Senast: Lillefrun
·
Övr. Hund Ja, jag får tyvärr inse att jag (hittills) lyckats med konsten att misslyckas med allt jag föresatt mig att lyckas med när jag skaffade...
Svar
9
· Visningar
1 654
Senast: Rugge
·
Hundhälsa 2018 tog jag lite hastigt och lustigt emot en liten omplacering som for illa i dåvarande hem. Hunden var och är trots det relativt glad...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
5 429
Senast: Tonto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka