Hur ser ni på akademisk ridkonst?

Sv: Hur ser ni på akademisk ridkonst?

Eller så kan man skylla sina egna bristande ridkunskaper på domaren.:cool:

Det är den nya trenden. :D

Jag kan tycka att aldeles för många domare släpper igenom fulkrokar.

Men samtidigt verkar det finnas en förväntning att de skall släppa igenom allt :eek:

Senast ändrad av en moderator:

Fast din hänvisning till "knappt godkänd Lätt C" måste jag säga att den inte säger mig ett smack. godkänd efter vilka normer

Vad sägs om FEI's normer - som bygger på att hästen rids utifrån sina fysiologiska förutsättningar.

Utifrån detta då skall ryttaren klara av att rida en Lätt C i rena gångarter - dvs genom kroppen och inte på bogarna. Det kräver att hästen är rak, dvs inte lutar, inte skjuter ut bogen eller bakben, samt att pilbågen är spänd.

Att ryttaren är så pass koordinerad att h*n kan göra övergångar exakt vid bokstav och kan följa mjuka linjer, att h*n kan böja hästen korrekt i hörnpasseringar.

Vad sägs om FEI's normer - som bygger på att hästen rids utifrån sina fysiologiska förutsättningar.

Utifrån detta då skall ryttaren klara av att rida en Lätt C i rena gångarter - dvs genom kroppen och inte på bogarna. Det kräver att hästen är rak, dvs inte lutar, inte skjuter ut bogen eller bakben, samt att pilbågen är spänd.

Att ryttaren är så pass koordinerad att h*n kan göra övergångar exakt vid bokstav och kan följa mjuka linjer, att h*n kan böja hästen korrekt i hörnpasseringar.

Ja men det är ju det jag menar - om alla domare kunde hålla sig till rätt norm men det vet nog du också att så inte är fallet, tyvärr!

KL
och så brukar man ju säga om det här med tävling, att AR-ryttare säger sig sammanstråla med dressyrnissarna runt medelsvår eller högre. Att utbildningstrappan skiljer sig så pass att man inte ser poängen med att rida en lättC för bedömning. Att man jobbar tidigare med samlingen och visar ökningar då hästen är stark i sin samling osv.

Har själv inte sett så mycket så jag ska inte uttala mig om det. Känne ringen AR-ryttare som ens har planer på att tävla så jag lär inte få följa dem på sin väg.. :smirk:
Det vore skoj att se, hur de skulle hävda sig.

Kanske man skulle börja tämja nerverna och sikta in sig på någon programridning!:rofl: Kommer väl att trilla av i pur förskräckelse.. Hur var det, får man bättre poäng om man målar frysmärkningen?:D
Lugn, skojar bara!!

KL
och så brukar man ju säga om det här med tävling, att AR-ryttare säger sig sammanstråla med dressyrnissarna runt medelsvår eller högre. Att utbildningstrappan skiljer sig så pass att man inte ser poängen med att rida en lättC för bedömning. Att man jobbar tidigare med samlingen och visar ökningar då hästen är stark i sin samling osv.

Har själv inte sett så mycket så jag ska inte uttala mig om det. Känne ringen AR-ryttare som ens har planer på att tävla så jag lär inte få följa dem på sin väg.. :smirk:
Det vore skoj att se, hur de skulle hävda sig.

Kanske man skulle börja tämja nerverna och sikta in sig på någon programridning!:rofl: Kommer väl att trilla av i pur förskräckelse.. Hur var det, får man bättre poäng om man målar frysmärkningen?:D
Lugn, skojar bara!!

:D humor Lusidor, humor! jag står med kameran beredd :rofl:

LC :eek: Klarar du det här är du genast på Msv nivå eller högre :angel:

Sedan kan man ha en ridlärarutbildning i bakgrunden. Den enda jag vet som har det just nu är Drangel, men det kan finnas fler jag inte vet om.

Så vitt jag vet är MH (alldeles säkert) och BJ (så vitt jag hört) utbildade ridlärare.

Att dra i tyglarna tills hästen stannar är ett vanligt sätt att göra halt ... om det följer en ryggning på halten blir den över tygeln mot handen eller avknäppt bakom plus sänkt rygg och släpande fotförflyttning.

Jag kan förstå om man har tävlingspanik, med spänd häst som inte lyssnar, att urdriften att bara GÖRA NÅGOT - blir för stark.

Det jag hoppas är att alla som drabbas av en 3:a i ett sånt läge INTE klagar på bedömningen, utan går hem och tränar. :)

Eller så kan man skylla sina egna bristande ridkunskaper på domaren.:cool:

God ridning är för övrigt bra för hästen vare sig det kallas AR eller "vanlig" dressyr.:smirk:

KL
Finns det inte någon i detta land, som har tävlingsintresse men försöker sig på AR-vägen mot målet? Ingen som känner någon med de ambitionerna? På liite högre nivå alltså.

BJ hade jag helt glömt bort. MH visste jag inte ens om att han var det.

Så vitt jag vet är MH (alldeles säkert) och BJ (så vitt jag hört) utbildade ridlärare.

Stämmer bra det samt även en av riddarna i norr KS och undrar om inte EJ har det också?

KL
Finns det inte någon i detta land, som har tävlingsintresse men försöker sig på AR-vägen mot målet? Ingen som känner någon med de ambitionerna? På liite högre nivå alltså.

Jo Lusidor, kom på nästa kurs ska du se vad hon med det galna fullblodet kommit långt! det är en helt annan häst, hon tränar även för dressyrtränaren på ridskolan men även för Bent (när tillfälle ges) samt för hon jag tar hit nu.
Det är en njutning att se hur hon helt i balans smyger över i halva steg och sen över i trav eller skritt. Och hästen har öronen framtåt! hon som alltid gått med öronen bakåt och smiskat med svansen och slagit med huvudet och stegrat och och och...nu säger jag inte att det är AR som ligger bakom framgången utan en superduktig och noggrann ryttare med AR som verktyg:banana:

Det är min förhoppning också. :bow:

Att man kan ta kritiken för vad den faktiskt är, en hjälp att komma framåt i sin ridning. De allra flesta domare är dessutom ytterst seriösa och kompetenta. Men det man som ryttare ska komma ihåg är att domaren speglar det som händer inne på banan just här och nu. Doamren är ingen tränare.

När, när?! PM´a om nästa kurs!
Har den pållen funnit sitt lugn och harmoni i träningen, då säger jag :bow: till piloten, och metoden!
(ursäkta privatpladder!)

Oj, den där LC:n är lååååångt borta för 80% av alla oss mao!

Tja det beror väl också på vilka procent man vill ha...

du rider en godkänd LC fast man kan vara ganska långt ifrån det stadie du beskriver dock.......
Läser inte Fios inlägg som att hon skojar.

Senast ändrad:

Nu är det ju inte samma krav på "formen" i en lätt C som i högre klasser.

Men att volter bli runda och inte ovala bygger ju på att man har hästen rak.

Likaså bygger övergångar samt placering av volter, på att man har hästen på hjälperna (= spänd pilbåge)

Poängen är ju i denna tråd att - många talar om skolor osv.- utan att kunna uppfylla ovanstående.

Kan man inte rida hästen självbärig
rak
med spänd pilbåga
så kan man följaktligen inte rida en korrekt öppna
och än minde en korrekt piaff
:idea:

Den andra poängen är

Kan man inte uppfylla ovanstående är det kanske inte läge att klaga på domarens bedömning. Då kanske det inte är domaren som är okunnig

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 967
Senast: Mia_R
·
Ridning Det här blir ett långt inlägg men skulle vara jättetacksam om nån pallade läsa och ville hjälpa mig att fundera på vad som kan göras...
2
Svar
21
· Visningar
4 260
Hästmänniskan Jag har en ponny och en medryttare som jag haft i ett halvår nu, och i början funkade allt bra och det var frid och fröjd. Nu under...
Svar
10
· Visningar
2 422
Senast: Melrose
·
P
Ridning Jag har alltid varit en hästtjej, men utan direkt kontakt till hästar. Jag gick, som så många andra, igenom den där perioden då man...
Svar
1
· Visningar
1 081
Senast: Elizette
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XV
  • Storlek på rastgårdar?
  • Uppdateringstråd 30