hur ska jag få hunden att gå fint?

Lydis

Trådstartare
Hej!
Jag har en springer spaniel tik på 4 år som aldrig vill gå fint i koppel.
Jag har prövat det mesta tex stanna och vänta in, belöna så fort kopplet är slakt mm..

Och snart ska jag gå en agility kurs och sist drog hon omkull mig :o
Det är ju ganska pinsamt! Vi har haft henne sedan hon var ett år och vi har försökt alla promenader! Hemma går det hyfsat men annars så drar hon jätte mycket! Jag låter henne ALDRIG dra utan försöka ha henne på kort koppel hela tiden men det är ju inte så kul man vill ju ha kontroll på sin hund!

Så snälla är det någon som har något tips på vad jag ska göra?

Lydia

Sv: hur ska jag få hunden att gå fint?

När jag hade tränat i 2½ år på alla sätt och vis och med olika selar bla bla bla med framsteg men inte perfekt så tillslut började jag med lugnande signaler! Jag stannade MEN gäspade överdrivet när hunden tittade på mig, blinkade trött och slickade mig om munnen. Väntade på att hunden svarade mig med ett slick eller blink själv. Sedan gick jag vidare. Själv var jag helt tystoch cool, verkligen lugn inombord och promenaden hade en skön och långsam takt utan mål utan promenaden var målet. Jag njöt i nuet. I samband med detta övade jag avslappning hemma utifrån boken "släpp kontrollen lös". Det var detta som gjorde susen. Jag tror hunden äntligen förstod vilken känsla han skulle ha när han promernar. Ingen uppskruvad hund kan gå lugnt. En lugn och avslappnad hund går fint av sig själv! Vi har idag inget kommando på gå fint utan ett kort koppel vid sidan när han kissat och bajsat klart är min hunds tecken till att gå i min takt. Sedan övar jag tempoväxlingar ibland och skulle han idag dra så kan jag påminna honom genom ett kort knyck i kopplet som genast följs av eftergift och upprepas om han direkt börjar dra igen.

Jag ville ha en avslappnad promenad med sänkta axlar och handen vid min sida och det var de lugnande signalerna på hundspråk som tillslut fick också min hund att förstå vad jag velat hela tiden. Hundar missförstår gärna oss. Jag har fått en helt annan hund på köpet, en tryggare och lugnare hund till i hundmöten. Alla problem utgick ifrån promenaden.

Senast ändrad:

Ska bara tillägga att jag gjorde inte alls samtidigt ;) Allra mest gäspade jag. Sömniga ögon osv. Måste sett ut för andra som en människa på droger eller något :D Så fort han spände sig inför något gäspade jag ljudligt så han hörde mig om han inte tittade. Jag var noga med att kopplet var löst ALLTID när han spände sig.

Lägger du någon tid på att träna kontakt?
Kontakten är grunden till samarbete mellan hund och förare.
Hur mycket aktiveras hunden?
Det kan vara så enkelt att den är understimulerad och motorn går på högvarv.

Leta reda på en bra instruktör ;)

Hon ska ju kunna få hela linans längd utan att dra.

Jag säger som Shark, har ni ögonkontakt? Lyssnar hon på dig på riktigt?

Har ni inte gått fot någonting? Med ögonkontakt alltså?

Vi tränar agility och hon får ca 4 promenader per dag och lek och bus

Jag försöker träna ögon kontakt med henne men vet inte så många övningar man kan träna med får kolla runt lite på näten :)

Jag har haft en istruktör som försökte hjälpa mig men det blev inga resultat alls

Vad innebär det att du tränar agility?
Är du på klubben och tränar 1 dag iveckan?
Om hunden har hög aktivitetsnivå (motor) räcker inte det.
Jag har två hundar med mkt motor och jag är på klubben 2 dagar i veckan och tränar lydnad, en dag i skogen och kör sökträning, ska även börja agility nu en dag i veckan med den stora. Varje dag tränar vi lite allt möjligt korta pass på promenad eller hemma, lägger lite spår m.m.
Har vi några lat-dagar märks det direkt, då kan dom bli dragiga och allmänt stissiga.

Gå en grundlydnadskurs på brukshundsklubben och börja träna kontakt och lydnad.

Vad gör din hund trött? Miljöträning, trix, långa promenader eller träna på saker han/hon har svårt för? Långa promenader är bra men för min hund kan det bli för mycket. Men om jag gömmer godis i träd svårare och svårare i barken, "tappar" mina nycklar, råkar "tappa" urgott godis kanske mjuk kattmat i engångspåse så lär sig hunden att det roliga händer nära mattes kropp. Man måste oxå vid sidan av träningen bygga upp en förväntan att matte är roligt. Jag kan börja gräva med foten i jorden och tappa godis som jag tar upp alla själv och låtsas äta upp om hunden inte är snabb nog osv.

Ögonkontakt kan man träna med godis eller leksak som hunden gärna vill ha och även vid ytterdörren. Man får inte det man vill ha förrän hunden ger ögonkontakt. Börja träna en bra ögonkontakt inomhus och sedan på promenaden. Ute är svårare. Sedan kan en hund som vant sig vid att dra vara lite okänslig och strunta i draget. Byt halsband till sele och se om det hjälper när hunden inte längre vill dra mer eftersom det gör ont.

Tränar du passivitet med din hund? Vem är det som tar initiativ hemma hos er rent allmänt? Kan du dämpa din hund när du vill när ni är hemma? Annars skulle jag föreslå att du börjar där. Ignorera din hund när hon tar initiativ till något men ta själv rikligt med initiativ till intressanta saker när din hund är lugn. Problemlösningsuppgifter och annat som inte är flås och bus utan kräver koncentration. Var noga med att det är du som tar initiativet till promenaden och spralla inte upp din hund när ni ska gå ut. Hunden läser av dig och du måste utstråla lugn. Gå gärna på tråkiga ställen där det inte finns mycket att hetsa upp sig för, ha GOTT godis och sätt hunden i olika uppgifter hela tiden. Byt riktning hela tiden, du leder, hunden följer. Så att hunden lär sig att det roliga under promenaden kommer från dig, inte från omgivningen. Och så mycket passivitetsträning, så att hunden lär sig koppla av. Även ute. Sätt er på en bänk och ta en paus, slumra till lite.

Jag försöker träna ögon kontakt med henne men vet inte så många övningar man kan träna med får kolla runt lite på näten :)
Gillar hon godis eller leksaker?

Ta en godisbit och så håller du den framför henne. Hon får inte ta den förrän hon tittat dig i ögonen och du sagt varsågod. Det kan göras med leksaker också.

När ni ska gå fot så tar du en godis/leksak. Håll kopplet i höger hand och godisen/leksaken i vänster hand som du lägger mot din axel för att lura upp henne till att titta dig i ögonen när ni går.

Kolla på tjejen i blå jacka så får du se principen med att gå fot. Det finns säkerligen massor med fler videos.
http://www.youtube.com/watch?v=hvno-RIb70Y

Fast där ogillar jag att hon i princip håller godisen framför hundens näsa. Jag visar hunden godiset, gömmer det, och ber om ögonkontakt. Annars kan det ibland bli så att hunden bara stirrar på godiset.

Fast det är väl individuellt.:)

Jag använder inte heller godis som "koppel" :P
Man kan få en hund som blir tokig efter handen så fort man rör den sen.

Sätt dig hemma, visa att du har godis, plocka undan. Vänta tills hunden självmant väljer att kolla dig i ögonen, belöna fort som tusan.
Fortsätt så och öka sakta tiden som du kräver kontakt.
Detta kan man utöka i all oändlighet. Ha hunden sittandes framför, kasta godis, leksaker hej vilt utan att hunden ska bryta kontakten. Min ena kan jag släppa köttbullar i huvudet på utan att hon bryter kontakten.

Jag belönar muntligt genast. Jätte mycket. Fånigt mycket och med fånig röst. Men! Jag vill att hunden skanfortsätta göra som jag säger tills jag tycker det räcker, dvs godisen får hon först då jag säger "fri". Annars kan det bli så att hunden genast bryter kontakten då den får beröm.

Det blir såhär:
-Sitt
(hunden sitter)
-JÄÄÄTTEBRAAAAAA osv
(hunden sitter fortfarande och väntar på frikommando)
-FIIIIIINT! fortsätter jag
-FRI! säger jag, samtidigt som jag ger henne godis, och hunden stiger upp.

Efter ett tag behöver man ju inte berömma konstant, utan det räcker med att man ger muntligt beröm just då hunden sätter sig. Godiset ges fortsättningsvis då momentet avslutas.

Samma gäller med att gå fot (och alla möjliga andra uppgifter)

Har du henne alltid kopplad?

Jag har haft Springer i många år, och min erfarenhet av rasen är att de verkligen behöver springa - fort och mycket. Våra är betydligt enklare att hantera när de är lösa än i koppel, eftersom de då springer i sicksack framför, på det där typiska sättet som tycks vara medfött för Springers. Men samtidigt håller de ögonkontakt och drar inte iväg längre än ca 20 m. Jag tror de skulle bli helt odrägliga om de alltid skulle gå kopplade.

Det brukar ju alltid finnas någon inhägnad plats där man kan släppa dem lösa även under "koppeltiden", t.ex på brukshundsklubben, om man går dit vid tider när det inte är en massa folk där. Eller på en hundkapplöpningsbana, om det finns någon i närheten? Annars kan du kanske cykla med henne?

Men springa behöver de. Det är en mycket aktiv ras.

Liknande trådar

Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är...
2
Svar
20
· Visningar
1 585
Senast: Otherside
·
Hundträning Jag funderar mycket just nu. Jag har bestämt att alltid ha 2 hundar. Jag har trivts med det men bestämt att inte skaffa mer pälsvård för...
Svar
13
· Visningar
607
Senast: Lillefrun
·
Övr. Hund Ja, jag får tyvärr inse att jag (hittills) lyckats med konsten att misslyckas med allt jag föresatt mig att lyckas med när jag skaffade...
Svar
9
· Visningar
1 654
Senast: Rugge
·
Hundhälsa 2018 tog jag lite hastigt och lustigt emot en liten omplacering som for illa i dåvarande hem. Hunden var och är trots det relativt glad...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
5 429
Senast: Tonto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka