Hur ser skoningen ut? *bilder*

CallMeAce

Trådstartare
Hade nya hovslagare ute i förrgår och det var ett par som skodde. Den ena skodde framhovarna och den andra bakhovarna. Sen sa några i stallet att dom tyckte dom hade skott hovarna trångt och "filat" väldigt mycket framtill vid tåkappan. Jag har ingen aning egentligen men de ser ju annorlunda ut mot min gamla hovslagare som är otroligt duktig och har skott i många många år. De nya hovslagarna var ganska nyligen utexaminerade båda två.

Så, någon kunnig som kan uttala sig?
Blev själv missnöjd med att dom tog sig inte tid att kolla på fötterna utan började bara sko med en gång och lyssnade inte när jag sa att han sliter ena sidan av framskon mer. När de skulle passa in skon för hoven så måttade dom efter den gamla skon istället för hoven.
Annars tycker jag att det ser bra ut men jag kan inte så mycket om hovarnas form och hur det ska se ut etc. därför är jag nyfiken bara, eftersom det är nya hovslagare för mig.
KLICKA PÅ bilderna så blir dom större :)
Bakhovarna



Framhovarna



En framhov undertill tyvärr var hoven inte kratsad
 
Sv: Hur ser skoningen ut? *bilder*

vid första anblicken så ser det ut som hovarna är värkade väldigt höga (trakterna) men då man ser från sidan så är det svårt att avgöra.. jag hade gärna velat se hela benställningen, då förstår man lättare varför en hovslagare gör som den gör..

tror inte att någon hovslagare jag haft under alla år inte kratsat ur och "skurit ren hoven & strålen".. :confused: konstigt att en nyutexaminerad hovis ej gör detta, frågade du? Jag brukar alltid vara med & bubblar nästan alltid av nya frågor, jag är enormt kunskapstörstande visserligen..

angående att hovis måttade efter den gamla skon kan vara för att just se hur den slitit, belastat denna och för att sen kunna åtgärda det då denne formar den nya skon. Normalt tar de av skon, verkar hoven, ser benställning/ hovensform, formar den nya skon & lägger den sen på hoven för att se att det inte glappar eller är snett, när den ligger som den ska så slår hovis fast den...
 
Sv: Hur ser skoningen ut? *bilder*

Ja, på bilden: En framhov undertill, ser ju skons skänklar ut att ligga snett.
 
Sv: Hur ser skoningen ut? *bilder*

korten är tagna dagen efter skoningen så detta är intehelt nyskodda bilder. De verkade ju ur strålen och sånt :)
Men det du skriver om att hovslagaren kollar benställning och sånt såg jag inte något av. Jag vet att min förra hovslagare ibland tog ut min häst för att se hur den rörde sig och var noga med att kolla på hovarna varje gång och så.
Dessa började sko med en gång och det kändes lite hafsigt...

Kan du säga mer om du får se benställningen också? Jag har inga kort på enbart benen så som jag tagit hovbilderna men jag har ju helkroppsbilder om du vill se?
 
Sv: Hur ser skoningen ut? *bilder*

ja det vore trevligt att se ... men tro ej att jag är någon expert, jag "har varit med länge" & sett mycket men är ej hovslagare eller vet. ...
 
Sv: Hur ser skoningen ut? *bilder*

Du borde att tagit bilderna framifrån i lägre position, som sidobilderna.

Tycker att både v. fram o bak ser konstiga ut.
hoven som visar undersidan ser understucken ut.
Vill att skon ska gå hela strålens längd.
Synvilla?
 
Sv: Hur ser skoningen ut? *bilder*

bara-undrar om det inte finns belägg för att utbildningarna absolut borde vara minst dubbels så lång som den för dagen är.

Hovis är en av dom många hovisar som anser det.
 
Sv: Hur ser skoningen ut? *bilder*

Hoppas att de här bilderna blr bra annars får jag försöka ta bättre bilder...

PICT0048.jpg

PICT0049.jpg
 
Sv: Hur ser skoningen ut? *bilder*

Vad menar du med understucken?
Menar du att skon borde varit större?
För det känns lite som att dom filade mycket fram vid tåkappan för att skon skulle räcka längre bak mot ballarna...?
 
Sv: Hur ser skoningen ut? *bilder*

Kallar det för att kapa tån.
Hela hoven har vuxit framåt.
Skulle inte vilja ha dessa hovar.

Hur ofta skor du om?
Om hästen skos ofta eller ständigt tar av sig framskorna kan det vara befogat med så korta armar på skon.

Men om den går längre än 4-5 v. har trakten hamnat utanför skon o tån kan då "ge sig iväg"
Tycker heller inte om trånga hovar.
Men som sagt, bilderna o mina gamla ögon kanske spelar mig ett spratt:crazy:
 
Sv: Hur ser skoningen ut? *bilder*

Ja brukar få sko om honom var 7 vecka, ibland blir det var 8 vecka.
Men varför tror du dom har kapat tån istället för att lägga på en större sko?

Han tar aldrig av sig skorna nuförtiden, de ramlade av hela tiden för några år sedan men nu sitter dom nästan alltid kvar.

När du skriver att du inte skulle vilja ha dessa hovar, menar du skoningen eller hovarna i sig då?
Vad menar du med att "tån kan ge sig iväg"?

Kan försöka komma ihåg att ta kort så som du ville ha dom imorgon så du kan få se bättre
 
Sv: Hur ser skoningen ut? *bilder*

Jag är ingen hovis, men är hovfixerad:cool:
När skon inte är utlagd( så att den har att växa i) så finns det inget som skjuter ut att trampa på.
Bekvämt. Då slipper man tappskor.

Din hovis kapar tån för att den förhoppningsvis inte ska skjuta iväg så mkt.den har då oxå lättare att rulla över(när hoven lämnar marken).
Hovarna är inte runda utan avlånga o lite trånga i min smak.s

Det skulle finnas skor i halvnr.. En större sko kanske blir för stor.

Jag skulle sko o m oftare o be om mer traktstöd, om jag vore du.
 

Liknande trådar

Hästvård Jag börjar bli helt uppgiven av dessa ständiga tappskor mina hästar skaffar sig. Vad tusan ska man göra? Min förra häst hade max 4...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
14 041
Senast: Marvin
·
Hästvård Idag red jag min ena ponny för första gången efter skoning, hon skoddes förra tisdagen och har haft skön vila. Dock märkte jag att hon...
Svar
18
· Visningar
3 467
Senast: Raderad medlem 124573
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 320
Hästvård Min åring har en ganska problematisk strålröta i alla fyra hovar och eftersom jag inte är bekant med strålröta under mina 20år som...
2
Svar
29
· Visningar
8 525
Senast: skuggi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp