Hur ska en bra manteltecknad kanin se ut?

Sv: Hur ska en bra manteltecknad kanin se ut?

Jag har också googlat ;). Vad är det som gör teckningen i ditt exempel så bra?

Hittade iofs det här på hemsidan du länkade till:

"Mantelteckning (Svart = AA BB CC DD gg Kk)

Djurens grundfärg är vit med teckning i någon i standarden godkänd färg eller i kombination med Zobel - eller Japanteckning i färgen svart/gul eller blå/gul. Kroppen skall vara manteltecknad. Manteln täcker största delen av ryggen och sidorna. De färgade partierna täcker största delen av huvudet samt öronen i sin helhet. Enskilda vita fläckar i pannan och på nacken t o m skulderbladen är inget fel. Enskilda färgade fläckar på buken och benen är inget fel.

Bottenfärg: på de vita partierna skall den vara vit, på de färgade enligt respektive teckningsfärg.
Ögonfärg: enligt respektive teckningsfärg. Klofärg: färglös.

Vanliga fel som medför poängavdrag
Vita fläckar i de färgade partierna. Flera enskilda färgade fläckar på buken. Avdragen varierar beroende på antalet fläckar samt fläckarnas storlek.

Diskvalificerande fel

Övervägande vit färg i manteln och på huvudet (mer än 50%) samt vita fläckar på öronen. Övervägande fläckar på buken eller färgad buk. Helt färgad eller övervägande färgad bottenfärg på de vita partierna."

Det som gör mantelteckningen bra, är att det ska se ut som om någon har lagt på en mantel över ryggen/huvudet på kaninen (därav namnet).

Kan visa ett exempel med en av mina honor, som har en dålig mantelteckning. Så kanske du ser skillnaden i min honas dåliga teckning, och den andra kaninens bra teckning.

Hon har för mycket vitt i sin mantel.
Syns speciellt i nacken och vid skuldrorna.

Plus att hon har för många vita partier i ansiktet.

laste fel tyckte det stod MANDELtecknad, borde ju ha blivit den gulligaste teckningen hittils fast jag inte kan tanka mig hur den skulle se ut...:D

Liknande trådar

Övr. Hund Jag ska välja tilltalsnamn till min valp, och jag har lite svårt att "hitta rätt". Jag har läst mig till att hundar hör vissa bokstäver...
2 3
Svar
59
· Visningar
2 920
Senast: MML
·
Anläggning Kortversion: Vad har ni för erfarenhet av kaniner som tillfälligt sällskap till häst? Bra, dåligt, ingen effekt alls? Stressad kanin...
2
Svar
28
· Visningar
3 462
Senast: tanten
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 978
Senast: fixi
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 024
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar