Hur ska den bomlösa ligga egentligen...?

MagicaDeHex

Trådstartare
Hjälp! Nu ska jag köpa mitt livs första bomlösa men har i ärlighetens namn ingen aning om hur den ska ligga på hästen:confused:

Eller rättare sagt hur det skall se ut.

Förklara gärna för mig ,och det vore toppen med bilder på bomlösa som ni VET ligger bra på eran häst.
Gärna utan padd under så jag kan se ordentligt:D

Sv: Hur ska den bomlösa ligga egentligen...?

Nu vet jag inte vad för sadel det är du tänkt skaffa. Men här är bilder på min barefoot stella(cherokee i syntet) som låg bra på min ponny. Dock fick jag byta ut frampommeln mot att stoppa i massa trasor(hårt backade) eftersom han är väldigt bred. Har ej kvar sadeln nu.

DSC06441.jpg

Z2.jpg

Bättre du ser hur dom ska ligga MED pad eftersom du ändå måste ha det :laugh:

Fin häst!

Jag hade tänkt mig en bomlös westernsadel, men om det visar sig att en annan passar bäst så tar jag naturligtvis den:p

Ska dom ligga som en vanlig sadel runt manke och bogar? alltså så man ser som en kanal under? och såklart så ej bogen slår i?

Mankfriheten är det som du ska titta mest på! Det är väldigt viktigt och så är det ju med alla sadlar. Annars vet jag inte riktigt, det ska kännas bra helt enkelt för både häst och ryttare. :P och sen är det ju väldigt väldigt VÄLDIGT viktigt med en bra pad!

Det är samma kriterier som på en bomsadel/bladsadel/vadsom.

Sadeln ska ligga i balans och följa ryggen bra. Sadelgjordsstopparna ska vara placerade på ett bra ställe. Sadeln får absolut inte trycka eller skava.

Det finns så himla många olika bomlösa sadlar så det går inte att ge en enkel beskrivning. Är du osäker på om en sadel passar eller inte, anlita en utprovare.

Ja det är nog säkrast i detta fallet känner jag.

Men den skall alltså sitta som hästens "vanliga" sadel då.

Ville bara försäkra mig om att det inte va ngt speciellt man ska tänka på vid bomlös...utöver det vanliga" sas.

Den jag har i tanken är ju en westernvariant. Men räcker det inte med en vanlig tjock padd då? Eller måste man ha en special då oxå?

Känner mig som en riktig beginner helt plötsligt:p

Barefootsadlarna har de bra förklarat på Rustorps hemsida tycker jag om just hur den ska ligga :) Har ingen annan erfarenhet av bomlösa förutom dem så det kan jag inte uttala mig om.

De bomlösa som jag har haft låg som vanliga sadlar. Man var tvungen att ha specialpaddar till dem eftersom paddarna skulle värmas upp av hästen och formas varje gång. Först la man på padd och sadel och fäste gjorden. Sen fick man vänta lite och dra gjorden bit för bit när padden var uppvärmd.
Fördelen med de här sadlarna var att hästarna kunde hoppa runt som idioter utan att man kom ur balans, man satt som en smäck! Nackdelen var att det var grymt svårt att få sadeln att ligga still. Den halkade lätt åt sidan om hästen slog på en brall eller nåt. Och det hjälpte inte hur mycket man än drog gjorden.
Westernvarianterna kanske ligger bättre?

Vad är det för sadel du funderar på? :-)
Barefoot sadlarna ska ju ligga lite på bogbladen, jag hade en Arizona men den gled bak och lade sig bakom bogbladet så jag skickade tillbaka den.
Har beställt en annan nu som jag hoppas ska fungera bättre :-)

Startrekk har en bra sida om inpassning, men jag minns inte om western-varianten var med också. Tror det var deras amerikanska sida den fanns på, jag hittade den när jag googlade.

Liknande trådar

Utrustning Jag har en två-åring som kommer börja bli inriden mot slutet av året då hon kommer vara runt 2,5 år. Vi har ett fåtal pensionerande...
Svar
5
· Visningar
410
Senast: Emuliiaa
·
Relationer Jag har upplevt en situation som väldigt irriterande under några år nu, för någon vecka sedan så escalerade min irritation och jag blev... 2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 003
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
644
Senast: cowgirl81
·
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under... 2
Svar
25
· Visningar
2 189
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka