Hur ska föräldrarna få mera tid för barnen

K

Kat

Betygen sjunker i skolorna i samma takt som stöket ökar,
förskollärare som arbetat inom omsorgen i flera deccennier berättar om hur mycket mer konflikter det är i förskolan idag mot i början av deras karriär,
våldet bland unga ökar,
fler och fler skolungdomar mår psykiskt dåligt, skär sig, får ätstörningar och är deprimerade...

Det finns säkert flera bakomliggande faktorer, men jag tror att en av de viktigaste orsakerna faktiskt är frånvarande föräldrar (och andra vuxna i viss mån).

Vi kan tro vad som helst om den teorin,
men
Faktum är att det finns jättemånga två och treåringar på förskolan idag som har arbetsdagar från halv åtta på mornarna till halv sex på kvällarna.
Det innebär att förskolepersonalen tillbringar mer vaken tid med barnen än vad föräldrarna gör.

Det säger sig självt att under den korta tiden, när den vuxne dessutom är trött efter jobbet, så är det inte så jätteprioriterat att ta alla konflikter som uppstår med sina barn.

Det jag vill ägna tråden åt är följande:
Pragmatik.
Vad kan vi göra i samhället för att få föräldrar att tillbringa mer tid med sina barn och faktiskt stå för den större delen av deras uppfostran och trygghet?
Helst utan att det också blir en kvinnofälla.
 
Sv: Hur ska föräldrarna få mera tid för barnen

Intressant - jag funderar mycket på frågan själv då jag väntar min första bebis :) . Jag har funderat mycket på vad som är kvalitetstid och vad jag själv saknat. Jag tror till exempel att de allra flesta klarar ekonomiskt att gå ner lite i arbetstid - några % räcker ju för att man skall hinna med någon 'extragrej' i veckan med liten. Och att båda föräldrarna ibland tar ensamtid med barnet.
Jag tror att det är viktigare än alla dyra leksaker i världen :)
 
Sv: Hur ska föräldrarna få mera tid för barnen

Själv är jag sådan som tror mer på kvantitetstid än kvalitetstid. Jag tror att det är den långvariga och "vardagliga" kontakten när man inte "gör något speciellt" är jätteviktig.

Och visst finns det väl en och annan förälder som vänder in och ut på sig för mer tid med sina barn, men ... hur gör man för att det ska bli mer tid för alla?

Vårdnadsbidraget är ju en bra grej - på sätt och vis - men det har problemet kvinnofällan där, som inte alls känns bra.
 
Sv: Hur ska föräldrarna få mera tid för barnen

Jag har valt att jobba deltid. När dottern började på dagis i ettårsåldern jobbade jag 60% (fyra sextimmarsdagar i veckan med ledig onsdag), vilket sedan blev 75% (fyra sjutimmarsdagar) när dottern var i 3-årsåldern. Något år senare gick jag upp till 87,5% (fem sjutimmarsdagar), vilket jag fortfarande ligger på. Min dotter är sju, fyller åtta i år.

Vi har faktiskt en lagstiftning i Sverige som säger att om man har barn under åtta år, så har man rätt att gå ner till 75% av full arbetstid (givetvis med motsvarande sänkning av lönen). Det som kanske behövs är att det går in i folks medvetande att man faktiskt KAN göra ett väldigt bra jobb trots att man inte jobbar 100 (eller 110)%. I vissa företagskulturer är på något sätt måttet på hur "bra" man är hur länge man jobbar på dagarna, och det tycker jag inte är en riktig måttstock. Lyckligtvis har det inte varit så i mitt arbete, utan jag bedöms efter resultatet på mitt jobb.

Det jag kan känna är att det vore bra om man kunde få fortsätta med deltid även efter att barnet/barnen fyllt åtta. Det kan ju tänkas gå åt en del tid till läxläsning, fritidsaktiviteter etc. även efter åttaårsdagen...
 
Sv: Hur ska föräldrarna få mera tid för barnen

Och visst finns det väl en och annan förälder som vänder in och ut på sig för mer tid med sina barn, men ... hur gör man för att det ska bli mer tid för alla?

Vi jobbar i "skift". Ena veckan börjar jag jobba kl 7 och slutar halv fyra; hämtar barne på dagis 4. Min make lämnar då barnen kl halv 9 på dagis och jobbar till halv 6. Nästa vecka byter vi.

OK, barnen får ändå ganska så långa dagar (7 1/2 h), men i min bekatskapskrets har våra barn den kortaste vistelsen på dagis per dag.

Så; ni som kan, arbeta flextid!

Hade även gått ner i arbetstid (båda jobbat 90%) om vi hade möjlighet. Tyvärr har vi inte det. :(
 
Sv: Hur ska föräldrarna få mera tid för barnen

OK, barnen får ändå ganska så långa dagar (7 1/2 h), men i min bekatskapskrets har våra barn den kortaste vistelsen på dagis per dag.

Gnufs!
Jag tycker det är hemskt... :crazy:
 
Sv: Hur ska föräldrarna få mera tid för barnen

Folk kan börja säga nej till alla prylar som de tror att de, och deras barn, måste ha! De flesta familjer skulle klara sig på mindre än två heltidslöner om fokus sattes på tid med barnen istället för dyra bilar, fina kläder och det senaste i elektronik...
 
Sv: Hur ska föräldrarna få mera tid för barnen

Gnufs!
Jag tycker det är hemskt... :crazy:

Jo, jag vet.
Men vi har båda vikariat och det funkar inte att gå ner i tid.

Barnen har två friska och pigga farföräldrar som är pensionärer i samma stad, men inte snack om saken att de avlastar...

Däremot hjälper de oss vid sjukdom och barnvakt vid kvällsaktiviteter.


Iallafall, alla andra kompisars barn äter frukost på dagis, så de börjar runt halv 8 och går till 4 halv fem. Mina ungar får iallafall sova tills de vaknar av sig själva (runt 7-halv 8).

Hur skulle du löst det hela?
 
Sv: Hur ska föräldrarna få mera tid för barnen

Folk kan börja säga nej till alla prylar som de tror att de, och deras barn, måste ha! De flesta familjer skulle klara sig på mindre än två heltidslöner om fokus sattes på tid med barnen istället för dyra bilar, fina kläder och det senaste i elektronik...

:bow:

Och sedan tycker jag det är lite lustigt med dessa pappor som så HEMSKT GÄRNA vill ha barn och sedan när ungen är född förutsätter de att mamman ska ta allt jobb o ansvar :confused:
 
Sv: Hur ska föräldrarna få mera tid för barnen

Gnufs!
Jag tycker det är hemskt... :crazy:

Vad tycker du är en lagom vistelsetid på dagis, då? När jag jobbade 60% och VERKLIGEN ansträngde mig för att ha så korta dagar som möjligt, så var min dotter ändå 6½ timme på dagis per dag, fyra dagar i veckan. Jag tyckte ändå det var rätt OK - hon blev lämnad kvart i åtta av sin pappa, åt frukost på dagis, och var där hela förmiddagen med samling, utelek etc, och sedan lunch. Efter lunch var det sovstund, och oftast sov hon då fram tills jag hämtade henne kvart över två. Och så hade vi det även sedan, när jag började jobba 75%, fast varje dag, ända tills jag tyckte det var läge för längre dagar men med ledig onsdag igen...

Sedan kanske jag inte tycker att man skall se all tid på dagis/fritids som "arbetstid" - i min dotters fall tycker jag att det är skolan som är "arbetet", på fritids har de det ganska fritt och möjlighet att leka med vad/vem de vill.
 
Sv: Hur ska föräldrarna få mera tid för barnen

Folk kan börja säga nej till alla prylar som de tror att de, och deras barn, måste ha! De flesta familjer skulle klara sig på mindre än två heltidslöner om fokus sattes på tid med barnen istället för dyra bilar, fina kläder och det senaste i elektronik...

Vi skulle absolut klara oss på EN av våra löner, åtminstone om den lönen var min mans (han tjänar lite mer än jag). Men det innebär ju inte automatiskt att jag vill bli hemmafru....?
 
Sv: Hur ska föräldrarna få mera tid för barnen

Utan att förringa problemet med föräldrar som är mer frånvarande än närvarande vill jag bara säga att i mina pojkars klasser finns ingen som helst korrelation mellan vilka barn som är stökiga/har problem i skolan med deras vistelsetid på dagis/fritids genom åren.
 
Sv: Hur ska föräldrarna få mera tid för barnen

Fast det är ju inget som säger att man behöver leva på en lön, och att det då är bara den ena personen som heltidsarbetar. Kan man inte tänka sig ett exempel där den ena personen kanske jobbar 80%, och den andre jobbar 60%?
 
Sv: Hur ska föräldrarna få mera tid för barnen

Vad tycker du är en lagom vistelsetid på dagis, då? När jag jobbade 60% och VERKLIGEN ansträngde mig för att ha så korta dagar som möjligt, så var min dotter ändå 6½ timme på dagis per dag, fyra dagar i veckan.

Sedan kanske jag inte tycker att man skall se all tid på dagis/fritids som "arbetstid" - i min dotters fall tycker jag att det är skolan som är "arbetet", på fritids har de det ganska fritt och möjlighet att leka med vad/vem de vill.

Jag tror inte man kan säga det generellt, eftersom det är så olika på barn till barn. Men jag skulle, såhär spontant, önska att de inte behövde vara där mer än fem timmar. Och att alla barn skulle få betydligt längre tid (gärna flera år) med sina föräldrar innan skolan börjar. Jag tror det är värdefullt.
Men svårt att genomföra, givetvis. I alla fall om vi ska ha den standardhets som vi har idag på det materiella området.

Eftersom jag jobbat på förskola, så är jag benägen att se barnens vistelse där lite som arbetstid. Efter en dag där är barnen verkligen trötta. Det är rätt ansträngande för dem.
 
Sv: Hur ska föräldrarna få mera tid för barnen

Utan att förringa problemet med föräldrar som är mer frånvarande än närvarande vill jag bara säga att i mina pojkars klasser finns ingen som helst korrelation mellan vilka barn som är stökiga/har problem i skolan med deras vistelsetid på dagis/fritids genom åren.

Det var inte riktigt så jag menade egentligen, även om jag inser att det blev förbannat luddigt.
Däremot är det förskolepersonalen som får uppfostra barnen i större utsträckning än föräldrarna. Det kan givetvis bli bra i slutänden, men jag tycker ändå att det är föräldrarnas huvudsakliga ansvar.
 
Sv: Hur ska föräldrarna få mera tid för barnen

:bow:

Och sedan tycker jag det är lite lustigt med dessa pappor som så HEMSKT GÄRNA vill ha barn och sedan när ungen är född förutsätter de att mamman ska ta allt jobb o ansvar :confused:

Håller med dig. :bow:
Men jag tycker det är precis lika underligt med alla dessa mammor som HEMSKT GÄRNA vill ha barn och sedan när ungen är född förutsätter de att det bara är att köra barnvagn i ett år och sedan lämna in ungen på förvaring medans dom gör karriär och förverkligar sig själva och allt annat som måste göras för att inte hamna i kvinnofällan.
 
Sv: Hur ska föräldrarna få mera tid för barnen

Vårdnadsbidraget är ju en bra grej - på sätt och vis - men det har problemet kvinnofällan där, som inte alls känns bra.

Jag tror inte att man kan ta hänsyn till det där med kvinnofällan till 100%. Det är en viktig faktor att ta med i beräkningen, men för mig känns det viktigare att barnen mår bra.

Jag håller fullständigt med dig om att det är mycket viktigare att en förälder finns hemma alla vanliga gråa vardagar än att man gör en massa aktiviteter ihop. Det är i vardagen alla problem dyker upp och det är där tryggheten behövs mest.
Något många glömmer i den här debatten är tonårstiden. Det är minst lika viktigt , kanske till och med viktigare, att det finns en vuxen hemma när tonåringarna kommer hem från skolan. Tyvärr glöms det ofta bort och man focuserar bara på dom små barnen.
 
Sv: Hur ska föräldrarna få mera tid för barnen

Utan att förringa problemet med föräldrar som är mer frånvarande än närvarande vill jag bara säga att i mina pojkars klasser finns ingen som helst korrelation mellan vilka barn som är stökiga/har problem i skolan med deras vistelsetid på dagis/fritids genom åren.

Jag tror inte att problemet är så mycket att barnen har långa dagar på dagis/fritids utan snarare att många barn inte får tillräckligt med uppmärksamhet när de kommer hem.
 
Sv: Hur ska föräldrarna få mera tid för barnen

Tja, om man bryr sig mer om kvinnofälle grejen kanske man inte ska skaffa barn om man inte har tid?
Eller så får man göra klart för killen man ska skaffa barn med att han får vara beredd på att det blir en mansfälla istället.
Kort sagt, för att få mer tid för barnen ser jag ingen annan lösning än att korta sina egna arbetstider, vem som gör detta tycker jag är upp till familjen.
Själv kommer jag vara hemma med min son efter föräldraledigheten, min sambo tjänar mest så vi vore bra dumma om han skulle stanna hemma bara för att få ngn procent mindre av kvinnofällefamiljer.
 

Liknande trådar

Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
25 766
Senast: alazzi
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Har tänkt på detta rätt mycket på senaste tid, av anledningar som jag kommer att nämna nedan. Vet inte egentligen varför jag skriver...
2
Svar
33
· Visningar
5 374
Senast: warg
·
Gravid - 1år Jag känner inte att jag tycker om mitt barn längre. Hur överlever man det? Jag älskar honom och skulle offra livet för honom när som om...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
25 054
Senast: Amk
·
Relationer Jag behöver hjälp i att reda ut mina tankar kring en sak. Min man är oerhört snäll, omtänksam, osjälvisk och mån om att andra ska må...
Svar
16
· Visningar
2 269
Senast: pimy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avlivning älskade katt
  • Valp 2024
  • Hur hanterar ni åksjuk valp?

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Vi med egen gård/stall
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp