Hur sjuka är ni innan ni är hemma från arbete?

Jo, men bättre att man är hemma två heldagar och blir frisk än går runt och är risig och presterar på 50% i en eller ett par veckor.

Eller drar på sig lunginflammation, hög feber en längre period, eller bara tvingas vara hemma en vecka pga rejäl förkylning. Nu senast spräckte en arbetskamrat trumhinnan. Vi har även exempel där trötthet osv senare visat sig vara rejält allvarliga sjukdomar som visserligen inte blivit direkt "värre" av jobbet men som inneburit lång sjukhusvistelse och lång rehabilitering.

Jag tycker absolut gemeneman är på tok för dåliga på att vara rädd om sin enda kropp!!

Nja, det kostar företaget massor att man är hemma.

Det kostar mindre att en person är hemma två dagar än att hela personalen är hemma i omgångar på grund av samma smitta som går runt, runt eftersom att folk inte stannar hemma när de smittar. Och det kostar mindre med kort sjukfrånvaro än med långtidssjukskrivna som blir dåliga på riktigt för att de inte skött om sig själva när de varit sjuka.

Jag har kontakter (privat) med mycket infektionskänsliga personer - som faktiskt kan dö av att "duktiga" personer är sjuknärvarande. Och som måste jobba för att livnära sig, så de måste åka kommunalt etc. Deras liv är jätteroligt i november och februari när "alla" på tunnelbanan snorar och hostar (här brukar några de "duktiga" bukefalisterna påpeka att infektionskänsliga minsann kan stanna hemma själva om de nu är så rädda för att dö - men samma duktiga personer brukar inte berätta vad de då ska leva av. Det har liksom inte gått in att vara sjuk ofta betyder att man får en sämre ekonomi. Men antagligen ser man det som en samhällstjänst om man går ut och hostar på lite pensionärer, multisjuka eller andra minusposter)

Problemet är bara att det plötsligt kan uppstå situationer när vi friska hamnar i samma situation. T.ex. när spanska sjukan gick då var det mest de unga som dog. De smittade varandra på jobbet eller på väg mellan jobb och hem. Så personligen tycker jag att det vore bra om man kunde ta bort karensdagarna när man t.ex. har en ny okänd influensa på ingång (jag tror nämligen att inkomstbortfallet och omtanken om den egna plånboken ligger bakom mycket sjuknärvaro)

Själv är jag en frisk person (jag är nog t.o.m. immun mot kalivirus - peppar, peppar)

Denna tråden tycker jag dock speglar verkligheten på min arbetsplats rätt bra. Även om vissa även inte vill vara borta sjuka pga inkomstbortfall och många framförallt har lite svårt o inte komma till jobbet pga arbetsbelastningen, det känns som att man lämnar kollegorna i sticket helt enkelt. Det senare jobbar våra närmsta chefer flitigt med att motarbeta såklart, hela gruppen ställer ibland upp lite för mycket, vi har väldigt hög arbetsmoral på min arbetsplats.

Ja, det är jättevanligt att man gör så. Det blir ett individproblem (en person är sjuk) som man löser genom att hjälpas åt att täcka upp, vilket gör att någon annan kanske blir sjuk på kuppen. Och egentligen är det ju strukturen det är fel på - det måste finnas möjligheter för folk att vara hemma när de är sjuka, utan att det drabbar kvarvarande på jobbet.

Sen är ju sjukdagar ett viktigt instrument i att analysera hur folk egentligen mår på arbetsplatsen, för att kunna upptäcka eventuella arbetsmiljöproblem. Är man aldrig hemma när man är sjuk så faller ju det analysverktyget helt och det ser ut som om alla på den arbetsplatsen är friska hela tiden.

Det kostar mindre att en person är hemma två dagar än att hela personalen är hemma i omgångar på grund av samma smitta som går runt, runt eftersom att folk inte stannar hemma när de smittar. Och det kostar mindre med kort sjukfrånvaro än med långtidssjukskrivna som blir dåliga på riktigt för att de inte skött om sig själva när de varit sjuka.
Man smittar även innan det brutit ut, så smittspridningen kommer du inte ifrån.
Jag tycker att jag är lite eller mycket snuvig hälften av tiden, tycker ni verkligen att det är rimligt att vara hemma 2 veckor i månaden?
Nej, hemma är man när man är för sjuk för att kunna jobba.
Får man gå till affären och handla när man är snuvig?
Till apoteket för att köpa näsdroppar?

Jag har ganska låg tröskel, varför ska jag jobba om jag är sjuk? Har jag feber/jätteförkyld/superont i huvudet jobbar jag inte.

Har sjukat/ringt och sagt att jag inte kommer några gånger pga trött/noll sömn. Men vi börjar jobba 05, så jag måste åka strax efter 4. Har jag då sovit 1-3 timmar är jag ju livsfarlig i trafiken. Trots att jag jobbar i Göteborg så finns ingen kollektivtrafik till mitt jobb så tidigt så jag måste köra. Finns heller ingen kollega som bor i närheten att åka med och taxi skulle göra att jag går minus på att arbeta den dagen. Så därför jobbar jag inte om jag är för trött. Somnade en gång när jag körde och det gör jag aldrig om, sen om nån annan tycker det är fel att inte jobba pga trött skiter jag i, jag vill inte dö/krocka med någon så den dör.

Annars jobbar jag väl på, jobbade nästan alla dagar trots att jag gravid-kräktes flera gånger i timmen på jobbet och satt och grät på toaletten från typ april fram tills nyligen. Uppenbarligen är jag effektiv ändå för ingen hade märkt att jag försvann iväg typ totalt 1.5-2 timmar per arbetsdag för att spy.

Man smittar även innan det brutit ut, så smittspridningen kommer du inte ifrån.
Jag tycker att jag är lite eller mycket snuvig hälften av tiden, tycker ni verkligen att det är rimligt att vara hemma 2 veckor i månaden?
Nej, hemma är man när man är för sjuk för att kunna jobba.
Får man gå till affären och handla när man är snuvig?
Till apoteket för att köpa näsdroppar?

Man minskar åtminstone smittspridningen väsentligt. Och lite snuvig skulle jag inte säga är att vara så sjuk att man bör vara hemma. Däremot om det rinner och man hostar och är uppenbart sjuk.

Sen har jag inte sagt ett ord om vad man "får" eller inte får göra, och jag uppskattar om du inte uttrycker dig som att jag är en del av ett kollektiv.

Är man rejält snuvig och mår dåligt två veckor i månaden tycker jag att man bör uppsöka en läkare.

Alltså, att vara förkyld är ju ett relativt begrepp. Förkylning kan innebära allt från lite täppt i näsan till fullt skyfall av snor och feber. I det första fallet känns det kanske inte rimligt att stanna hemma, medan i det andra fallet tycker jag att man gör både sig själv och andra en otjänst genom att släpa sig iväg av principsak.

Man minskar åtminstone smittspridningen väsentligt. Och lite snuvig skulle jag inte säga är att vara så sjuk att man bör vara hemma. Däremot om det rinner och man hostar och är uppenbart sjuk.

Sen har jag inte sagt ett ord om vad man "får" eller inte får göra, och jag uppskattar om du inte uttrycker dig som att jag är en del av ett kollektiv.

Är man rejält snuvig och mår dåligt två veckor i månaden tycker jag att man bör uppsöka en läkare.
Det var inte menat att låta otrevligt, snarare ett uttryck för min frustration. Du är en del av den massa som tycker att man ska vara hemma vid förkyldning som jag förstod ditt inlägg, din text var lämplig att svara på, ta det inte mer personligt än så.

Angående att gå till läkaren så säger läkaren att det är bara att vänta, vissa får långdragna förkyldningar och andra får feber och ett snabbt förlopp. Min dotter har det likadant som jag, så det är nog inget konstigt alls, bara att acceptera. Vi får nästan aldrig feber, det har sina fördelar.

Om jag behöver vila pga sjukdom eller riskerar att smitta andra så stannar jag hemma och arbetar. Ytterst sällan som jag helt behöver ställa in att arbeta pga sjukdom, annat än de gånger jag varit inlagd på sjukhus eller är extremt trött vid influensa - då kan man behöva en hel dags vila.

Runt 0.5 sjukdagar om året har jag snittat de senaste 10 åren.

Ja, hur sjuka måste ni känna er innan ni är hemma vid till exempel förkylning?

Det beror på, främst måste jag känna mig nog pigg för att orka jobba. Ibland rinner näsan men jag är inte supertrött och då brukar jag jobba. Är jag däremot jättetrött så jobbar jag inte. Smittspridning är jag inte så orolig för då jag jobbar på en högstadieskola och vi har konstant smittspridning. Hade jag jobbat på förskola hade jag dock tänkt annorlunda eftersom det är så få och små barn och väldigt sårbart med ev. sjuk personal och sådant.

Om den dyra karensdagen slopades eller minskades rejält kanske folk som jobbar vara hemma mer när de är sjuka. Många på mitt jobb som resonerar så, att de har inte råd att stanna hemma pga hög karens. Galet:crazy:
Den är ju hög, vet inte exakt men kring 900 kr första karensdagen.

Om den dyra karensdagen slopades eller minskades rejält kanske folk som jobbar vara hemma mer när de är sjuka. Många på mitt jobb som resonerar så, att de har inte råd att stanna hemma pga hög karens. Galet:crazy:
Den är ju hög, vet inte exakt men kring 900 kr första karensdagen.

Den beror ju helt på hur mycket man har i lön. En dagersättning är en dagersättning.

Den beror ju helt på hur mycket man har i lön. En dagersättning är en dagersättning.

Har man otur och blir sjuk och tvingas ta två karensdagar på en månad blir avdraget över 2000 kr. Det är mycket om du jobbar som till exempel usk på deltid och får ut en lön på 14-15 tusen.

Har man otur och blir sjuk och tvingas ta två karensdagar på en månad blir avdraget över 2000 kr. Det är mycket om du jobbar som till exempel usk på deltid och får ut en lön på 14-15 tusen.

Fast 1 dag av 22 (normalmånad) är 4-5 % av lönen oavsett nivå. Så tjänar man lite, förlorar man mindre. Det är helt proportionerligt. Dina siffror verkar inte kunna stämma?

Fast 1 dag av 22 (normalmånad) är 4-5 % av lönen oavsett nivå. Så tjänar man lite, förlorar man mindre. Det är helt proportionerligt. Dina siffror verkar inte kunna stämma?
Du glömmer att ju mindre du har desto mer behöver du varje krona (Detta är inget vänster-påhitt utan nationalekonomins teori om minskande marginalnytta) dessutom ska du ta bort helgdagar och semester när du räknar ut karensdagen. En karensdag är 1/200 av din årslön före skatt. Så tjänar du 200 000 om året förlorar du 1 000 kr.

Det är gott att som du kunna arbeta hemma när man är krasslig

Du glömmer att ju mindre du har desto mer behöver du varje krona (Detta är inget vänster-påhitt utan nationalekonomins teori om minskande marginalnytta) dessutom ska du ta bort helgdagar och semester när du räknar ut karensdagen. En karensdag är 1/200 av din årslön före skatt. Så tjänar du 200 000 om året förlorar du 1 000 kr.

Det är gott att som du kunna arbeta hemma när man är krasslig

Det är nog väldigt olika mellan individer men generellt har du rätt. Det jag ville ta bort var missuppfattningen att karensdagen hade en absolut kostnad i kronor och därmed skulle vara extra superhemsk för låginkomsttagare. Den är just proportionerlig mot lönen.

Och ja, det är en bra förmån tycker jag att ibland kunna arbeta hemifrån.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag blev stucken av två getingar (jordgetingar?) igårkväll för lite mer än 24 timmar sedan, när jag pysslade i trädgården och råkade...
Svar
16
· Visningar
712
Senast: ptr
·
Kropp & Själ Jag har en vårta på ena fingret. Den sitter illa till och gör j*kligt ont till och från. Efter drygt 3 år har den fortfarande inte velat...
2 3
Svar
49
· Visningar
2 106
Senast: MissFideli
·
Kropp & Själ Jag käkar frukost vid 04, den består av 2 ostmackor, juice, kaffe och youghurt. Åker sen och jobbar, jobbar med städ. När jag...
2 3
Svar
43
· Visningar
1 474
Senast: Halcyon
·
Kropp & Själ Natten till igår fick jag ett samtal om att en nära anhörig från ingenstans försökt ta sitt eget liv. Det kom som en chock för alla...
2
Svar
24
· Visningar
1 558
Senast: Twihard
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar