Hur ska ja få henne ren?

C

Christin J

Har en häst som är brun och vitfläckig.. Och hon innan hon kom till mig har hon knappt haft en borste på sig på 3 år. så när hon kom va hon mer brun. nu ser ja att hon är vit. Problemet liggir i att ja borstar och borstar och hon blir jätte ren, men sen när ja rider henne svett så ligger de massa lort utan på hårstråna mm. Hon är jätte lortig efter en hård ridtur mm.

Frånan är Hur ska ja få bort all lort som ligger under pälsen TIPPS? :(

Sv: Hur ska ja få henne ren?

Bada henne. Och sen är det bara att rykta.

Eller så låter du henne ha henne insektsskydd ifred och svampar av det lortiga efter varje ridtur och sen tvättar du utrustning lite oftare bara´:devil:

Ett rejält bad med ett bra schampo!

Schamponera gärna två gånger på raken med en sköljning mellan.

duschsmilie_2.gif
Är vad som hjälper..
Ljummet vatten och ett bra schampo.. Schamponera det antal gånger, som behövs tills sköljvattnet är RENT! Sen är det inga problem att hålla hästen fin genom ryktning och 1-2 dusch, med schampo/ år

Gnist skrev:
duschsmilie_2.gif
Är vad som hjälper..
Ljummet vatten och ett bra schampo.. Schamponera det antal gånger, som behövs tills sköljvattnet är RENT! Sen är det inga problem att hålla hästen fin genom ryktning och 1-2 dusch, med schampo/ år

Det där är en sanning med modifikation. En otäckad häst med fallenhet för att rulla, och 'rätt' sorts jord i hagen och du är tillbaka på noll efter en vecka, hur idogt du än ryktar =/

Har haft en skimmel, som trots idogt rullande i hagen, gick att hålla ren och fin, med 2 schamponeringar / år och endast ryktning utöver detta.
Naturligtvis blev hon avspolad, med enbart vatten efter svettiga jobb på sommaren (och gick direkt vid haginsläpp direkt till favoritrullplatsen och gned in sig med jord)
Om man har hårremmen "grundren" så är det inte alls svårt att hålla hästen ren och fin..

Gnist skrev:
Har haft en skimmel, som trots idogt rullande i hagen, gick att hålla ren och fin, med 2 schamponeringar / år och endast ryktning utöver detta.
Naturligtvis blev hon avspolad, med enbart vatten efter svettiga jobb på sommaren (och gick direkt vid haginsläpp direkt till favoritrullplatsen och gned in sig med jord)
Om man har hårremmen "grundren" så är det inte alls svårt att hålla hästen ren och fin..

Om du provar på lite Upplandslera så kommer du inse att det där tyvärr inte stämmer alltid. Däremot med en annan typ av jord som är lättar att borta av och inte blir det där fins, tunga dammet så fungerar det.

Men jag kan bada tills hästen är gnistrande ren och sen rykta en timme per dag, men efter en vecka (när han går i hage där det finns jord, i gräshage fungerar det) så får man det där att smuts (jorddamm) kommer upp till ytan när han svettas oavsett. Trots att han innan SER helt ren ut och man får vitt stöv.

Däremot om man drar av smutsen som 'kommer fram' med en fuktig trasa eller våt svamp efter ridpassen så SER ju hästen fortfarande ren och fin ut.

Täckas den så uppstår dessutom bara problemet på otäckade ytor.

Gnist skrev:
Nu förutsätter du ju att Christin bor i Uppland....

Det var väl snarare du som förutsatte att alla hade samma jordar som du.

Gnist skrev:
Nu förutsätter du ju att Christin bor i Uppland....

Nej, jag konstaterade att beroend epå var man bor, dvs vad det är för jordmån, så är det inte så att det räcker med 2 bad/år och idog rykt för att hålla hästen ren.

Jag förutsätter inte att hon bor i Uppland, då hade jjag inte svarat som jag gjorde i mitT FÖRSTA svar:

Bada henne. Och sen är det bara att rykta.

Eller så låter du henne ha henne insektsskydd ifred och svampar av det lortiga efter varje ridtur och sen tvättar du utrustning lite oftare bara´

Däremot vände jag mig emot DITT påstående om att två bad per år och nogrann ryktning och sen är det 'inga problem' att hålla dem rena. Så är det tyvärr inte för alla.

Liknande trådar

Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 732
Senast: Mia_R
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 449
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 105
Senast: alazzi
·
Hästvård Hejsan! Natten till igår fick min ena häst tas bort akut pga troligtvis akut tarmvred. Är i chock & kan inte sluta gråta. Det hela...
2
Svar
21
· Visningar
5 457

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Att hata mat
  • Scenföreställningar
  • Vad gör vi? Del CCV

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat