Fast det går alldeles utmärkt att skapa sig kostnader som inte går att strypa som ligger strax under löneutbetalningen, på vilken nivå som helst. Men jag förstår din poäng och visst är det svårare ju mindre kostymen är, att klämma sig igenom den.
På din andra fråga; för min del handlar det nog om just en stark pliktkänsla. Jag har skrivit ett bindande avtal med en arbetsgivare om att utföra vissa uppgifter inom vissa ramar. Om jag då, trots ev sjukdom, fortfarande bedömer mig kapabel att tillföra något inom de uppgifterna så arbetar jag för att göra det. "Hög arbetsmoral" har jag svårt att definiera utan väljer istället "stark pliktkänsla". Men om man som jag, kan arbeta hemifrån, så blir tröskeln lägre. Jag behöver inte tänka på smittsamheten. Jag behöver inte orka långa stunder i sträck.
Sedan arbetar jag inte alls om jag känner att kroppen verkligen behöver vila. Men sådär 100% vila verkar min kropp bara behöva någon halvdag om året vid sjukdom, utöver den nattsömn som jag varmt välkomnar.