Hur ser ni på abort!

S

ShrimpMama

Ja det är som rubriken säger, hur ser ni på abort, är det bra eller dumt att det finns.

När tycker ni att man kan kalla det lilla livet i magen för ett foster.

Intressant att veta

Sv: Hur ser ni på abort!

Rätten till fri abort är superviktig. Det är min inställning, men det är givetvis ingen lätt sak. Abort ska inte användas lättvindigt, men alternativet att inte ha fri abort är ett skrämmande alternativ.

När kan man kalla livet i magen foster? Frågan handlar väl för min del kanske mer om när det blir ett barn. För min del så var den lilla cellklumpen som gjorde att jag plussade ett barn från första början och det berodde väl på att det lilla livet var högst efterlängtat och önskat. Så känslomässigt var mitt barn ett barn från första stunden jag fick veta att det fanns där inne.

Rationellt... ja, då tycker jag väl att ett barn är det när det klarar sig utanför livmodern.

Jag tycker att fri abort är en självklarhet. Har aldrig gjort någon själv, men skulle definitivt ha gjort det om jag blivit gravid när jag var ung och absolut inte redo för barn.

Jag är i början av 9:e veckan och har personligen lite svårt att kalla den lilla vindruvan där inne för ett barn i det här läget, trots att jag vet att den har stämband och inneröra och fingrar. Tror att jag kommer att se det annorlunda när jag gör nästa ultraljud i vecka 12.

Å andra sidan säger jag inte "foster" om det heller. Jag tror att jag kommer att tänka på det som att jag har ett barn i magen så fort jag har sett något människoliknande med egna ögon.

Jag tycker absolut att det ska vara fri abort i Sverige.
Däremot tycker jag att man kunde sänka gränsen till v.12 istället för v.18 som det är nu.

Alltså att man efter v.12 måste söka "tillstånd" hos socislstyrelsen.

Tillägg: Glömde svara på andra delen av frågan, När jag har varit på ultraljud i v 17 tycker jag att jag haft ett barn i magen. Det suger på tummen, sprattlar omkring och har sitt liv därinne (även att det inte då skulle klara sig utanför livmodern) så är det då ett barn för mig.

Senast ändrad av en moderator:

Fast 12 veckor är väldigt lågt satt. Många har inte ens upptäckt/erkänt att de är gravida då.

Nja, de medicinska aborterna utgör ju en väldigt stor del av de aborter som görs idag och denna metod får bara användas t.om grav. v.9

Vi hade en lång tråd på Äu tror jag, den var jätteintressant. Jag tycker det är jättebra med fri abort, men tycker inte heller att v 18 är lämpligt satt. En abort i v 18 är varken trevlig eller lätt så det är ingenting man bara gör på en höft.

När jag inte ville ha barn så var det aldrig ett barn, jag gjorde abort i v 8. När jag ville ha barn var det ett barn så fort jag hade plussat. När jag fick missfall i v 9 var det tusen gånger sorgligare än aborten. Så när man tycker att det är ett barn beror lite på vad man vill göra med det.

Ett foster är väl en medicinsk benämning på barnet från v 12 eller nåt? Innan dess är det ett embryo. Ett barn är det väl först när det kommer ut? (rätta mej om jag har fel pmm, du är googledrottningen af Buke ;))

Rätten till fri abort är superviktig och jag förespråkar inga som helst inskränkningar i denna. Sedan är det självklart att ett preventivt arbete är bättre än en abort, men å andra sidan så tycker jag att abort är bättre än vissa av de förhållanden (i ett flertal av ordets bemärkelser) som en del barn föds in i.

Definitionen, bortsett från den medicinska, är ju ganska subjektiv.

Embryo - v. 2-8
Foster - efter slutförd organogenes, d.v.s. ca. v. 12.
Barn - från födseln.

Fri abort som den är idag är en självklarhet !
Jag skulle dock själv ha ytterst svårt att genomgå en, när jag såg min dotter sprattla runt på UL i v 12 och insåg att det är en miniatyrmänniska redan då kändes tanken på att man får ta bort sitt foster som skrämmande. Men ändå måste rätten till sin egen kropp gå först, och det är ändå inte ett BARN innan det har en chans att klara sig utanför livmodern. Innan dess är vi ju två liv som lever i symbios.
Skitsvårt att ta ställning till, jag tycker att det beslutet kan bara varje kvinna fatta. Angående vilka veckor man får abortera i, så tror jag att de som gör sena aborter gör det väl oftast pga att det är medicinska problem? Efter fostervattensprov och sånt. SÅ jag tycker väl att gränserna är bra satta som de är.

Ett foster är väl en medicinsk benämning på barnet från v 12 eller nåt? Innan dess är det ett embryo. Ett barn är det väl först när det kommer ut?

Enligt familjeliv.se blir embryot ett foster i v 10, men det står säkert olika överallt.

Jag jobbade med ett projekt kring alkohol och graviditet för några år sedan. De barnmorskor som faktagranskade materialet tyckte absolut att man skulle sluta prata om "foster", vi skrev alltså "barnet i magen" i stället. I detta fall var det väl för att "foster" låter så distanserat och det är kanske lättare att avstå från alkohol om man kan relatera till att det är ens barn som ligger därinne och får i sig eländet.

Men jag skulle gissa att du har rätt, rent medicinskt är det nog ett barn först när det kommer ut.

Jag tycker abortgränsen är för högt satt. Jag tycker efter v 12 skall man endest få göra abort om socialstyrelsen godkänner det.
Det är bra det finns möjlighet att göra abort även om jag själv aldrig kommer göra det.

*kl*

Bra att det finns och jag förespråkar fri abort. Det allra bästa hade varit om bara önskade barn föddes.

Däremot säger jag varken bu eller bä om tidsgränserna. Om drygt 1,5 vecka (efter 15 fulla veckor o nån dag) ska jag göra FVP och om barnet tex visar sig ha Trisomi 18 kommer jag att abortera. Vid sådana skador är det inte ens ett svårt val, även om jag kännt fosterrörelser sedan slutet av v 11.

Man ska aldrig säga aldrig, det har jag lärt mig den hårda vägen ;-)

Men om man har gjort fosterdiagnostik (vilket görs tidigast v 12) och därefter beslutar sig för abort...ska man verkligen behöva blanda in socialstyrelsens byråkrati då? Jag är inte helt säker på att jag håller med om det. Har också svårt att tro att det görs särskilt många slentrianmässiga aborter efter v 12, men det har jag inga statistiska belägg för.

Tycker att abort upp till 18-e veckan är vansinne.

"Om det är din första graviditet kan det vara bra att veta att det inte är magen som kurrar utan barnet som rör sig. Nu kan du vara riktigt säker på att det finns en baby där inne."

Från gravid.se.

"Det 16 veckor gamla barnet är nu 12,5-14cm långt mellan huvud och stjärt och vikten ca 200g. En enormt aktiv period börjar med rejäla träningspass. Han eller hon vrider och vänder på sig, sparkar och slår. Små luftbubblor som kallas alveoler eller lungblåsor bildas nu i lungorna. Fingrar och tår ser alltmer färdiga ut, och de virvlar och ränder som utgör barnets unika fingeravtryck börjar framträda. Nu ligger ögonen i rätt läge och i tarmen har barnets första avföring samlats - barnbeck. Om det skall bli en pojke så bildas prostatan nu. "

Men om barnet är allvarligt skadat och bara kommer att leva timmar/dagar efter förlossningen? Sena aborter beror väl i stort sett uteslutande på allvarliga skador?

Din redogörelse för fosterutvecklingen i v 16 är säkert korrekt, men om man är på det humöret har ett barn i v 9 också börjat utveckla alla möjliga mänskliga organ. Hjärta, lever, fingrar, stämband, you name it.

Faktum är att det mesta är grundlagt i v 12 och därefter är det mest utveckling och tillväxt det handlar om.

Så jag kan inte se varför den moraliska gränsen ska gå just där. I så fall borde betänkligheterna uppstått långt tidigare.

Håller med Lupin fullständigt. Jag tycker att alla som fått besked om att de väntar ett svårt handikappat barn ska ha rätt att göra abort. Och eftersom det är omöjligt att ta reda på den saken före v 12 förstår jag inte varför Socialstyrelsen ska blandas in.

Känner du många som har gjort okynnesaborter i vecka 16?

Senast ändrad av en moderator:

Nej, jag tror inte att sena aborter beror i stort sett på uteslutande på allvarliga skador faktiskt. Det kan mycket väl vara så, men inte enbart.

Det finns tjejer som har oskyddat sex, vill behålla barnet och sedan ångrar sig. "Jag har ju tiiid på mig att tänka juh"..........

Liknande trådar

Gravid - 1år Vår son är 8 månader nu och sedan en tid tillbaka har vi börjat försöka introducera riktig, vanlig mat till honom. Med dottern körde vi...
Svar
9
· Visningar
474
Senast: gulakatten
·
Hästmänniskan I höst väntar lite jobbförändringar för mig, och plan A är att vara kvar på nuvarande jobb i nuvarande stad bara jag och arbetsgivaren...
Svar
11
· Visningar
1 052
Senast: Fille
·
Skola & Jobb Ja rubriken sög, kom inte på något bättre. Där jag jobbar har man nu krävt att alla ska fylla i sina kroppsmått i vårt system. Detta...
6 7 8
Svar
140
· Visningar
8 244
Senast: soom
·
Gravid - 1år Vad har ni ammat i? Jag skulle vilja hitta lite nytt till amningsgarderoben, jag är trött på att dra upp hela tröjan bland folk och...
Svar
13
· Visningar
762
Senast: WildWilma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka