Hur ser ni på travsporten?

poniihest

Trådstartare
Är bara nyfiken på hur ni ser på travsporten.
Lite skeptisk till det hela, ibland undrar man varför och hur det ens får förekomma, ser hästar som är 9 år som ska gå i pension för att dom är utslitna på travet, det kroppen utsätts för där, likaså dressyr, är knappast nära "naturligt" . Enligt djurskyddslagen ska djur behandlas väl, skyddas mot onödigt lidande och hållas på ett sådant sätt att det ger dem möjlighet att bete sig naturligt och så att deras hälsa främjas.

Könet sys ihop på travston. Vulvaläpparna sys ihop och en liten öppning lämnas för att de ska kunna kissa. Anledningen är att hästar som suger in luft i vulvan blir ovilliga att springa. hästens tunga binds fast vid underkäken, att man amputerar gomsegel och syr igen könsöppningen. uppemot 70 procent av travhästarna kan lida av magsår enligt en svensk studie. de flesta hästar har en kort karriär inom travet, många skadas och skickas till slakt som unga…det är inte ovanligt att de förbrukade hästarna slaktas i Italien efter en lång, plågsam transport. Finns mycket mer. Sen är jag medveten om att det finns en annan sida av det hela också, tex att det finns få hästar som blir så välskötta som vissa travhästar, men den tråkiga väger tyngre.. vill höra tankar och åsikter! :) Jag är inte trångsynt och ser inte bara det dåliga, jag vet om att det mesta vi gör med våra hästar är långt ifrån naturligt men nu är det just synen på travsporten jag är ute efter..

Travsport handlar om att vinna eller försvinna och hästarna blir en förbrukningsvara i jakten på prispengar. Är det detta ATG menar med sin slogan ”För att hästar ger allt”?

Senast ändrad:
Sv: Hur ser ni på travsporten?

http://www.djurensratt.se/portal/page/portal/djurens_ratt/aktuellt/kampanjer/trav/travsport.pdf

grymt bra artikel där man får följa ett sto i hennes travkarriär.

"Genom fyraåriga stoet ”Work To Capacity” ges en bild av
hur livet för en travhäst kan se ut. Hon är till salu i juli 2008
för 5 000 kronor och det går att läsa hennes träningsdagbok
på tränarens hemsida.7 Den första träningsrapporten
är från 2006 och allting verkar börja bra, men redan efter
åtta månaders träning blir hennes framknän ”dåliga” och
hon får behandling.
I slutet av april 2007 drabbas hon av hög feber och är
snorig, men börjar tränas igen redan efter.. "

http://www.djurensratt.se/portal/page/portal/djurens_ratt/aktuellt/kampanjer/trav/travsport.pdf

grymt bra artikel där man får följa ett sto i hennes travkarriär.

"Genom fyraåriga stoet ”Work To Capacity” ges en bild av
hur livet för en travhäst kan se ut. Hon är till salu i juli 2008
för 5 000 kronor och det går att läsa hennes träningsdagbok
på tränarens hemsida.7 Den första träningsrapporten
är från 2006 och allting verkar börja bra, men redan efter
åtta månaders träning blir hennes framknän ”dåliga” och
hon får behandling.
I slutet av april 2007 drabbas hon av hög feber och är
snorig, men börjar tränas igen redan efter.. "

Grymt bra vet jag väl inte, men stoet du hänvisar till verkar den 080819 ha fått ett hem som ridhäst/sällskap/avel whatever o är inte längre en tränande travhäst.

Djurens Rätts artikel har diskuterats flitigt här på Buke förr o jag ser inte anledningen till ännu en tråd som kommer sluta i Pajkastning?

Ang ihopsytt kön så är en av anledningarna, som inte tas upp , infektionsrisken.

Amputerat gomsegel? nej men man opererar gomseglet på dessa hästar som får förslappat gomsegel. Man amputerar inte för sakens skull.

Tips; ut i ett travstall o skaffa dig en egen uppfattning av verksamt folk istället för att bilda dig en på nätet av folk som tror sig veta hur hästarna har det genom en kompis kompis fasters mans kusins dotters klasskompis mosters mormor....

Finns ju tyvärr mycket skit innom häst sporten:(

Känns som du har mycket dålig koll och sväljer osakligheter hur som helst. :crazy:

Caslick-operationer utförs på ston oavsett ras som suger upp luft i slidan eller som har en slidppning som sitter så avföringen riskerar att läcka in med svåra livmoderinflammationer som följd och som kan ge sterilisitet. Det är alltså av omtanke om hästen som det här görs.

Jag skulle vilja påstå att när det gäller magsår så är det ett mycket stort mörkertal bland hästar öht vilka som har problemet, inget som är specifikt för just travet, troligt så hänger en stor kraftfodergiva ihop med stress och det drabbar även ridhästar.

Jag blir sååååå trött på folk som tycker sig veta att "jakten på prispengar" är det som dominerar travsporten. Ta reda på lite fakta så kommer du upptäcka att det inte är riktigt så! De flesta travare betalar sig inte alls, ett antal tjänar in till sitt eget uppehälle/inköpskostnad/tillverkningskostnad och mycket få går med vinst.

Att äga travhäst är i de flesta fall = stort hål i plånboken och något man gör för att man tycker om hästarna och sporten, inte för att jaga hästen till att tjäna pengar!

Jag blir sååååå trött på folk som tycker sig veta att "jakten på prispengar" är det som dominerar travsporten. Ta reda på lite fakta så kommer du upptäcka att det inte är riktigt så! De flesta travare betalar sig inte alls, ett antal tjänar in till sitt eget uppehälle/inköpskostnad/tillverkningskostnad och mycket få går med vinst.

Att äga travhäst är i de flesta fall = stort hål i plånboken och något man gör för att man tycker om hästarna och sporten, inte för att jaga hästen till att tjäna pengar!
Nej de flesta travare betalar sig verkligen inte! Däremot tränarna kan tjäna riktigt stora pengar på okunniga hästägare... :crazy:

Själv tycker jag det är riktigt synd att det finns så mycket skit som smutskastar sporten.:(
det finns ju faktiskt de travtränare som är älskar hästar och är bra på att handskas med hästar och det och det finns många travare som älskar sitt "jobb"!

Jag tycker att det är ren okunskap att dra hela sporten i skiten.

Om nu hästarna skulle vara dåligt skötta, inte alls må bra. Inte tränas rätt, eller jaaa nu vad som kan vara så hemskt inom travet, skulle dom då springa?? Man måste ta väl hand om hästen för att den ska må bra, och vilja ge tillbaka.

Jag ser inte alls vad som ska vara så hemskt. Jag är uppväxt med trav, har ägt en del hästar även jobbat en del år. Att hästen är helt utsliten behöver ju inte vara orsaken till att man tar den av banan. Min häst tävlade tills det att han var 9 år, aldrig behandlad i benen, aldrig halt eller sjuk. Han plockades av för att han inte trivdes med uppgiften längre, han tyckte inte längre om tävlandet. Han är nu 19 år, aldrig halt, rids för fullt även körs vilket han tycker är toppenroligt.

Jag undrar hur många tex ridskolehästar det går på Sveriges ridskolor och harvar runt år efter år, att det går runt i manegen tills de kräks? Men jag antar att det finns människor runt dom oxå som ser till att de mår bra och tar ansvaret att se till när det även räcker för en ridskolehäst!! :)

Sedan det att man binder tungan, det är ju en säkerhetsfråga. För att hästen inte ska kunna kväva sig och så. Varför skulle inte detta vara godkännt när man får stoppa in vad skräp som helst i ridhästs mun??

Jag tycker att du ska ta ett besök i ett travstall. Skaffa lite erfarenhet.
//Sandra

De allra flesta travare som slutar tävla gör det inte för att de är utslitna, utan för att de tjänar för lite pengar, och alltså är för dyra att ha i träning.

Hur jag ser på travsporten är en mycket positiv syn.

Kan berätta om rutinerna i travstallet här hemma., våran fd travtränare(hästen bor hemma nu)

Fodras 6.00 och tempas och visiteras nogrannt,på med täcken,ut med hö i hagarna innan utsläpp, fylla hinkar. sedan utsläpp,. Beroende på om tränaren jobbar eller inte. annars runt 8.00
Körs antingen mellan 10.00-12.00(mockning innan körning)13.00-15.00. Olika . Tempas innan dem selas på så att hästen inte har feber och kollas nogrannt i visiteringen.
Kväller mellan 19-21 beroende på när allt är klart i stallet.
Vet kommer ut direkt något inte stämmer , kiropraktor+massör 1 gång i månaden och kollar igenom hästarna.
Mycket mat, alla hästarna i gott hull , god muskulatur. Syns direkt om dem inte skulle trivas.
Tävlas inte förän dem är redo. Enkel utrustning, spärrgrimma,huvudlag,sele,tungband(säkerhet!),check,slagrem( om nåt händer så får hästen förhoppningsvis inte benet över skaklen).

Förebyggande hjälp; back on track bandage över natten .

På ett ungefär hur det ser ut i ett amatörstall här och hur det går till.

Olika från varje stall men jag tycker att travmänniskor i allmännhet brukar ha väldigt bra kunskaper. Visst finns det rötägg som jag aldrig stött på men det finns det i alla sporter.

.....

Travare som inte tävlas längre, körs som hobby/rids eller går i avel, ingen är utsliten.
....

När jag går på trav så känner jag lyckan,spänningen och farten. Man ser hästar med spetsade öron som travar fram på banan i full fart. Jag älskar att gå på trav och samtidigt är jag ridmänniska som älskar trav och håller på till en viss del med trav.
Vi har våran 4 åriga travare hemma för tillfället för jag sak ridträna henne. Hon är inte utsliten, utan mår bra och ridtränas för att hon inte ska komma ur form. För hon ska ut i lopp så småningom.

Långt inlägg men trött på fördomar och allt skit travet får ta, diskutera gärna ridsporten någon gång också.
Jag vet ingen travare med magsår men vet en heldel ridhästar som haft/har magsår.
Man blir inte rik på trav. Hästar ger allt för att dem älskar att springa det tkr jag atg sloganen utger.
Men travare = mkt utigfter MEN det finns så mkt kärlek mellan hästen och dess ägare/tränare/skötare därav drivkraften att hålla på med det.

Som på all hästsport där ambitionen är att vinna tävlingar. Då får hästens bästa komma på skam.

Jag tycker att det är tokigt att man ska lägga mer pengar på 2-åringsloppen vilket innebär risk för att riktigt unga hästar pressas hårdare.

Många travhästar håller inte för den extrema träning som krävs, och sorteras då bort från travsporten vilket jag tycker är rätt gjort. Däremot kan man ha synpunkter på vad som ska hända med hästen när den inte fungerar för travsport.
Skulle gärna se att fler ridhästar togs ur aktuell träning och mer eller mindre skänktes bort till hobbyryttare istället för att dömas ut av vet pga hältor och sedan avlivas för att ryttaren vill ha tillbaka pengarna och kunna köpa en ny...

Sedan finns det, både inom trav- och ridsporten, en del mindre bra träningsmetoder som ökar skaderisken.
Gällande att binda ner tungan - säger som någon annan att man får ju stoppa in allt möjligt skrot i munnen på ridhästar så varför inte på travarna också?

Om nu hästarna skulle vara dåligt skötta, inte alls må bra. Inte tränas rätt, eller jaaa nu vad som kan vara så hemskt inom travet, skulle dom då springa??

Men givetvis skulle väl dom springa. Har du någonsin läst baksidan av Tennesse walking horse som ex...dvs hur man kan få en häst att gå så onaturligt samt alla shower ? Där har du smärta av stora mått...men likt förbannat showar hästen samt springer.

Man borde egentligen inte kunna spela på djur. Pengar bör inte vara nblandad alls. Och om man nu ska ha pengar så bör summorna som är i dag inte vara så stora. Ju mer pengar det handlar om dessto sämre behandlas faktiskt djurena. Och det är ju sanning. Sen att en klick här och där tar hand om sina djur spelar ingen roll, för människan är en pengagirig jävel, och så länge det handlar om pengar...så kommer djur att lida.

Trav i all ära, men nog borde man väl anse att en häst egentligen inte ska trava i den hastigheten ? Vem tusan kom på något så dumt som att låta hästar trava utan att få slå om i galopp ?

Jag blir sååååå trött på folk som tycker sig veta att "jakten på prispengar" är det som dominerar travsporten.

Jamen, vad tusan har man en travhäst för då ? Varför förekommer det så enorma summor i den sporten ? du kan väl knappast påstå folk har travare för nöjjes skull...samt tävlar för de tycker det är roligt att komma ut och träffa folk ? Klart som fan det handlar om prispengar. Vem tusan vill inte att ens häst ska håva in flera mille...

Men då kanske du kan förklara: VAD det är som dominerar i travsporten, dvs om det nu inte är pengar. Vad är det då ?

Men givetvis skulle väl dom springa. Har du någonsin läst baksidan av Tennesse walking horse som ex...dvs hur man kan få en häst att gå så onaturligt samt alla shower ? Där har du smärta av stora mått...men likt förbannat showar hästen samt springer.

Inte riktigt sant, trav är en teknikgren där en häst som inte är frisk har svårt att hålla travet i den hastigheten travet går i, en ofräsch häst travar inte rent och då blir det antingen galopp eller så lägger hästen för mycket energi på att orka hålla ihop traven att den inte orkar hela loppet.
Vererinär finns på banan och inspekterar alla hästar före start och har rätt att stryka hästar som inte är rena i travet.

Är de sjuka orkar de inte heller springa.

Show och trav är inte jämnförbart.

Jamen, vad tusan har man en travhäst för då ? Varför förekommer det så enorma summor i den sporten ? du kan väl knappast påstå folk har travare för nöjjes skull...samt tävlar för de tycker det är roligt att komma ut och träffa folk ? Klart som fan det handlar om prispengar. Vem tusan vill inte att ens häst ska håva in flera mille...

Men då kanske du kan förklara: VAD det är som dominerar i travsporten, dvs om det nu inte är pengar. Vad är det då ?

I mitt fall så är jag stooooort minus precis som de flesta andra och då har jag ändå möjligheten att träna själv.
Det är mycket få hästar som betalar sig själva och ännu färre som går +..

Jag har säkert min häst på samma premisser som du, jag tycker det är otroligt kul och de slantar hon springer in är ren bonus, hon kostar betydligt mer.

Varför skulle folk inte ha travhäst för nöjes skull?
Hoppet om att få en kanon och balubas på kontot finns säkert hos alla, men vi som sysslar med trav vet att det är mycket få förunnat och tragglar på med våra dyra medelmottor och jublar över 2000:-

Jämnför med de hästägare som har häst i proffsträning och betalat mellan 10-20 000:- per MÅNAD och fortfarande är nöjda med en 5e plats som kanske ger 5000:-
Det är ett nöje, en dyr hobby och ren spänning att få åka på trav med sin häst.

Den som tror sig bli rik, får sig snabbt en ganska obehaglig överraskning.

Det kostar betydligt mer än det smakar för de flesta!

Man borde egentligen inte kunna spela på djur. Pengar bör inte vara nblandad alls. Och om man nu ska ha pengar så bör summorna som är i dag inte vara så stora. Ju mer pengar det handlar om dessto sämre behandlas faktiskt djurena. Och det är ju sanning. Sen att en klick här och där tar hand om sina djur spelar ingen roll, för människan är en pengagirig jävel, och så länge det handlar om pengar...så kommer djur att lida.

Trav i all ära, men nog borde man väl anse att en häst egentligen inte ska trava i den hastigheten ? Vem tusan kom på något så dumt som att låta hästar trava utan att få slå om i galopp ?

Behandlas hästen illa, blir det inga pengar i längden, hästen måste själv vilja, är inte det ganska grundläggande hästkunskap? :confused:

De allra flesta travare som slutar tävla gör det inte för att de är utslitna, utan för att de tjänar för lite pengar, och alltså är för dyra att ha i träning.

I praktiken att de når gränsen för sin kapacitet och kan inte hävda sig i loppen, vilket gör att de inte får några startpoäng och kommer inte med i lopp och kan starta :)

Gillar inte travsporten. Sliter ut hästarna fort sen blir de antingen ridhästar eller slakt. Många tränas för hårt.. etc etc

Läste en sjuk sak i aftonbladet idag om en häst som somnar direkt efter loppet. Ca 500m efter mållinjen, loppets slut, somnar denna häst och kollapsar på banan med sulky o allt. De har gjort en grundlig veterinär undersökning men hon är friskförklarad. Aftonbladet frågar om det är värt att fortsätta tävla. Ja säger de då, det är inga fel tävlingsmässigt!

Ja men det är väl klart det är. Hon är ju så trött att hon faller i sömn direkt efter loppet! Det behövs inte en veterinär för att fatta att hästen är sjuk på något vis. Kanske inte akut men ändå! Tycker inte man ska tävla en häst som kollapsar direkt efter loppet!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix
  • Födda 2024

Omröstningar

Tillbaka