Hur ska jag bete mig när hästen inte vill gå dit jag vill?

Sv: Hur ska jag bete mig när hästen inte vill gå dit jag vill?

Gick riktigt bra i går. Lite spänd i det hörnet där gräsklipparen lät i förrgår. Men annars så gjorde hon som jag sa. Kommer rida en liten skritt vända runt stallet som ägaren ska visa mig samt i paddocken första veckan och sedan ska hennes ägare låna en häst så vi kan rida ut tillsammans.

Senast ändrad:

Hoppas att det går bra för er och skriv och berätta hur det går!

Om du är relativt ny på hästen, och som jag tror så testar hon dig. Bland annat, hon verkar vara van vid att få sin vilja igenom. Ett tips är att du rider henne i skog och mark osv (där det inte finns trafik) och över på att hon går dit du vill helt enkelt!
Om hon i nte vill svänga är det bra att hålla om med skänklarna och driva framåt, ta i den vändande tygeln, men även hålla kvar ett stöd på yttertygeln, annars kan hon vika sig och fjanta sig. Böj dig absolut iNTE framåt, då detta underlättar för henne att gå baklänges, eller steppa runt.
Var bestämd, gör ALDRIG undantag, använd ett litet spö om hon töntar sig, beröm när hon gör rätt.
SEN kan ni öva vid vägar också :D

Lina_ skrev:
Om du är relativt ny på hästen, och som jag tror så testar hon dig. Bland annat, hon verkar vara van vid att få sin vilja igenom. Ett tips är att du rider henne i skog och mark osv (där det inte finns trafik) och över på att hon går dit du vill helt enkelt!
Om hon i nte vill svänga är det bra att hålla om med skänklarna och driva framåt, ta i den vändande tygeln, men även hålla kvar ett stöd på yttertygeln, annars kan hon vika sig och fjanta sig. Böj dig absolut iNTE framåt, då detta underlättar för henne att gå baklänges, eller steppa runt.
Var bestämd, gör ALDRIG undantag, använd ett litet spö om hon töntar sig, beröm när hon gör rätt.
SEN kan ni öva vid vägar också :D

Kan nog vara så ja, att hon fått sin vilja igenom. Vi det nya stallet så ska det finnas bättre vägar att rida på. Där jag kommer kunna kräva igenom min vilja på ett annat sätt. Tack för tipset om att inte luta framåt. Jag har hemskt lätt för att krypa ihop.

Svar till trådskaparen: Ja tycker du ska rapa till henne med ett spö på den bogen som är från det hållet du vill gå. Riktigt hårt så hon faktiskt fattar att det är en tiger och inte en kattunge hon har på ryggen. Vill du gå åt ett håll ska hon gå ditåt utan att fråga varför! Hästar är för stora för att man ska "be" dem gå åt det håll du vill.

Senast ändrad:

Använder inte spö om jag slipper, det ligger nånstans uppe i förrådet. Vet liksom aldrig hur jag ska hålla det. Blir bara en till sak att hålla reda på.

Jag tycker du tänker helt rätt! Det blir säkert bättre när du kan rida på de säkrare vägarna.

Om man ska ta upp "fighten" med en häst så bör man göra det där det inte är risk för att bli påkörd. Säkert testar hästen dig och känner kanske att du är i underläge när du är ute på den trafikerade vägen. Där vågar du ju kanske inte "sätta emot" lika mycket eftersom det kanske resulterar i att hästen steppar upp på vägbanan. Livsfarligt! :eek:

Vår pålle testade min dotter när vi precis köpt honom. Han vägrade gå ut från gården eller så kunde han plötsligt bestämma sig för att han minsann inte skulle gå framåt. Han bara backade när dottern tryckte till lite mer bestämt. Detta kunde hända ute på nån grusväg eller på ridbanan. Vi kom tillrätta med detta, inte genom att slå honom, utan att säga: "Jaså, du vill backa? Okej då!" Sen backade vi honom, backade, backade och backade............

Till slut ville han verkligen inte backa mer! Men då backade vi lite till.... :D

Till slut var han GLAD att få gå framåt! :D

Detta kunde man ju inte heller göra var som helst så i början såg vi till att bara rida där vi riskfritt kunde göra så där.

Tänkte jag skulle uppdatera lite med hur det fungerat vid det nya stallet. Till att börja med red jag några gånger på banan men så igår red jag och en annan tjej ut en vända, hon på sin medryttarhäst och jag på min. Hennes häst började på att fåna sig och ville inte gå fram. Backade t o m in i hästen jag red, som inte brydde sig utan vände bara på sig för att komma undan lite, gick lätt att få henne att vända tillbaka och fortsätta längsvägen. Eftersom den andre hästen fortsatte att fåna sig så bestämde vi att jag skulle rida först istället. Inga problem :)
Hon traskade glatt förbi alla "farligheter" längs vägen. Spetsade öron och verkade gilla att vara "modig" Travade glatt igenom alla vatten pölar och förbi en "farlig" vit betongklump (hon hade fånat sig där med ägaren några dagar tidigare) Vi hade en riktigt trevlig tur :) De bilar som vi mötte eller som körde om oss bekom henne inte mer än att hon vände på huvudet och tittade på dem. Det känns som om jag börjar lära känna henne nu :)

Jag läste den här tråden lite i efterhand, men tänkte ändå komma med ett tips som jag tycker bör läggas lite mer vikt vid nämligen att rid i möjligaste mån inte ensam!!! Åtminstone inte i början av din och hästens bekantskap. Att ta ledarskap över en häst är ju inte alltid så självklart och det kan behövas tid till det, och då kan det vara lämpligt att rida ut med andra.

Börjar bli kompis med hästen nu. Red ut tillsammans med en annan tjej nu i fredags. De fjollade sig lite båda hästarna men bara vi drev lite så traskade de glatt på framåt. Vid ett tillfälle så hoppade ett litet rådjur fram bredvid stigen. Då blev min kompis häst skrämd så hon nästan ramlade av. Där hade vi lite problem sedan, det tog kanske 5 min att få hästarna förbi stället där de blivit skrämda.

Fungerar mycket bättre nu både när jag rider ensam och med andra. Visst hon kan fåna sig och backa mm, men jag får förr eller senare fram henne dit jag vill.

Hon kommer numera fram till mig när jag ska hämta henne i hagen. Jag får borsta hennes huvud utan att hon protesterar. Hon stannar kvar en stund vid mig i hagen för att säga hejdå när jag släpper ut henne efter ridturen.

:love: :love: :love: :love: :love: :love: :love: :love: :love:

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 717
Senast: Freazer
·
Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
9 838
Senast: Svartkatt
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 224
Senast: Juli0a
·
Hästvård Jo, jag letar efter en till häst (har två här hemma på gården). Nu ska det bli en islänning för mestadels uteritter men vill också träna...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
8 668
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Kattraser bomba mig med info