Hur ser regler ut för utevistelse?

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare F_M
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 2
  • Visningar Visningar 1 389

F_M

Trådstartare
Nu undrar jag hur det egentligen ser ut med regler angående utevistelse för hästar? Finns det något som säger att en häst måste få vistas ute i hage? Eller får man ha dem att stå inne flera dagar i sträck utan att någon kan göra något åt detta? Vet några stall som har sina hästar att stå inne. Och det gäller inte att de står inne bara någon dag på grund av dåligt väder...
I ett av stallen så står hästarna inne 3-4 dagar i sträck och sen slipper de ut 2-3 timmar, för att sen igen stå inne 2-4 dagar i sträck. I enstaka fall så får de vara ute 6 timmar, men detta händer sällan. I ett annat stall så får de gå ut 2-3 timmar varje dag och resterande tid så står de inne. Någon annan motion får dessa hästar inte, utan de får bara stå i sina boxar. Detta har pågått hela vintern, och fortsätter fortfarande. Båda stallen är rätt "undangömda", vet man inte om att det finns stall just där så skulle man aldrig kunna gissa att de finns heller. Båda är privatstall. Det är sammanlagt 11 hästar det gäller. Till saken hör också att i ett av stallen så är de släkt med veterinären här i nejden, och det andra stallet så är också väldigt bra bekant med veterinären, och h*n gör ingenting fast h*n vet om att detta pågår i båda stallen. Dessutom så är det ena stallets ägare en sån person som väldigt många ser upp till, och h*n har väldigt många bekanta inom hästvärlden i hela landet. Men ingen av dessa vet om att detta pågår. De ser ju bara att hästarna ser fina ut på utsidan och inget annat.
Hur skulle ni göra/vad kan man göra i denna situation? Jag har ju inga bevis på allt detta, annat än mina egna ögon.

Sv: Hur ser regler ut för utevistelse?

"Du bör ge din häst möjlighet att röra sig fritt i rasthage eller motsvarande varje dag. Observera att en ny regel gäller från och med den 1 augusti 2010 då du ska se till att din häst dagligen har möjlighet att röra sig fritt i sina naturliga gångarter. "

Jordbruksverkets hemsida

Sv: Hur ser regler ut för utevistelse?

Här har jag kopierat ifrån Föreskrfter om hästhållning på Jordbruksverkets hemsida:

5 kap. Rastning och utevistelse
Allmänna krav
1 §7 Hästar ska normalt sett dagligen ges möjlighet att röra sig fritt i sina
naturliga gångarter.
För föl och unghästar upp till 12 månaders ålder ska denna rastning ske
tillsammans med minst en annan häst.
Första stycket gäller inte
1. hästar som på grund av skada eller sjukdom inte bör röra sig fritt,
2. när hästar tillfälligt befinner sig på annan ort än där de stadigvarande hålls,
3. om det är nödvändigt för att skydda hästarna vid onormala väderleksförhållanden,
4. om det är nödvändigt för att skydda hästarna från skador eller sjukdom vid
onormala markförhållanden som inte kunnat förebyggas,
5. om det är nödvändigt för att skydda hästarna mot allvarliga insektsangrepp,
eller
6. om det finns en omedelbar fara för rovdjursangrepp som rimligen inte kan
undanröjas på annat sätt.
Andra stycket gäller inte om risk för oönskad betäckning föreligger.
2 § Sådan rastning som avses i 1 § ska ske utomhus i rast- eller beteshagar.
Där möjlighet saknas att anlägga rast- eller beteshagar kan sådan rastning
istället ske i ridhus, paddock eller motsvarande.
3 § Hästar ska sommartid hållas och skötas på ett sådant sätt att risken för att
de ska utsättas för svåra insektsangrepp minimeras.

Liknande trådar

Hästvård Nån med erfarenhet av hovbensfraktur? Min häst blev halt på ett bakben och hoppade på 3 ben. Kan efter smärtstillande både gå och stå på...
2
Svar
25
· Visningar
1 976
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 207
Senast: Kilauea
·
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 280
Senast: skiesabove
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 742

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka