Hur ser ni på akademisk ridkonst?

Sv: Hur ser ni på akademisk ridkonst?

Spinner vidare.

Det beror kanske också på hur man ser på tävlingar och ffa programmen.
Jag har lärt mig att programmen är en check på att hästen är rätt utbildad.

Efter hästens grundutbidlning ( första årets inridning) skall den kunna gå en Lätt C

I rena gångarter, på hjälperna.

gångarterna blir rena om hästen blir rak.
....takt och losgelassenheit och contact.....

du rider en godkänd LC fast man kan vara ganska långt ifrån det stadie du beskriver dock.......
Läser inte Fios inlägg som att hon skojar.

Det Fredrik förklarar som borde finnas i LC ser man ju kanske inte förrän i Msv men det innebär ju snarare att många har skippat grunderna än att kraven på vad som bör finnas i en LC är för höga.

Med tanke på att det inte ingår mer än att rida runt i LC så är det faktiskt förvånande att folk ligger på under 65% så antingen är det ju så att folk inte har grunden klart för sig och tävlar ändå vilket iof är helt OK men det kanske inte är läge att klaga på att domarna inte är snälla nog :crazy:

Men att volter bli runda och inte ovala bygger ju på att man har hästen rak.

Det hoppas jag inte :angel:
Annars hade volterna sett väldigt lustiga ut med en helt rak häst.
Jag förstår hur du menar (spårar, formar sig jämnt efter voltens form). Kunde bara inte låta bli. ;)

KL

Och där kom raskt en förklaring till varför Msv är en så stor stötesten för många....
Man grejjar det inte utan en korrekt grund.

Möjligen med en talngfull häst, men då blir nästa stötesten Svår dressyr - för man kan inte rida samling utan att grunden sitter

Och detta handlar inte om ridstil utan om hästens fysiologiska förutsättningar

Lätt C är ju egentligen en check på att hästen har fått en korrekt grundutbildning - och är färdig för fortsatt utbidlning...

Hästen kan utbildas först när den är i balans, avspänd och på hälperna.

Ryttaren är mogen att utbildla en häst - när hon kan rida den i balans, avspänd och på hjälperna.

Kanske bättre med dessa separata ryttartest

Senast ändrad av en moderator:

Och detta handlar inte om ridstil utan om hästens fysiologiska förutsättningar

Menar du detta inom tävlingsdressyr = att de kan hävda sig på tävling, eller menar du det överlag = att en del hästar inte kan samla sig nog för att komma till piaff eller liknande?

Jag menar att utbidlningsgången är logisk i det att den utvecklar hästens muskler så att den orkar utföra svårare rörelser - med en ryttare ovanpå.

För att göra en korrekt (korrekt klassisk/korrekt enligt TR) piaff behöver hästen en hel del muskelstyrka, eftersom det krävs att hästen skall göra det med bibehållet lugn och bibehållen takt.

Är hästen inte lugn arbetar man inte utfirån dess fysiologiska förutsättningar
Är takten inte lugn och ren arbetar man inte utifrån hästens fysilogiska förutsättningar.

Sedan kan man rida tramp a 'la Carde. Eller halva steg som tyskarna för att stärka hästen.

Försöker man rida piaff utan att hästen är stark nog - tappar man hållningen och takt (=balans/straightnes- forward thinking) och lugn.(losgelassenheit /calmnes)

I den klassiska och TR värden är det inte en korrekt piaff om ovanstående kriterier saknas, utan något annat

Ja okej då håller jag med dig. Tyckte det först lät som att vissa hästar aldrig kan komma dit p.g.a. sin kropp.

Det jag menar med fysiologiska förutsättningar är att man måste anpassa träningen så att man erbetar MED hästen och inte MOT den

Ju bättre exteriör ju lättare att komma dit, ju "sämre exteriör" desto större styrka krävs av hästen.

Det klassiska angående bakdelen...Skall 10 procent lyfta 90 procenst så krävs större kraft än om 30 % skall lyfta 70 %

Likaså avgörs hur mycket styrka som krävs mycket beroende på vad den delen som skall lyftas befiner sig till det som skall lyfta.

ovanför, bortanför - under :o

fysikens lagar - och slutsatsen blir då att en häst som har sämre förutsättningar för Dressyr måste få ännu längre tid på sig att bygga upp grunden = tillräcklig muskelstyrka. Där går det absolut inte att gå några genvägar

Jag håller helt och fullt med dig! Det var bara jag som blev förvirrad av en mening du skrev innan, men nu förstår jag hur du menar med den meningen.

Liknande trådar

Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 967
Senast: Mia_R
·
Ridning Det här blir ett långt inlägg men skulle vara jättetacksam om nån pallade läsa och ville hjälpa mig att fundera på vad som kan göras...
2
Svar
21
· Visningar
4 260
Hästmänniskan Jag har en ponny och en medryttare som jag haft i ett halvår nu, och i början funkade allt bra och det var frid och fröjd. Nu under...
Svar
10
· Visningar
2 422
Senast: Melrose
·
P
Ridning Jag har alltid varit en hästtjej, men utan direkt kontakt till hästar. Jag gick, som så många andra, igenom den där perioden då man...
Svar
1
· Visningar
1 081
Senast: Elizette
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XV
  • Storlek på rastgårdar?
  • Uppdateringstråd 30