Hur sitter dragselen?

Red_Chili

Trådstartare
Jag har köpt en dragsele till tanten, meeen jag är inte helt säker på att den sitter som den ska. Jag har aldrig haft en dragsele förut, därav osäkerheten.

När hon stod i djuraffären och drog som en tok mot godis på golvet såg det ut såhär:
DSC01287copy.jpg

Lite snett satt selen då, för hon stod böjd i kroppen.

Och när vi gick lite på vanlig mark såg det ut såhär: (klicka på bilden så får ni en film)


Det jag funderar på är om den är för lång? det känns lite som det, samtidigt står det på Björkis hemsida att det inte gör så mycket om de är för långa. Det som gör att den känns lite för lång är att den nästan "trycker ihop" över bakbenen, om selen var kortare kanske den skulle vara mer vid midjan på henne och det kanske hade varit bättre? Eller?
 
Sv: Hur sitter dragselen?

Den sitter helt okej tycker jag.

Det viktiga är ju att den går över ryggslutet. Sen är det ju inte super viktigt så länge hunden inte ska bli draghund på heltid. Men absolut den sitter bra till det du ska ha den till...
 
Sv: Hur sitter dragselen?

Okays :)
Tanken är att hon ska få dra lite då och då, mig när jag joggar och även cykel, hela tiden på snäll mark (nu blev det knutet koppel runt min midja och på asfalt bara för att visa hur selen satt). Hur ofta det blir vet jag inte, men det blir ju aldrig jättetungt hon drar eftersom jag kan hjälpa till på cykeln när det behövs.
 
Sv: Hur sitter dragselen?

Bra att du tycker det :D Fick tips från en tjej om att man kan korta upp ryggbanden lite, så blir det lite bättre där bak.. Ska kika på om det kan vara någonting.

Jag fotograferade nya bilder nu också och passade på att testa selen på båda damerna.
Wahidah till vänster, Zala till höger. Mitt finger har jag lagt mot övre kanten av bröstbenet.
DSCF3925c.jpg
 
Sv: Hur sitter dragselen?

I mina amatörögon ser den waaaaay för stor ut, fast det kan ju vara så knepigt med vintisar att de behöver ha den storleken i halsen/runt bröstet. Annars säger man att det där repet ska sitta vid svansroten.

Hade en till Ziva som var för stor så banden gick sådär i ljumskarna som det gör med din och det gillade hon inte alls - på henne behöver de löpa precis längs med revbenen så att den inte trycker åt i mjukdelarna när hon drar. Men krummar inte dina damer och verkar obrydda så ska det väl inget göra:)
 
Sv: Hur sitter dragselen?

Nä alltså.. mina är lite knepiga, för de säger aldrig till om något är "mindre bra" :p Men jag ska korta upp ryggbandet lite så att den sitter bättre så, för fram sitter den bra iaf. Knepiga hundjäklar som inte kan vara byggda som alla andra :D
 
Sv: Hur sitter dragselen?

Den ser lite stor ut men ska du inte ha så mycket belastning så spelar det nog ingen roll :)

Till vintisar borde det inte vara så svårt att hitta passande dragselar tycker man, eftersom det är rätt hög % vinthund i många sprinters :)
 
Sv: Hur sitter dragselen?

Jag tycker också att det inte borde vara så svårt, meen tja.. det är det nog :p En vän hittade iof en som satt bra på hennes saluki, men den kostade 1000 spänn i affären här. Det har jag verkligen inte råd att lägga ut i nuläget, framförallt inte om jag kan få tag på en billigare som sitter bra efter lite småjusteringar.
 
Sv: Hur sitter dragselen?

Du är inte ensam om att ha problem med att hitta välsittande selar. När man står i butiken och provar så får jag känslan av att hundar förväntas vara jävligt feta - Selar som sitter bra över bog och bröstkorg går nästan två varv runt magen på Boss, och han är knappast byggd som en vinthund:p
:crazy:

IMG_9430.jpg
 
Sv: Hur sitter dragselen?

Det är därför jag har alla mina selar specialsydda annars, meen hon som syr dem har inte fått för sig att sy någon dragsele (än) så då fick det bli ett besök i djuraffären...
(och så måste jag bara säga: jösses vad toksnygg Boss är!)
 
Sv: Hur sitter dragselen?

Jo, hon håller ju på och försöker sy till sina, men blir aldrig nöjd och tänker därför inte sy till mina damer än :p Så har det iaf låtit lääänge och jag ville ha en sele nu ;)
 
Sv: Hur sitter dragselen?

Till det du ska ha selen håller jag med Piru att den duger alldeles utmärkt, skulle du ha börjat dra "på allvar", alltså jobbat hårt med högre belastning och längre sträckor där de arbetar och verkligen drar hela tiden hade jag sagt åt dig att specialbeställa en.
Tror tvärtom mot vad någon sa att det nog faktiskt ÄR svårt att hitta dragsele till vinthund. De har ju så pass lång och smal kropp, "riktiga" draghundar är ju mer satta i kroppen, om du förstår hur jag menar :D
Ska se om jag hittar någon bild där det syns bra hur selarna sitter på mina hundar.. återkommer:D
 
Sv: Hur sitter dragselen?

Äh, hittade ingen bra, hade bara den här:
166595_479199103190_579233190_5917663_7886384_n.jpg

Och man ser kanske inte så mkt hur selarna sitter där:D
 
Sv: Hur sitter dragselen?

Ja jösses, jag fotograferade selen uppifrån också, på båda hundarna och det kändes ju som om det var mer sele än hund just eftersom de är så tokigt smala över ryggen osv :D

Ska prova att sy till den lite idag. Lägger upp bild sedan på hur det blir då :p
 
Sv: Hur sitter dragselen?

Du kan ju kolla med dom som syr selar för WP? Dom specialsyr ju för varje hund, då borde dom väl kunna sy tull vinthund också? Vet ju iofs inte hur priserna ligger.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 567
Senast: fixi
·
Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
1 319
Senast: Trassel12
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 079
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 476

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Vinterridbyxor
  • Vetrinär besiktning
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp